%0 Journal Article %T الگوی شناخت رفتار مصرف کنندگان کالاهای لوکس بر مبنای نظریات مصرف تظاهری %J بررسی‌های بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی %Z 2676-7562 %A بشیرپور, مهدی %A محمدیان, محمود %D 2020 %\ 01/21/2020 %V 17 %N 99 %P 30-51 %! الگوی شناخت رفتار مصرف کنندگان کالاهای لوکس بر مبنای نظریات مصرف تظاهری %K مصرف تظاهری %K برندهای لوکس %K نظریه وبلن %K بازاریابی مصرف تظاهری %R %X علم بازاریابی شامل حوزه‌های متعددی می‌باشد که یکی از پرمخاطب‌ترین حوزه‌های آن، بازاریابی برندهای لوکس است. در این تحقیق، با استفاده از مبانی نظری جامعه‌شناسانه، روان‌شناسانه، اقتصادی و بازاریابی که شامل نظریات دانشمندانی مانند وبلن، دوزنبری و مازلو می‌شود به بررسی رفتار مصرف‌کنندگان کالاهای لوکس پرداخته‌ایم. با مطالعه پیشینه پژوهش و مبانی نظری شش اثر به‌عنوان انگیزه‌های مصرف‌کنندگان کالاهای لوکس شناخته شده‌اند که شامل، اثر تظاهری وبلن، اثر تقلیدی-تمایزی دوزنبری، اثر افاده‌ای، اثر ارابه‌ای، اثر لذت‌گرایی و اثر کمال‌گرایی هستند. برای بررسی وجود این اثرها از ابزار پرسشنامه استفاده کردیم. شیوه تحلیل آماری، معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی بوده است. با مطالعه و تحلیل آماری صورت گرفته بر روی 385 نفر از مصرف‌کنندگان کالاهای لوکس در تهران به بررسی وجود این انگیزه در شهروندان و رتبه‌بندی آنها پرداخته شده است، نتایج حاکی از وجود تمامی این انگیزه‌ها در مصرف‌کنندگان کالاهای لوکس است. همچنین نتیجه رتبه‌بندی انگیزه‌ها نیز نشان می‌دهد که اثر وبلن بالاترین رتبه و اثر کمال‌گرایی آخرین رتبه را دارند. %U https://barresybazargani.itsr.ir/article_38355_76fd7637a12bd0b8407c609d94acb445.pdf