ارزیابی تاثیر بازاریابی سبز بر رفتار خرید و وفاداری مشتریان محصولات غذایی

نوع مقاله : کاربردی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه محقق اردبیلی

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشجوی دکتری گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش بازاریابی سبز در تعیین رفتار خرید و وفاداری مشتریان به محصولات غذایی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. جامعه آماری این مطالعه، مشتریان محصولات غذایی اردبیل است که بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر به‌عنوان نمونه تعیین و با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس توزیع و جمع‌آوری شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه که روایی و پایایی آن با استفاده از شاخص‌های معادلات ساختناری مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است. ابزار تحلیل اطلاعات در نرم‌افزار SMARTPLS-3 و با استفاده از معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بازاریابی سبز به‌ترتیب با ضریب 63/0 و 69/0 تأثیر مثبت و معنی‌داری بر رفتار خرید و وفاداری مشتریان به محصول دارد. همچنین ضریب R2 نشان داد که بازاریابی سبز به‌ترتیب 38 و 21 درصد تغییرات رفتار خرید و وفاداری مشتریان به محصول را تبیین می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation on the Effect of Green Marketing on Purchasing Behavior and Customer Loyalty in the Food Products

نویسندگان [English]

  • Zahra fatourechi 1
  • Habib Ebrahimpour 2
  • Yavar Babaei 3
1 Department of Management and Economics, Faculty of Literature & Humanities, Allameh Tabataba'i University
2 Department of Management and Economics, Faculty of Literature & Humanities, Allameh Tabataba'i University
3 Department of Tourism Management, Factuly of Management and Accounting, Allameh Tabatabaei University.
چکیده [English]

