ارائه الگوی مفهومی از آمیخته کالایی فرش دستباف ایران برای سنجش تغییرات تقاضا در بازارها

نوع مقاله : مروری

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

موفقیت محصول در بازار هدف از طریق ترکیب اثربخش آمیخته بازاریابی ممکن است. آمیخته بازاریابی، جزء لاینفک استراتژی بازاریابی است. استراتژی بازاریابی موفق، حول دو عنصر اصلی محصولات و بازارها می گردد. آمیخته بازاریابی، مجموعه متغیرهای قابل کنترل و ابزاری کارآمد و مؤثر جهت تصمیم گیری مطلوب درباره ویژگیهای محصول، قیمت، توزیع و ترفیع است. عامل محصول ناظر بر میزان تطابق بین محصول و ویژگیهایش با نیازها و خواسته های مشتری است. اتخاذ تصمیم مناسب درباره آمیخته محصول از طریق ایجاد ارزش و رضایت در خریدار هدف، باعث موفقیت محصول در بازار میشود. استراتژی محصول، با تصمیم گیریهای مربوط به آمیخته محصول، خط محصول، و کالاهای تولیدی، مرتبط است. محصول، ترکیبی از کالا و خدمت، و زیر مجموعه آن شامل توسعه و تنوع محصول، کیفیت، طرح، اندازه، مشخصات، نشان تجاری، بسته بندی و خدمات پس از فروش است. محصول در بازاریابی فرش دستباف، تنها یک تخته فرش نیست، بلکه شامل کیفیت مواد اولیه و بافت، نوع طرح و نقشه، رنگ بندی و نام تجاری است. فرش دستباف ایرانی، کالایی فیزیکی با قابلیت تولید انبوه، سفارشی و هنری برای مصرف نهایی یا تجاری است. هدف مقاله، تبیین ابعاد استراتژی توسعه محصول طبق آمیخته کالایی فرش دستباف ایرانی است. روش پژوهش،توصیفی تحلیلی ومبتنی برمطالعات کتابخانه ای،دستاوردهای پژوهشی و نظر خبرگان است. نتیجه تحقیق، مؤید آنست که مطلوبیت حاصل از آمیخته محصول فرش دستباف ایرانی با اتخاذ استراتژیهای مناسب درباره تغییر مشخصات کالا، از طریق بهبود کیفیت، ویژگیها و شکل کالا، با هدف جذب مشتریان جدید و افزایش میزان مصرف، بدست می یابد.

