%0 Journal Article %T ارائه الگوی توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط %J بررسی‌های بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی %Z 2676-7562 %A رخیده, محمد رضا %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 18 %N 102 %P 93-112 %! ارائه الگوی توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط %K کلیدواژه: توانمندسازی %K مدل‌سازی ساختاری تفسیری %K شرکت‌های کوچک و متوسط %R %X در دنیای امروز؛ تغییر و تحولات و انعطاف‌پذیری لازمه‌ی تأمین بقای سازمان‌ها است. توانمندسازی به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی برای افزایش عملکرد و تأمین بقا در شرکت‌های کوچک و متوسط عنوان ‌شده است. هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط (در سطح شهر تهران) و همچنین اولویت‌بندی این مؤلفه‌ها و ارائه مدلی با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه با مدیران شرکت‌های تولیدی موادغذایی و ماشین‌آلات ایران‌خودرو به‌دست آمده است.  یافته‌ها نشان می‌دهد که دوازده مؤلفه اساسی رقابت‌پذیری، توانایی مدیریتی، تعیین استراتژی، تغییر و تحول، تعهد کاری، خط‌مشی‌ها و سیاست‌های تجاری، شفافیت و گزارش‌دهی، آمادگی در برابر حوادث، نوآوری فناورانه، بازاریابی و صادرات، تیم‌سازی و توسعه آموزش بیشترین نقش را در توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط دارند. در نهایت از بین این مؤلفه‌ها تعیین استراتژی دارای بیشترین اهمیت است و با بهره‌گیری از مدل‌سازی ساختاری تفسیری، مدل توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط ترسیم و ارائه ‌شده است. %U https://barresybazargani.itsr.ir/article_241620_c8fcae195cd299881c56496e3114ddbf.pdf