مقایسه تطبیقی الگوی توسعه یافته رفتار خرید الکترونیکی و غیرالکترونیکی صنایع دستی مطالعه موردی: پوشاک سوزن‌دوزی بلوچ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و مقایسه الگوی توسعه یافته رفتار خرید الکترونیکی و غیرالکترونیکی پوشاک سوزندوزی بلوچ میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد مربوط به متغیرهای پژوهش میباشد. جامعه آماری پژوهش خریداران محصولات سوزندوزی هستند که به صورت الکترونیکی و غیرالکترونیکی اقدام به خرید این محصولات نمودهاند. در این پژوهش از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد و از میان 772 پرسشنامه جمعآوری شده تعداد 387 پرسشنامه مربوط به خریداران غیرالکترونیکی و 385 پرسشنامه مربوط به خریداران الکترونیکی محصولات سوزندوزی است. به منظور تحلیل دادههای پژوهش از معادلات ساختاری واریانس محور به روش حداقل مربعات جزیی با نرمافزار Smart PLS-3 استفاده شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) استفاده شد و برای روایی پرسشنامه از روش روائی صوری و سازه استفاده گردید. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، تمامی فرضیهها مورد تایید قرار گرفتند؛ به این معنا که در هر دو نوع رفتار خرید الکترونیکی و غیرالکترونیکی ارزش ادراک شده بر سه متغیر کیفیت رابطه، بازاریابی توصیهای و دلمشغولی تأثیر معناداری دارد. متغیرهای عجین شدن مشتری، بازاریابی توصیهای و دلمشغولی بر قصد خرید تأثیر معنادار دارند، قصد خرید به طور مستقیم بر رفتار خرید تاثیر معنادار دارد و در نهایت، نتایج حاصل برای هر دو نوع رفتار خرید مورد تایید قرار گرفت که نشاندهنده تایید الگوی توسعه یافته در هر دو جامعه خرید غیرالکترونیکی و الکترونیکی پوشاک سوزندوزی بلوچ است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Comparison of the Developed Model of Electronic and Non-Electronic Handicraft Purchasing Behavior Case Study: Baloch Needlework Clothing

نویسندگان [English]

  • saeed deh yadegari 1
  • elham badini 2
  • mohammadmehdi poursaeed 1
  • kimia ghasemi 3
1 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.
2 Department of Management, Faculty of Management and Economics, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.
3 Department of Management, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchistan, Zahedan, Iran
چکیده [English]

The main purpose of the current research is to investigate and compare the developed pattern of electronic and non-electronic buying behavior of Baloch needlework clothing. This research is applied in terms of purpose and correlational in terms of descriptive method. The data collection tool is a standard questionnaire related to research variables. The statistical population of the research is the buyers of needlework products who purchased these products electronically and non-electronically. In this research, stratified random sampling method was used and among the 772 questionnaires collected, 387 questionnaires are related to non-electronic buyers and 385 questionnaires are related to electronic buyers of needlework products. In order to analyze the research data, variance-oriented structural equations were used by partial least squares method with Smart PLS-3 software. Cronbach’s alpha and composite reliability (CR) were used to measure the reliability of the questionnaire, and face and construct validity methods were used for the validity of the questionnaire. After data analysis, all hypotheses were confirmed; This means that in both types of electronic and non-electronic shopping behavior, the perceived value has a significant effect on the three variables of relationship quality, recommendation marketing and engagement. The variables of customer engagement, recommendation marketing and preoccupation have a significant effect on purchase intention, purchase intention directly has a significant effect on purchase behavior, and finally, the results were confirmed for both types of purchase behavior, which indicates the approval of the developed model. In both societies, non-electronic and electronic purchase of clothing is Baloch needlework.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Purchase Behavior / Purchase Intention / Balochneedlework Clothing / Perceivedvalue / Customer Engagement
اکبری، محسن، رمضانیان، محمد رحیم، جانی پور، ستاره و وشکائی نژاد، سیده صدف. (1399). تأثیر قیمت واحد برتصویر قیمت فروشگاه و قصد خرید مشتریان. بررسی‌های بازرگانی، 18(101)، 93-110.
امیری، نازنین، نوع پسند اصیل، سید محمد و اکبری، محسن. (1394). تأثیر باورهای مصرف‌کنندگان بر رفتار خرید آنی آن‌ها در محیط آنلاین. نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 5(3)، 21-34.
بهدانی، مریم ؛ رادنیا، زیبا. (1394). بررسی تطبیقی نقوش سوزن دوزی‌های بلوچ و گلیمک‌های بلوچ خراسان جنوبی. همایش ملی فرش دستباف خراسان جنوبی، دانشگاه بیرجند آذرماه 1394، 890-876.
