موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562116020130823بررسی مفهوم رقابت در اقتصاد و اندازه آن در اقتصاد ایران11613981FAمحمدنبی شهیکی تاشاستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20150816در این مقاله تلاش شده مفهوم رقابت از ابعاد مختلف بررسی شود. از اینرو مفهوم رقابت طبق نگرشهای نئوکلاسیکی، شومپیتری، چمبرلینی، بیلی و پورتری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این بررسی بیانگر آن است که حجم رقابت در فعالیتهای صنعتی ایران اندک است و فضای مناسب برای توسعه سطح رقابت وجود ندارد و این مساله نقش شورای رقابت در اجرای فصل نهم سیاستهای اصل 44 قانون اساسی را که الگوی مناسب برای گسترش فعالیت هایرقابتی در اقتصاد ایران را ارائه نموده، نمایانتر میسازدhttps://barresybazargani.itsr.ir/article_13981_edea2339c22292f46dbeaed59a1a1527.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562116020130823اثر کارآمدی یارانه کالاهای اساسی بر توزیع درآمد: مطالعه موردی استان همدان172813982FAحمید سپهردوستدکترای اقتصاد، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150816هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثرکارآمدی مربوط به اجرای سیاستهای حمایتی دولت و پرداخت یارانه کالاهای اساسی بر توزیع درآمد در بین دهکهای درآمدی استان همدان طی سالهای 1386-1359 است. در این بررسی از دادههای سری زمانی مربوط به آمار هزینه- درآمد استان طی سالهای مورد نظر و به کارگیری روش حداقل مربعات معمولی (OLS) جهت تخمین مدل اندازهگیری استفاده شد. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که دو متغیر یارانه کالاهای اساسی و نرخ اشتغال، از اثرات مثبت و معنیداری بر روی بهبود توزیع درآمد در استان همدان طی دوره مورد مطالعه برخوردار بوده و متغیرهای نرخ تورم و مالیات مستقیم تأثیر نامناسب بر روند توزیع درآمد استان داشتهاند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13982_b8182df3e9dbed611786989a44ce6b97.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562116020130823بررسی نقش و جایگاه وفاداری الکترونیکی در تدوین استراتژیهای بازاریابی الکترونیکی (مطالعه در خدمات بانکداری الکترونیکی کشور)294613983FAمحمود جعفرپوردانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150816ایجاد و حفظ وفاداری مشتریان در محیطهای مجازی، از موضوعات استراتژیک تجارت الکترونیکی محسوب میشود و این مهم در حوزه خدمات بانکداری الکترونیکی به دلیل پیشرو بودن در زمینه تجارت الکترونیکی B2C، از اهمیت مضاعفی برخوردار میباشد. با در نظر گرفتن این مهم، هدف اصلی این مقاله تشریح مفهوم وفاداری الکترونیکی و تبیین نقش و جایگاه آن در خدمات بانکداری الکترونیکی بوده است. بر این اساس در مقاله حاضر، چهارده عامل رضایتمندی، شخصیسازی و ارزش درک شده، شبکهسازی اجتماعی مجازی، نام و نشان تجاری، وب سایت و تکنولوژی، کیفیت خدمات ارائه شده، تعامل در ارتباطات، انتخاب، سهولت، ترویج، مراقبت، شخصیت، امنیت و هزینههای تغییر بهعنوان عناصر اصلی تاثیرگذار بر وفاداری الکترونیکی شناسایی شدند.
همچنین با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی و بررسی اسناد و آمار ارائه شده در حوزه بانکداری الکترونیکی، استراتژیهای بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر وفاداری الکترونیکی مورد تحلیل و چهار استراتژی (1) پیروی از استراتژی بازاریابی محدود؛ (2) تبدیل وفاداری سنتی به وفاداری الکترونیکی؛ (3) ارتقای شناخت و اطمینان نسبت به نام و نشان تجاری و (4) تسهیل تکرار خرید با استفاده از فناوریهای پیشرفته، مورد شناسایی واقع شد. در عین حال با تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به عملکرد فعلی بانکداری الکترونیکی در کشور و ترسیم نمودار عملکردی آنها، بانک صادرات به عنوان بانک رهبر بازار شناسایی شد. بانکهای ملت، ملی، سپه، کشاورزی، پارسیان، تجارت، پاسارگاد، اقتصاد نوین، مسکن، سامان، رفاه، سینا، کارآفرین، پست بانک، صنعت و معدن و توسعه صادرات نیز به عنوان بانکهای دنبالهرو بازار در حوزه بانکداری الکترونیکی تعیین شدند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13983_333442d0e6a66f268cf1fd7663024498.