موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562147620160420ارائه الگویی به منظور تبیین نقش موفقیت مجتمعهای تجاری در کشور110024508FAعلیرضا بخشیزادهدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایراناسداله کردنائیجدانشیار گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانسیدحمید خدادادحسینیاستاد گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایرانJournal Article20170227این پژوهش با هدف ارائه مدلی به منظور تبیین نقش موفقیت مجتمع های تجاری در کشور و بررسی عوامل اثرگذار بر آن انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی محسوب میگردد. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه و برای تعیین روایی و پایایی آن از پیش آزمون استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی تشخیصی (DV) با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی (CR) استفاده شد. نمونه 386 نفری از مشتریان پنج مجتمع تجاری موفق در شهر تهران انتخاب گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) استفاده شده و دو بسته نرمافزاری SPSS و LISREL به کار گرفته شدند. یافتههای تحقیق حاکی از تأثیر معنیدار متغیرهای محیط فیزیکی مجتمع تجاری و تمایل مشتریان به ماندن در مجتمع تجاری بر موفقیت مجتمع تجاری و تأثیر این متغیر بر وفاداری مشتریان و تبلیغات شفاهی مثبت آنها بود، اما تاثیر متغیر هیجانات مشتریان در مجتمع تجاری بر موفقیت مجتمع تجاری تأیید نشد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_24508_07421b9fdc61c0589186434c004cb2b1.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562147620160420اوپک و سازمان جهانی تجارت، تقابل یا تعامل؟ درسهایی برای مجمع کشورهای صادرکننده گاز153024509FAامیرهوشنگ فتحیزادهاستادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیعلی فاتحدانشجوی دکتری تجارت بینالمللJournal Article20170227امروزه نفت و گاز به عنوان دو کالای اساسی و مهم در تجارت بینالملل مطرح میباشند. از آنجا که دو سازمان اصلی در تجارت این دو کالای راهبردی نقش آفرینی مینمایند ، تعامل و یا تقابل این دو سازمان در روند این تجارت تأثیرگزار خواهد بود. سازمان کشورهای صادرکننده نفت و سازمان جهانی تجارت که هرکدام دارای سازوکارهای قانونی و حقوقی مجزی میباشند در این راستا نقش آفرینی مینمایند. اخیرا نیز مجمع کشورهای صادر کننده گاز نیز به جمع این دو سازمان پیوسته است. در مقاله حاضر ضمن بررسی و ضعیت این دو سازمان به نقاط تلاقی و تداخل این دو سازمان با استناد به مقررات سازمان جهانی تجارت اشاره شده است. در این راستا نیز برخی اصول حاکم بر سازمان جهانی تجارت از قبیل محدودیتهای مقداری و حفاظت از محیط زیست و منابع تجدید ناپذیر با ارجاع به برخی از دعاوی مطروحه در نظام حل و فصل اختلاف سازمان مورد بررسی قرار گرفته است. قابل ذکر است پیگیری موضوعات مربوط به این کالاها در محاکم داخلی کشورها یا توسل به محاکم بین المللی تاکنون فاقد اثر بوده است. در این باره، رویه رکن حل اختلاف سازمان جهانی تجارت تا کنون پاسخ صریح یا غیر مستقیمی به ادعاهای وارده علیه اقدامات اوپک ارائه نکرده است. از اینرو احتمال میرود در آیندهای نزدیک این موضوع بطور اساسی و چالشی در سازمان جهانی تجارت مطرح و نهایتا منجر به ایجاد موافقتنامه جدیدی برای پرداختن به آن بشود.<br /> https://barresybazargani.itsr.ir/article_24509_8f769e5a46b0f711112dcd1b81d1dbc9.