موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011620221122Identifying the Determinants of Revitalizing of Dead Brands:
A Consumer Perspective Approach (Case Study: Meli Shoes)شناسایی عوامل تعیین کننده احیاء مجدد برندهای نابود شده: رویکرد مبتنی بر دیدگاه مصرفکننده (نمونه موردی: کفش ملی)12625403910.22034/bs.2022.548765.2495FAباقر عسگرنژاد نوریدانشیار،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه ، ایران0000-0002-0143-8413معصومه میرموسویکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانالله یار بیگی فیروزیمربی،گروه مدیریت بازرگانی، دانشگده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-3676-4400Journal Article20220213Companies can successfully revive a brand by leveraging the lost positive aspects of the brand among existing and old customers and by using effective revitalization strategies combined with integrated marketing communications. The purpose of this study is to identify the determinants of revitalization of destroyed brands: a consumer perspective approach. Based on the research background, from the consumer perspective, 5 indicators affecting the revitalization of destroyed brands were identified. A standard questionnaire was used to measure research variables. The statistical population of the study includes 350 people who have used national footwear products in the past and were selected by simple random sampling. SPSS and LISREL software were used to analyze the data and structural equation modeling was used to analyze the hypotheses. The results of data analysis showed that functional brand usefulness, brand social usefulness, brand value utility, brand superiority have a positive effect on the revitalization of destroyed brands and nostalgia plays a moderating role between social utility, brand value utility and revitalization. The brand has been destroyed.<strong>شرکت</strong><strong></strong><strong>ها می</strong><strong></strong><strong>توانند از طریق به</strong><strong></strong><strong>کارگیری جنبه</strong><strong></strong><strong>های مثبت برند از بین رفته در میان مشتریان موجود و قدیمی و با استفاده از استراتژی</strong><strong></strong><strong>های احیاء موثر همراه با ارتباطات بازاریابی یکپارچه، به احیاء موفق برند بپردازند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل تعیین</strong><strong></strong><strong>کننده احیاء مجدد برندهای نابود شده: رویکرد مبتنی بر دیدگاه مصرف</strong><strong></strong><strong>کننده است. بر اساس پیشینه پژوهش، از دیدگاه مصرف</strong><strong></strong><strong>کننده، پنج شاخص موثر بر احیاء مجدد برندهای نابود شده شناسایی گردید. از پرسشنامه استاندارد برای اندازه</strong><strong></strong><strong>گیری متغیرهای پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 350 نفر از افرادی است که در گذشته از محصولات کفش ملی استفاده نموده</strong><strong></strong><strong>اند و به روش نمونه</strong><strong></strong><strong>گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل داده</strong><strong></strong><strong>ها از نرم</strong><strong></strong><strong>افزار </strong><strong>spss</strong><strong> و لیزرل و برای تحلیل فرضیات از مدل</strong><strong></strong><strong>سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج به دست آمده از تجزیه</strong><strong></strong><strong>وتحلیل دادهها نشان داد سودمندی کارکردی برند، سودمندی اجتماعی برند، سودمندی ارزشی برند، برتری برند تأثیر مثبت بر احیاء مجدد برندهای نابود شده دارند و نوستالژی نقش تعدیل</strong><strong></strong><strong>کننده بین سودمندی اجتماعی، سودمندی ارزشی برند و احیاء برند نابود شده دارد.</strong>
https://barresybazargani.itsr.ir/article_254039_2737b061383939f8f329863566189014.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011620221122Role of Countries’ Development level in Effect of doing Business Indicators on Foreign Direct Investmentنقش توسعه یافتگی کشورها در اثرگذاری شاخص های بهبود فضای کسب و کار بر جریان سرمایهگذاری مستقیم خارجی274425403310.22034/bs.2022.546363.2462FAنگار جعفری فشارکیدانش آموخته رشته اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایرانعباس معمارنژاددکتری اقتصاد، عضو هیات علمی،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهرانشمس الدین حسینیدکتری اقتصاد، عضو هیات علمی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهرانکامبیز هژبر کیانیدکتری اقتصاد،عضو هیات علمی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهرانJournal Article20220112Investment is one of the main component of aggregate demand in economy which plays a crucial role in the economic fluctuations and economic growth of each country So economist and policymakers