ده یادگاری، سعید، مشبکی اصفهانی، اصغر، بستام، هادی و الیاسی، نبی الله. (1396). ارائه الگوی ساختاری عوامل مؤثر بر قصد خرید پوشاک حجاب در زنان. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 11(38)، 7-30.
رحیمی، مریم. (1398). شناسایی نقوش سوزن دوزی بلوچ‌های ایران از منظر عینیت و ذهنیت. جغرافیا و روابط انسانی، دوره 2(2)، 243-233.
طاهری‌کیا، فریز و نادری، آرامه. (1391). شناسایی و ارزیابی عوامل تأثیرگذار بر خرید وسواسی (اعتیاد به خرید). (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، 5(26).
عباچیان قاسمی، رضا؛ حسنقلی پور، طهمورث و رهروی، الناز. (1392). مطالعه نظری و تجربی عوامل پیش‌بینی‌کننده تبلیغات شفاهی مشتریان در مورد شرکت‌های هواپیمایی (مورد مطالعه شرکت هواپیمایی ایران ایر). مدیریت بازارگانی،5 (1).
لطیفی، فریبا و غفاری، لیلا. (1387). بررسی تفاوت‌های جنسیتی در انگیزه‌های خرید الکترونیکی. مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان)، 6 (1)، 33-7.
Abachian Ghasemi, Reza; Hasanqolipour, Tahmourth and Rohravi, Elnaz. (2012). Theoretical and experimental study of factors predicting customers’ word-of-mouth advertising regarding airline companies (case study of Iran Air airline company). Marketing Management, 5 (1).
 Akbari, Mohsen, Ramzanian, Mohammad Rahim, Janipour, Setara and Vashkainejad, Sayeda Sadaf. (2019). The effect of unit price on store price image and customers’ purchase intention. Business Reviews, 18(101), 93-110.
Algharabat, R. S. (2018). The role of telepresence and user engagement in co-creation value and purchase intention: online retail context. Journal of Internet Commerce, 17(1), 1-25.
 Amiri, Nazanin, Asil, Seyyed Mohammad and Akbari, Mohsen. (2014). The effect of consumers’ beliefs on their impulse buying behavior in the online environment. Journal of Modern Marketing Research, 5(3), 21-34.
Bachleda, Catherine, Fakhar, Ahlam, Elouazzani, Zineb. (2015). Quantifying the effect of sponsor awareness and image on the sports involvement-purchase intention relationship. Sport Management Review SMR-336,13.
 Behdani, Maryam; Rodnia, beautiful. (2014). a comparative study of Baloch needlework motifs and Baloch glimeks of South Khorasan. South Khorasan Handwoven Carpet National Conference, Birjand University, December 2014, 876-890.
Chae, H., Kim, S., Lee, J., & Park, K. (2019). Impact of product characteristics of limited edition shoes on perceived value, brand trust, and purchase intention; focused on the scarcity message frequency. Journal of Business Research, 120, 398-406.
Chang, T. W., Chen, Y. S., Yeh, Y. L., & Li, H. X. (2021). Sustainable consumption models for customers: Investigating the significant antecedents of green purchase behavior from the perspective of information asymmetry. Journal of Environmental Planning and Management, 64(9), 1668-1688.
Chen, C. F., & Tsai, M. H. (2008). Perceived value, satisfaction, and loyalty of TV travel product shopping: Involvement as a moderator. Tourism management, 29(6), 1166-1171.
Day, M. Y., & Chuang, W. C. (2016). The effect of customer perceived value on relationship quality between illustrator and fans to recommendation on facebook. In 2016 IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining (ASONAM), 1135-1142.
Dees, W., Bennett, G., & Villegas, J. (2008). Measuring the effectiveness of sponsorship of an elite intercollegiate football program. Sport Marketing Quarterly, 17(2).
 Dehyadgari, Saeid, Mashbaki Esfahani, Asghar, Bastam, Hadi and Eliasi, Nabiullah. (2016). Presenting a structural model of factors affecting the intention to purchase hijab clothing in women. Women and Family Educational Cultural Quarterly, 11(38), 7-30.
Etminani-Ghasrodashti, Roya, & Hamidi, Shima. (2020). Online shopping as a substitute or complement to in-store shopping trips in Iran. Cities, 103(102768).
Husnain, M., & Toor, A. (2017). The impact of social network marketing on consumer purchase intention in Pakistan: Consumer engagement as a mediator. Asian Journal of Business and Accounting, 10(1), 167-199.
