معرفی محیط کلان و ساختار بازار صنعت لوازم خانگی: چالش ها و فرصت ها

نویسندگان

1 استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

2 استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

3 پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

چکیده

این مقاله به‌دنبال معرفی محیط کلان و ساختار بازار صنایع لوازم خانگی و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این صنعت است. در این مقاله پس از بررسی محیط کلان صنعت از منظر ارزش تولیدات، ارزش افزوده، اشتغال و تولید با مرور ساختار فنی صنعت، همچون روندهای توسعه تکنولوژی و الگوهای تولید، شدت انرژی، بهره‌وری نیروی کار و سرمایه به معرفی ساختار بازار صنعت به‌ویژه اندازه و شرایط بازار، نوع مالکیت و روند تجارت خارجی و بازارهای صادراتی این صنعت می‌پردازد و در پایان با بررسی برخی از سیاست‌های دولت و تأثیر آن بر عملکرد صنعت چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت را بیان می‌دارد.
بنگاه‌های ایرانی در این صنعت به دلیل عدم اتصال به بازارهای جهانی، انگیزه‌ای برای رقابت نداشته و در تیراژ پایین تولید می‌کنند و معمولاً بنگاه‌ها به دلیل تغییرات سریع تکنولوژی در این صنعت و عدم وجود فضای رقابتی فاقد واحد تحقیق و توسعه، نوآوری و قابلیت جذب سرمایه خارجی در صنعت بوده و کماکان به صورت صنعت مونتاژ به حیات خود ادامه می‌دهند و اندازه بنگاه و بازار نیز در سطح محدودی باقی مانده است. در واقع با توجه به اندازه بازار (داخلی و خارجی)، اندازه بنگاه و توان شرکت‌های قطعه‌ساز، بستر طراحی تولید محصول جدید با هدف افزایش سهم از بازار داخلی و خارجی مهیا نمی‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

macro environment and market structure of IRAN home appliance industry: challenges and opportunities

نویسندگان [English]

  • masoud kamaliardekani 1
  • MOHAMMAD REZAEIPOUR 2
  • mostafa mohammadi 3
1
2 HEAD OF PRODUCTIVITY DIVISION
3 researcher
چکیده [English]

This article seeks to introduce the macro environment and market structure of home appliance industry and the challenges and opportunities facing this industry. After reviewing the macroeconomic environment from the perspective of value of production, value added, employment and production the technical structure of the industry has been survived. Technological development trends and production patterns, intensity of energy, labor and capital productivity are considered, to introduce the structure of the industrial market.
The results of this paper show that Iranian firms of this industry could not compete at global level due to lack of international connections, low size of production, low ability in research and development, low ability in innovation and absorption of foreign capital.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • market structure
  • industrial competition
  • macro economy
تشکینی، احمد (1394)، «تحلیل آثار خرد و کلان شرایط کنونی اقتصاد ایران»، پژوهشکده مطالعات اقتصادی، موسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی.
حیدری،حسن (1393)، «افت سرمایه‌گذاری صنعتی و لزوم توجه به بخش صنعت برای خروج از رکود»، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
آمار کارگاه‌های صنعتی مرکز آمار ایران سال‌های 1394-1379.
آمار گمرک ایران سال‌های 1394-1379.
موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، گزارش اندازه‌گیری و تحلیل روند بهره‏وری صنعت لوازم خانگی؛ مرکز مطالعات و بهبود بهره‌وری، 1394.
پایگاه اطلاع رسانی OECD.
دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت.
پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت، گزارش تحلیل صادرات دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی، 1397.
 بانک مرکزی ایران، نتایج بررسی بودجه در مناطق شهری ایران، 1394.
Bain, J. So, 1968, Industrial Organization, John Wiley