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562147620160420نگاهی به مبانی تشکیل منطقه پولی مشترک در جهان:مزیت ها و محدودیت ها و چشم انداز پیش روی ایران315324510FAرویا عاطفی منشکارشناس ارشد اقتصادJournal Article20160215این مقاله به بررسی مبانی اقتصادی تشکیل منطقه پولی مشترک و تجربه آن در جهان می پردازد. در مطالعه انجام شده مهمترین معیارهای تشکیل منطقه پولی مشترک بر اساس دیدگاههای سنتی و مدرن معرفی، منافع و مضار پیوستن به یک منطقه پولی مشترک به جهت نظری بررسی و برخی ملاحظات تجربی مناطق پولی مشترک در جهان مد نظر واقع شده است. در بخش بعدی آن نیز معیارهای تشکیل منطقه پولی مشترک در ایران و کشورهای منطقه مقایسه شده است. مقایسه این شاخص ها نشان می دهد که اساسا در میان مدت به دلائلی چون پائین بودن تحرک نیروی کار و سرمایه در کشور، درجه پائین باز بودن اقتصاد ملی، فقدان تنوع در محصولات منطقه، محدود بودن میزان تجارت درون منطقه ای، میزان پائین همبستگی درآمد ایران با اغلب کشورهای منطقه، تورم بالای کشور، ماهیت متفاوت شوک ها و ناهمزمانی سیکلهای تجاری، عضویت ایران در یک منطقه مشترک پولی احتمالا دور از انتظار خواهد بود. تحت چنین شرایطی با توجه به تجربه اقتصادی دیگر اتحادیه های پولی جهان، حتی در صورت بوجود آمدن عزم سیاسی در ایران و دیگر کشورهای منطقه برای تشکیل چنین منطقه پولی مشترکی، غلبه ملاحظات سیاسی بر ملاحظات اقتصادی می تواند تشکیل یا ادامه حیات آن را متوقف یا با مشکلات جدی مواجه سازد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_24510_41bf1af5f53bce2b9039b89d13066afd.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562147620160320اصول کنفرانس لاهه بر انتخاب قانون در قراردادهای تجارتی بین المللی مصوب ۲۰۱۵545824511FAشراره دستمالچیدانشگاه تهرانمحسن صادقیدانشگاه تهرانJournal Article20160801امروزه تلاش نظام حقوقی جهانی یکنواخت سازی قوانین حاکم بر قراردادهای تجارتی بین المللی است. در این حوزه تلاش های بسیاری صورت گرفته است و با توجه به افزایش روز افزون حجم این قبیل از قراردادها، اهمیت تعیین قانون حاکم بر قراردادهای تجارتی بین المللی دور از ذهن نیست. از جمله تلاش های حقوقی در این زمینه می توان به تصویب "اصول کنفرانس لاهه بر انتخاب قانون در قراردادهای تجارتی بین المللی" در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد. این اصول به عنوان اولین سند قانونی حقوق نرم به منظور افزایش اختیار طرفین قرارداد در قراردادهای تجارتی بین المللی توسط کنفرانس لاهه در خصوص حقوق بین الملل خصوصی به توسعه و تصویب رسیده است، چرا که صالح ترین افراد برای تعیین قانون حاکم بر قراردادها طرفین یک قرارداد خواهند بود و به این ترتیب اطمینان حقوقی و شرایط تجارت موثر فراهم خواهد شد. هرچند پیش از این نیز تلاش هایی برای تعیین قانون حاکم برقراردادهای تجارتی بین المللی در حوزه اتحادیه اروپا صورت گرفته بود، از قبیل مقررات رم یک، لیکن این مقررات در برخی موارد همراه با خلاها یا پیچیدگی هایی بود که جامعه حقوقی را به بازاندیشی در این خصوص بازداشت. اصول لاهه، اصولی غیرالزام آورند که به عنوان راهنما در ایجاد، اصلاح و تفسیر رژیم های انتخاب قانون در سطح ملی، منطقه ای یا بین المللی به کار برده خواهند شد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_24511_c11eb342eef95484f70897a7d1ba798e.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562147620160320ایجاد اعتماد برخط: مطالعه عوامل موثر با رویکرد آزمایشی597324512FAآرمان محمودیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوینندا عبدالونداستادیار فناوری اطلاعات، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراJournal Article20150818یکی از دلایل عدم تمایل به معاملات برخط، کمبود اعتماد به فروشنده شناسایی شده است. از این رو یکی از حیطههای پژوهشی شناخت عوامل موثر بر بهبود اعتماد مشتریان برخط میباشد. برخلاف بیشتر پژوهشهایی که در این حیطه با رویکرد توصیفی صورت گرفته، این پژوهش با بهکارگیری رویکرد آزمایشی در صنعت خردهفروشی تاثیر عوامل شهرت، حضور برونخط و نوع محصول بر اعتماد مشتریان برخط و نیز تاثیر ارتباط برهمکنش این عوامل را بررسی میکند. به منظور اجرای رویکرد آزمایشی از یک طراحی عاملی 2×2×2 بینآزمودنی استفاده شده است. برای انجام مداخله در متغیرهای مستقل، در مجموع هشت سناریو برای ترکیبهای مختلف سطوح متغیرهای مستقل طراحی و دادههای بدست آمده با روش آنوا عاملی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج ضمن رد اثر برهمکنش متغیرها، نشان میدهد داشتن شهرت مثبت و حضور برونخط موجب افزایش اعتماد برخط میگردد. اما نوع محصول تاثیر قابل توجهی بر میزان اعتماد مشتریان ندارد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_24512_c7b12c10e785e7f5c9e7cd03090632ff.