focused on interpret of Investment behavior. One of the most important factors in the decision to invest in both domestic and foreign investment is the existence of a secure environment.in other words, the most important factors is the proper investment environment and what has been interpreted as the ease of doing business. The main goal of this study is to investigate the effect of indicators of ease of doing business and domestic investment on foreign direct investment in selected countries. For this purpose, based on the division of the World Bank, four groups of countries are considered by their income level, including low-income countries, lower middle-income countries, upper middle-income countries and high-income countries, and the effect of domestic investment and indicators of ease of doing business have been evaluated using a Panel data model. The result shows that the level of development of countries and their income influences the magnitude and effect of domestic private investment and indicators ease of doing business on FDI. In a low-income, lower middle income and high-income countries, the effect of investment on foreign direct investment is positive, and in the upper middle countries, this has a negative effect. Meanwhile, the effect of each indicator of ease of doing business on foreign investment varies depending on the income level of countries.<strong>سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری یکی از اجزای مهم تقاضای کل است که نقش بسیار تعیین</strong><strong></strong><strong>کننده</strong><strong></strong><strong>ای در رشد اقتصادی هر کشور ایفا می</strong><strong></strong><strong>کند. لذا شناخت رفتار سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری مورد توجه اقتصاددانان و سیاست</strong><strong></strong><strong>گذاران اقتصادی بوده است. یکی از عوامل مهمی که در تصمیم برای سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری چه در سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری داخلی و چه در سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری خارجی موثر است، وجود فضای امن و آنچه تحت عنوان بهبود فضای کسب و کار از آن تعبیر شده، می</strong><strong></strong><strong>باشد. تحقیق حاضر به دنبال بررسی نقش توسعه</strong><strong></strong><strong>یافتگی کشورها در تاثیرگذاری شاخص</strong><strong></strong><strong>های بهبود فضای کسب و کار بر سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری خارجی است. در این مقاله به</strong><strong></strong><strong>منظور تعیین سطح توسعه</strong><strong></strong><strong>یافتگی از متغیر درآمد ملی استفاده شده است. بدین منظور بر اساس تقسیم</strong><strong></strong><strong>بندی بانک جهانی چهار گروه کشور بر حسب میزان درآمد آنها اعم از کشورهای با درآمد پایین که نشانگر کشورهای با سطح توسعه</strong><strong></strong><strong>یافتگی پایین، با درآمد متوسط به پایین بیانگر کشورهای با سطح توسعه متوسط، با درآمد متوسط به بالا که نشان</strong><strong></strong><strong>دهنده کشورهای با سطح توسعه</strong><strong></strong><strong>یافتگی متوسط به بالا و با درآمد بالا که بیانگر کشورهای توسعه</strong><strong></strong><strong>یافته می باشد، در نظر گرفته شده و اثر متغیرهای (زیرشاخص</strong><strong></strong><strong>های) شاخص بهبود فضای کسب و کار بر سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری مستقیم خارجی با استفاده از مدل داده</strong><strong></strong><strong>های ترکیبی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتیجه برآورد نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد سطح توسعه</strong><strong></strong><strong>یافتگی کشورها و درآمد آنها بر میزان و جهت اثرگذاری تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و زیر شاخص</strong><strong></strong><strong>های بهبود فضای کسب و کار تاثیر دارد. به نحوی که در کشورهای با درآمد پایین، متوسط به پایین و بالا اثر تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بر سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری خارجی، مثبت و در کشورهای متوسط به بالا، این اثر منفی است. در ضمن اثر هر یک از زیرشاخص</strong><strong></strong><strong>های بهبود کسب و کار بر سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری خارجی بسته به سطح درآمد کشورها متفاوت است. </strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_254033_46ba92a4979a3fb14deb2583a999aeaa.