موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126520140622اندازهگیری و مقایسه تطبیقی شاخصهای بهرهوری در اقتصاد ایران با کشورهای منتخب و تحلیل عوامل پیشبرنده بهرهوری12613926FAعلیرضا امینیاستادیار دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دکترای اقتصادعلیرضا فرهادی کیاکارشناس دفتر برنامهریزی اقتصاد کلان و ارزیابی برنامه، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، فوق لیسانس علوم اقتصادیعلاءالدین ازوجیمعاون دفتر برنامهریزی اقتصاد کلان و ارزیابی برنامه، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150810بهرهوری به عنوان یکی از منابع رشد اقتصادی، همواره مورد توجه برنامهریزان و سیاستگذاران کلان اقتصادی است. بررسی وضعیت اقتصاد ایران نشان میدهد که بخشی از عدم تحققهای رشد اقتصادی در برنامههای توسعه ناشی از عدم تحقق رشد بهرهوری میباشد. در این مطالعه شاخصهای بهرهوری کار، سرمایه و کل عوامل تولید (TFP) ایران با کشورهای جنوب غرب آسیا، عضو APO و عضو OECD برای دوره 2009-1996، مورد سنجش، مقایسه و ارزیابی قرار گرفت. علاوه بر این، ضمن مقایسه شکاف بهرهوری ایران با کشورهای یاد شده، دلایل ایجاد این شکاف با توجه به عوامل پیشبرنده ارتقای بهرهوری (شامل سرمایه انسانی، موجودی دانش و فناوری، آزادی اقتصادی و ...) با رویکرد مقایسه تطبیقی تصریح و تبیین شد. نتایج نشان میدهد هم سطح و هم رشد بهرهوری اقتصاد ایران در مقایسه با اغلب کشورهای جنوب غرب آسیا و میانگین کشورهای منتخب OECD و APO پایینتر است. از مقایسه شاخصهای سرمایه انسانی، دانش و فناوری، آزادی اقتصادی و رقابتپذیری ایران با کشورهای مورد بررسی، این نتیجه حاصل شده است که شکاف سطح عوامل پیش برنده ارتقای بهرهوری ایران با کشورهای یاد شده، بهویژه کشورهای توسعه یافته بیشتر شده که موید افزایش شکاف بهرهوری است. لذا برای دستیابی به اهداف سند چشمانداز، انجام برخی از اصلاحات اساسی در ساختار اقتصادی و تجاری در کشور و بهکارگیری تجارب موفق سایر کشورها مورد نیاز میباشد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13926_d8f5aaaeac90976fafbe2d1c4d576694.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126520140622بررسی و شناسایی سبکهای تصمیمگیری خرید مشتریان بر اساس مدل اسپرولز و کندال (مورد مطالعه: مشتریان شعب شهر تهران فروشگاههای زنجیرهای اتکا)273713927FAامیر اخلاصیعضو هیات علمی دانشگاه تهرانامیر وحید مقدمدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزیثمین سادات میرترابیدانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20150810هدف از این پژوهش، بررسی و شناسایی سبکهای تصمیمگیری خرید مشتریان بر اساس مدل اسپرولز و کندال در بین مشتریان شعب شهر تهران فروشگاههای زنجیرهای اتکا و همچنین رتبهبندی سبکهای شناسایی شده میباشد. نمونه آماری این تحقیق، شامل 384 نفر از مشتریان شعب شهر تهران فروشگاه بوده که با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک انتخاب شدهاند. همچنین ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده که توزیع و جمعآوری آن به صورت حضوری انجام شده است. در نهایت نیز تجزیه و تحلیلها نشان داد که هفت سبک از هشت سبک تصمیمگیری در مشتریان این فروشگاه وجود دارد و مشخص شد که سبک تصمیمگیری حساس نسبت به قیمت از بالاترین اولویت و سبک تصمیمگیری نوگرا یا مدگرا از پایینترین اولویت برخوردار است. برای این بررسیها از آزمونهای فریدمن و دوجملهای استفاده شده است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13927_2520e372d5b8f5713bd3457d569c32e1.