شناسایی و ارزیابی ارتباط میان عوامل مؤثر بر صادرات از طریق استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال در شرکت‌های ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه علم و صنعت ایران

10.22034/bs.2024.2008293.2827

چکیده

استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال در صادرات، راه را برای بسیاری از شرکت‌های دنیا در جهت افزایش سهم صادرات و بین‌المللی شدن، هموار کرده است. استفاده از این رویکرد صادراتی در میان شرکت‌های ایرانی تاکنون کمتر موردتوجه قرار گرفته است؛ لذا شناسایی عوامل مهم و تأثیرگذار بر صادرات از طریق پلتفرم‌های آنلاین، ضروری به نظر می‌رسد.
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی وروش پژوهش، آمیخته دو روش کیفی و کمی است. در بخش کیفی با دسته بندی پیشینه پژوهش و سپس تحلیل مضمون بر روی مصاحبه‌های انجام شده با مدیران 12 شرکت صادرکننده ایرانی، عوامل موثر بر صادرات به کمک پلتفرمها صورت‌بندی شد. در بخش کمی، با بکارگیری روش دیمتل، میزان تاثیرگذاری و تاثیر پذیری 10 مضمون فراگیر شناسایی شده مشخص شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد عوامل سطح کلان همچون "لزوم حمایت‌های صادراتی همه‌جانبه دولت" از بیشترین تأثیرگذاری برخوردار است و این عامل به همراه "محیط اقتصاد کلان کشور"، "زیرساخت‌های فناورانه و اینترنتی کشور" و "ساختار و منابع سازمانی شرکت" از جمله عوامل علی هستند. ضمن اینکه هرچند عوامل سطح خرد همچون "جهت گیری کارآفرینی شرکتها" یا "مزایای پلتفرم‌ها" تعامل بالایی با سایر عوامل دارند، ولی عمدتا تاثیرپذیر و در واقع تحت تاثیر عوامل سطح کلان هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and assessment of relationship between factors affecting exports through the use of digital platforms in Iranian companies

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Hashemi
  • Amir Zakery
Iran University of Science and Technology
چکیده [English]

The use of digital platforms in exports has paved the way for many companies in the world to increase the share of exports and internationalize. The use of this export approach among Iranian companies has received little attention so far; Therefore, it seems necessary to identify important and influencing factors on exports through online platforms.
The current research is a combination of both qualitative and quantitative methods in terms of purpose, application and research methods. In the qualitative section, by categorizing the background of the research and then analyzing the themes based on the interviews conducted with the managers of 12 Iranian exporting companies, the factors affecting exports with the help of platforms were formulated. In the quantitative part, by using DEMTEL method, the effectiveness and effectiveness of 10 overarching themes identified were determined. The results of the research show that macro-level factors such as "the need for all-round government export support" have the most influence, and this factor along with "the country's macroeconomic environment", "the country's technological and internet infrastructure" and "the company's organizational structure and resources" are among the factors. In addition, although micro-level factors such as "entrepreneurial orientation of companies" or "advantages of platforms" have a high interaction with other factors, they are mostly influential and actually influenced by macro-level factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital platforms
  • internationalization
  • export
  • digitization

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 10 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 05 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 18 بهمن 1402