موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126720141023طبقهبندی نیازهای مشتریان از بستهبندی محصولات مواد غذایی با استفاده از مدل کانو11513913FAفریبرز رحیمنیادانشیار گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهدسیدمسلم علویکارشناس ارشد بازاریابی، مدرس دانشگاهمهدی نجفی سیاهرودیکارشناس ارشد بازاریابی، مدرس دانشگاهJournal Article20150810امروزه با افزایش شدت رقابت در کسب سهم بازارهای مواد غذایی، طراحی یک بستهبندی رقابتی و منطبق با نیازهای مشتریان به یک امر بایسته و ضروری در فرآیند تولید مبدل شده است. تهیه و ارائه این گونه بستهبندیها مستلزم شناخت درست از نیازهای مشتریان نسبت به یک بستهبندی خاص و طبقهبندی این گونه نیازها بر حسب اولویت آنها میباشد. از این رو در مطالعه حاضر سعی بر آن بوده است با استفاده از روش کانو و تحلیل عاملی نیازهای مشتریان نسبت به بستهبندی مواد غذایی شناسایی و طبقهبندی گردد. جامعه آماری تحقیق کل مشتریان فروشگاههای مواد غذایی شهر شیراز میباشد که از این میزان و به روش نمونهگیری تصادفی از نوع منطقهای، 444 نفر مورد پرسش قرار گرفتهاند. روایی پرسشنامه، روایی ظاهری/ محتوایی و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ به تایید رسیده است. نتایج تحقیق نشان داد که ویژگیهای 15 گانه بستهبندی در چهار گروه از نیازهای بایدی، تک بعدی، انگیزشی و بیتفاوتی مشتریان قرار میگیرد. از سوی دیگر علاوه بر آنکه بهداشتی بودن بستهبندی بیشترین اهمیت را در میان نیازهای مشتری از بستهبندی داشته است، نیازهای مشتریان از یک بستهبندی مواد غذایی به تناسب ویژگیهای بوم شناختی متفاوت آنها نیز با تفاوتهای متعددی همراه بود.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13913_5aafe44375c76c09a3cbeb4071ef1adb.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126720141023بررسی تجربه کشورهای ملحق شده به WTO در زمینه تعهدات خدمات خردهفروشی162813914FAمحمد راستیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیمحسن صادقیعضو هیات علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20150810مقاله حاضر با توجه به این موضوع که ایران در فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) قرار دارد، به بررسی تجربه کشورهای ملحق شده به این سازمان در زمینه تعهدات بخش خدمات خردهفروشی میپردازد. به این منظور این مقاله علاوه بر بررسی وضعیت جدول تعهدات خاص بخش خدمات خردهفروشی کشورهای منتخب ملحق شده، به شناسایی درجه تعهدات آزادسازی تجارت خدمات خردهفروشی آنها میپردازد. با توجه به تجارب کشورهای مذکور این مهم استنباط میشود که سناریوهای متفاوتی در قبول تعهدات آزادسازی تجاری، فراروی بخش خدمات خردهفروشی ایران قرار خواهند داشت.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13914_5a25d41524bfbebbf99b7be9a556b3bd.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126720141023تقسیمبندی بازار داخلی فـرش دستباف اصفهان بر حسب گروههای درآمدی و سنی293813915FAنجمه میرزاکریمی اصفهانیفارغالتحصیل رشته فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریزسیدجلالالدین بصامدکتری نساجی، استادیار، عضو هیات علمی موسسه علمی کاربردی جهاد کشاورزیجواد پورنامیکارشناس ارشد پژوهش هنر، عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریزJournal Article20150810شهر اصفهان یکی از مناطق مهم فرشبافی در ایران است که جمعیت قابل