تحلیل اثر مصرف نمایشی بر انگیزه خرید مجدد مصرف‌کنندگان به واسطه ابعاد فرهنگی هافستد، انگیزه‌های سودمندی و انگیزه‌های لذت‌جویانه (مورد مطالعه: برند طلای سپاهان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 . دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22034/bs.2024.2018159.2904

چکیده

گرایش به مصرف نمایشی، دارای ماهیت پیچیده‌ای است زیرا افراد در تلاش برای تمایز و برتری و حفظ یا کسب منزلت، فارغ از درجه نیازشان، در نمایش مصرف، غوطه‌ور می‌شوند. هدف این تحقیق تمرکز بر تحلیل اثر مصرف نمایشی بر انگیزه خرید مجدد مصرف‌کنندگان به واسطه ابعاد فرهنگی هافستد، انگیزه‌های سودمندی و انگیزه‌های لذت‌جویانه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش آمیخته اجرا شده است و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی پیماشی است. در بخش کیفی، با اتکا به راهبرد نظریه داده بنیاد گلیرز و از روش کدگذاری با استفاده از نرم‌افزار R Studio 2023و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با خبرگان دانشگاهی و صنعت انجام شد. جامعه آماری پژوهش، مشتریان طلای سپاهان شهر تهران می‌باشند. تحلیل‌های آماری نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS23 و Amos23 انجام شد و در آزمون تحلیل مسیر فرضیه‌ها نیز از روش رگرسیونی استفاده ‌شده است. یافته‌ها پژوهش حاکی از آن است که مصرف نمایشی بر انگیزه خرید مجدد مصرف‌کنندگان به واسطه ابعاد فرهنگی هافستد، انگیزه‌های سودمندی و انگیزه‌های لذت‌جویانه اثرگذار می‌باشد. نتایج این پژوهش به مدیران بازاریابی در طراحی استراتژی‌های بازاریابی متمرکزتر و در نتیجه تخصیص کارآمدتر منابع بازاریابی کمک می‌کند. از این رو، بازاریابان می‌توانند یک استراتژی ارتباطی مؤثر ایجاد کنند تا مصرف‌کنندگان هدف را از کالاهای خود آگاه شوند، زیرا خرید کالاهای لوکس احتمالاً با انگیزه‌های اجتماعی، فرهنگی و شخصی انجام می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the effect of dramatic consumption on consumers' repurchase motivation through Hofstede's cultural dimensions, utility motives and hedonistic motives (case study: Sepahan Gold brand)

نویسندگان [English]

  • Yazdan Shirmohammadi 1
  • Zeinab hashemi baghi 2
1 Associate Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Department of Management, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The tendency to display consumption has a complex nature because people immerse themselves in the display of consumption in an effort to distinguish and excel and maintain or gain dignity, regardless of their level of need. The purpose of this research is to focus on the analysis of the effect of dramatic consumption on consumers' repurchase motivation through Hofstede's cultural dimensions, utilitarian motives and hedonistic motives. This research is applied in terms of purpose, which was implemented with a mixed method, and in terms of data collection method, it is descriptive survey. In the qualitative part, relying on the data theory strategy of Glaers Foundation and using the coding method using R Studio 2023 software and semi-structured interviews with academic and industry experts, it was done. The statistical population of the research is Sepahan gold customers in Tehran. Statistical analyzes were also performed using SPSS23 and Amos23 software, and the regression method was also used in the hypothesis path analysis test. The findings of the research indicate that consumption shows affect consumers' motivation to repurchase due to Hofstede's cultural dimensions, utility motives and hedonistic motives. The results of this research help marketing managers in designing more focused marketing strategies and as a result more efficient allocation of marketing resources. Therefore, marketers can create an effective communication strategy to make target consumers aware of their products, because the purchase of luxury goods is likely to be done with social, cultural and personal motivations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dramatic consumption
  • consumers
  • culture
  • Hofstede
  • brand

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 26 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 بهمن 1402