تاثیراعتماد برند بروفاداری مشتریان با میانجیگری ارزش برند وتعدیلگری احترام،شهرت وعشق به برند در صنعت فروشگاه تخفیفی

نوع مقاله : ترویجی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، موسسه اموزش عالی مهر البرز، تهران، ایران

2 استاد، دکترای تخصصی، موسسه آموزش عالی مهر البرز، ایران

3 استاد یار، دکترای تخصصی، موسسه آموزش عالی مهر البرز، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، تاثیر اعتماد برند بر وفاداری مشتریان با نقش میانجی ارزش برند و تعدیلگری احترام، شهرت و عشق به برند در صنعت خردهفروشی زنجیرهای است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر روش و ماهیت در زمره پژوهش‌‌های توصیفی-همبستگی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را مشتریان فروشگاه زنجیرهای دیلی مارکت در شهر تهران تشکیل دادهاند که 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی جهت انتخاب شعب و نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس جهت توزیع پرسشنامه در میان مشتریان استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌‌ها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد با طیف پنچ گزینه‌‌ای لیکرت می‌‌باشد که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق روایی محتوا و تحلیل عاملی تاییدی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌‌ها که از طریق نرمافزار پی ال اس انجام گرفت نشان داد که تاثیر اعتماد برند و ارزش برند بر وفاداری مشتریان تاثیر معنیداری میگذارد. همچنین نقش میانجی ارزش برند و تعدیلگری احترام برند در تاثیر اعتماد برند بر وفاداری مشتریان تایید شد. نتایج به دست آمده از روابط بین متغیرهای مورد بررسی میتواند مورد استفاده فروشگاه دیلی مارکت جهت برنامهریزی بهتر در راستای وفاداری مشتریان و کسب مزیت رقابتی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Brand Trust on Customer Loyalty by Mediating Brand Value and Modulating Respect, Fame and Love for the Brand in the Discount Store Industry

نویسندگان [English]

