TY - JOUR ID - 47046 TI - بخش‌بندی بازار آجیل و خشکبار بر اساس ارزش‌های مورد انتظار مشتریان با استفاده از الگوریتم DBSCAN JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - نظام پور, مینا AU - رجوعی, مرتضی AU - جعفری تیتکانلو, سعید AD - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران AD - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 19 IS - 111 SP - 45 EP - 68 KW - بخشبندی بازار / ارزش مورد انتظار / الگوریتم DBSCAN DO - 10.22034/bs.2022.47046 N2 - اولین گام برای اجرای استراتژی بازاریابی هدفمند در هر شرکتی، شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان در بخش‌‌های مختلف بازار است. بخش‌‌بندی بر اساس ارزش مورد انتظار، می‌‌تواند تجزیه‌‌ و تحلیل دقیقی از گروه‌‌های مشتریان بالقوه‌‌ای که نیازهای آنها توسط محصولات فعلی به خوبی تأمین نشده است ارائه کند و به آنها این امکان را بدهد تا فرصت‌‌های تولید محصولات جدید را شناسایی کنند. هدف پژوهش حاضر، بخش‌‌بندی مشتریان آجیل و خشکبار است. جامعه آماری این پژوهش را خریداران آجیل و خشکبار شهر مشهد تشکیل می‌‌دهند. پس از مصاحبه با پنج نفر از متخصصان بازار آجیل و خشکبار، 32 ارزش مورد انتظار شناسایی شد. سپس پرسشنامه شامل متغیرهای جمعیت‌‌شناختی و ارزش‌‌های مورد انتظار مشتریان در بین 4000 مشتری به روش نمونه‌‌گیری غیر احتمالی در دسترس در فروشگاه‌‌های عرضه‌‌کننده آجیل و خشکبار شهر مشهد توزیع گردید. با استفاده از نظرات صاحب‌‌نظران، روایی محتوایی پرسشنامه افزایش یافت و پایایی آن، با محاسبه آلفای کرونباخ به کمک نرم‌افزار SPSS 957/0 به‌دست آمد که نشان‌‌دهنده قابلیت اعتماد بالای ابزار تحقیق است. برای تحلیل داده‌‌ها و بخش‌‌بندی مشتریان از الگوریتم DBSCAN و نرم‌‌افزار رپیدماینر استفاده شد. بر اساس یافته‌‌های این پژوهش سه بخش از مشتریان آجیل و خشکبار با ویژگی‌‌های جمعیت‌‌شناختی و ارزش‌‌های مورد انتظار آنها شناسایی شد و با عناوین مشتریان لوکس، مشتریان حساس و مشتریان عادی نام‌‌گذاری شدند. در نهایت پیشنهادهای کاربردی و مدیریتی متناسب با ارزش‌‌ها و ویژگی‌‌های جمعیت‌‌شناختی هر بخش از بازار ارائه گردید.. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_47046.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_47046_275038347c69b9319c653ffe49baa00b.pdf ER -