کلیدواژه‌ها


آذرپاد، حسن؛حشمتی رضوی، فضل ا...، فرشنامه ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، چاپ دوم، 1384.
اربابی، بیژن، مرمت قالی و زیرانداز، انتشارات دانشگاه هنر، تهران، 1390.
انواع گره‌ها در فرش، مجله جهان فرش، نشریه اتحادیه صنف فرش ماشینی و موکت تهران، شماره اول، اسفند ماه، ص19، 1391.
الوداری، حسن، بازاریابی و مدیریت بازار (رشته مدیریت بازرگانی)، انتشارات دانشگاه پیام نور، 1392.
استون، پیتر اف، تعمیر قالی شرقی، غلامرضا طوسیان شاندیز، انتشارات جمال هنر، تهران، 1389.
اسماعیل‌پور ، حسن، مدیریت بازاریابی بین‌المللی، انتشارات نگاه دانش، تهران، 1394.
بازار جهانی فرش، از سری انتشارات بازار جهانی کالاها، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، تهران، شماره 2، آذرماه، 1364.
پرهیزگار، محمدمهدی؛ آقاجانی افروزی؛ علی‌اکبر؛ روش تحقیق پیشرفته در مدیریت با رویکرد کاربردی؛ تهران؛ نشر دانشگاه پیام نور، 1392.
تِن هو، استیون، مدل‌های کلیدی مدیریت، علی اکبر فرهنگی وحسین صفرزاده و مهدی خادمی (مترجم)، انتشارات رسا، 1393.
چیت‌سازیان، امیرحسین؛ چیت‌سازیان، علیرضا، طراحی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی داخلی فرش دستباف ایران، فصلنامه علمی پژوهشی گلجام، انتشارات انجمن عملی فرش ایران، شماره 17، پاییز، 1389.
حسینی، میرزا حسن؛ پرهیزگار، محمد مهدی؛ عباسی اسفنجانی، حسین، ارائه الگوی آمیخته بازاریابی برای محیط‌های پیچیده و آشفته کسب و کار، نشریه بررسی‌های بازرگانی، شماره 47، خرداد و تیرماه، 1390.
خاکی، غلامرضا، روش تحقیق با رویکردی به پایان‌نامه‌نویسی، نشر فوژان، تهران، 1395.
دانشگر، احمد، فرهنگ جامع فرش یادواره ( دانشنامه ایران)، انتشارات یادواره اسدی، تهران، 1390.
درگی، پرویز، طراحی آمیزه بازاریابی، ماهنامه تدبیر، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، شماره 161، 1384.
رضائیان، علی، مبانی سازمان و مدیریت، چاپ هجدهم، انتشارات سمت، تهران، 1394.
ژوله، تورج، پژوهشی در فرش ایران، انتشارات یساولی، 1390.
سالامون، مایکل آر؛ مارشال، گریک دبلیو؛استوارت، النوردبلیو، بازاریابی (افراد واقعی، انتخاب‌های واقعی)، داور ونوس و مسعود کرمی (مترجم)، انتشارات مهربان نشر، تهران، 1390.
شعبانی خطیب، صفرعلی، فرهنگ‌نامه تصویری آرایه و نقشه فرش‌های ایران، انتشارات سپهر اندیشه، قم، 1387.
شم آبادی، محمد علی؛ خداداد حسینی، سید حمید، طراحی الگوی بازاریابی صادراتی فرش دستباف ایران، فصلنامه مدرس علوم انسانی (ویژه نامه مدیریت)، پاییز، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، 1384.
شناخت شاهکارهای فرش ایران، شرکت سهامی فرش ایران، نشر پیشگر، تهران، 1351.
عدالتی، حسین، ارائه الگوی مفهومی آمیخته بازاریابی فرش دستباف (مورد مطالعه: عناصر آمیخته بازاریابی فرش دستباف کاشان)، مجموعه مقالات هفتمین همایش هفته پژوهش دانشگاه پیام نور استان اصفهان، 23 لغایت 27 آذر ماه، 1392.
عدالتی، حسین، بررسی و شناسایی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازاریابی فرش دستبافت کاشان در بازار مسقف سنتی کاشان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، چاپ نشده، صفحه 29و30، 1379.
عمید، حسن، فرهنگ عمید، جلد دوم، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1393.
قلی‌پور سلیمانی، علی، اولویت‌بندی عوامل مؤثر در آمیخته بازار‌یابی صنعت هتل داری به روش AHP، نشریه بررسی‌های بازرگانی، شماره 33، بهمن و اسفند، 1387. 
کاتلر، فیلیپ؛ آرمسترانگ، گری، اصول بازاریابی، بهمن فروزنده (مترجم)، نشر آموخته، اصفهان، 1394.
کاتلر، فیلیپ، مدیریت بازاریابی، تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل، بهمن فروزنده (مترجم)، نشر آموخته، اصفهان، 1393.
کریشنا ماچارولو، سی اس جی؛ لالیتا، آر، بازاریابی صنعتی، احمد روستا و ابوالفضل صبوری و مریم رشیدی (مترجم)، انتشارات کلک سیمین، چاپ اول، 1390.
کیوی، ریمون؛ کامپنهود، لوک وان، روش تحقیق در علوم اجتماعی، عبدالحسین نیک گهر (مترجم)، نشر توتیا، تهران، چاپ نهم، 1393.
مجتهدی، پرویز؛ مارکتینگ و مارکتینگ بین‌الملل: بازاریابی و بازاریابی جهانی؛ انتشارات مرکز فرهنگی آبا، 1377.
محب علی، داود؛ فرهنگی، علی‌اکبر، مدیریت بازار (مدیریت بازاریابی)، انتشارات امیر کبیر، 1386.
نصیری، محمدجواد، افسانه جاویدان فرش ایران (انگلیسی- فارسی)، انتشارات فرهنگسرای میردشتی، تهران، 1389.
نصیری، محمدجواد، سیری در هنر قالی‌بافی ایران، ناشر مؤلف، تهران، چاپ اول، 1374.
نورعلیزاده، رحمن؛ مهرعلیزاده، یدالله؛ دلاور، علی؛ تقی‌پور ظهیر، علی؛ طراحی مدلی جهت ارزیابی معنویت محیط کار و شناسایی عوامل اثرگذار بر آن در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (مورد کاوی منطقه 6)؛ فصلنامه علمی پژوهشی علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دوره ششم؛ سال 19-2؛ شماره اول؛ بهار و تابستان، 1391.
یساولی، جواد، مقدمه‌ای بر شناخت قالی ایران: مواد و ابزار رنگرزی طراحی شیوه‌های بافت رفو روند صادرات و بازارهای جهانی تولیدات شهری و روستایی، انتشارات فرهنگسرای یساولی، تهران، 1375.
Quivy, Raymond & Campenhoudt, Luc Van, Manuel de recherch en sciences socials. translator: Abdol-hossein Nikgohar, Tehran: Tutia publication, 2014.