  • minoo bideli 1
  • Abas Monavarian 2
  • farah Alikhani 3
1 Department of Management, Mehr Alborz Institute of Higher Education, Tehran, Iran
2 Professor, PhD, Mehr Alborz Institute of Higher Education, Iran.
3 Assistant Professor, Ph.D., Mehr Alborz Institute of Higher Education, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research is the effect of brand trust on customer loyalty with the mediating role of brand value and moderating respect, reputation and love for the brand in the chain retail industry. The current research is in the category of descriptive-correlational research from the perspective of practical purpose and from the perspective of method and nature. The statistical population of the research is made up of the customers of the Daily Market chain store in Tehran, and 385 people were selected as a sample. To select the sample, random cluster sampling was used to select branches and non-probability sampling was used to distribute the questionnaire among customers. The data collection tool in this research is a standard questionnaire with a five-choice Likert scale, whose reliability was confirmed through Cronbach's alpha test and its validity through content validity and confirmatory factor analysis. The data analysis that was done through PLS software showed that the effect of brand trust and brand value has a significant effect on customer loyalty. Also, the mediating role of brand value and moderating brand respect in the effect of brand trust on customer loyalty was confirmed. The results obtained from the relationships between the studied variables can be used by the Daily Market store for better planning in line with customer loyalty and competitive advantage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand Trust / Customer Loyalty / Brand Value / Brand Respect / Brand Love / Brand Reputation
بهرامی رودباری، رضا؛ زرکندی، سهیل؛ قاضیانی، خدیجه. (1393). آمار و احتمالات مهندسی، انتشارات نوین پویا.
دوست محمدی، سمیه، بیدختی، علی اکبر. (1398). تاثیر ارزش ویژه برند بر نگرش به برند و تمایل به استفاده مجدد از خدمات رفاهی با نقش تعدیل‌گری عملکرد برند (مورد مطالعه: مشتریان هتل‌‌های شهر سمنان)، فصلنامه علمی تخصصی اقتصاد نوین کاربردی در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، 2(2) 127-113.
رمضانپور، مهرداد. (1400). تاثیر تجربه برند بر وفاداری برند با میانجی گری ارزش مشتری، اعتماد، و عشق به برند (مورد مطالعه: مشتریان برند چرم مشهد در استان تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت کسب وکار گرایش: بازار یابی، دانشگاه شمنان، دانشکده مدیریت.
زارعیان جهرمی، سارا. (1397). شناخت رابطه بین وجهه و اعتبار نیروهای فروش بر وفاداری و سهم خرید مشتریان با نقش میانجی ارزش افزوده تجربی (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاه زنجیره‌ای هایپراستار)، رشته مدیریت بازرگانی، موسسه غیر انتفاعی ارشاد دماوند- واحد تهران.
زندی‌محب، سحر و حیدری، وجیهه. (1399). بررسی تاثیر اعتماد برند، اثر برند و کیفیت برند بر وفاداری رفتاری با نقش میانجی وفاداری نگرشی در شرکت بیمه ملت،اولین کنفرانس علمی پژوهشی مدیریت و مهندسی صنایع.
زیتونی، نگار. (1400). تبیین قصد خرید محصولات ارگانیک بر اساس ابعاد ارزش و اخلاقیات ادراک شده مشتریان فروشگاه‌‌های ارگانیک در شهر تهران با در نظر گرفتن متغیر‌های میانجی اعتماد و وجهه برند، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین المللی، دانشگاه شیخ بهایی، دانشکده مدیریت.
شاه‌طهماسب، اسماعیل، قورچی‌بیگی، اسحاق. (1399). تاثیر شخصیت برند بر سهم خرید مشتریان با نقش میانجی سازه‌های ارتباطی در صنعت خرده‌فروشی زنجیره‌‌ای (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاه زنجیره‌‌ای رفاه در شهر تهران)، فصلنامه علمی پژوهشی برند الزهرا، 4(12)، 12-29.
شهبازی، ویدا. (1401). تعیین تاثیر اعتماد برند بر وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی ارزش برند و تعدیل‌گری احترام و عشق به برند در میان مشتریان برند چرم مشهد در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک.
صالحیان فرد، رقیه. (1394). بررسی رابطه بین اعتماد به برند، تأثیرگذاری برند، وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری مشتری (مورد مطالعه بانک رفاه)، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه غیرانتفاعی و غیر دولتی مولانا.
فرازمند، سحر و امیری قدسی، مریم و اسدزاده سعادت، نرگس و یاراحمدی، فتانه. (1396). بررسی تاثیر عشق به برند و مولفه‌های آن وفاداری به برند، اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی،تهران.
کیا، فاطمه. (1396). تأثیر دانش و تجربه برند بروفاداری به برند با نقش میانجی‌‌گری شیفتگی، رضایت و اعتماد به برند (مورد مطالعه: مشتریان برندچرم مشهد در شهر سمنان)، پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی کومش.
میلانی، سحر. (1398). تأثیر فعالیت‌‌های بازاریابی مبتنی بر رسانه‌‌های اجتماعی بر تعهد برند و تبلیغات توصیه‌ای با نقش واسطه‌‌ای ارزش ویژه برند، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.
Alberto de Morais Watanabe, E, and Alfinito, S. (2020). Perceived value, trust and purchase intention of organic food: A study with Brazilian consumers. British Food Journal, 122(4), 1070-1184.
Bahrami Rudbari, Reza; Zarkandi, Sohail; Ghaziani, Khadija. (2013). Statistics and Engineering Probabilities, Novin Poya Publications [In persian]
Baker, K. H. Resbi. U.(2020). Exploring origins of ethical company/brand perceptions —a consumer perspective of corporate ethics. Journal of Business Research, 63(3), 255-262.
De Patra, Dand yasa, G.S. (2018), Antecedents of perceived value and repurchase intention of organic food, Journal of Food Products Marketing, 24(4). 456-475.
