تبیین مدل آمیزه خرده فروشی در حوزه فروشگاههای زنجیره ای کشور با استفاده از رویکرد ترکیبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران

3 استادیار،گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

4 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

با توسعه صنعت خردهفروشی در کشور یکی از مهمترین اهداف مدیران فروشگاههای زنجیرهای حفظ وفاداری مشتریان و تکرار رفتار خرید از سوی آنها است تا در این عرصه رقابتی بتوانند سودآوری خود را افزایش دهند و سبب ارزش ویژه برند فروشگاه شوند. هدف اصلی این تحقیق تبیین مدل آمیزه خردهفروشی در فروشگاههای زنجیرهای کشور است. مطالعه پیش رو از لحاظ هدف، اکتشافی-کاربردی و با بهرهگیری از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) صورت پذیرفته است. در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و سه مرحله کدگذاری باز،محوری و انتخابی با 25 نفر از متخصصان و مدیران صنعت خردهفروشی کشور که به روش قضاوتی و غیراحتمالی انتخاب شدند، تا دستیابی به نقطه اشباع نظری مصاحبه گردید. الگوی مفهومی پژوهش با 334 مفهوم اولیه، 24 مقوله و در نهایت 7 مضمون اصلی طراحی و تدوین شد. در بخش کمی، با توجه به مقولات طراحی شده، پرسشنامه محقق ساخته حاوی 36 گویه تدوین و درمیان جامعه آماری، متشکل از مشتریان فروشگاه شهروند در 22 منطقه سطح شهر تهران و کرج که با استفاده از نمونهگیری خوشهای هست، توریع شد. در نهایت 386 عدد پرسشنامه تکمیل شده مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. پس از تأیید روایی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به وسیله آلفای کرونباخ، پرسشنامه تأیید و نتایج آن بر اساس آزمون تحلیل عاملی تأییدی به وسیله نرمافزار AMOS تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل حاکی از تایید مفاهیم و مقولههای شناسایی شده در قالب الگوی پیشنهادی تحقیق است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explanation the Retail Mix Model in Field of Chain Stores Using a Mixed Approach

نویسندگان [English]

  • Zahra Ghandehari 1
  • Mohammad Reza Karimi Alavijeh 2
  • Abodlreza Miri 3
  • Kambiz Heydahzadeh 4
1 Department of Business Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
2 Associate Prof, Department of Business management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Department of Business management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
4 Department of Business management, Science and Research Branch, Islamic Azad
چکیده [English]

one of the most important goals of chain store managers is to maintain the loyalty of customers and to repeat their purchase behavior so that they can increase their profitability in this competitive area and create special store brand value. The main goal of this research is to explain the retail mix model in chain stores in the country. The present study is exploratory-applicative in terms of its purpose and has been carried out using a mixed (qualitative-quantitative) approach. In the qualitative part, using thematic analysis method and three stages of open, central and theoretical coding, 25 experts and managers of the country’s retail industry were interviewed, who were selected by a judgmental and non-probability method, until reaching the theoretical saturation point. The conceptual model of the research was designed and compiled with 334 initial concepts, 24 categories and finally 7 main themes. In the quantitative section,
according to the designed categories, a researcher-made questionnaire containing 36 items was compiled and distributed among the statistical population, consisting of the customers of Shahrvand stores in the cities of Tehran and Karaj. Finally, 386 completed questionnaires were analyzed and examined. After verifying the validity with the exploratory factor analysis method and reliability by Cronbach’s alpha, the verification questionnaire and its results were analyzed based on the confirmatory factor analysis test using AMOS software. The results indicate the confirmation of the concepts and categories identified in the form of the proposed research model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Retail Mix / Retail Industry / Chain Stores / Retail Components
-ابراهیمی،عباس،زارعی، عظیم، بهرامی،آیدا. (1398). تأثیر جو فروشگاه و سهولت دریافت خدمات بر رفتار خرید مجدد با میانجی‌گری رضایت مصرف‌کننده در فروشگاه‌های خرده‌فروشی زنجیره‌ای، نشریه علمی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، ش 21، ص:165-177.doi: 22034/JBAR.2019.1554
-احمدی، روح‌الله، دنیایی، محمد، نوابی، کامبیز. (1391). ارزیابی میزان وفاداری مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و شهروند، مجله مدیریت بازاریابی، ش 14.ص:38-55.