توجهی از مردم این شهر از گذشته تا امروز در مشاغل مختلف مرتبط با این تولیدات مشغول به کار هستند. ولی میزان تولیدات فرش در اصفهان آنقدر زیاد نیست که بتواند رضایت و نیاز تمام بازارهای موجود داخلی را تأمین کند. بنابراین شناسایی مشتریان بالقوه و بخشهایی از بازار هدف که امکان تأمین رضایت مشتریان در آن قسمت از بازار بیشتر است میتواند راهکار مناسبی در توسعه بازار داخلی فرش دستباف اصفهان باشد. در زمینه شناسایی بازارهای هدف تحقیقاتی در شناسایی بازارهای هدف فرش دستباف در بازارهای جهانی صورت گرفته است. نتایج تحقیقات نشان میدهد یکی از مشکلات اصلی در صادرات فرش دستباف، شناسایی بازارهای هدف است [1]. کشور ایران در صادرات فرش دارای مزیت نسبی است ولی روند نزولی این معیار، حرکت کشور به سمت از دست دادن تخصص در صادرات فرش را نشان میدهد [2]. همچنین در یک تحقیق، 33 کشور که ویژگیهای بازار هدف فرش دستباف صادراتی را دارا هستند، بهعنوان بازارهای هدف فرش دستباف ایران شناسایی شدهاند [3]. در پژوهـش دیگری نیز نشان میدهد که کشور ایران در صادرات فرش دارای مزیت نسبی صادراتی است، اما روند نزولی مزیت نسبی فرش دستباف طی سالهای مورد مطالعه حاکی از تضعیف موقعیت رقابتی این کالا در سطح جهان است. علاوه بر این، بر اساس نتایج این تحقیق، آمریکا، امارات، ژاپن و آلمان عمدهترین بازارهای صادرات فرش دستباف ایران هستند [4]. از آنجاییکه در زمینه شناسایی و تقسیمبندی بازارهای داخلی فرش دستباف بویژه فرش اصفهان تحقیقی صورت نگرفته و با توجه به محدود بودن بازار فرش اصفهان و محدودیت تولیدات آن و به منظور حفظ این هنر اصیل و حمایت از شاغلین در این زمینه انجام این تحقیق دارای ضرورت است.
یکی از وظایف مدیران بازاریابی علاوه بر شناسایی بازار، تقسیمبندی بازار و انتخاب قسمتی از بازار است که خدمت به آن بخش کارآمدتر میباشد. تقسیمبندی بازار فرش اصفهان کمک میکند که تولیدکنندگان فرش در اصفهان با توجه به نیاز بازار هدف و سلیقه بازارِ مورد نظر به تولید فرش دستباف بپردازند. برای این منظور تجزیه و تحلیل بخشهای مختلف بازار ضرورت دارد.
تقسیم بازار برای تولیدکنندگان دارای مزایایی است؛ از جمله، میتواند احتیاجات هر قسمت را در قبال عرضه رقبا آزمایش کند و با توجه به اطلاعات به دست آمده از خرده بازار بودجه مناسبی تخصیص دهد و همچنین با شناخت دقیق خرده بازارها میتواند در برنامههای عملیاتی خود تغییراتی ایجاد کند و برای جلب رضایت بیشتر گـــروههای مصـرفکننده تلاش کند [5]. اطلاعات اولیه برای مشخص کردن قسمتهای بازار فرش اصفهان در دو شهر اصفهان و تهران در سال 1391با توزیع پرسشنامه در میان مشتریانی که تمایل به خرید فرش داشتهاند بهدست آمد. جامعه آماری در این تحقیق 152 مشتری در دو شهر اصفهان و تهران بوده است. این پرسشنامهها به شیوه در دسترس هدفمند، در نمایشگاه فرش دستباف اصفهان و بازار تهران پر شده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده از پرسشنامهها، مشتریان به سه گروه درآمدی تقسیمبندی شدند. هدف از این تقسیمبندی شناسایی مشتـریان بالقوه فرش اصفهان و تجزیه و تحلیل رفتار این مشتریان میباشد. این گروهها عبارتند از گروه مشتریان با درآمد کمتر از یک میلیون تومان، مشتریان بین یک تا دو میلیون تومان و مشتریان با درآمد بیشتر از دو میلیون تومان. همچنین مشتریان به دو گروه سنی بین بیست تا پنجاه سال و بالای پنجاه سال تقسیمبندی شدهاند.