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126520140622تحولات شمال آفریقا و فرصتهای تجاری ایران(تعیین کالاهای درخواستی ایران برای کاهش تعرفه در صورت برقراری تجارت ترجیحی)384813928FAمیترا رحمانیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20150810بسیاری از صاحبنظران، تجارت خارجی را موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی لقب دادهاند. این باور سبب شده است که در دهههای اخیر، کشورهای مختلف به دنبال دستیابی بیشتر به بازار سایر کشورها باشند. ایران نیز در تلاش برای افزودن سهم خود از تجارت جهانی بوده است. برقراری همپیوندیهای اقتصادی و تجاری جدید و ورود به بازارهای نو میتواند برای دستیابی ایران بهاین هدف بسیار موثر واقع شود. بازار آفریقا از جمله فرصتهایی است که ایران میتواند حضور در آن را تجربه نماید. ضمن آنکه جنبشهای مردمی و تحولات سیاسی در کشورهای تونس، مصر و لیبی روابط قدرت در این کشورها را دچار تحول کرده و ایران نیز میتواند در چارچوب فرصتهای تازه، منافع اقتصادی و تجاری خود در این منطقه را بهبود بخشد. برقراری موافقتنامه تجارتترجیحی یکی از متداولترین راهکارهایی است که کشورها به منظور گسترش روابط تجاری بین خود از آن بهره میگیرند. ایران نیز میتواند برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود با این کشورها از چنین موافقتنامههایی بهره گیرد. هدف این مقاله ارائه فهرست کالاهایی است که ایران در صورت انعقاد موافقتنامه ترجیحات تجاری دوجانبه میتواند در ارتباط با آنها از کشور مقابل (مصر، تونس و لیبی) تعرفه ترجیحی دریافت کند. نتایج حاصل از ارائه فهرستها نشان میدهد که ایران میتواند از کشورهای مصر، لیبی و تونس به ترتیب در ارتباط با 407، 323 و 322 قلم کالا تعرفه ترجیحی دریافت نماید.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13928_86803c8a355a216efd8fd5e2b98b0f67.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126520140622محاسبهو تحلیل رابطه مبادله نفتخام در جهان و جایگاه ایران در آن در چهار دهه گذشته496513929FAمیرعبداله حسینیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی0009-0004-5521-9226فاطمه باقریکارشناس ارشد مدیریتJournal Article20150810مقاله حاضر به بررسی رابطه مبادله جهانی نفت خام، شاخص بیثباتی قیمت آن و جایگاه ایران در بازار جهانی آن میپردازد. برآورد رشد سالانه رابطه مبادله 12 محصول معدنی اصلی، نفت خام و محصولات صنعتی ساخته شده از 1970 تا 2010 نشان میدهد که بالاترین درصد رشد رابطه مبادله مربوط به نفت خام، طلا و محصولات صنعتی ساختهشده و پائینترین درصد رشد رابطه مبادله مربوط به تنگستن، آلومینیوم، قلع و روی میباشد. همینطور، با بررسی در خصوص بیثباتی قیمتی 12 محصول معدنی اصلیو نفت خام طی سه دهه اخیر از 1981 