-بهمنی، علی، آقایی، رضا ‌و آقائی، میلاد.‌ (1395‌). بررسی وضعیت صنعت خرده‌فروشی (مورد مطالعه: ‌تاکید بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران)»، دوماهنامه ‌بررسی‌های بازرگانی، ش 14، ص:55-77.20.1001.1.26767562.1395.14.77.5.4 dor:
 -جلالی، محمد تقی و مهرانی، هرمز. (1391). بررسی رابطه روش‌های بازاریابی رابطه‌مند و رفتار خرید مجدد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی گرگان، فصلنامه مدیریت، ش 30.ص:57-72
 -جوانمرد حبیب الله و حسینی سمانه. تعیین ارتباط بین تصویر ذهنی از فروشگاه، بعد مسافت، رضایت مشتری و نیات رفتاری خریداران (مطالعه موردی فروشگاه زنجیره‌ای شهروند تهران)، مجله مدیریت بازاریابی، ش 20.ص:86-101.
 -حیدرزاده، کامبیز و عبقری، مریم. (1391). تأثیرتنوع فروشگاهی و شرایط محیط درونی و بیرونی بر رضایت مشتریان از مراکز خرید، فصلنامه مدیریت تحول و توسعه، ش 11، ص:7-15.
 -حیدرزاده، کامبیز و کایینی، امیرعباس. (1395). مدیریت فروش فروشگاهی، انتشارات نشر علم.
-رضاییان، احد، مرزبان، احسان. (1399). سناریوهای پیشروی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران؛ مطالعه موردی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا در افق 1410، فصلنامه آیده پژوهشی، 1399، ش 16. doi: 10.22034/DFSR.2020.128236.1392
-رفیعی فریماه و عباس آبادی فرشته.  (1390). ارزیابی عملکرد فروشگاه‌های زنجیره ای»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، ش 5، ص: 27-55. dor: 20.1001.1.2645386.1390.3.5.2.4
-رنجبریان، بهرام، کابلی، مجید، صنایعی، علی. (1391). تحلیل رابطه بین ارزش درک شده، کیفیت درک شده، رضایت مشتری و قصد خرید مجدد در فروشگاه‌های زنجیرهای تهران، فصلنامه مدیریت بازرگانی، ش 11، ص: 55-70. doi: 10.22059/JIBM.2012.28613
 -روحانی، سعید، غضنفری، حامد، سهرابی، بابک. (1397). پیش‌بینی رفتار مشتری در صنعت خرده‌فروشی کالاهای تند مصرف، نشریه مدیریت بازرگانی، ش:3، ص:623-642. doi: 10.22059/JIBM.2018.240903.2737
-صمدی، منصور، فارسی‌زاده، حسین، نورانی، محمد. (1395). بررسی تاثیر ویژگی‌های شخصیتی مصرف‌کننده بر رفتار خرید در فروشگاه‌های زنجیره ای، مجله مدیریت بازاریابی، ش 6،ص: 56-72.
-کرمانشاهی،علی،حقیقی، مهدی، دهدهشتی، زهره، خلیل‌نژاد، شهرام. (1401). طراحی مدل استراتژیهای بازاریابی و فروش در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مجله مطالعات مدیریت راهبردی، دوره، 1۱ شماره 35،ص: 75-105.  doi: 10.22034/SMSJ.2022.148428
-منصوری، فرشته، خرم، جلال، مسیبی، علیرضا. (1393). بررسی انگیزانده‌های اجتماعی فضای فروشگاهی بر رفتار فرانقشی خریداران درنقطه خرید(مورد مطالعه فروشگاه رفاه)، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، ش 4، ص:208-191.
-میرمحمدی، محمد، ایزدی خواه، مهدی. (1395). بخش‌بندی مشتریان زنجیره‌ای بر مبنای مزایای مورد انتظار (مورد پژوهشی فروشگاه زنجیره‌ای آدان)، مجله پژوهش مدیریت راهبردی، ش 61، ص:9-28.  Dor: 20.1001.1.22285067.1395.22.61.1.7
- Akbari, M., Hooshmand, M., & Aletaha, S. H. (2019). Internal Marketing and the Internal Customers’ Citizenship Behavior in Higher Education. International Journal of Schooling, 1(3), 15-28.
