TY - JOUR ID - 33185 TI - بررسی تأثیر تصویر کشور مبدأ بر تمایل خرید مصرف‌کنندگان JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - آبرومندی, فرهنگ AU - پارسا, بی‌تا AU - شریف عسکری, محمدرضا AD - مدرس، گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی ناصر خسرو، ساوه، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی ناصر خسرو، ساوه، ایران AD - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی ناصر خسرو، ساوه، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 15 IS - شماره 84-85 SP - 7 EP - 19 KW - تصویر کشور مبدأ KW - تمایل خرید KW - کیفیت ادراک‌شده KW - نگرش DO - N2 - در دهه‌های اخیر، شرکت‌ها در جستجوی فرصت‌های بیشتری در بازار جهانی هستند. بنابراین، شرکت‌ها نیاز به درک ارزیابی مصرف‌کنندگان از محصولات خارجی دارند. تصویر کشور مبدأ عامل مهمی است که بر ادراک مصرف‌کنندگان از محصولات خارجی و گرایش آن‌ها به خرید این محصولات تأثیر می‌گذارد. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تصویر کشور مبدأ بر تمایل مصرف‌کنندگان به خرید محصولات غذایی انجام گرفته است. مدل مفهومی پژوهش تأثیر تصویر کشور مبدأ را بر تمایل خرید با واسطۀ دو متغیر کیفیت ادراک‌شده و نگرش بررسی می‌کند. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر کلیۀ مردم عراق هستند که حداقل یکبار از محصولات غذایی کشور ایران استفاده کرده باشند. براساس جدول مورگان و به روش تصادفی ساده 386 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار تحقیق پرسشنامه است که روایی سازه و محتوا و پایایی ترکیبی آن تأیید شد. همچنین، با استفاده از تحلیل مسیر، فرضیه‌های تحقیق آزمون شد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند تصویر کشور مبدأ، نگرش به محصولات و کیفیت‌ ادراک‌شده از محصولات بر تمایل مصرف‌کنندگان به خرید محصولات مؤثرند. از میان این سه متغیر، اثر کیفیت ادراک‌‌شده از سایر متغیرها بر تمایل مصرف‌کنندگان عراقی به خرید محصولات ایرانی بیشتر است. همچنین، نتایج نشان داد تصویر کشور مبدأ به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق دو متغیر نگرش به محصول ایرانی و کیفیت‌ ادراک‌شده از محصولات بر تمایل مصرف‌کنندگان عراقی به خرید محصولات ایرانی تأثیر دارد که تأثیر غیرمستقیم آن با ضریب 345/0 از تأثیر مستقیم آن قوی‌تر است. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_33185.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_33185_497e7628c0f47a90b6fdb39eee92780e.pdf ER -