طراحی و اعتبارسنجی مدل تصویر ذهنی مشتریان از فروشگاه با رویکرد آمیخته اکتشافی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، مرکز ساوه، دانشگاه پیام نور، ساوه، ایران

10.22034/bs.2024.2019859.2915

چکیده

تصویر ذهنی مشتریان از یک فروشگاه پیامدهای بسیار مهمی در بقا و کسب مزیت رقابتی این کسب‌وکارها ایفا می‌کند. مطالعه حاضر نیز با ‌هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل تصویر ذهنی مشتریان از فروشگاه با رویکرد آمیخته اکتشافی در فروشگاه‌ هایپراستار در شهر تهران صورت گرفت. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی-توسعه‌ای است و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء به صورت توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان نظری (اساتید مدیریت بازاریابی) و تجربی (مدیران فروشگاه‌های هایپراستار در شهر تهران) و مشتریان‌ فروشگاه‌ هایپراستار در شهر تهران است. نمونه‌گیری با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری صورت گرفت و در نهایت با 10 نفر اشباع نظری حاصل شد. سپس پرسشنامه محقق‌ساخته در میان 384 نفر از مشتریان به صورت تصادفی توزیع گردید. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه می‌باشد. جهت تحلیل مصاحبه‌های تخصصی از روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد (گراندد تئوری) و نرم‌افزار MaxQDA انجام شد. اعتبارسنجی مدل نیر با روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار SMART PLS انجام گرفت. براساس مدل پارادایمی پژوهش، مدیریت تجربه مشتری، هم‌آفرینی ارزش با مشتری و مشتری‌محوری عوامل زیربنایی موثر بر تصویر ذهنی مشتریان از فروشگاه هستند. این تصویر ذهنی بر استراتژی برندسازی داخلی فروشگاه اثر می‌گذارد. البته باید در نظر داشت مسئولیت اجتماعی فروشگاه در این رابطه نقش مداخله‌گر دارد و آمیخته بازاریابی فروشگاه نیز شرایط زمینه‌ای را فراهم می‌آورد. از طریق استراتژی برندسازی داخلی می‌توان پیامدهای رفتاری مانند رضایت، وفاداری و اعتماد مشتریان دست پیدا کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Design and validation of the customer mental image model of the store with a mixed exploratory approach

نویسندگان [English]

  • Maryam Khosravi 1
  • Elham Faridchehr 2
  • Nader Gharibnavaz 2
  • Mohammad Ahmadi 3
1 Phd student in Business Management (Marketing), Department of Management, college of Human Science, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Business Management, Department of Management, college of Human Science, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Business Management, Department of Management, Economy and Accounting, Payam Noor University of Saveh, Saveh, Iran.
چکیده [English]

The mental image of customers of a store plays very important consequences in the survival and competitive advantage of these businesses. The present study was also conducted with the aim of designing and validating the model of customers' mental image of the store with a mixed exploratory approach in the Hyperstar store in Tehra city. This research is applied-developmental in terms of purpose, and in terms of its nature and form of implementation, it was done in a descriptive-survey manner. The statistical population of this research includes theoretical experts (professors of marketing management) and experimental experts (managers of chain stores in Tehran) and customers of Hyperstar stores in Tehran. Sampling was done using theoretical sampling method and finally theoretical saturation was achieved with 10 people. Then the researcher-made questionnaire was randomly distributed among 384 customers. The data collection tools are semi-structured interviews and questionnaires. In order to analyze the expert interviews, the grounded theory method and MaxQDA software were used. Validation of the Nair model was done with partial least squares method and SMART PLS software. Based on the research paradigm model, customer experience management, co-creation of value with the customer and customer orientation are the underlying factors affecting the mental image of the customers of the store. This mental image affects the store's internal branding strategy. . Through internal branding strategy, behavioral outcomes such as customer satisfaction, loyalty and trust can be achieved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • customers' mental image
  • special brand value
  • hyperstar store
  • foundation data method
  • mixed approach

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 18 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 29 بهمن 1402