موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011520220923Investigating the Effect of the Result of Trade Exchange Relationship on Economic Welfare in Iranبررسی اثر نتیجه رابطه مبادله بازرگانی بر رفاه اقتصادی در ایران12625402610.22034/bs.2022.254026FAیعقوب اندایشگروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.سید امین منصوریگروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.آزیتا محمد حسینیدانش آموخته کارشناسی ارشد، اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20211030Achieving economic prosperity is one of the most important economic issues of the last two centuries. Trade is also the engine of growth and development of any country. And it can effect economic well-being. In the 1990s, the result of the countrys trade change relationship has undergone serious (decreasing) changes, and on the other hand, economic welfare has also decreased. Therefore, in this study, the effect of the result of trade exchange relationship on economic welfare in Iran has been investigated using a combined index of economic welfare and autoregressive method with distributive interruptions during the period 1364-1398. In order to measure the effect of sanctions on the economic welfare of the country through this channel. The result show that there is a direct relationship between the outcome of trade exchange and the combined index of economic welfare. That is in the 1990s the reduction of the result has reduced the countrys wconomic welfare exchange relationship. In the long run GDP, national savings and the result of the trade relationship effect on the combined index of economic welfare, respectively, with a coefficient of 0.007, 0.003, and 0.009. According to the error correction sentence coefficient in each period, about %82 of the imbalance created in the dependent variable is adjusted and eliminated from its long-term equilibrium values in a period.
<strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">دستیابی به رفاه اقتصادی از جمله مهم</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">ترین مباحث اقتصادی دو قرن اخیر می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">باشد. تجارت نیز موتور رشد و توسعه هر کشور است و می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">تواند بر رفاه اثر گذار باشد. در دهه 90 نتیجه رابطه مبادله بازرگانی کشور تغییرات جدی (کاهشی) داشته است و از طرفی رفاه اقتصادی نیز کاهش یافته است، از این رو در این پژوهش به بررسی اثر نتیجه رابطه مبادله بازرگانی بر رفاه اقتصادی در ایران، با استفاده از شاخص ترکیبی رفاه اقتصادی و روش خود رگرسیونی با وقفه</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های توزیعی طی دوره زمانی 1398-1364 پرداخته شده است تا بتوان از این کانال اثر احتمالی تحریم اقتصادی را بر رفاه اقتصادی کشور سنجید. نتایج نشان می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">دهد بین نتیجه رابطه مبادله و شاخص ترکیبی رفاه رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی در دهه 90، کاهش نتیجه رابطه مبادله، رفاه اقتصادی کشور را کاهش داده است. در حالت بلندمدت تولید ناخالص داخلی، پس</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">انداز ملی و نتیجه رابطه مبادله بازرگانی به ترتیب با ضریب 007/0، 003/0، 009/0 تاثیر مستقیم و معناداری بر شاخص ترکیبی رفاه اقتصادی دارند. با توجه به ضریب جمله تصحیح خطا در هر دوره حدود 82 درصد از عدم تعادل ایجاد شده در متغیر وابسته از مقادیر تعادلی بلندمدت خود در یک دوره، در دوره بعد تعدیل شده و از بین می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">رود. </span></strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_254026_5839cdc3fc5f3ac80d0bd4e4a6421cdc.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011520220923Identification and Ranking of Investment Barriers in the Special Economic Zones of Sarakhsشناسایی و اولویتبندی موانع سرمایهگذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس274424701510.22034/bs.2021.247015FAحسین معینیاستادیار گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایرانفرزانه جهرمیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایرانJournal Article20210528Sarakhs Special Economic Zone, with 3,000 billion Tomans of investment in Astan Quds Razavi and the establishment of export companies, has all the capacities and infrastructure to develop exports and increase Iran's share of the Central Asian market; But the government is not yet determined to take advantage of this unique capacity and use it to strengthen the national economy. The purpose of this study is to identify and prioritize investment barriers in Sarakhs Special Economic Zone. