%0 Journal Article %T تأثیر فضای کسب‌وکار بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتیِ جهان %J بررسی‌های بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی %Z 2676-7562 %A خوش طینت, بهناز %A شاه‌آبادی, ابوالفضل %A خویی اسکویی, محمدرضا %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 20 %N 112 %P 1-24 %! تأثیر فضای کسب‌وکار بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتیِ جهان %K سهم بازار / صادرات غیرنفتی / فضای کسب‌وکار / داده‌های تابلویی %R 10.22034/bs.2022.247034 %X توسعه صادرات غیرنفتی در گرو رشد بخش خصوصی و رشد بخش خصوصی در گرو واگذاری دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی (خصوصی‌سازی) و رفع موانع فعالیت بخش خصوصی (بهبود فضای کسب‌وکار) است. لکن، شواهد تجربی نشان داده خصوصی‌سازی بدون بهبود فضای کسب‌وکار به نتیجه نمی‌رسد. از این‌رو، اقتصاددانان بر ارحجیت بهبود فضای کسب‌وکار نسبت به خصوصی‌سازی تأکید دارند. در همین راستا، تحقیق حاضر سعی نمود تأثیر فضای کسب‌وکار بر سهم بازار کشورهای منتخب صادرکننده نفت از صادرات غیرنفتی جهان را طی دوره 2019-2008 بررسی نماید. به همین منظور، مدل تحقیق با استفاده از داده‌های تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم‌یافته برآورد گردید. نتایج نشان داد، تأثیر تعداد مجوزهای صادرات، متوسط زمان صادرات و متوسط هزینه صادرات به‌عنوان شاخص‌های جایگزین فضای کسب‌وکار بر سهم بازار صادرات غیرنفتی کشورهای منتخب منفی و معنی‌دار است. به این معنا که با کاهش تعداد مجوزهای صادرات، متوسط زمان صادرات و متوسط هزینه صادرات، بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتی جهان افزوده شده است. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترلی تولید سرانه، نرخ ارز واقعی و درجه باز بودن اقتصاد بر سهم بازار صادرات غیرنفتی کشورهای منتخب مثبت و معنی‌دار است.  %U https://barresybazargani.itsr.ir/article_247034_23543c35656cd1808c722602c1c90767.pdf