TY - JOUR ID - 247022 TI - مدل‌سازی خرید آنی در صنعت خرده‌فروشی ایران (مورد مطالعه: هایپر استار ارم تهران) JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - نوبهاری, سینا AU - بافنده زنده, علیرضا AU - نیکی اسفهلان, حکیمه AU - محمود زاده, مرتضی AD - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی ، گروه مدیریت ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز ، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت اقتصاد حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. AD - استادیار ، گروه مدیریت ، واحد هادیشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، هادیشهر ، ایران AD - استادیار ، گروه مدیریت ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز ، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 20 IS - 113 SP - 109 EP - 126 KW - خرید / خرید آنی / صنعت خرده‌فروشی / عوامل بحرانی خرید آنی / فراترکیب DO - 10.22034/bs.2022.247022 N2 - این پژوهش با هدف مدل‌سازی خرید آنی در صنعت خرده‌فروشی ایران انجام شده است.روش این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) است و رویکرد آن اکتشافی متوالی بوده، لذا در این پژوهش از فراترکیبی از 26 تحقیق فارسی و 41 پژوهش غیرفارسی استفاده شده و جهت ارزیابی کیفیت مطالعات از امتیازدهیCASP استفاده شده و برای انجام آن از پارادایم هفت مرحله‌ای سندلوفسکی و باروسو بهره گرفته شد. جامعه آماری در بخش کیفی مجموعه‌ای از مطالعات پیشین (سال‌های 1980تا2020) در نظر گرفته شده و نمونه‌گیری در این بخش به روش واگرا و با توجه به اعتبار منابع در نظر گرفته شد، لذا از 10 تحقیق با موضوع مشابه استفاده شد و عوامل موثر بر خرید آنی را به پنج دسته؛ (عوامل مربوط به محیط فروش، عوامل مربوط به مشتری، عوامل مربوط به محصول، عوامل اجتماعی و عوامل جمعیت‌شناختی) تقسیم نمود و در بخش کمی ؛ جامعه آماری شامل، کلیه مشتریان‌ هایپر استار ارم بوده و روش نمونه‌گیری آن غیراحتمالی آسان بود. حجم نمونه آماری معادل 384 نفر و تعداد 499 پرسشنامه بین مشتریان توزیع شد و از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری برای بررسی تأثیر مؤلفه‌های مستخرج به روی خرید آنی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین میزان تأثیر را محیط فروش ایجاد می‌کند و بعد از آن به‌ترتیب، مشتری، محصول، عوامل اجتماعی و جمعیت‌شناختی رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_247022.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_247022_30ec283da637aa322f05e96b8ef34e82.pdf ER -