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population of the study is all the experts (experts in this field and managers of companies active in Sarakhs Special Economic Zone) who in the qualitative stage using the method of sampling non-probability targeted snowball type 15 people and in the quantitative stage using Thirty-five people were selected from Morgan's table and simple random sampling. Research data were collected in a qualitative stage through interviews and analyzed by theme analysis, and in a quantitative stage through a questionnaire, using "SPSS" and "Excel" software were analyzed. . The results show that in prioritizing the main dimensions, the dimension of "managerial weakness" in the first rank, the dimension of "lack of facilities and infrastructure" in the second rank, the dimension of "weakness in rules and regulations" in the third rank, the dimension of "Weakness in the monetary and banking system" in the fourth place, then "economic instability" in the fifth place, then "unfavorable conditions for the presence of foreigners" in the sixth place, then "insufficient advertising and information" in the seventh place and then "lack" The support of the people of the region is in the last place.<br /> <span lang="FA">منطقه ویژه اقتصادی سرخس با سه هزار میلیارد تومان سرمایه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">گذاری آستان قدس رضوی و استقرار شرکت</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های صادراتی، همه ظرفیت</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها و زیرساخت</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها برای توسعه صادرات و افزایش سهم ایران از بازار آسیای میانه را دارد؛ اما هنوز عزم دولت برای بهره بردن از این ظرفیت بی</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">نظیر و به استفاده از آن با هدف تقویت توان اقتصاد ملی جزم نشده است. هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">بندی موانع سرمایه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان (متخصصان این حوزه و مدیران شرکت</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های فعال در منطقه ویژه اقتصادی سرخس) می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">باشد که در مرحله کیفی با استفاده از روش نمونه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">گیری </span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">غیراحتمالی هدفمند نوع گلوله برفی تعداد پانزده نفر و در مرحله کمی با استفاده از جدول مورگان و نمونه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">گیری احتمالی ساده تعداد 35 نفر انتخاب شدند. داده</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های پژوهش در مرحله کیفی از طریق مصاحبه جمع</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">آوری گردید و با تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در مرحله کمی از طریق پرسشنامه با استفاده از نرم افزارهای «اس پی اس اس» و «اکسل» مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">دهد که در اولویت</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">بندی ابعاد اصلی، بعد" ضعف مدیریتی " در رتبه اول، بعد" فراهم نبودن امکانات و زیر ساخت</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها " در رتبه دوم، بعد" ضعف در قوانین و مقررات" در رتبه سوم، بعد" ضعف در سیستم پولی و بانکی" در رتبه چهارم، بعد" بی</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ثباتی اقتصادی" در رتبه پنجم، بعد" شرایط نامناسب جهت حضور خارجیان" در رتبه ششم، بعد" تبلیغات و اطلاع رسانی ناکافی" در رتبه هفتم و بعد" عدم حمایت مردم منطقه" در رتبه آخر قرار می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">گیرند.</span>https://barresybazargani.itsr.ir/article_247015_5a74dbb59814dc646809e90e11642d4e.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011520220923Presenting a Pattern of Factors Affecting Digital Corporate Banking in Commercial Banks by Qualitative Approachارائه الگویی از عوامل مؤثر بر بانکداری شرکتی دیجیتال در بانکهای تجاری کشور با استفاده از رویکرد کیفی456624889110.22034/bs.2022.248891FAعلیرضا سالک مقدمدانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییمحمود محمدیاناستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانوحید ناصحی فردانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییمحمد تقی تقوی فرددانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20210921Digital technology began rebuilding micro-banking structures many years ago, but much later changed corporate banking, which eventually led to corporate banking; Therefore, the purpose of this study was to Presenting a pattern of factors affecting on digital corporate banking in commercial banks using the thematic analysis approach; The research method used, thematic analysis and statistical population of this research were fifteen experts and scientific and executive experts of the banking industry who were purposefully selected and interviewed semi-structured. In the qualitative part, validity and reliability have been confirmed in various ways. The results of the research led to the identification of 155 basic themes, 49 organizing themes and 21 global themes identified. The global themes identified in this study in three categories of organizational, environmental and individual factors are: skills and capabilities, brand management, business model, competition, customer relationship management, customers, demographic factors, digital payment, digital attitude, digital corporate banking, business environment, financial management, management Human resources, integrated infrastructure, marketing, mobile, organizational structure, organizational culture, organizational learning, rules and regulations, risk management and senior management support.