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011620221122The Impact of Human Capital and Electronic Banking on the Profitability of Banksتاثیر سرمایه انسانی و بانکداری الکترونیک بر سودآوری بانکها455625402910.22034/bs.2022.541986.2413FAوحید کفیلیاستادیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اراک، ایرانمهدی میرزائی نظام آباداستادیار گروه حسابداری ، واحد بوکان ، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایرانسکینه عبدالیکارشناسی ارشد مهندسی مالی و مدیریت ریسکJournal Article20211102In this study, the effect of electronic banking and human capital on the profitability of banks and the moderating role of human capital in the effectiveness of electronic banking on profitability were investigated. For this purpose, data from 16 banks for the years 2011 to 2019 and generalized method of moments were used. The results of estimation of regression show that the expansion of electronic banking and human capital on the profitability of selected banks has been positive and significant and human capital further increases the bank's ability to enjoy the benefits of electronic banking.<strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">در این تحقیق به بررسی تأثیر بانکداری الکترونیک و سرمایه انسانی بر سودآوری بانک</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">ها و نقش تعدیل</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">گری سرمایه انسانی در تأثیرگذاری بانکداری الکترونیک بر سودآوری پرداخته شده است. برای این منظور داده</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های 16 بانک برای سال</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های 1390 تا 1398 با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">یافته مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج برآورد معادلات رگرسیونی نشان می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">دهد که گسترش بانکداری الکترونیک و سرمایه انسانی بر سودآوری بانک</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های منتخب مثبت و معنی</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">دار بوده است و سرمایه انسانی بیشتر باعث افزایش توان بانک برای بهره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">مندی از مزایای بانکداری الکترونیک می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">شود.</span></strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_254029_0ea79d0ba8bd91d5196b8d1021429703.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011620221122The impact of Sustainable Human Resources Management on Sustainable Performance: the Mediating Role of Green Supply Chain Managementتأثیر مدیریت منابع انسانی پایدار بر عملکرد پایدار: نقش میانجی مدیریت زنجیره تأمین سبز577425402310.22034/bs.2022.538702.2378FAندا طهماسبی روشناستادیار موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی راه دانش بابلمحبوبه عرب کلمریاستادیار مدیریت دولتی/ منابع انسانی، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی راه دانش بابلمحسن علی زاده ثانیاستادیار دانشگاه مازندرانرضا جانی روشنگروه تحول و نوسازی ادارات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندرانJournal Article20211004Undoubtedly, increasing attention to the effects of organization on the environment, requires attention to sustainable performance and meeting social, economic and environmental needs. Over the past decade, researchers have paid great attention to the challenge of developing sustainable HR systems and Supply Chain in achieving corporate sustainability goals. We have little knowledge of how sustainable human resource management can effectively contribute to corporate sustainable performances goals. If design and implementation of sustainable human resource management practices is not effective, the use of valuable resources such as humans becomes complex and complicated in organizations.The purpose of this study is to investigate the extent to which sustainable HR practices influence triple economic, social, and environmental performance. The mediating role of green supply chain management is also examined in this relationship. The present study is descriptive-survey in terms of purpose and data collection method. The statistical population of the present study consists of 5789 companies active in Industrial Estate of Mazandaran province. Statistical analysis shows that sustainable human resource management directly and indirectly effects sustainable performance. Although external green supply chain management was related to all three dimensions of sustainable performance, the hypothesis about the impact of sustainable human resource management on social performance has been rejected by the mediating role of the internal supply chain. According to the results of the research, suggestions have been made for managers to improve their sustainable performance and gain economic, social and environmental benefits.