الی 2010 نتیجه میگیریم که نفتخام همواره بین 5 کالای معدنی اصلی که دارای بیشترین بیثباتی قیمت بوده، در جایگاه نخست است. هرچند ارزش صادرات نفت خام ایران در چهار دهه گذشته با نوسان شدید رو به افزایش گذاشته است و نوسان شدید و بیثباتی قیمت در بازار جهانی نفت خام و صادرات نفت خام ایران نهادینه شده است. نمودار روند تولید نفت خام ایران و متعاقباً میزان عرضه صادراتی نفت خام ایران و همین طور نمودار روند قیمت نفت خام ایران و متعاقباً رابطه مبادله قیمتی نفت خام ایران در چهار دهه گذشته تطابق کامل با یکدیگر دارند. نظر به سهمیهبندی تولید نفت خام توسط سازمان اوپک برای کشورهای عضو آن، باستثنای دهه 1970 که اوج قدرت انحصاری سازمان اوپک و جایگاه ممتاز ایران در بازار جهانی نفت مشهود است، در سالهای بعد از انقلاب از بازیگری جدی ایران در بازار جهانی نفت خام و متعاقباً از نوسان شدید قیمت تا قبل از سال 2000 به طور معنیداری کاسته شده است. نظر به اینکه از دو متغیر میزان صادرات و تولید نفت خام و همینطور از دو متغیر شاخصقیمت و رابطهمبادله قیمتی نفتخام، بایستی یکی از آن دو متغیر در مدل صادرات نفت خام ایران لحاظ گردد. مطابق رابطهکلی به صورت لگاریتمی، با فرض ثبات سایر شرایط با افزایش یک درصد به شاخص رابطه مبادله قیمتی نفت خام، ارزش صادرات 3/1 درصد روبه افزایش میگذارد (کشش قیمتی صادرات نفت خام ایران) و همین طور، با فرض ثبات سایر شرایط با افزایش یک درصد به تولید نفت خام ایران، ارزش صادرات ایران 07/1 درصد روبه افزایش میگذارد و در واقع مطابق مباحث نظری رابطه مثبت، معنیدار و چشمگیری بین تولید نفت خام ایرانو رابطه مبادله قیمتی آن با ارزش صادرات نفت خام ایران وجود دارد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13929_03eaa8002f1b74ccd9f6490b17aa6d03.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126520140622مروری بر بازاریابی عصبی و کاربردهای آن667613930FAمهسا اکبریدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (بازاریابی) واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20150810یکی از مباحث پر اهمیت تحقیقات مصرفکننده که همواره مورد توجه محققان، بازاریان و مدیران صنعتی بوده است، بررسی نحوه تصمیمگیری مصرفکنندگان است. ناامیدی محققان از اثربخشی روشهای سنتی در تشخیص تصمیمگیری خرید مشتریان سبب ایجاد روشهای نوین و ترکیبی در حوزه بازاریابی شده، که بازاریابی عصبی یکی از این رویکردهای جدید میباشد.
بازاریابی عصبی ترکیبی از علم عصب شناسی، روانشناسی و بازاریابی و حاصل ادغام دو رشته علمی علوم اعصاب و مدیریت کسب و کار میباشد. به عبارتی دیگر بازاریابی عصبی شاخه جدیدی از تحقیقات بازاریابی است که به مطالعه و بررسی پاسخ موثر حسی، شناختی و عاطفی محرکهای بازاریابی مصرفکنندگان میپردازد. در این روش محققان با استفاده از فنآوریهایی مانند تصویربرداری با تشدید مغناطیسی به اندازهگیری تغییرات در بخشهای متفاوتی از مغز میپردازند، برای درک این نکته که مصرفکنندگان چگونه تصمیمگیری مینمایند، و چه بخشی از مغز در تصمیمگیری آنها دخالت دارد. هدف نهایی بازاریابی عصبی انتقال بهتر پیامهای بازاریابی و افزایش احتمال خرید توسط مصرفکنندگان میباشد.