فناوری دیجیتال، بازسازی ساختارهای بانکداری خرد را از سالها پیش شروع کرد اما بسیار دیرتر بانکداری شرکتی را به تغییر واداشت که این تحول دیجیتال درنهایت سراغ بانکداری شرکتی آمد؛ بنابراین هدف از این پژوهش ارائه الگویی از عوامل مؤثر بر بانکداری شرکتی دیجیتال در بانکهای تجاری کشور با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون بوده است. روش پژوهش مورداستفاده، تحلیل مضمون و جامعه این پژوهش پانزده نفر از متخصصان و خبرگان علمی و اجرایی صنعت بانکداری بودهاند که بهصورت هدفمند انتخابشده و مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتهاند. در بخش کیفی، روایی و پایایی به شیوههای مختلف مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 155 کد پایه، 49 مضمون سازماندهنده و 21 مضمون فراگیر شده است. مضامین فراگیر شناساییشده در این پژوهش در سه دسته عوامل سازمانی، محیطی و فردی عبارتاند از مهارت و قابلیتها، مدیریت برند، مدل کسبوکار، رقابت، مدیریت ارتباط با مشتری، مشتریان، عوامل جمعیت شناختی، پرداخت دیجیتال، نگرش دیجیتالی، بانکداری شرکتی دیجیتال، فضای کسبوکار، مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، زیرساختهای یکپارچه، بازاریابی، موبایل، ساختار سازمانی، فرهنگسازمانی، یادگیری سازمانی، قوانین و مقررات، مدیریت ریسک و حمایت مدیریت عالی بوده است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_248891_001f74b62120b5d85e9f301d94931361.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011520220923Strategic Segmentation of Companies to Adopt Government E-Procurement Systemبخش بندی راهبردی شرکت ها جهت پذیرش سیستم تدارکات الکترونیک دولت678425402510.22034/bs.2022.254025FAامین عارفیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایرانمرتضی ملکی مین باش رزگاهدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمحمدرضا فتحیدانشیار بخش تخصصی مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20211025By prioritizing the three functional dimensions of performance, customer satisfaction and relationship development, the present study has segmented organizations using the government electronic procurement system to adopt and utilize the system more. The research method of this research is quantitative and its nature is descriptive and correlational. A questionnaire was used to collect data related to variables based on previous studies. For this purpose, a sample of 148 purchasing and procurement managers of companies that have used the e-procurement system of the government were selected by simple random sampling method. By implementing the structural equation model with the partial least squares approach to test the hypotheses, it was found that the proposed model has a good fit. This study is the first research in Iran on the topic of user segmentation of e-government procurement system. The results of this study distinguish three groups of organizations: the first group of companies that are looking for more efficiency or efficiency is their first priority; the second group is the organizations whose customer satisfaction is their first priority; Third, there are companies looking to develop relationships with their business partners.
پژوهش حاضر با اولویتبندی سه بعد عملکردیِ کارایی، رضایت مشتریان و توسعه روابط، سازمانهای استفادهکننده از سیستم تدارکات الکترونیک دولت را برای پذیرش و استفاده بیشتر از این سامانه بخشبندی کرده است. روش تحقیق این پژوهش، کمی و ماهیت آن توصیفی و از شاخه همبستگی است. جهت گردآوری دادههای مربوط به متغیرها بر اساس مطالعات پیشین از پرسشنامه استفاده شد. بدین منظور نمونهای به حجم 148 نفر از مدیران خرید و تدارکات شرکتهایی که تا بهحال از سیستم تدارکات الکترونیکی دولت استفاده نمودند با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. با اجرای الگوی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی برای آزمون فرضیات، مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. نتایج حاصل از این تحقیق سه گروه از سازمانها را از هم تفکیک نموده است: گروه اول شرکتهایی که در پی کارایی بیشتر هستند یا اینکه کارایی اولویت نخست آنها است؛ گروه دوم، سازمانهایی هستند که دغدغه رضایت مشتریان در اولویت نخست آنها است؛ گروه سوم، شرکتهایی هستند که به دنبال توسعه روابط با شرکای تجاری خود هستند. با توجه به نتایج تحقیق، تاثیر تمامی مولفههای پذیرش سیستم تدارکات الکترونیک دولت بر ابعاد عملکرد، مثبت و معنیدار است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_254025_c213d22c69902be88927040f0a005963.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011520220923The Effect of Low Productivity on Brand Revenge in the Automotive Industryاثر پایین بودن بهرهوری بر انتقام از برند در صنعت خودرو859825401710.22034/bs.2022.254017FAیزدان شیرمحمدیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول)0000-0001-5838-7592سعید اکبر زادهکارشناس ارشد گروه کسب و کار، دانشگاه پیام نورJournal Article20210706
