%0 Journal Article %T بررسی موانع جذابیت حمل و نقل ریلی کالا در کشور و ارائه راه‌کارهایی برای ارتقای آن %J بررسی‌های بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی %Z 2676-7562 %A میاندوآبچی, الناز %A آقاجانی, زهرا %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 19 %N 110 %P 1-26 %! بررسی موانع جذابیت حمل و نقل ریلی کالا در کشور و ارائه راه‌کارهایی برای ارتقای آن %K لجستیک / حمل و نقل / ریل %R 10.22034/bs.2021.247042 %X توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور پهناوری چون ایران، به جهت مزایای آن در کاهش مصرف سوخت و آثار زیست‌محیطی ناشی از حمل بار در جاده‌ها، کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل بار، اهمیت ویژه‌ای دارد. چنانچه در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از موضوعات اصلی مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس هدف‌گذاری‌ها، سهم ریل در حمل بار باید تا سال 1404 به 30 درصد برسد. یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه تحقق این امر، عدم برخورداری حمل‌ونقل ریلی بار از جذابیت کافی در نزد صاحبان کالا علیرغم وجود پتانسیل‌های قابل توجه در بخش ریلی است. به‌طوری که هم‌اکنون بیش از 90 درصد تناژ جابه‌جایی کالا از طریق شبکه جاده‌ای صورت می‌گیرد. پژوهش حاضر به بررسی مهم‌ترین موانع جذابیت حمل‌ونقل ریلی با تاکید بر حمل بار می‌پردازد. در این راستا، ابتدا عوامل تأثیرگذار بر جذابیت این بخش برای صاحبان کالا تحلیل شده و سپس مهم‌ترین مشکلات به تفکیک سطوح کلان و گروه‌های کالایی منتخب احصا شده است. در نهایت راه‌کارهای پیشنهادی برای رفع این مشکلات ارائه شده است. %U https://barresybazargani.itsr.ir/article_247042_dc7f1327a6747039606f7a51bff0f446.pdf