- Bui, T. T., Nguyen, H. T., & Khuc, L. D. (2021). Factors Affecting Consumer’s Choice of Retail Store Chain: Empirical Evidence from Vietnam. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(4), 571-580. doi:10.25073/2588-1108/vnueab.4370
- Byun S., Han S., Kim H., Centrallo C. (2020). US small retail businesses’ perception of competition: Looking through a lens of fear, confidence, or cooperation, Journal of Retailing and Consumer Services, Number 52. doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.101925.
- Fornari E., Grandi S., Menegatti M. (2013). The influence of retailing-mix levers on private label market share: The case of the Italian FMCG market. Journal of Retailing and Consumer Services, Number 20, 617-624. doi.org/10.1016/j.jretconser.2013.07.004.
- Jhamb D., Kiran R. (2010). Organized retail in India -Drivers facilitator and Swot analysis. Asian Journal of management research, Volume 4, Number 1, 264-273. doi:10.5958/2321-5763.2018.00083.5
- Kermanshahi,A., Haghighi, M., Dehdashti,Z ., Khalil nezhad,Sh.(2021). Designing a model of marketing and sales strategies in the chain store industry.Journal of Strategic Management Studies, Vol14, Number 53, 75-105. [In Persian].
- Panigyrakis G., Theodoridis K. (2007). Market orientation and performance: An empirical investigation in the retail industry in Greece. Journal of Retailing and Consumer Services, Number 14, 137-149. doi.org/10.1016/j.jretconser.2006.05.003
- Rokonuzzaman Md., Harun A., Al-Emran Md., Prybutok V. (2020). An investigation into the link between consumer’s product involvement and store loyalty: The roles of shopping value goals and information search as the mediating factors. journal of Retailing and Consumer Services, Number 52.
-Adapa S., Makam S., Azeem M., & Mortimer G. (2020). Examining the antecedents and consequences of perceived shopping value through smart retail technology. Journal of Retailing and Consumer Services, Number 52.
-Aghaee M. (2016). Survey of the Retail Industry (Case Study: Emphasis on Iranian Chain Stores). Journal of the Institute of Humanities and Cultural Studies, Number 77, 55-67. [In Persian].
-Ahmadi, R., Donyaee, M., & Navabi, K. (2013). Evaluation of customer loyalty of Refah and Shahrvand chain stores. Journal of Marketing Management, Number 14,37-55. [In Persian].
-Akbari, M., & Hassangholipour, T. (2002). The evaluation of effective factors on purchase intention from Shahrvand e-stores. Journal of management knowledge, 11(58), 47-67.
-Bahmani, A., Aghaee, R., Aghaee, M. (2017). Survey of the Retail Industry (Case Study: Emphasis on Iranian Chain Stores). Journal of commercial Survey, Number 14, 55-75. [In Persian].
-Ballantine, P. (2015). A conceptual model of the holistic effects of atmospheric cues in fashion retailing. International Journal of Retail & Distribution Management, Number 46, 503-517.
-Benhamza Z. (2012). Managing browsing experience in retail stores through perceived value: implications for retailers. International Journal of Retail & Distribution Management, Volume 9, Number 40, 676-698. doi.org/10.1108/09590551211255965.
-Bhardwaj RK., Makkar U. (2007). Retail Revolution- Emerging Challenges and Issues. Journal of IMS Group. Volume 4, Number 2, 9-12. doi.org/10.24052/JBRMR/100.
-Blut M., Teller P., Floh A. (2018). Testing Retail Marketing-Mix Effects on Patronage:A Meta-Analysis. Journal of Retailing, Number 94, 113-135. doi.org/10.1016/j.jretai.2018.03.001
-Braun V., Clarke. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, Number 3, 77-101.
-Burt S., Ulf A., Thelander A. (2018). Standardized marketing strategies in retailing? IKEA’s marketing strategies in China, Sweden and the UK. Journal of Retailing, Number 94, 113-135.
 -Cheng F., Yen D. (2009). The effect of online store atmosphere on consumer’s emotional responses - an experimental study of music and color. The journal of Behavior & Information Technology, Number 28, 323-334. doi.org/10.1080/01449290701770574.
