TY - JOUR ID - 22272 TI - ارائه الگوی عملیاتی جهت انجام بازاریابی ممتیکی در سازمان‌ها JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - شائمی, علی AU - صالحی, سمیه AU - خیرمند, مرضیه AU - فراقیان, حمید AD - استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان AD - کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 13 IS - 75 SP - 70 EP - 81 KW - علم ممتیک / مم / ویروس‌های ذهنی / علم بازاریابی / مهندسی ممتیک DO - N2 - کلمه ممتیک از ممیک به معنای تقلید مشتق شده است. بر اساس علم ممتیک، نگرشها، رفتارها، افکار و باورها می‌توانند همانند ویروس‌ها از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. مم یک ایده، فکر و یا مفهوم است که می‌تواند از طریق ذهنها انتقال پیدا کند . مم می‌تواند هر چیزی باشد مانند یک لحن جذاب که شما به‌صورت ناخواسته پیدا کرده‌اید، زمزمه‌ای که به‌صورت ناخودآگاه از طریق شعار یک آگهی تجاری حفظ کرده‌اید و یا ایده‌های ذهنی و پیچیده طرح‌های بزرگ، همه این‌ها به ذهن شما از طریق ذهن فرد دیگری منتقل شده‌اند. دانش ممتیک در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف کاربرد دارد که یکی از آنها حوزه بازاریابی است. در مقاله حاضر،ابتدا به تشریح مفهوم مم و ممتیک، ویژگی مم‌ها و علم ممتیک می‌پردازیم و سپس کاربرد علم ممتیک در بازاریابی و ارتباط آن با بازاریابی عصبی و ویروسی و نیز نقش مهم علم ممتیک در طراحی فعالیت‌های بازاریابی جهت نفوذ بر مصرف‌کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین کاربرد مهندسی ممتیک در فعالیت‌های بازاریابی تشریح گردیده و در پایان یک الگوی عملیاتی جهت بازاریابی ممتیکی (بازاریابی از طریق مم‌ها) در سازمان ارائه شده است. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_22272.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_22272_135c23709a55653b081329f97aadb488.pdf ER -