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126720141023بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی خریداران مواد غذایی فروشگاههای زنجیرهای اتکا395613916FAاکبر هوشیارکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی داخلی، دانشگاه آزاد اسلامی قشمعبدالله هوشیارکارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، گرایش تجارت الکترونیکی، دانشگاه شیرازفاطمه وثوقیکارشناس مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور بندرعباسایمان حقیقیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه پیام نور قشمJournal Article20150810تحقیق حاضر باهدف بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی خریداران موادغذایی فروشگاهای اتکا (مطالعه موردی: استان هرمزگان) انجام گرفته است. در این تحقیق باتعیین نقش کیفیت ارائه خدمات، بستهبندی موادغذایی، چیدمان محصولات،توجه به موقعیت مکانی فروشگاه، پیشنهاداتی جهت بهبود و پیشبرد رضایتمندی مشتریان ارائه گردیده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از منظر روش در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی، با نمونه 100نفری از خریداران محصولات غذایی بوده و دادههای دستهبندی شده از طریق ابزار اصلی (پرسشنامه) با استفاده از نرمافزار SPSS در سطح اطمینان 95 درصدمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بمنظور بررسی فرضیات با توجه به رتبهای و غیرمستقل متغیرهای فرضیات نسبت به هم، جهت پیشبینی و تعیین میزان ارتباط خطی بین آنها ازآزمون ضریب همبستگی پیرسون و به منظو ربررسی تفاوت در دیدگاههای پاسخگویان براساس مؤلفههای جمعیتشناختی، از آزمون مقایسه میانگین دوجامعه و آزمون مقایسه میانگین چند جامعه استفاده شده است. نتایج حاصل، حاکی ازآن است که در میان متغیرهای جمعیتشناختی سن و وضعیت شغلی پاسخگویان، در زمره متغیرهای معنادار قرار داشته و در نهایت از نظر خریداران محصولات غذایی فروشگاه، بستهبندی، کیفیت ارائه خدمات، چیدمان وخصوصا موقعیت مکانی فروشگاه از تأثیرگذاری قابل توجهی بر رفتار خرید و رضایتمندی مشتریان برخوردار میباشند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13916_d4e7ebe8c485cc732d46d3bc35e62fb1.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126720141023نقد و بررسی مواد قانونی راجع به استاندارد و مراجع رسیدگی به دعاوی مربوط به استاندارد577113917FAفروغ مصطفی منتقمیکارشناس ارشد و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20150810حمایت از حقوق مصرفکننده با بهرهگیری از استانداردها در حوزههای مختلف صنعـت، تولید داخلی، توزیع، واردات و صادرات کالاها و خدمات و همچنین مبادلات بازرگانی اهمیت دارد و میتوان برای استفاده از انواع استاندارد در حوزههای ذکر شده منافع گوناگونی را برشمرد. لزوم دستیابی به فواید استانداردسازی برای مصرفکنندگان، اقتصاد ملی و بینالمللی موجب شده است تا رعایت استانداردها و ارتقای کیفیت کالاها و خدمات در قوانین اقتصادی- بازرگانی کشورها و مقررات سازمان جهانی تجارت مورد توجه قرار گیرد. رعایت قوانین و مقررات مربوط به استانداردهای اجباری در فرآیند تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات و اعمال ضمانتهای اجرایی راجع به تخلفات مربوط به استاندارد در حفظ سلامت و ایمنی مصرفکنندگان و حمایت از حقوق آنان نقش مهمی ایفا میکند. با توجه به اهمیت استیفای حقوق مصرفکنندگان زیاندیده از مصرف کالاها و خدمات در پی نقض الزامات قانونی مربوط به استانداردهای اجباری، این مقاله به مطالعه درباره مواد قانونی راجع به استاندارد و مراجع رسیدگی به دعاوی مربوط به استاندارد در ایران اختصاص یافته است. یافتههای حاصل از این مطالعه نشان میدهد برای استفاده مطلوب از قوانین مربوط به استاندارد در جهت حمایت از مصرفکنندگان ضرورت دارد اصلاحاتی در قوانین مزبور انجام شود.