بررسی موانع توسعه صادرات خرما در جنوب استان کرمان

نوع مقاله: علمی- ترویجی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

یکی از استراتژی‌های مهم در توسعه کشور، توسعه صادرات غیرنفتی است که همواره در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور مورد تاکید قرار گرفته است. ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان مطرح است. اهمیت صادرات غیرنفتی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشورها همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم، مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرفی شناخت و بررسی میزان تاثیر‌گذاری موانع موثر بر صادرات غیر نفتی و ارائه راه‌کارهای مناسب می‌تواند به رشد صادرات کمک نماید. در این مطالعه به بررسی موانع توسعه صادرات خرما در جنوب استان کرمان به عنوان یکی از مهمترین مناطق تولیدکننده خرما پرداخته شده است. آمار و اطلاعات مورد نیاز برای این مطالعه به دو صورت اسنادی با مطالعه منابع موجود و پیمایشی از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده و تکمیل 80 پرسشنامه جمع‌آوری شده و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها روش تحلیل عاملی از طریق نرم افزارspss21  مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد، جمعا چهار عامل حدود 73 درصد موانع توسعه صادرات خرما را تبیین مینمایند که بیشترین مقدار ویژه مربوط به عامل کمبود دانش و آگاهی می‌باشد که حدود43 درصد موانع صادرات را در جنوب استان کرمان به خود اختصاص داده است. پس از آن به ترتیب عوامل سیاست‌گذاری، زیرساختی و مالی در مراتب بعدی قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها


اشجاری، ا. ساختار بازار و توسعه صادرات محصولات باغی منتخب ایران مطالعه موردی: پسته، خرما و کشمش، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، چاپ اول، تهران، 1384.

آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی. اطلاعات و آمار مربوط به محصولات کشاورزی، 1395.

امیری نژاد، م، صادقی، ن. بررسی عوامل موثر بر صادرات خرما در شهر میناب، اولین همایش سراسری کشاورزی و منابع طبیعی پایدار، 1392.

بحرینی زاده، م. بررسی استراتژی‌های بازاریابی مناسب صادرات خرما، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، 1389.

جعفری، س. نصابیان، ش. اثر صادرات زعفران بر رشد بخش کشاورزی، مطالعه موردی: ایران و اسپانیا، تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد 8، شماره 3،  صص17 - 36، 1395.

حسینی، الف. نقش مدیریت بازاریابی در توسعه صادرات خرما در استان خوزستان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، اهواز، دانشگاه شهید چمران، 1387.

رحمانی، ر. بررسی مسائل بازاریابی و صادرات خرمای استعمران در استان خوزستان، تهران: چهارمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران، 1382.

شاکری، ع. عوامل تعیین‌کننده صادرات غیر نفتی ایران با رویکرد نوین، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 18، 1383.

شجری، ش. بررسی مسائل بازاریابی خرما در استان بوشهر، مطالعه موردی استان فارس، شهرستان جهرم،فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال دهم، شماره 39، 1381.

کاظم زاده، لیلا و ابونوری، عباسعلی، برآورد توابع عرضه و تقاضای صادرات خرمای ایران با استفاده از الگوی  سیستم همزمان، اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 54، صص 124-103، 1385.

میرباقری گنجی، م.  بررسی موانع توسعه صادرات غیر نفتی و شناسایی عوامل تقویت کننده صادرات، نشریه مـدیـــریت، سـال16، شـماره 10، پیـاپی151، 1392.

ناطق، م.  بسترسازی توسعه صادرات با تاکید بر محدودیت‌ها  محرک‌ها و عملکرد صادراتی، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، 1385.

هاشمی، فریبا؛ حسین زاده یوسف آباد، سید مجتبی و باقر پور نجف آباد، هومان، عوامل موثر بر صادرات غیر نفتی در ایران، همایش منطقه‌ای تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، 1395.

 

Ahmed, Z.U., Craig, J.C., Baalbaki, I. And Hadadian, T.V. (2004), “Export Barriers And Firm Internationalization: A Study Of Lebanese Entrepreneurs”, Journal Of Management And World Business Research, Vol. 1 No. 1, Pp. 11-22.

Altintas, M.H., Tokol, T. And Harcar, T. (2007), “The Effects Of Export Barriers On Perceived Export Performance: An Empirical Research On Smes In Turkey”, Euromed Journal Of Business, Vol. 2 No. 1, Pp. 36-56

Bordur, M. (1986), “A Study On The Nature And Intensity Of Problems Experienced By Turkish Exporting Firms”, Advances In International Marketing, Vol. 1, Pp. 205- 32.

Christensen, C.H. & Rocha, A.  (1994). The Export Experience Of A Developing Country: A Review Of Empirical Studies Of Export Behavior And The Performance Of Brazilian Firms, Advances In International Marketing, Vol. 6, Pp. 112-42.

Hakan, Murat. Tokol, Tuncer. (2007), The Effects Of Export Barriers On Perceived Export Performance, Journal Of Business, Vol. 2. No.1, Pp.36-56.

Ian Fillis, (2002). Barriers To Internationalization: An Investigation Of The Craft Microenterprise, European Journal Of Marketing, Vol. 36, No.  7/8, Pp.912- 927, 2002.

Leonidou, L.C. (1988), “Factors Affecting The Decision To Purchase From Third World Manufacturers: The British Experience”, European Management Journal, Vol. 6 No