Itani, O. S., Kassar, A. N., & Loureiro, S. M. C. (2019). Value get, value give: The relationships among perceived value, relationship quality, customer engagement, and value consciousness. International Journal of Hospitality Management, 80, 78-90.
Kaihatu, T. S. (2020). PURCHASE INTENTION OF FASHION PRODUCT AS AN IMPACT OF DIGITAL MARKETING, MEDIATED BY CUSTOMER ENGAGEMENT IN THE GENERATION Z. Journal Manajemen Pemasaran, 14(2), 61-66.
Kim, M., & Yoo, S. (2020). The 4th V? The effect of word of mouth volatility on product performance. Electronic Commerce Research and Applications, 44, 101016.
Lai, W. T., & Chen, C. F. (2011). Behavioral intentions of public transit passengers—The roles of service quality, perceived value, satisfaction and involvement. Transport policy, 18(2), 318-325.
 Latifi, Fariba and Ghafari, Leila. (1387). Examining gender differences in e-shopping motives. Women’s Social-Psychological Studies (Women’s Studies), 6(1), 7-33.
Lee, W. I., Cheng, S. Y., & Shih, Y. T. (2017). Effects among product attributes, involvement, word-of-mouth, and purchase intention in online shopping. Asia Pacific Management Review, 22(4), 223-229.
Lo, F. Y., Yu, T. H. K., & Chen, H. H. (2020). Purchasing intention and behavior in the sharing economy: Mediating effects of APP assessments. Journal of Business Research, 121, 93-102.
Moliner, M. A. (2009). Loyalty, perceived value and relationship quality in healthcare services. Journal of service management, 20(1), 76 - 97.
Mukerjee, K. (2018). The impact of brand experience, service quality and perceived value on word of mouth of retail bank customers: Investigating the mediating effect of loyalty. Journal of Financial Services Marketing, 23(1), 12-24.
Pansari, A., & Kumar, V. (2017). Customer engagement: the construct, antecedents, and consequences. Journal of the Academy of Marketing Science, 45(3), 294-311.
Pena-García, Nathalie, Gil-Saura, Irene, Rodríguez-Orejuela, Augusto & Siqueira-Junior, Jos_e Ribamar. (2020) Purchase intention and purchase behavior online: A cross-cultural approach. Heliyon, 6, e04284.
Prentice, C., Han, X. Y., Hua, L. L., & Hu, L. (2019). The influence of identity-driven customer engagement on purchase intention. Journal of Retailing and Consumer Services, 47, 339-347.
 Rahimi, Maryam. (2018). Identifying the needlework motifs of the Baloch people of Iran from the point of view of objectivity and subjectivity. Geography and Human Relations, Volume 2(2), 243-233.
Rausch, T. M., & Kopplin, C. S. (2021). Bridge the gap: Consumers’ purchase intention and behavior regarding sustainable clothing. Journal of Cleaner Production, 278, 123882.
Schmid, B., & Axhausen, K. W. (2019). In-store or online shopping of search and experience goods: A hybrid choice approach. Journal of choice modelling, 31, 156-180.
Sharma, V. M., & Klein, A. (2020). Consumer perceived value, involvement, trust, susceptibility to interpersonal influence, and intention to participate in online group buying. Journal of Retailing and Consumer Services, 52, 101946.
 Taherikia, Fariz and Naderi, Arama. (2011). Identification and evaluation of factors affecting obsessive shopping (addiction to shopping). (Researcher) Management Quarterly, 5(26).
Tajvidi, M., Wang, Y., Hajli, N., & Love, P. E. (2021). Brand value Co-creation in social commerce: The role of interactivity, social support, and relationship quality. Computers in Human Behavior, 115, 105238.
Victor, V., Joy Thoppan, J., Jeyakumar Nathan, R., & Farkas Maria, F. (2018). Factors influencing consumer behavior and prospective purchase decisions in a dynamic pricing environment—an exploratory factor analysis approach. Social Sciences, 7(9), 153. 57(3), 519-530.
Wang, Y., Liu, X., Huang, M., Zuo, J., & Rameezdeen, R. (2020). Received vs. given: Willingness to pay for sponge city program from a perceived value perspective. Journal of Cleaner Production, 256, 120479.
Yen, C. H., Teng, H. Y., & Tzeng, J. C. (2020). Innovativeness and customer value co-creation behaviors: Mediating role of customer engagement. International Journal of Hospitality Management, 88, 102514.
Zhang, K. Z., & Benyoucef, M. (2016). Consumer behavior in social commerce: A literature review. Decision Support Systems, 86, 95-108.