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13917_6df01ff2a4cef8e0997d31d7e6531047.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126720141023تاثیر بیثباتی صادرات محصولات کشاورزی در رشد اقتصادی (مورد ایران)728013918FAصدیقه پرونمربی و دانشجوی دکتری، گروه کشاورزی، دانشگاه پیام نورعبدالمجید پروندانش آموخته شیلات، منابع طبیعی- شیلات، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانJournal Article20150810در دهههای اخیر این باور وجود دارد که سیاست توسعه صادرات تاثیر بیشتری بر رشد اقتصادی کشورها دارد. در ایران نیز اخیرا این سیاست به ویژه در مورد کالاهای غیرنفتی مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. در این مطالعه با توجه به اهمیت صادرات محصولات کشاورزی در ارزآوری کشور و تاثیر آن بر رشد اقتصادی به بررسی شاخص بیثباتی کل محصولات کشاورزی پرداخته شده است. سپس به بررسی تاثیر آنها بر رشد اقتصادی در طی سالهای 1367- 1390 پرداخته شده است. ابتدا تست ایستایی انجام شده و نتیجه شده که از روش ARDL برای تخمین آن استفاده گردد. بنابراین در بلندمدت شاخص بیثباتی صادرات محصولات کشاورزی و نیروی کار شاغل در این بخش بر رشد اقتصادی تاثیر منفی داشته است و صادرات محصولات کشاورزی و انباشت سرمایه در این بخش بر رشد اقتصادی تاثیر مثبت داشته است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13918_e8a37e681695ba27b86f6f24c5a28074.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126720141023رتبهبندی صنایع کارخانهای متکی بر منابع طبیعی ایران برای جذب FDI و انتقال فناوری در راستای توسعه صادرات819313919FAمهدی رضاییعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیامین مالکیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20150810ارتقای سطح فناوری در تحقق اهداف توسعهای نقش بسزایی دارد و جذب FDI یکی از طرق اساسی بهرهمندی از فناوری شرکتهای فراملی است و از اینرو برنامه پنجم توسعه ایران نیز اهمیت سرمایهگذاری خارجی را در بهبود فناوری مورد اشاره قرار داده است. توسعه صادرات نیز یکی دیگر از آرمانهای توسعهای ایران میباشد و این هدف میتواند رتبهبندی صنایع کشور را در جذب FDI تحت تاثیر قرار دهد. لذا این مقاله به رتبهبندی زیربخشهای بخش تولید کارخانهای ایران برای جذب FDI پرداخته و برای این مهم، مزیت نسبی صادراتی ایران و وضعیت تقاضای جهانی محصولات را در نظر گرفت که در این مقاله، برای محاسبه مزیت نسبی محصولات تولید کارخانهای ایران، از شاخص بالاسا استفاده گشت.
مشاهده شد فعالیتهای پیشنهادی از این منظر، فعالیتهایی هستند که با فعالیتهای معدنی که ایران از آنها به وفور برخوردار است و یا با فعالیت پتروشیمی که نفت خام را پردازش میکند، پیوند پسین بالایی دارند. از اینرو جذب FDI در فعالیتهای پیشنهادی این مقاله، از طریق افزایش سطح سرمایه و همچنین انتقال فناوری به بخشهای تامینکننده مواد خام و واسطهای، موجب توسعه صادرات ایران میگردد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13919_9da038e45bf835f3e0b4b2ef4692d9ec.pdf