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562147620160320توسعه مدل برندمحوری در سازمانهای خدماتی با تاکید بر شرکتهای هواپیمایی748524513FAشیرین صالحیدانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانامیر اخلاصیدانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانمرتضی طاهریدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160131مفهوم برندمحوری بهعنوان یک روش ممکن برای هدایت فرآیند برندسازی مطرح شده است. دلیل اصلی ارائه مفهوم برندمحوری، سنجش این مسئله است که برای ساخت برندهای قوی پایدار، یک سازمان باید چگونه فعالیتهای داخلی خود را هدایت و کنترل نماید. در پژوهش حاضر، هدف شناخت ابعاد برندمحوری در سازمانهای خدماتی و بررسی تاثیر آن در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان خدماتی و توسعه برند خدماتی قوی است. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان و مدیران واحدهای بازاریابی و بازرگانی شرکتهای هواپیمائی بود و دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه با مشارکت 150 نفر از مدیران و کارشناسان این واحدها گردآوری شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد شاخصهای برندمحوری در سازمانهای خدماتی شامل نمادسازی برند، هویت برند، ترویج برند درون سازمان خدماتی و بکارگیری ارتباطات یکپارچه بازاریابی منجر به توسعه برند خدماتی قوی و تمایز از رقبا در بازار میشود. همچنین نگرش مدیران ارشد در سازمانهای خدماتی به برندسازی بهعنوان سرمایه بر مشارکت آنها در فرآیند برندسازی تاثیرگذار بوده و زمینهساز پیشبرد برندمحوری درسازمان خدماتی است. طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش مزیت رقابتی و تمایز از رقبا در نتیجه توسعه برند خدماتی قوی حاصل میشود.https://barresybazargani.itsr.ir/article_24513_6b14ddd886ea13c0b8951d5153ba5508.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562147620160320بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر انعطاف پذیری سازمانی،استراتژی تمایز،استراتژی رهبری هزینه و عملکرد کسب و کار8610024514FAفرزاد صادقیعضو هیات علمی/دانشگاه آزاد اسلامیرسول ثانوی فردعضو هیات علمی/دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20151110هدف از تحقیق حاضر تاثیر یادگیری سازمانی بر انعطاف پذیری سازمانی، استراتژی رقابتی و عملکرد کسب و کار در شرکت های تولیدی منطقه جنوب ایران می باشد. با توجه به اهمیت عملکرد کسب و کار به منظور موفقیت در بازارهای رقابتی کنونی، در این مقاله تلاش شده است به بررسی ابعاد و مؤلفه های مؤثر در گسترش و بهینه سازی عملکرد کسب و کار و تعیین سطوح کنونی نفوذ در بازار در منطقه جنوب ایران پرداخته شود. در این تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه به بررسی یک نمونه 150 تایی از شرکت های تولیدی که در منطقه جنوب فعالیت دارند پرداخته شده است. بر اساس ادبیات تحقیق مدلی برای نشان دادن تاثیر متغیرها انتخاب شد که با استفاده از نرم افزار لیزرل و20SPSS مورد آزمون قرار گرفت. رابطه مثبت بین متغیرها از طریق همبستگی و ضریب مسیر آزمون تی تائید شد سپس با استفاده تحلیل عاملی و معادلات ساختاری به آزمون مدل پرداخته شد که نهایتا مقادیر شاخص های برازندگی نشان داد مدل از برازش مناسبی برخوردار است .طبق بررسی های انجام شده و تایید فرضیه ها مشخص شد که یادگیری سازمانی،انعطاف پذیری و استراتژی رقابتی مایکل پورتر(استراتژی تمایز و رهبری هزینه)از جمله فاکتور های مهم و تاثیر گذار بر عملکرد کسب و کار می باشند که باعث بهبود و ارتقاء عملکرد کسب و کار شرکت های تولیدی منطقه جنوب ایران می شوند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_24514_f07bc1abbf70fabe1812f8c374f0c112.pdf