Intense competition in most markets today has led to the recognition of perceptions and emotions, especially negative emotions of consumers as something of special importance ; Because customer retention is one of the cornerstones of any organization's growth, the automotive industry is no exception. On the other hand, considering the importance of productivity and efficiency in this industry and the nature of the country's economic growth and prosperity, in this study, the effect of low productivity on brand revenge through brand hatred has been investigated. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of poor quality, high cost and disregard of the company to the consumer on indirect revenge and direct revenge on the brand through hatred of the brand. These behaviors are caused by three main factors of brand hatred (poor quality of product / service, expensive product / service, disregard of the company to the consumer) and they are conceptualized and tested on Pride brand; one of the popular brands of SAIPA car Company. The present study is an applied research in terms of purpose and a descriptive research in terms of data collection. The statistical population of this research is the customers of Pride family cars from SAIPA company. Sampling method is available. Since the statistical population is unknown, the sample size with a 95% confidence level, based on the Cochran's formula, is being identified 384 people. The validity of the questionnaire was confirmed in the first stage through content validity, then through convergent and divergent validity. The reliability of the questionnaire was also confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Structural equation modeling method has been used for analysis. The results showed that the poor quality and high cost of products, the company's disregard for the consumer has a positive and significant effect on brand hatred and revenge, and in other words, all research hypotheses were accepted.رقابت شدید در اکثر بازارهای امروزی سبب شده تا شناخت ادراکات و احساسات به ویژه احساسات منفی مصرفکنندگان از اهمیت ویژهای برخوردار شود؛ چرا که حفظ و نگهداری مشتریان یکی از ارکان اساسی برای رشد هر سازمانی محسوب میگردد، صنعت خودروسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از طرفی با توجه به اهمیت بهرهوری و کارایی در این صنعت و به طبع آن رشد و شکوفایی اقتصادی کشور، در این پژوهش سعی شده است، اثر پایین بودن بهرهوری بر انتقام از برند از طریق نفرت از برند بررسی شود. از این رو هدف پژوهش، بررسی اثر بیکیفیت بودن، گران بودن و بیاعتنایی شرکت به مصرفکننده بر انتقام غیرمستقیم و انتقام مستقیم از برند از طریق نفرت از برند است. این رفتارها از سه عامل اصلی نفرت از برند (بیکیفیت بودن محصول / خدمات، گران بودن محصول / خدمات، بیاعتنایی شرکت به مصرفکننده) ناشی میشود و در زمینه برند پراید از برندهای پرتیراژ خودرو سواری شرکت سایپا، مفهومسازی و آزمایش میشوند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث جمعآوری دادهها پژوهشی توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش مشتریان خودروهای خانواده پراید از شرکت سایپا هستند. روش نمونهگیری در دسترس است که باتوجه به نامعلوم بودن جامعه آماری، حجم نمونه با سطح اطمینان 95 درصد، بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر مشخص شده است باتوجه به پیمایشی بودن پژوهش برای جمعآوری داده از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه در مرحله اول از طریق روایی محتوی، سپس از طریق روایی همگرا و واگرا مورد تأیید قرارگرفت. پایایی پرسشنامه هم با ضریب الفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که بیکیفیت و گران بودن محصولات، بیاعتنایی شرکت به مصرفکننده بر نفرت و انتقام از برند اثر مثبت و معناداری دارد و به عبارتی تمام فرضیههای پژوهش پذیرفته شد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_254017_f2a6fda2766f18097b75d3b90a9bd59f.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011520220923Designing a Human Resources Model with Organizational Governance and Social Responsibility Approach Using the Hybrid Method and Fuzzy Delphi Technique (Case Study: Sugarcane and Ancillary Industries Development Company)طراحی مدل منابع انسانی با رویکرد حکمرانی سازمانی و مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش فراترکیب و تکنیک دلفی فازی (مورد مطالعه : شرکت توسعه نیشکر وصنایع جانبی)9912425403010.22034/bs.2022.254030FAحسین دریساوی بهمنشیرگروه مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایرانفریدون امیدیگروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران.