TY - JOUR ID - 243818 TI - اولویت‌بندی ابزارهای سیاستی حمایت از صادرات محصولات با فناوری بالا JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - افشاری مفرد, مسعود AU - عادلی نیک, حامد AU - شیخ علیشاهی, محمد AD - استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی AD - پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی AD - استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تهران و پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 105 SP - 1 EP - 30 KW - ابزارهای تجاری / حمایت از صادرات / شرکتهای دانشبنیان / زیست فناوری / نانوفناوری DO - N2 - در سال‌های اخیر، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأکید سیاستگذاران کشور قرار گرفته و رشد کمّی تولیدات این شرکت‌ها، حاصل این نوع حمایت‌ها است. اما آمارهای تجاری نشان از آن دارد که میزان صادرات محصولات با فناوری بالای کشور روند نزولی داشته است. یکی از دلایل این روند را می‌توان در ابزارهای تجاری به‌کار گرفته شده جستجو کرد. از همین رو در این مطالعه، ابتدا ابزارهای به‌کار رفته برای توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا در ایران و برخی از دیگر کشورها، به‌خصوص کره جنوبی و هندوستان، بررسی شده و پس از آن، ابزارهای شناسایی شده با استفاده از ابزار پرسشنامه و بر اساس روش «تحلیل مؤلفه‌های اساسی» رتبه‌بندی شده است. بر این اساس، پنج ابزار اولویت‌دار عبارتند از: ایجاد مؤسسات خصوصی مستقل در کشورهای هدف صادراتی به‌منظور ارائه خدمات تخصصی بازاریابی یا مشاوره بازار به شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، حمایت از تأسیس دفتر نمایندگی شرکت‌ها در بازارهای هدف، ارائه خدمات پیش‌نیاز صادراتی، اعطاء کمک هزینه اخذ گواهینامه‌ها و استانداردهای صادراتی بین‌المللی مانند CE و برگزاری دوره‌های آموزشی برای انتقال تجربیات صادرکنندگان بزرگ به شرکت‌های تولیدکننده محصولات با فناوری بالا. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_243818.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_243818_d0d2cabfb00d5a258f1c5fef633c695e.pdf ER -