<strong>بدون شک توجه روزافزون به تاثیرات سازمان بر محیط، مستلزم توجه به عملکرد پایدار و برآوردن نیازهای اجتماعی، اقتصادی و محیطی است. طی دهه گذشته محققان به چالش توسعه سیستم</strong><strong></strong><strong>های منابع انسانی پایدار و زنجیره تامین در رسیدن به اهداف پایداری شرکت توجه زیادی </strong><strong></strong><strong>کرده</strong><strong></strong><strong>اند. ما دانش اندکی در این باره داریم که چگونه مدیریت منابع انسانی پایدار می</strong><strong></strong><strong>تواند به</strong><strong></strong><strong>طور موثری به اهداف عملکرد پایدار شرکت منجر شود. اگر طراحی و اجرای رویه</strong><strong></strong><strong>های مدیریت منابع انسانی پایدار موثر نباشد، استفاده از منابع با ارزش مثل انسان</strong><strong></strong><strong>ها، در سازمان</strong><strong></strong><strong>ها پیچیده و بغرنج می</strong><strong></strong><strong>شود. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رویه</strong><strong></strong><strong>های منابع انسانی پایدار بر عملکرد سه</strong><strong></strong><strong>گانه اقتصادی، اجتماعی و محیطی است. همچنین نقش واسطه</strong><strong></strong><strong>ای مدیریت زنجیره تأمین سبز در این رابطه بررسی می</strong><strong></strong><strong>شود. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری داده</strong><strong></strong><strong>ها، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 5789 شرکت فعال در شهرک</strong><strong></strong><strong>های صنعتی استان مازندران است. نتایج تحلیل</strong><strong></strong><strong>های آماری نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد که مدیریت منابع انسانی پایدار به</strong><strong></strong><strong>طور مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد پایدار تأثیر دارد. اگرچه مدیریت زنجیره تأمین سبز خارجی به هر سه بعد عملکرد پایدار مرتبط بود، اما فرضیه مربوط به تأثیر مدیریت منابع انسانی پایدار بر عملکرد اجتماعی با نقش واسطه زنجیره تأمین سبز داخلی رد شده است. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاداتی به مدیران جهت بهبود عملکرد پایدار و کسب همزمان منافع اقتصادی، اجتماعی و محیطی ارائه شده است.</strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_254023_348de10c8aaead22301d1e2956f1ceeb.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011620221122Provide a Smart Contract Model for Service Level Agreement with Digital Transformation Competitive Advantage Strategy Based on Grounded Theoryطراحی مدل قراردادهوشمندتوافق سطح خدمات با راهبرد تحول دیجیتال بر اساس نظریه داده بنیاد7510025403210.22034/bs.2022.544729.2441FAسجاد اکبری گنجهدانشجوی دکتری تخصصی گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه آزاداسلامی، فیرزوآباد،ایرانسید علیرضا موسویاستادیار گروه تخصصی مدیریت بازرگانی، واحد فیرزوآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران0000-0001-5495-6444کامبیز حیدرزادهدانشیار گروه تخصصی مدیریت بازرگانی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20211212Smart contract service level agreement, Is the amount of commitment between the service provider and the customer in the form of an electronic agreement concluded on the Chinese blockchain. There is no need for intermediaries to operate automatically.The purpose of this paper is to present a smart contract model of service level agreement to achieve the competitive advantage of digital transformation based on Grounded Theory. This research, based on the data theory of the foundation, was conducted with a qualitative approach and based on the study of literature and background of 44 articles in the period 2017 to 2021 and in-depth interviews with 20 experts.Interview texts were analyzed in three stages of open, axial and selective coding. Maxqda 20 software was used to analyze the data.The method of sampling is snowball, which was obtained by conducting a total of 20 interviews with experts in various fields of information technology management, computer engineering, and saturated marketing management,Blockchain, etc. The present study led to the presentation of a paradigm model as designing a smart contract model of service level agreement for digital transformation based on Grounded Theory.<strong>قرارداد هوشمند توافقنامه سطح خدمات، میزان تعهدی است که بین ارائه</strong><strong></strong><strong>دهنده خدمت و مشتری در غالب، یک توافق</strong><strong></strong><strong>نامه الکترونیکی منعقد وبر روی بلاکچین فعال می</strong><strong></strong><strong>گردد تا بدون نیاز به واسطه</strong><strong></strong><strong>ها به</strong><strong></strong><strong>طور خودکار اجرا شود. هدف از این مقاله، ارائه الگوی قرارداد هوشمند توافقنامه سطح خدمات با راهبرد مزیت رقابتی تحول دیجیتال بر اساس نظریه داده بنیاد است. این پژوهش، بر اساس نظریه داده بنیاد، با رویکرد کیفی وبر اساس مطالعه ادبیات و پیشینه موضوع از 44 مقاله در بازه زمانی 2017 تا 2021 و مصاحبه عمیق از 20 نفر خبرگان انجام شد. متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده</strong><strong></strong><strong>ها از نرم</strong><strong></strong><strong>افزار مکس کیودا 20 استفاده