فواد مکوندیگروه مدیریت بازاریابی دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.مهدی بصیرتگروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.Journal Article20211108The purpose of this study is to design a human resource management model with a governance and social responsibility approach that affects the performance of the company in the Sugarcane Development Company and ancillary industries. The purpose of the research is applied and exploratory and its method is a combination of qualitative-quantitative order. The statistical population includes related articles and texts and experts and specialists in the sugar industry of Khuzestan province. In the qualitative stage, the statistical sample for the method is a combination of related articles and texts and for the fuzzy Delphi technique, 17 experts are targeted. In the quantitative stage, the statistical sample for interpretive structural modeling and structural equation modeling is 40 experts. The collection tool is a related article and a questionnaire in the qualitative stage and a questionnaire in the quantitative stage. Using the meta-combination method, the initial pattern was extracted and the most important factors were confirmed by experts from the fuzzy Delphi technique. The surface and the dimensional relations of the pattern were determined and fitted using interpretive structural modeling. The final research model with 4 dimensions, 17 components and 85 indicators has the necessary fitnessهدف از تحقیق حاضر، طراحی مدل مدیریت منابع انسانی با رویکرد حکمرانی و مسئولیت اجتماعی موثر بر عملکرد شرکت در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی میباشد. تحقیق از حیث هدف، کاربردی و اکتشافی و روش آن ترکیبی با ترتیب کیفی - کمی است. جامعه آماری شامل مقالات و متون مرتبط و خبرگان و متخصصان صنعت شکر استان خوزستان میباشند. در مرحله کیفی، نمونه آماری برای روش فراترکیب مقالات و متون مرتبط و برای فن دلفی فازی هفده نفر از خبرگان به روش هدفمند میباشد. در مرحله کمی نمونه آماری برای مدلسازی ساختاری تفسیری و مدلیابی معادلات ساختاری، 40 نفر از خبرگان میباشد. ابزار گردآوری در مرحله کیفی مقالات مرتبط و پرسشنامه و در مرحله کمی پرسشنامه محقق ساخته است. با روش فراترکیب، الگوی اولیه استخراج و از فن دلفی فازی مهمترین عوامل به تایید خبرگان رسید، به کمک مدلسازی ساختاری تفسیری سطح و روابط ابعاد الگو تعیین و برازش شد. مدل نهایی پژوهش با 4 بعد، 17 مولفه و 85 شاخص از برازندگی لازم برخوردار میباشد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_254030_3ef455f0f1eb11468830cdd72656bb79.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011520220923The Effect of Monetary Policy Transparency on the Relationship Between Monetary Policy and Banks' Risk-Taking, Cross-Country Studyبررسی تاثیر شفافیت سیاست پولی بر رابطه سیاست پولی- ریسکپذیری بانکها، مطالعه بینکشوری12514425402810.22034/bs.2022.254028FAسارا سادات حاج موسویدانشجوی دکتری، گروه اقتصاد، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایرانمحمود محمودزادهدانشیار گروه اقتصاد، واحد فیروزکوع، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایرانمهدی ادیب پوراستادیار گروه اقتصاد، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20211103In this study, the effect of monetary policy transparency on the relationship between monetary policy and banks' risk-taking by using different indicators of Dincer and Eichengreen monetary policy transparency (political transparency, economic transparency, Procedural transparency, policy transparency, operational transparency, overall transparency level) using panel data of banks in emerging economics, were surveyed during the years 2005 to 2017 by two econometrics methods: fixed effect estimator econometrics and systematic GMM (Generalized Method of Moments System). The results of the models show that the coefficients of monetary policy indicators are positive and statistically significant in all regressions and this result indicates that, as interest rates fall, bank risk increases. The results of the estimates also show that Banks' risk-taking in response to expansionary monetary policy, as the transparency of monetary policy by central banks increases, it decreases and the impact of monetary policy shocks has diminished when monetary policy is designed and implemented in a more transparent manner.