علی رغم سودمندیهای متصور برای بازاریابی عصبی، برخی از محققان بازاریابی تمایل چندانی به بهکارگیری روشهای علم عصب شناسی نداشته و با بی اعتمادی به آن مینگرند. به همین علت هدف این پژوهش آن است که ضمن ارائه تصویری کلی و روشن از بازاریابی عصبی با تأکید بر جنبههای کاربردی آن به شرح و توصیف بازاریابی عصبی و ابزارهای آن بپردازد تا با درک بهتر مفاهیم بازاریابی عصبی بتوان گامی در جهت ارتقای تکنیکهای بازاریابی در زمینه رفتار مصرفکننده و تحقیقات بازاریابی و اجرای موثر آنها برداشت.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13930_523c62cfa862903d914adf4a7e02c4c8.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126520140622بررسی رابطه ویژگیهای درونی و بیرونی محصول با رضایتمندی مشتری768913931FAحمیدرضا رضوانیاستادیار، دکترای مدیریت استراتژیک، عضو هیات علمی گروه مدیریت اجرایی دانشگاه مازندرانعاطفه طالبنژاددانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت دانشگاه اصفهانJournal Article20150810تامین خواستههای مشتریان بستگی به وجود و عملکرد ویژگیهای خاصی در محصول و خدمت دارد. در این مقاله با هدف بررسی رابطه ویژگیهای محصول و رضایت مشتریان در حضور عامل رقابت، با مرور تحقیقات پیشین، ویژگیها در دو دسته بیرونی و درونی دستهبندی شدند. سپس بر اساس دو نقطه مرجع استراتژیک بازاریابی شامل تأکید شرکت بر نوع ویژگیهای محصول و میزان رقابت برای محصول، فرضیههای مختلفی در مورد وضعیت رضایت مشتریان پیشنهاد شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه محصولات گوشتی و لبنی شرکت کاله، کارشناسان و مصرفکنندگان محصولات این شرکت تشکیل میدهند. به عنوان نمونه آماری، 19 محصول در نظر گرفته شد و نظر 17 نفر از کارشناسان در خصوص میزان رقابت موجود برای هر محصول و تأکید شرکت بر هر یک از ویژگیهای آن محصول و نظر 342 نفر از مصرفکنندگان در خصوص میزان رضایت آنها از محصولات طی پرسشنامههای جداگانهای پرسیده شد. آزمون فرضیهها علاوه بر تأیید رابطه انواع ویژگیهای محصول و رضایتمندی مشتریان، نشان دادند در شرایط مختلف رقابتی این رابطه متفاوت است. شرکتها برای جلب رضایت مشتریان خود، با بررسی میزان رقابت و ویژگیهای درونی و بیرونی برای محصولات گوناگون، باید در هر وضعیت، بر آن دسته از ویژگیها تمرکز کنند که باعث رضایت مشتریان میشود.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13931_9a4e46dfc4a98a2949422deb5893423a.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126520140622رفتار خرید وسواسی9010613932FAزهرا ظهیری ابیانهدانشجوی کارشناسی ارشدکامبیز حیدرزاده هنزائیدانشیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایرانJournal Article20150810خرید وسواسی در سالهای اخیر توسط متخصصان بهداشت روانی، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. برآورد شده است که دو تا هشت درصد جمعیت، درگیر خرید وسواسی هستند و 80 تا 95 درصد از خریدکنندگان وسواسی، زن هستند [1]. فرآیند خرید باعث شده است که زندگی این دسته از افراد از کنترل خارج شود. و باید توجه داشت که بیشتر این افراد از مشکل خود بیخبرند. با توجه به پیامدهای منفی خرید وسواسی در زندگی افراد، مسئولان باید از طریق، آموزش و پرورش و نهادهای اجتماعی به افراد در رابطه با این مشکل آگاهی دهند و در حوزه مسئولیت اجتماعی، بازاریابان باید دقت کنند که فعالیتهای بازاریابی آنها منجر به تشدید این مشکل در جامعه نشود.
در راستای تلاش برای شناسایی عوامل اساسی موثر بر خرید وسواسی، پژوهشهای پیشین مورد بررسی قرار گرفت و نتایج این بررسی در چهار دسته عوامل زمینه ای: ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای خانوادگی، اثر منفی و کارت اعتباری خلاصه شد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13932_23e42d7039890427e828dff764a3c756.pdf