TY - JOUR ID - 247166 TI - بخش‌بندی کلان بازارهای بین‌المللی زعفران با استفاده از تکنیک تحلیل خوشه‌بندی سلسله مراتبی JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - براتی, ابوالفضل AU - عیوضی نژاد, سلمان AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی - گرایش بازاریابی دانشگاه شهید بهشتی AD - دکتری مدیریت بازرگانی،گرایش سیاست گذاری بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 20 IS - 114 SP - 1 EP - 24 KW - زعفران / بخش‌بندی بازار / خوشه‌بندی سلسله مراتبی / کشورهای هدف DO - 10.22034/bs.2022.247166 N2 - پژوهش حاضر در صنعت زعفران و با هدف بخش‌‌بندی کشورهای مختلف جهان بر مبنای شاخص‌‌های کلان بوده که در قالب چهار معیار جمعیت‌شناختی، اقتصادی، تجاری و ارتباطی دسته‌بندی ‌شده است. نوع پژوهش از منظر هدف، کاربردی- توسعه‌‌ای و از منظر گردآوری داده‌‌ها در دسته مطالعات کتابخانه‌‌ای و به روش کاوش داده‌‌ها، کمی است. کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد به‌عنوان جامعه برگزیده شدند و کشورهایی که دارای جمعیت بالای 500 هزار نفر یا درآمد سرانه بالای 10 هزار دلار در سال بوده به‌علاوه اینکه یک منطقه استراتژیک قرار دارند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. از داده‌‌های مرتبط با 143 کشور در تحلیل‌‌ها استفاده ‌شده است. از روش خوشه‌‌بندی سلسله‌‌مراتبی با استفاده از نرم‌‌افزار SPSS 25 جهت تحلیل داده‌‌ها بهره‌‌ گرفته شد. نتایج پژوهش بیانگر وجود هشت خوشه بوده که بیشترین تعداد مربوط به خوشه دوم با حضور 100 کشور و کمترین خوشه مربوط به خوشه هشتم که تنها شامل ایالات‌متحده آمریکا است. همچنین بر اساس نتایج از نظر جمعیتی به ترتیب خوشه‌‌های پنجم و هشتم و چهارم که شامل کشورهای چین، هند، آمریکا، برزیل، اندونزی، نیجریه و پاکستان هستند به‌عنوان جذاب‌‌ترین خوشه‌‌ها در هدف‌گذاری بازار زعفران ایران انتخاب شدند. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_247166.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_247166_e75a12227658cb72475a099e595f98bd.pdf ER -