<span lang="FA">در این پژوهش تاثیر شفافیت سیاست</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA"> پولی بر رابطه سیاست پولی- ریسک</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">پذیری بانک</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها با شاخص</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های مختلف شفافیت سیاست پولی دینسر و ایچنگرین (شفافیت سیاسی، شفافیت اقتصادی، شفافیت فرایندی، شفاف</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">سازی سیاستی، شفافیت عملیاتی، سطح شفافیت کلی) با داده</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های تابلویی بانک</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها در کشورهای نوظهور اقتصادی، طی سال</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های 2005 تا 2017 با دو روش اقتصاد</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">سنجی، گشتاورهای تعمیم یافته، (</span><span dir="LTR">GMM</span><span lang="FA">) سیستمی و برآوردگر اثرات ثابت بررسی گردید. نتایج برآورد مدل</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها نشان می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">دهند، ضرایب شاخص</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های سیاست پولی، مثبت و در همه رگرسیون</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها از نظر آماری معنی</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">دار هستند و این نتیجه بیانگر آن است، همان</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">طور که نرخ بهره کاهش می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">یابد، ریسک بانکی افزایش می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">یابد. نتایج برآوردها همچنین نشان می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">دهند که ریسک</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">پذیری بانک</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها در پاسخ به سیاست پولی انبساطی، همان</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">طور که شفافیت سیاست پولی توسط بانک</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های مرکزی افزایش می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">یابد، کاهش می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">یابد و تأثیر شوک</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های سیاست پولی زمانی که سیاست پولی به شیوه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ای شفاف تر طراحی و اجرا می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">شود، کم</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">تر است.</span>https://barresybazargani.itsr.ir/article_254028_cd29d8d52ad7621a59b88b1840ca2242.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75622011520220923Modeling the Impact of Customer Experience From the Servicescape in Different Stages of Relationship Lifecycleمدلسازی تاثیرپذیری تجربه مشتری از نمای خدمت در مراحل مختلف چرخه عمر رابطه14516025401510.22034/bs.2022.254015FAسمیه ناصرامینی جلودارلودکتری مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانصمد عالیاستادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0003-3890-2192Journal Article20210622The purpose of this research is to developing a dynamic model for the impact of customer experience from the servicescape in the hotel industry. The present research is a mixed research method and it is developmental and applied in terms of purpose. In the qualitative part, a qualitative content analysis with analogy and induction approach has been used and in the quantitative part, the research is descriptive-survey in terms of research method. The statistical population is 60 articles that were purposefully selected based on theoretical data saturation. To analyze the data, special content analysis processes and Maxqda software has been used. In the quantitative part, loyal customers of 4 and 5 star hotels in northwest of Iran were selected for the study after completing a questionnaire. A clustered sampling method was used to select statistical sample. The research hypotheses were tested using structural equation modeling technique and AMOS software. The results of the research showed that the dimensions of the servicescape include substantive staging and communicative staging. The substantive staging and communicative staging have a positive impact on the customer experience; relationship life cycle has a moderating role in the relationship between communicative staging and customer experience.
<span lang="FA">هدف تحقیق حاضر ارائه مدل برای تأثیرپذیری تجربه مشتری از نمای خدمت در مراحل مختلف چرخه عمر رابطه در صنعت هتلداری است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع، پژوهش آمیخته و از لحاظ هدف، توسعه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ای و کاربردی است. در بخش کیفی، راهبرد تحلیل، محتوای کیفی و در بخش کمی پژوهش از نظر روش انجام، توصیفی- پیمایشی است. برای تحلیل کیفی 60 مقاله بر اساس اشباع نظری داده</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها به صورت هدفمند انتخاب شد. برای تحلیل داده</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های کیفی از فرایندهای ویژه تحلیل محتوا با نرم</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">افزار مکس کیو دی</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ای استفاده شد. در بخش کمی مشتریان وفادار هتل</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های چهار و پنج ستاره شمال غرب ایران، با پر کردن پرسشنامه در تحقیق مشارکت کردند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">گیری در دسترس استفاده شد. فرضیه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های تحقیق با استفاده از تکنیک مدل</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">سازی معادلات ساختاری و نرم</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">افزار ایموس مورد آزمون قرار گرفت. یافته</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های تحقیق نشان داد که ابعاد و مؤلفه نمای خدمت شامل ویژگی</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های فیزیکی و رفتاری است. ویژگی</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های فیزیکی و رفتاری بر تجربه مشتری تأثیر مثبت دارد. چرخه عمر رابطه نقش تعدیلگری در رابطه بین ویژگی رفتاری و تجربه مشتری دارد.</span>https://barresybazargani.itsr.ir/article_254015_98fafcc78aa0e7e64d1509ffbac9c424.pdf