گردید. روش نمونه</strong><strong></strong><strong>گیری از نوع گلوله برفی است که درمجموع با انجام 20 مصاحبه با اساتید و خبرگان حوزه</strong><strong></strong><strong>های مختلف مدیریت فناوری اطلاعات، مهندسی کامپیوتر، مدیریت بازاریابی اشباع نظری حاصل شد. بر اساس نتایج پژوهش، برخی از مهم</strong><strong></strong><strong>ترین عوامل تاثیرگذار بر قرارداد هوشمند توافقنامه سطح خدمات شامل تطابق قصد، اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی میان شرکای تجاری، آنالیز پیشرفته اطلاعات، مشتریان هوشمند، شفاف</strong><strong></strong><strong>سازی انتظارات طرفین، پشتیبانی دیجیتالی هوشمند، دانش و مهارت شبکه</strong><strong></strong><strong>ای، ارتباطات هوشمند، اینترنت اشیا، تحلیل هوشمند، بلاکچین و غیره است. پژوهش حاضر منجر به ارائه الگوی پارادایمی با عنوان طراحی مدل قرارداد هوشمند توافقنامه سطح خدمات با راهبرد تحول دیجیتال بر اساس نظریه داده بنیاد شد.</strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_254032_b67a635a10188e6a775e4ca4d85a6889.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011620221122Analysis of the Relationship Between Political Costs in Industrial and Mining Companies of Tehran Stock Exchange with the Quality of Information with Emphasis on the Role of Regulatory Mechanisms: Structural Equation Approachتحلیل ارتباط هزینههای سیاسی در شرکت های صنعتی و معدنی بورس اوراق بهادار تهران با کیفیت اطلاعات با تأکید بر نقش سازوکارهای نظارتی: رویکرد معادلات ساختاری10111825401610.22034/bs.2022.532680.2326FAسید حسام وقفیاستادیار گروه حسابداری دانشگاه پیام نور،تهران ایران0000-0003-3493-7603افسانه ظفری چوکامیکارشناس ارشد حسابداری دانشگاه پیام نور،تهران،ایراننازنین بشیری منشاستادیار گروه حسابداری دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20210622The quality and accuracy of information of listed companies is an important factor that many regulatory mechanisms in the Tehran Stock Exchange have been considered for this concept. Companies with political affiliations tend to be more confidential in disclosing their financial information. The purpose of this study is to investigate the relationship between political costs and information quality with emphasis on the role of regulatory criteria for companies listed on the Tehran Stock Exchange. For this purpose, the financial information of 127 companies during the years 1390 to 1398 and using the structure analysis method was used. The results indicate that there is a significant relationship between the criteria of political cost and information quality and it can also be said that the criteria of the governance system as regulatory and intervening variables have a significant effect on the relationship between political cost and information quality.<br /><br /><br /><br />
<strong>کیفیت و صحت اطلاعات شرکت</strong><strong></strong><strong>های بورسی فاکتور مهمی است که بسیاری از سازوکارهای نظارتی در بورس اوراق بهادار تهران برای مفهوم فوق در نظر گرفته </strong><strong></strong><strong>شده است. شرکت</strong><strong></strong><strong>هایی که دارای روابط سیاسی هستند، معمولاً پنهان</strong><strong></strong><strong>کاری بیشتری در تشریح اطلاعات مالی خود انجام می</strong><strong></strong><strong>دهند. هدف این پژوهش بررسی رابطه هزینه</strong><strong></strong><strong>های سیاسی بر کیفیت اطلاعات با تأکید بر نقش معیار</strong><strong></strong><strong>های نظارتی شرکت</strong><strong></strong><strong>های بخش صنعت و معدن پذیرفته</strong><strong></strong><strong>شده در بورس اوراق بهادار تهران می</strong><strong></strong><strong>باشد. بدین منظور از اطلاعات مالی 127 شرکت طی سال</strong><strong></strong><strong>های 1390 الی 1398 و رویکرد معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاکی از تاثیر هزینه سیاسی بر کیفیت اطلاعات می</strong><strong></strong><strong>باشد و همچنین می</strong><strong></strong><strong>توان بیان کرد معیار</strong><strong></strong><strong>های نظام راهبری به</strong><strong></strong><strong>عنوان متغیر</strong><strong></strong><strong>های نظارتی و مداخله</strong><strong></strong><strong>گر بر رابطه هزینه سیاسی و کیفیت اطلاعات تأثیر معناداری دارد. </strong>
<br /><br /> https://barresybazargani.itsr.ir/article_254016_f4c20d29dc5ae5d5abac25b8847ac472.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011620221122Investigating the Relationship Between Competition in the Product Market and the Quality of Internal Control and Their Interactions with the Auditor's Comments on Companies Listed on the Tehran Stock Exchangeبررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و کیفیت کنترل داخلی و اثرات متقابل آن ها با اظهار نظر حسابرس در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران11913225404410.22034/bs.2022.553797.2551FAعبدالرسول رحمانیان کوشککیاستادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-5163-1764مرضیه رفیعی بیدگلیکارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20220515The main purpose of this study is to investigate the relationship between competition