TY - JOUR ID - 38203 TI - ‌بررسی تاثیر بازارگرایی کنش‌گرایانه در ایجاد تغییرات بازار و پیامدهای آن در صنعت کاشی و سرامیک JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - محبی, حسین AU - زارع مهرجردی, علیرضا AD - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه میبد، میبد، ایران AD - کارشناس ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 17 IS - 98 SP - 98 EP - 113 KW - بازارگرایی کنش‌گرایانه KW - قابلیت‌های بازاریابی KW - تغییرات بازار KW - عملکرد سازمان DO - N2 - شرکت‌ها با هدف دستیابی به عملکرد بالا در بازار به اقدامات مختلفی روی آورده‌اند؛ یکی از این اقدامات تـأکید و توجه بـر تـوانمندی‌ها و قابلیت‌های شرکت است. قابلیت‌های شرکت دارای انـواع مختلفی است که از مهم ترین آنها می‌تـوان به قابلیت‌های بازاریابی و بازارگرایی اشاره نمود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازارگرایی کنش‌گرایانه (فعالانه) در ایجاد تغییرات بازار و پیامدهای آن در شرکت است. این پژوهش از منظر روش از انـواع پژوهش‌های توصیفی و از نوع همبستگی، از منظر هدف کاربـردی و به لحاظ شیوه گـردآوری اطلاعات پیمایشی می‌باشد. با استفاده از نمونـه‌گیری در دسترس، تعداد 80 پرسشنامه در بین مدیران و کارشناسان باتجربه شرکت‌های کاشی و سرامیک استان یزد توزیع گردید. پایایی ابزار پژوهش و همچنین روایی آزمون به روش محتوا و سازه تأیید شد. یافته‌های نهایی پژوهش با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار Smart PLS نشان داد که بازارگرایی کنش‌گرایانه به ترتیب با مقدار معنی‌داری 425/17 و 271/4 تاثیر مثبت و مستقیمی بر قابلیت‌های بازاریابی و تغییرات بازار دارد. همچنین قابلیت‌های بازاریابی و تغییرات بازار بر عملکرد شرکت‌های کاشی و سرامیک استان یزد تاثیرگذار است. در این بین نقش میانجی متغیرهای قابلیت‌های بازاریابی و تغییرات بازار نیز مورد تأیید قرار گرفت. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_38203.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_38203_62083078dd9e59466107f76f3247b4ab.pdf ER -