This study aims to investigate the role of green marketing on purchasing behavior and customer loyalty in food products. This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. The statistical population of this study is the customers of Ardabil food products, which 384 people are selected as a sample and distributed and collected using available sampling. Data collection tool is a questionnaire which it's validity and reliability are evaluated and confirmed using structural equation indices. Data analysis tool is performed in SMARTPLS-3 software using structural equations. The results show that green marketing with a coefficient of 0.63 and 0.69, respectively, has a positive and significant effect on purchasing behavior and customer loyalty. The R2 coefficient also show that green marketing explains 38% and 21% of changes of customer purchasing behavior and customer loyalty.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Green Marketing / Purchasing Behavior / Customer Loyalty / Environment
حمیدی‌زاده، محمدرضا، عباس‌علی حاجی‌کریمی؛ محمدعلی بابایی و سیدمحمد طباطبایی‌نسب (1388)، «طراحی و تبیین مدل فرایندی وفاداری مشتریان؛ موردپژوهی: بانک‌های خصوصی»؛ نشریه کاوش‌های مدیریت بازرگانی، سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان 1388، 170-133.
رعنایی کردشولی، حبیب‌اله، احمد اله‌یاری بوزنجانی (1390)، «بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر تصمیم خرید سبز مصرف‌کنندگان (مطالعه موردی: مصرف‌کنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شیراز)»، تحقیقات بازاریابی نوین: تابستان 1391 , دوره 2 شماره 2پیاپی 5 از صفحه 165 تا صفحه 180.
رمضانیان، محمدرحیم؛ رضا اسماعیل‌پور و سیده هدیه تندکار (1389)، «تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر فرایند تصمیم گیری خرید مصرف‌کنندگان (مطالعه موردی: مصرف‌کنندگان خانگی لامپ کم مصرف شهر رشت)»، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 2، ش 5، ص 98-79.
زرین جوی‌الوار، سهیلا (1390)، «نقش زن در بازاریابی سبز»، فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، سال دوم، شماره هشتم، صص 49-59.
صفری، علی و همکاران (1393)، «تأثیر عناصر آمیخته بازاریابی سبز بر وفاداری مشتریان به برند شرکت»، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 13، صص 111-124.
مقدسین، مریم و محمدرضا فلسفی‌نژاد (1391)، «کاربرد مدل‌های معادلات ساختاری در برآورد اعتبار و روایی آزمون‌های روانشناختی و بررسی اعتبار و روایی سازه پرسشنامه تشخیصی ADHD بزرگسالان (CAARS-S:SV)»، فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، شماره 10، سال سوم، زمستان 91، صص 137-103.
Ailawadi, K.L., & Keller, K.L., (2004). “Understanding retail branding: conceptual insights and research priorities”. Journal of Retailing, 80, 331-342.
Akter J., (2012), “Consumer Attitude towards Green Marketing in Bangladesh,” ASA University Review, vol. 6, pp. 158-166.
Back, K.-J. (2005),“the effects of image congruence on customers’ brand loyalty in the upper middle-class hotel industry”. Journal of Hospitality and Tourism Research, 29(4), 448-467.
Bertels, S., Papania, L. & Papania, D. (2010) Embedding Sustainability in Organizational Culture. Network for Business Sustainability. (www.nbs.net/knowledge/culture)
Bloemer, J., & Odekerken-Schroeder, G. (2002). “Store satisfaction and store loyalty explained by customer-and store-related factors”. Journal of Consumer Satisfaction, 15, 68-80.
Bowen, J.T., Chen McCain, S.L., (2015). Transitioning loyalty programs: a commentary on “the relationship between customer loyalty and customer satisfaction”. Int. J. Contemp. Hosp. Manag. 27 (3), 415-430.
Bowen, J. T., & Chen, S. (2001). “The relationship between customer loyalty and customer satisfaction”. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13, 213-217.
Chahal H, Dangwal R, Raina S, (2014) “Conceptualisation, development and validation of green marketing orientation (GMO) of SMEs in India: A case of electric sector”, Journal of Global Responsibility, Vol. 5 Iss: 2, pp.312 - 337
Chang N.-J. & Fong C.-M., (2010) “Green product quality, green corporate image, green customer satisfaction, and green customer loyalty,” African Journal of Business Management, vol. 4, pp. 2836-2844.
Cheema S., et al (2015), “Influence of Green Marketing Mix and Customer Fulfillment: An Empirical Study”, International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR).
Chiutsi, S., Mukoroverwa, M., Karigambe, P., & Mudzengi, B. K. (2011). “The theory and practice of ecotourism in Souther” n Africa Journal of Hospitality Management and Tourism, 2(2), 14 - 21.
Deshpande and N. M, (2011) “A Conceptual Framework on Green Marketing - A Tool for Sustainable Development,” International Journal of Sales and Marketing Management, vol. 1, pp. 1-16.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). “Evaluating structural equation models with unobserved variables and measurement error”. Journal of Marketing Research, 18, 39-50.
Groening C., Sarkis J., and Zhu Q., (2018), “Green marketing consumer-level theory review: A compendium of applied theories and further research directions”, Journal of Cleaner Production 172 (2018) 1848-1866.
Gupta, S., Ogden, D.T., (2009), to buy or not to Buy? A social dilemma perspective on green buying. J. Consum. Mark. 26 (6), 376-391.
Han, H., & Ryu, K. (2009). “The roles of the physical environment, price perception, and customer satisfaction in determining customer loyalty in the restaurant industry”. Journal of Hospitality and Tourism Research, 33(4), 487-510.
Jansson, J. (2010). “Green consumer behavior: determinants of curtailment and eco-innovation adoption”. Journal of Consumer Marketing, 27(4), 358 - 370.
Kim S., Lee J. S. & Kim, M. (2012). “How different are first-time attendees from repeat attendees in convention evaluation”? International Journal of Hospitality Management, 31(2), 544-553.
Kumar P. (2015), “Green marketing innovations in small Indian firms”, World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, Vol. 11 Iss: 3, pp.176-190.
Lee H.S., (2013). Major moderators influencing the relationships of service quality, customer satisfaction and customer loyalty. Asian Soc. Sci. 9 (2), 1.
Lee, M., Cunningham, L.F., (2001). A cost/benefit approach to understanding service loyalty. J. Serv. Mark. 15 (2), 113-130.
Jamaliah Mohd Y., et al (2015), Customer’s Loyalty effects of CSR Initiatives, Procedia- Social and Behavioral Sciences 170 (2015) 109 - 119.
Martenson R., (2007), “corporate brand image satisfaction and store loyalty”. International Journal of Retail & Distribution Management, 35(7), 544-555.
Martínez P, (2015), “Customer loyalty: exploring its antecedents from a green marketing perspective”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 27 Iss: 5, pp.896-917.
Mintz T. M. (2011), Profiling Green Consumers: A Descriptive Study, Thesis of Master of Business Administration. Appalachian State University, Walker.
Nik Ramli N., Shaiful A., and Nor Irwani A., (2015), Environmental Corporate Social Responsibility (ECSR): Exploring its Influence on Customer Loyalty, Procedia Economics and Finance 31 (2015) 705 - 713.
NikRamli, N. A. R., & Naja, M. (2011). Spill over of Environmental Friendly Behaviour Phenomenon: The Mediating Effect of Employee Organizational Identification. Bachelor Thesis: Universiti Teknologi Mara, Malaysia.
Oliver, R.L., (1999). Whence consumer loyalty? Journal of Marketing, 63, 33-34.
Onditi A., (2016), “Green Marketing and Consumer Satisfaction”, Journal of Marketing and Consumer Research, Vol.29, pp 37-45.
Paulin, M, R J Ferguson, J Bergeron. (2006) “Service climate and organizational commitment: The importance of customer linkages” Journal of Business Research, Vol 59, pp 906-915.
Peattie K, Crane A. Green marketing: legend, myth, farce or prophecy? Qual Market Res Int J. (2005); 8(4): 357-370.
Peattie, K. (1995). Environmental Marketing Management: Meeting the Green Challenge. London, Britain: Pitman Publishing.
Polonsky, M. J. (1995), “A stakeholder theory approach to designing environmental marketing strategy”, Journal of business & industrial marketing, 10 (3), PP: 29-46.
Rizan, M., & Warokka, A. and Listyawati, D. (2014), “Relationship Marketing and Customer Loyalty: Do Customer Satisfaction and Customer Trust Really Serve as Intervening Variables”, Journal of Marketing Research and Case Studies, DOI: 10.5171/2014.724178.
Shamah R. A.M., Mason M. C., Moretti A., and Raggiotto F., (2018), investigating the antecedents of African fast food customers’ loyalty: A self congruity perspective.
Suplico, L. T. (2009), “Impact of green marketing on the students purchase decision”, Journal of International Business Research, 8 (2) PP: 71-81.
Velasquez-Manoff, M. (2009) Environmental problems need a holistic approach. The Christian Science Monitor, October1.
Weaver, D. B., & Lawton, L. J. (2007). Twenty years on: The state of contemporary ecotourism research. Tourism Management, 28, 1168 - 1179.
Wetzels, M., Odcerkerken-Schroder, G., and Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modelling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 33(1), 177-195.
Wu, L. (2011). “Inertia: Spurious Loyalty or Action Loyalty?”. Journal of Asia Pacific Management Review, Vol 16, No 1, pp: 31-50.
Yoo M. & Bai B. (2013), “Customer loyalty marketing research: A comparative approach between hospitality and business”, International Journal of Hospitality Management, 33, 166-177.