Dostmohammadi, Samieh, Bidakhti, Ali Akbar. (2018). the effect of brand equity on brand attitude and willingness to re-use welfare services with the moderating role of brand performance (case study: Semnan city hotel customers), specialized scientific quarterly Modern Applied Economics in Management, Economics and Accounting, 2(2) 127-113, [In persian]
Durga, R. (2018). CUSTOMER LOYALTY IN BUSINESS, Views of students of Centria University of Applied Sciences, Thesis CENTRIA UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES Business Management, 2(26), 126-141
Evo, S. Tirza. (2021). Structural Equation Modeling of Brand Love, Brand Trust, Brand Respect, Brand Loyalty and Brand Equity in Indonesia E-Commerce, Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Sao Paulo, Brazil, April 5 - 8, 2021
Farazmand, Sahar and Amiri Qodsi, Maryam and Asadzadeh Saadat, Narges and Yarahamdi, Fatane. (2016). Investigating the effect of brand love and its components on brand loyalty, the first international conference and the third national conference on management and humanities research, Tehran, , [In persian]
Haghkhah, I. (2020). Attribution analysis of luxury brands: An investigation into consumer-brand congruence through conspicuous consumption. Journal of Business Resea.
Jahanvi, J, Sharma, M. (2021). Brand respect: Conceptualization, scale development and validation, Journal of Business Research, 132.
Kia, Fatemeh. (2016). the effect of brand knowledge and experience on brand loyalty with the mediating role of brand fascination, satisfaction and trust (case study: customers of Mashhad leather brand in Semnan city), thesis for receiving a master’s degree in business management, Kumesh non-profit higher education institute. [In persian]
Liu. M. t. Wong. I. Tseng. T. Chang., A., V. (2017). Applying consumer-based brand equity in luxury hotel branding, Journal of Business Research.
Milani, Sahar. (2018). The effect of marketing activities based on social media on brand commitment and recommendation advertising with the mediating role of brand value, master’s thesis, business management, marketing orientation, Islamic Azad University, science and research unite, [In persian]
Montoya-Restrepo, I., Sanchez ´ Torres, J., Rojas Berrio, S., & Montoya-Restrepo, A. (2020). Lovemark effect: Analysis of the differences between students and graduates in a love brand study at a public university. Innovar, 30(75), 43-56. https://doi.org/ 10.15446/innovar.v30n75.83256.
Ramzanpour, Mehrdad. (1400). the effect of brand experience on brand loyalty by mediating customer value, trust, and love for the brand (case study: customers of the Mashhad leather brand in Tehran province), master’s thesis, field: business management, specialization: market Yabi, Shamnan University, Faculty of Management. [In persian]
Saari, U. A., Mäkinen, S. J., Baumgartner, R. J., Hillebrand, B., & Driessen, P. H. (2020). How consumers’ respect for nature and environmental self-assets influence their car brand experiences. Journal of Cleaner Production, 261, 121023.
Salehian Fard, Ruqiya. (2014). Investigating the relationship between brand trust, brand influence, attitudinal loyalty and customer behavioral loyalty (Refah Bank case study), Master’s Thesis, Molana Non-Profit and Non-Governmental Institute. [In persian]
Shah Tahmasab, Ismail, Qorchi Beigi, Ishaq. (2019). The effect of brand personality on the share of customers’ purchases with the mediating role of communication structures in the chain retail industry (case study: customers of the Refah chain store in Tehran), Al-Zahra Brand Scientific Research Quarterly, 4(12), 12-29, , [In persian]
Shahbazi, Vida. (1401). Determining the effect of brand trust on customer loyalty with regard to the mediating role of brand value and moderating respect and love for the brand among customers of Mashhad leather brand in Tehran, Master’s thesis in the field of business management, commercial orientation, Azad University Islamic, Electronics Unit, [In persian]
Shin, S, m Amenuvor, A, Basilisco, R. (2019). Brand Trust and Brand Loyalty: A Moderation and Mediation Perspective, Current Journal of Applied Science and Technology, 38(4): 1-17
Song, H., Wang, J., & Han, H. (2019). Effect of image, satisfaction, trust, love, and respect on loyalty formation for name-brand coffee shops. International Journal of Hospitality Management, 79, 50-59.
Zaitouni, Negar. (1400). Explaining the intention to buy organic products based on the dimensions of perceived value and ethics of customers of organic stores in Tehran, taking into account the mediating variables of trust and brand image, master’s thesis in the field of business management, trade between International, Sheikh Bahai University, Faculty of Management, [In persian]
Zandi Moheb, Sahar and Heydari, Vajiheh. (2019). investigating the effect of brand trust, brand effect and brand quality on behavioral loyalty with the role of attitudinal loyalty mediator in Mellat Insurance Company, the first scientific research conference on management and industrial engineering. , [In persian]
Zareian Jahormi, Sara. (2017). Recognizing the relationship between the image and credibility of sales forces on the loyalty and purchase share of customers with the role of experiential added value mediator (case study: customers of the Hyperstar chain store), Business Management Department, Ershad Damavand Non-Profit Institute - Tehran Branch, [In persian]