-Dobson WP. (2005). Retail performance indicators in the nation of shopkeepers. International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Volume 14, Number 3, 319-327.
doi.10.2991/aebmr.k.210507.048.
doi.org/10.1007/s10479-017-2579-z.
doi.org/10.1016/j.jretconser.2007.03.003
doi.org/10.1016/j.jretconser.2010.09.007.
doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.04.007
doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.06.013
doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.101901
doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.101933
doi.org/10.1016/S0969-6989(02)00079-6
doi.org/10.1057/rlp.2009.27.
 doi.org/10.1080/09593960500119457.
 doi.org/10.1080/0965254X.2021.1892163
doi.org/10.1108/09590550910964594.
doi.org/10.1108/IJRDM-02-2014-0015
doi.org/10.1191/1478088706qp063oa.
doi.org/10.24052/JBRMR/252
doi: 10.4236/jssm.2014.75034
doi:10.21474/IJAR01/1419.
doi:10.22034/ijsc.2019.202676.1018
doi:10.3923/ibm.2015.35.40
-Ebrahimi A., zaree A., Bahrami A. (2019). The effect of store atmosphere and ease of receiving services on repurchase behavior mediated by consumer satisfaction in chain retail stores. Scientific Journal of Business Management Exploration, Volume 11, Number 21,164-180. [In Persian].
-Ghosh P., TripathiV., Kumar A. (2010). Customer expectations of store attributes: A study of organized retail outlets in India. Journal of Retail & Leisure Property, Volume 9, Number 1, 75-87.
-Hameli, K.(2018). A Literature Review of Retailing Sector and Business Retailing Types. ILIRIA International Review, 8(1), 67-87. doi:10.21113/iir. v8i1.386.
-Heroux, L. (2020). A Longitudinal Study of American and Canadian Convenience Store Marketing Strategies. International Business Research, 13(8), 1-66. doi:10.5539/ibr. v13n8p66.
-Heydarzadeh K., Abghari M. (2012). Investigating the effect of store diversity and indoor and outdoor environmental conditions on customer satisfaction from shopping malls. Journal of Transformation and Development Management, Number 11,7-15. [In Persian].
Heydarzadeh, K., Kayini, A. (2015). Store Sales Management, Alam Publications. [In Persian].
-Hino N. (2010). Antecedents of supermarket formats adoption and usage: A study in context of non-western customers. Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 17, Number 1, 61-72. doi.org/10.1016/j.jretconser.2009.09.005.
-Inman J., Jeffrey B. (2009). The Interplay Among Category Characteristics, Customer Characteristics, and Customer Activities on In-Store Decision Making. Journal of Marketing, Number 5 ,19-29. doi.org/10.1509/jmkg.73.5.
-Jalali M., Mehrani H. (2012). Investigating the relationship between Relationship Marketing Methods and Repurchase Behavior in Gorgon Retail Chain Stores. Journal of the Management, Number 30, 57-72. [In Persian].
-Javanmard H., Hosseyini S. (2016). Determining the relationship between the mental image of the store, distance, customer satisfaction and behavioral intentions of buyers (Case study of Tehran Sharvand Chain Stores). Journal of Marketing Management, Number 20, 85-101. [In Persian].
-Kim J. (2012). Human factors in retail environments: a review. International Journal of Retail & Distribution Management, Number 40, 818-841. doi.org/10.1108/09590551211267593
-Kishore K., Priyanka T. (2016). Perceived importance of retail product attribute: a context analysis of emerging retail formats. International journal of advanced research, Number 174.
-Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. Essex, UK: Pearson.
-Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L. C., & Piercy, N. (2019). Principles of Marketing. Essex: Pearson Education Limited.
-Mansori F., Khoram J., Mosayabi A. (2016). Investigating the social motivations of the store space on the extra-role behavior of the buyers at the point of purchase (case study of the convenience store). Journal of Modern Marketing Research, Volume 4, Number 13,191-208. [In Persian].
-Miralem H., Bertil H. (2017). Multi-sensory congruent cues in designing retail store atmosphere: Effects on shoppers’ emotions and purchase behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, Number 38, 1-11.
-Mirmohammadi M., Izadkhah M. (2017). Segmentation of chain customers based on expected benefits (Adan chain store case study). Journal of Strategic Management Research. Number 16,9-27. [In Persian].