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562116020130823تنوعبخشی: مبانی، تعاریف، تاریخچه و شیوههای اندازهگیری آن475813984FAسعید خدامرادیاستادیار مدیریت صنعتی دانشگاه شاهدجمال جلیلیاناستادیار مدیریت صنعتی دانشگاه شاهدJournal Article20150816تنوع بخشی به عنوان روش رشد و توسعه سازمانها یکی از استراتژی های اصلی شرکت های چند کسب و کاره محسوب می شود.کسب و کارها میتوانند از طریق تنوع مرتبط یا غیر مرتبط ایجاد شده یا توسعه یابند. تنوع مرتبط سبب برخورداری از هم افزائی یا اشتراک استفاده منابع خواهد شد. مزایا و معایب یا دلایل له و علیه تنوع در تحقیقات متعددی مورد اشاره بوده اند. شیوه سنجش تنوع از مقولاتی است که از ابتدای طرح موضوع تنوع بخشی مطمح نظر محققین بوده و چندین روش نیز ارائه شده اند. عمده روشها متکی به استفاده از نظام های بین المللی طبقهبندی کالا یعنی SIC و ISIC هستند. این مقاله درصدد ارائه و تبیین مبانی و مفاهیم تنوع بخشی و اشاره به شیوههای اندازهگیری آن به عنوان نقطه شروعی بر مطالعات تنوع بخشی در سازمانهای ایرانی است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13984_ecf4b58c2b06505d68c192d091160d8f.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562116020130823تاثیر پروژههای شش سیگما بر نوآوری و عملکرد شرکتها597113985FAحسام سعیدیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، موسسه آموزش عالی کار قزوینسیده سامیه میرحسینیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، موسسه آموزش عالی کار قزوینJournal Article20150816مقاله حاضر زمینه نظری جهت بررسی تاثیر پروژههای شش سیگما بر نوآوری و عملکرد موسسات را توسعه میدهد. پروژههای شش سیگما برای تقویت نوآوریهای فنی سازمان پیشنهاد شدهاند، هر چند آنها برای موسساتی در محیط ثابث مفید و سودمند هستند. در حالیکه برنامههای شش سیگما بر کارایی و کاهش انحراف تمرکز دارند، این طرحها در محیطهای پویا که در آنها میزان تغییر تکنولوژی چشمگیر است تاثیر گذار نمیباشند. برنامههای شش سیگما با تاکید بر کاهش انحراف و کارایی میتوانند جهت افزایش نوآوری موثر باشند. علاوه بر این، با توجه به تمرکز پروژههای شش سیگما بر مشتریان فعلی، ممکن است برای مشتریان جدید مانع نوآوری گردد. بنابراین اجرای پروژه شش سیگما در محیطهای پویا با سطح زیاد تغییر و نوآوری، یک چالش بوده و ممکن است به نتایج مورد انتظار منجر نشود. این مقاله چندین طرح را جهت بررسی تاثیر پروژههای شش سیگما بر نوآوری و عملکرد موسسات با استفاده از نظریههای مدیریت فرآیند و مدیریت کیفیت، پیشنهاد میکند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13985_4c3859386f0cfa1debbe9b854c3cdebf.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562116020130823نقش ترانزیت خارجی در توسعه روابط بازرگانی ایران با کشورهای آسیای مرکزی، فرصتها و چالشها728613986FAفرهاد پرنددکترای مدیریت بازرگانی، کارشناس بازرگانی خارجی معاونت بازاریابی و تنظیم روابط، اداره کل اروپا، آمریکا و کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) سازمان توسعه تجارت ایرانJournal Article20150816حملونقل و ترانزیت را میتوان به عنوان یکی از مهمترین ارکان و زیرساختهای تجاری برای توسعه صادرات،کسب درآمدهای ارزی،ایجاد ارزش افزوده، ایجاد فرصتهای شغلی، رشد و توسعه اقتصادی، افزایش امنیت ملی، تقویت مناسبات بازرگانی، امنیتی و همگرایی اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه به شمار آورد. موقعیت ممتاز جغرافیایی، همسایگی با 15 کشور منطقه با امکان صادرات و واردات متنوع، توان اتصال همسایگان شمالی و کشورهای آسیای مرکزی به همسایگان جنوبی،کشورهای آفریقایی و آبهای آزاد، جمعیت قابل توجه و تولیدات متنوع همسایگان شمالی از جمله پنبه، غلات و نیاز همسایگان جنوبی به این محصولات و مزیتهای ترانزیتی مسیر ایران از جمله کوتاهی، امنیت و ارزانی نسبت به سایر رقبا، همگی بیانگر امکان استفاده از 50 درصد ظرفیت خالی ترانزیتی میباشد. علاوه بر توانمندیهای عنوان شده،استفاده از ابزارهای مدیریت بازاریابی و راهبردی توسط مدیران مسئول با توجه به خواستهها، نیازها و رفع مشکلات مشتریان ترانزیتی کشور جهت افزایش انگیزه مشتریان در انتخاب مسیر ترانزیتی ایران، تدوین راهبردهای کوتاهمدت و بلندمدت از جمله گسترش کریدورهای ترانزیتی کشور از طریق پررنگ نمودن جایگاه کریدور شرق به غرب با اتصال مسیر جادهای و راهآهن ایران به کشور چین از مسیر کشورهای افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان علاوه بر خروج از انحصار ترانزیتی کشورهای ترکمنستان و ازبکستان در آسیای مرکزی موجب کاهش هزینههای ترانزیتی، کاهش مشکلات صادرکنندگان ایرانی در ترانزیت کالا به کشورهای مذکور، افزایش سهم ترانزیتی کشور و در نتیجه رشد و توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی ایران با کشورهای منطقه خواهد گردید.