گونه شناسی رویکردها و نظریات زیربنایی قابلیت‌ پویای بازاریابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

10.22034/bs.2024.2017558.2899

چکیده

هدف این پژوهش تحلیل محتوای کیفی رویکردها و نظریه‌های زیربنایی قابلیت پویای بازاریابی و ارائه یک گونه‌شناسی جامع از آن‌ها می‌باشد. ازاین‌رو با بررسی مقالات پایگاه‌های اطلاعاتی خارجی شامل اسکوپوس، وب.آو.ساینس و گوگل اسکالر و همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی کشور با استفاده از روش فراترکیب و مبتنی بر روش نمونه‌گیری نظری در نهایت 61 مقاله در بازه زمانی سال‌های 2000 الی 2023 انتخاب و بررسی شدند. یافته‌های پژوهش حاضر ضمن شناسایی انواع رویکردهای نظری و تئوری‌های زیربنایی مرتبط با آن‌ها، هشت رویکرد شناسایی‌شده را در سه دسته کلی به ترتیب زیر طبقه‌بندی کرده است: دسته اول (رویکردهای اولیه) شامل رویکردهای مبتنی بر منابع و مبتنی بر دانش، دسته دوم (رویکردهای میانه) شامل رویکردهای بنیان‌های خرد، چند سطحی (سلسله‌‌مراتبی) و فرایندی؛ و دسته سوم (رویکردهای نوین) شامل رویکردهای سیستمی، پیکره‌بندی و معماری قابلیت‌ها. نتایج همچنین نشان داد که با استفاده از رویکردهای یکپارچه‌تر مانند رویکرد سیستمی، سلسله‌مراتبی و معماری قابلیت‌ها توسط محققان آتی، می‌توان با بررسی چگونگی تعامل و درهم تنیدگی انواع قابلیت‌های سطوح مختلف، به چارچوب‌ها و مدل‌های کاربردی‌تر و قابل‌اجراتری در حوزه قابلیت پویای بازاریابی دست پیدا کرد. از سوی دیگر نتایج همچنین نشان با توجه به ضرورت خودکفایی در تولید کالاهای داخلی و اهمیت صادرات محصولات غیرنفتی در کشور، رویکرد قابلیت پویای بازاریابی این امکان را برای مدیران شرکت‌ها فراهم می‌سازد تا با جذب دانش مرتبط با بازار، کشف نیازهای آشکار و پنهان مشتریان و رصد دقیق فرصت‌های محیطی به ارائه محصولات و خدمات جدید مطابق با نیازها و خواسته‌های مشتریان بپردازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Typology of Approaches and Underlying Theories of Marketing Dynamic Capability

نویسندگان [English]

  • Vahid Noornejad Vanoush 1
  • Mahdi Ebrahimi 2
  • Zohreh dehdashtishahrokh 3
  • vahid khahsei 4
1 Ph.D. Candidate, Allameh Tabataba’i University”
2 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research is to qualitative content analysis of the underlying approaches and theories of dynamic marketing capabilities and provide a comprehensive typology of them. Therefore, by reviewing the articles of foreign databases including Scopus, Web.of.Science and Google Scholar, as well as domestic databases of the country, using the meta-synthesis method and based on the theoretical sampling method, finally 61 articles were selected and reviewed in the period from 2000 to 2023. The findings of the present research, while identifying various theoretical approaches and underlying theories related to them, have classified eight identified approaches into three general categories in the following order: the first-category(primary-approaches) including resource-based and knowledge-based approaches, the second category(intermediate-approaches) including micro-foundations, multi-level (hierarchical) and process approaches; the third category(new-approaches) including system approaches, configuration and capability architecture. The results also showed that by using more integrated approaches such as the systemic approach,hierarchical and capability architecture by future researchers,it is possible to develop more executable frameworks and models in field of marketing dynamic capabilities by examining the interaction and interweaving of various capabilities at different levels.the results also show that considering the necessity of self-sufficiency in the production of domestic goods and the importance of exporting non-oil-products in the country,the approach of dynamic marketing capability provides the possibility for company managers to discover the obvious and hidden needs of customers by absorbing knowledge related to the market and accurate monitoring of environmental opportunities to offer new products and services according to the needs and demands of customers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dynamic Capability
  • Marketing Dynamic Capability
  • Systems Theory
  • Capability Architecture
  • Typology

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 19 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 24 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 26 دی 1402