@article { author = {Sheikhepoor, Zanyar and Moshabaki, Asghar and Khodadad Hosseini, seyyed Hamid and Mansouri Moayad, Fereshteh Mansouri Moayad}, title = {The Effect of the Consumer's Attitude Toward Foreign Products in General on the Willingness to Buy Iranian Products}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {18}, number = {102}, pages = {1-24}, year = {2020}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {Therefore, the purpose of this study is examine the effect of consumer attitudes towards foreign products in general on willingness to buy Iranian products. The present study is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of data collection. The statistical population consists of Halal drinking consumers in the Iranian market. Among this population, 333 people who were randomly selected responded to the electronic questionnaire. The data is analyzed using structural equation modeling and using SmartPlus software. The results showe that ethnocentrism of consimers has a positive and significant effect on the attitude and perception of consumers toward Iranian products. Also, xenocentrism has a negative and significant effect on the attitude and perception of consumers toward Iranian products. The attitude and perception of consumers toward Iranian products has a positive and significant impact on Iranian products judgment and Iranian products judgment has a significant and positive impact on willingness to buy Iranian products. Among the hypotheses of the researchers, two hypotheses are rejected and cosmopolitanism and internationalism does not affect the attitude toward Iranian products.  }, keywords = {Ethnocentrism / Xenocentrism / Cosmopolitanism / Internationalism / Willingness to Bbuy Local Products}, title_fa = {تاثیر مصرف‌گرایی خارجی بر تمایل به خرید محصولات ایرانی}, abstract_fa = {هدف این تحقیق بررسی تأثیر نگرش عمومی نسبت به محصولات خارجی بر تمایل به خرید محصولات ایرانی است. این پژوهش از دسته پژوهش‌های کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری عبارت است از مصرف‌کنندگان نوشیدنی در بازار ایران. از بین این جامعه آماری 333 نفر که به‌صورت تصادفی انتخاب شده‌اند به پرسشنامه الکترونیکی پژوهش پاسخ داده‌اند. داده‌های به‌دست آمده با روش الگوسازی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزار اسمارت پی ال اس، تحلیل شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهند ملی‌گرایی مصرفی تأثیر مثبت و معنی‌داری بر نگرش و ادراک مصرف‌کنندگان از محصولات ایرانی دارد. همچنین بیگانگی مصرفی تأثیر منفی و معنی‌داری بر نگرش و ادراک مصرف‌کنندگان از محصولات ایرانی دارد. نگرش و ادراک از محصولات ایرانی تأثیر مثبت و معنی‌داری بر ارزیابی محصولات ایرانی و ارزیابی محصولات ایرانی تأثیر مثبت و معنی‌داری بر تمایل خرید محصولات ایرانی دارند. }, keywords_fa = {ملی گرایی,جهانشهری,بیگانگی,بین المللی بودن و تمایل به خرید محصولات داخلی}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_241614.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_241614_3d7aaf633ead15e29bb50e0e109ce2f9.pdf} }