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13986_7cdc9ccfdfdac40fa7ca2f549548fda8.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562116020130823بررسی کارکردهای هوشمندی بازار879613987FAهاشم آقازادهاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمریم خلیلدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی پردیس قم دانشگاه تهرانJournal Article20150816هوشمندی بازار به عنوان ساختاری پویا و متعامل از افراد، تجهیزات و رویهها به گردآوری و مرتب سازی اطلاعات مرتبط و بهنگام از محیط بیرونی پرداخته و نیازهای کاربران را در تمام سطوح سازمانی تامین میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی، گردآوری و طبقهبندی کارکردهای هوشمندی بازار، به دنبال ایجاد مبنایی برای سنجش میزان تکامل سیستم هوشمندی بازار در سازمانها میباشد. در این راستا با بررسی منابع ثانویه در زمینهی سیستمهای هوشمندی بازار، 44 شاخص شناسایی، تلخیص و در قالب 13 کارکرد تلفیق شد و با انجام تحلیل عاملی تاییدی وجود سه عامل میان کارکردها مورد تایید قرار گرفت. عوامل شناسایی شده با عناوین شناختی- اطلاعاتی، ارتباطی و اجرایی بیان شد و با استفاده از آزمون فریدمن اولویت آنها تعیین گردید. در آخر با بهره جستن از کارکردهای طبقهبندی شده، سیستم هوشمندی بازار شرکت ساپکو از طریق ترسیم نمودار عنکبوتی مورد تحلیل قرار گرفت.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13987_4317d1e637438bb3ec70e5d2ce95ebc3.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562116020130823مطالعه رفتار رابطه مبادله قیمتی و درآمدی فرش دستباف صادراتی ایران9711113988FAمیرعبداله حسینیهیات علمی و پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی0009-0004-5521-9226وحید بزرگیهیات علمی و پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیحبیبه فتحیهیات علمی و پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20150816در این مقاله، رفتار قیمت فرشدستباف در مقایسه با شاخص قیمت کالاهای وارداتی با استفاده از شاخصهای قیمت، بیثباتی قیمتو رابطه مبادله قیمتی و درآمدی آن برای دوره 1386- 1355 بررسی میشود. نتایج حاصل از محاسبه رابطه مبادله پایاپای خالص قیمتی و درآمدی فرش دستباف صادراتی ایران طی دوره 86- 1355 گویای آن است که: 1) رابطه مبادله قیمتی فرش دستباف از واحد 100 در سال 1355 به 9/26 واحد یعنی به حدود یکچهارم در سال 1358 کاهش یافت و از آن سال به بعد با نوسان شدید روبه افزایش گذارد و به رقم بیسابقه 4/391 در سال 1362 رسید و سال بعد به رقم 1/159 واحد سقوط کرد و از آن سال تا سال 1373 با نوسان روبه بهبود گذارد و به رقم نزدیک 200 رسید اما مجدداً از این سال به بعد رابطه مبادله قیمتی فرش روبه نقصان گذارد به طوری که از سال 1375 تا 1386 پیوسته رابطه مبادله قیمتی آن کمتر از 100 بوده است و بویژه در سالهای اخیر در حول 50 واحد، به نصف سالهای ابتدای دوره رسیده است. 2) رابطه مبادله درآمدی فرش دستباف از واحد 100 در سال 1355 تا سال 1360 پیوسته روبه کاهش شدید گذاشت به طوری که در سال 1360 به یکدهم رقم ابتدای دوره رسید و از آن سال به بعد تا سال 1366 پیوسته رو به افزایش نهاد، اما بلافاصله در سال بعد افت چشمگیری یافت. از این سال به بعد تا سال 1373پیوسته رابطه مبادله درآمدی روند صعودی فزایندهای داشته است و در سال 1373 با رسیدن به 6/1051 واحد، رکورد رابطه مبادله درآمدی صادرات فرشدستباف ایران شکسته شد. بهبود رابطه مبادله خالص و افزایش حجم صادرات در این سالها در بهبود رابطه مبادله درآمدی نقش مهمی ایفا نموده است. ولی از آن سال به بعد طی سالهای 86-1374 به سبب افت قابل ملاحظه رابطه مبادله خالص فرش دستباف و شاخص حجم صادرات آن، رابطه مبادله درآمدی فرش دستباف نیز شدیداً رو به کاهش گذاشته است و از 6/1051 واحد در سال 1373 به 71/83 واحد یعنی تا نزدیک یکسیزدهم در سال 1386 کاهش یافته است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13988_266604bf15588f440710b36a4899585b.pdf