-Mower J., Kim M., Childs M. (2012). Exterior atmospherics and consumer behavior: influence of landscaping and window display. Journal of Fashion Marketing and Management, Number 16, 442- 453. doi:10.1108/13612021211265836
-Nawawi T. (2020). The Effects of Retail-Mix Strategy on Performance and Competitive Advantage. Journal Advances in Economics, Business and Management Research, Number 174.
-Nur Aina Abdul J. (2016). The Impact of store atmospherics, perceived value, and customer satisfaction on behavioral intention. Journal of Elsevier Procedia Economics and Finance, Number 37, 538-544. doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30162-9.
-Oppewal H., Holyoake B. (2014). Bundling and retail agglomeration effects on shopping behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, Number 11, 61-74. 
-Parsons A. (2011). Atmosphere in fashion stores: do you need to change? Journal of Fashion Marketing and Management, Number 15, 428-445. doi.org/10.1108/13612021111169933
-Prasad C. (2015). Retailing mix, service quality and customer satisfaction: an empirical study in food retail chain sub-sector of Dhaka city. Journal of the Asiatic Society of Bangladesh, Number 60,109-103. doi.org/10.1504/IJCA.2023.131236
-Priyanka S., Katiyar N., & Verma G. (2014). Retail Shop ability: The Impact of Store Atmospherics & Store Layout on Consumer Buying Patterns. Journal of scientific & technology research, Volume 3, Number 8, 15-23. doi.org/10.32479/irmm.11583
Rafiee F., Abassabadi F. (2011). Evaluate the performance of chain stores. Journal of Business Management, Number 5, 27-55. [In Persian].
-Rana S., Osman A., & Islam M. (2014). Customer satisfaction of retail chain stores: Evidence from Bangladesh. Journal of Asian Scientific Research, Volume 4, Number 10, 574.
-Ranjbaryan B., Kaboli M., Sanaee A., & Hadadiyan A. (2012). Analysis of the relationship between perceived value, perceived quality, customer satisfaction and repurchase intention in Tehran chain stores. Journal of Business Management, Number 11, 55-70. [In Persian].
-Reimers V., Clulow V. (2009). Retail centers: it’s time to make them convenient. International Journal of Retail & Distribution Management, Volume 37, Number 7, 541- 562.
-Rezayeean A., Marzban E. (2021). Progressive scenarios of chain stores in Iran; A Case Study of Ekta Chain Stores on the Horizon, Journal of Future Research, Number 16,75-97. [In Persian].
-Rouhani, S., Ghazanfari, H., Sohrabi,B .(2018).Customer Behaviour Forecasting in FMCG Retail Industry;Golpakhsh Avval Co. Case Study, Vol. 10, No.3, pp. 623-642. [In Persian].
-Samadi M., farsi H., & Norani M. (2010). Investigating the effect of consumer personality traits on shopping behavior in chain stores. Journal of Marketing Management, Number 6 ,55-71. [In Persian]
-Shan, W., Yan, Q., Chen, C., Zhang, M., Yao, B., & Fu, X. (2019). Optimization of competitive facility location for chain stores. Annals of Operations Research, 273(1-2), 187-205. 37.
-Srivastava R.K. (2008). Changing retail scene in India. International Journal of Retail and Distribution Management, Number 36,714-721. doi.org/10.1108/09590550810890957.
-Sunil A., Bikrant K. (2017). Satisfaction, loyalty and re patronage intentions: Role of hedonic shopping values. Journal of Retailing and Consumer Services, Number 39, 23-34.
-Teller C., & Thomas R. (2008). The Evolving Concept of Retail Attractiveness: What Makes Retail Agglomerations Attractive When Customers Shop at Them? Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 5, Number 3 ,127-43.
-Terablanche Nic. (2018). Customer interaction with controlled retailing mix elements and their relationships with customer loyalty in diverse retail environments. Journal of Retailing, Number 11.
-Verhoef, P. C. (2021). Omni-channel retailing: some reflections. Journal of Strategic Marketing, 29(7), 608-616.
-Yüksel A. (2009). Exterior color and perceived retail crowding: effects on tourists’ shopping quality inferences and approach behaviors. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, Volume 10, Number 4, 233-254. doi.org/10.1080/15280080903183383
-Zielke, Stephan. (2011). Integrating Emotions in the Analysis of Retail Price Images. Journal of Psychology & Marketing, Volume 28. doi.org/10.1002/mar.20355