in the product market and the quality of internal control and their interactions with the auditor's comments on companies listed on the Tehran Stock Exchange. The present study is an applied research of quasi-experimental research and its methodology is post-event. In order to achieve the objectives of the research, three hypotheses have been developed. Multivariate linear regression model has been used to test the research hypotheses. The statistical population is the companies listed on the Tehran Stock Exchange, from which a statistical sample of 117 companies for the period 1394 to 1398 has been selected. The information required for the research was extracted from the financial statements of sample companies from the Tehran Stock Exchange and analyzed using logistic regression method in Ives software. Analysis of hypotheses in this study at 95% confidence level shows that the quality of internal control has a positive and significant effect on the auditor's opinion. Competition in the product market does not have a significant effect on the auditor's opinion. The interaction between the quality of internal control and competition in the product market is not significant with the auditor's comments.
<strong> </strong>
<strong> </strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و کیفیت کنترل داخلی و اثرات متقابل آن</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">ها با اظهار نظر حسابرس در شرکت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران است. پژوهش حاضر تحقیقی کاربردی و از نوع تحقیقات شبه تجربی و روششناسی آن از نوع پسرویدادی است. در راستای تحقق اهداف پژوهش سه فرضیه تدوین شده است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است. جامعه آماری شرکت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستند که نمونه آماری شامل 117 شرکت برای دوره زمانی 1394 تا 1398 از میان آنها انتخاب شده است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از صورت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های مالی شرکت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های نمونه از بورس اوراق بهادار تهران استخراج و با استفاده از روش رگرسیون لجستیک در نرم</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">افزار ایویوز تجزیه و تحلیل شده است. تجزیه و تحلیل فرضیه</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">ها در این تحقیق در سطح اطمینان 95 درصد نشان می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">دهد کیفیت کنترل داخلی تاثیر مثبت و معناداری بر اظهارنظر حسابرس دارد. رقابت در بازار محصول تاثیر معناداری بر اظهارنظر حسابرس ندارد. تأثیر متقابل کیفیت کنترل داخلی و رقابت در بازار محصول با اظهارنظر حسابرس معنادار نیست.</span></strong>
<strong><span lang="FA"> </span></strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_254044_c3187294d9b5c52c3db7ad64245f16ef.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011620221122Challenges and requirements of implementing digital transformation strategy in telecommunications industryچالشها و الزامات اجرای راهبرد تحول دیجیتال در صنعت تلکام13315825404110.22034/bs.2022.549073.2500FAمرتضی اصغرنیادکتری حقوق عمومی دانشگاه تهرانآرمان احمدی زاداستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه کردستانروژین فرهادیکارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه کردستانJournal Article20220223Todays, digital transformation has become an important part of the lives of people and businesses; In a way, any organization that seeks to grow, expand, increase quality and stabilize, needs it. In the meantime, companies, telecommunications service providers, and telecom operators are at the forefront of this dramatic transformation. These businesses around the world are constantly striving to adopt different digital transformation strategies, and in order to survive in competitive and relevant markets, they must strive to successfully implement and implement various digital solutions and strategies. These companies often face many similar challenges in their rapid quest to participate and play a role in digital transformation and emerging market innovation. Therefore, in the present study, an attempt has been made to identify and explain the challenges in the field of digital transformation in the communications industry, as well as the requirements for the implementation of the digital transformation strategy in this industry. This research has been done as a systematic review of theoretical foundations and after reviewing valid articles and reports, articles and reports that met the research criteria have been studied. The research findings show that telecom companies face unique challenges such as: commodification of core connectivity services, demand for different and personalized offers by digital service consumers, new foreign competitors, the emergence of significant advances in software and technology, and They are facing a new transformational business model.
