شناسایی پیشایندهای همکاری مبتنی بر اعتماد در بازرگانی بین‌الملل با تاکید بر بستر میان‌فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی،‌تهران، ایران

3 استاد تمام، گروه مدیریت صنعتی، عضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی،‌ تهران، ایران

10.22034/bs.2023.2008114.2825

چکیده

تغییرات در اقتصاد جهانی، منجر به بین‌المللی شدن روابط شرکت‌ها و متعاقباً بروز پدیده ارتباطات میان‌فرهنگی شده است. بنابراین، تضمین موفقیت شرکت‌ها بدون درک چگونگی اعتماد و همکاری در فرهنگ‌های مختلف می‌تواند چالش‌برانگیز و دشوار باشد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشایندهای همکاری مبتنی بر اعتماد در بافت میان‌فرهنگی صورت گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش یک تحقیق اکتشافی است که با رویکرد کیفی صورت گرفت. مشارکت‌کنندگان در پژوهش، 11 نفر از مدیران ارشد در بخش بازرگانی بین‌المللی در شرکت‌های خودروسازی ایرانی و چینی بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. داده‌های حاصل از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با روش تحلیل تم مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج پیشایندهای همکاری مبتنی بر اعتماد در بستر میان‌فرهنگی عبارت‌اند از: عوامل محیط کلان، کسب اعتبار بین‌المللی، هوش فرهنگی، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی، اشتراک فرهنگی، شایستگی نیروی انسانی، روابط بین‌المللی، فرآیندهای سازمانی، هدف‌گذاری اثربخش و تفاوت‌های فرهنگی. با توجه به یافته‌ها شفاف‌سازی اهداف طرفین، پایبندی به تعهدات و صداقت به عنوان پرتکرارترین کدها شناسایی شدند که بینشی را به سیاست‌گذاران و مدیران در جهت بهبود تعامل‌های تجاری بین‌المللی ارائه می‌دهد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the antecedents of trust-based cooperation in international trade with emphasizing the intercultural background

نویسندگان [English]

  • Hamed Dehghanan 1
  • Mohammad Saleh Torkestani 2
  • Maghsoud Amiri 3
  • Farideh Mosalaee zadeh 4
1 Associate professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabee University, Tehran, Iran
2 Associate professor,, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Full professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
4 Ph.D. Student in business Administration, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The changes in the world economy during the past decades have led to the internationalization of the relations of industries and companies and subsequently the emergence of the phenomenon of intercultural communication. Therefore, ensuring the success of companies without understanding how to trust and collaborate in different cultures can be challenging and difficult. In this regard, the present research was conducted with the aim of identifying the antecedents of trust-based cooperation in a cross-cultural context. This research in terms of purpose is operational and in terms of method it is an exploratory research that was conducted with a qualitative approach. The participants in the research were experts and senior managers with experience in the international trade department in Iranian and Chinese automobile companies. The number of required samples was determined by theoretical saturation and the samples were selected by targeted method. The data collection tool was semi-structured interviews. To analyze the data, the theme analysis method and MaxQuda software were used. Based on the findings of the research, the effective factors on trust-based cooperation in the intercultural context include 36 sub-categories and 12 main categories. Based on the results, the antecedents of trust-based cooperation in the cross-cultural context are: macro environment factors, gaining international credit, cultural intelligence, organizational factors, managerial factors, cultural sharing, human resource competence, international relations, organizational processes, effective targeting and cultural differences. The results of the current research provide insight to managers who will be able to create and improve cooperation in a cross-cultural context.

کلیدواژه‌ها [English]

  • trust-based cooperation
  • international business
  • cross-cultural platform

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 08 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 15 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 02 آبان 1402