<strong> </strong>
<strong> </strong><strong>امروزه، تحول دیجیتال به بخش مهمی از حیات انسان</strong><strong></strong><strong>ها و کسب و کارها تبدیل شده است؛ به نحوی که هر سازمانی که به</strong><strong></strong><strong>دنبال رشد، گسترش، افزایش کیفیت و تثبیت پایداری باشد، نیازمند آن است. در این رهگذر شرکت</strong><strong></strong><strong>ها، کارورهای ارائه</strong><strong></strong><strong>دهنده خدمات ارتباطی و بنگاه</strong><strong></strong><strong>های اقتصادی فعال در حوزه تلکام در رأس این تحول شگرف قرار دارند. این کسب و کارها همواره در سراسر جهان در تلاش برای اتخاذ استراتژی</strong><strong></strong><strong>های مختلف تحول دیجیتال بوده و برای اینکه بتوانند در بازارهای رقابتی و مرتبط باقی بمانند، می</strong><strong></strong><strong>بایست تلاش نمایند تا راه</strong><strong></strong><strong>کارها و راهبردهای دیجیتالی مختلفی را با موفقیت پیاده</strong><strong></strong><strong>سازی و اجراء نمایند. این شرکت</strong><strong></strong><strong>ها در این تلاش سریع برای مشارکت و نقش</strong><strong></strong><strong>آفرینی در زمینه تحول دیجیتال و ظهور نوآوری و ابتکار در بازار، اغلب با چالش</strong><strong></strong><strong>های متعدد مشابهی روبه</strong><strong></strong><strong>رو هستند. لذا، در پژوهش حاضر تلاش شده است تا ضمن شناسایی چالش</strong><strong></strong><strong>های موجود در زمینه تحول دیجیتال در صنعت تلکام، الزامات اجرای راهبرد تحول دیجیتال در این صنعت نیز مورد شناسایی و تبیین قرار گیرد. این پژوهش به</strong><strong></strong><strong>صورت مرور سیستماتیک مبانی نظری انجام شده است و پس از بررسی مقالات و گزارش</strong><strong></strong><strong>های معتبر، مقالات و گزارش</strong><strong></strong><strong>هایی که معیارهای پژوهش را داشته</strong><strong></strong><strong>اند، مورد مطالعه قرار گرفته</strong><strong></strong><strong>اند. یافته</strong><strong></strong><strong>های پژوهش، گواه بر آن است که شرکت</strong><strong></strong><strong>های تلکام با چالش</strong><strong></strong><strong>های منحصر به فردی از جمله: کالایی</strong><strong></strong><strong>سازی خدمات اتصال اصلی، تقاضا برای پیشنهادهای متفاوت و شخصی</strong><strong></strong><strong>شده توسط مصرف</strong><strong></strong><strong>کننده خدمات دیجیتال، رقبای خارجی جدید، ظهور پیشرفت</strong><strong></strong><strong>های قابل توجه در حوزه نرم</strong><strong></strong><strong>افزار و فناوری، و مدل</strong><strong></strong><strong>های کسب و کار تحول</strong><strong></strong><strong>آفرین جدید مواجه هستند. در این راستا، این بازیگران بازارهای ارتباطی برای آنکه بتوانند در بازارهای جدید و در مواجهه با چالش</strong><strong></strong><strong>های مذکور موفق عمل نمایند، لازم است تا استراتژی</strong><strong></strong><strong>های دوجانبه</strong><strong></strong><strong>ای را به</strong><strong></strong><strong>کار بگیرند. این استراتژی</strong><strong></strong><strong>ها می</strong><strong></strong><strong>توانند به نحو مؤثری در ارتباط با تجربه مشتری، فرایندها، سیستم</strong><strong></strong><strong>ها و شبکه</strong><strong></strong><strong>ها، کارکنان، زنجیره تأمین و مدل</strong><strong></strong><strong>های کسب و کار اعمال شوند.</strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_254041_85e57820f16c87196df471c682785a34.pdf