نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت بازرگانی و استاد مدعو دانشگاه
2 دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها
3 استادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و حسابداری جوانرود دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
هدف اصلی پژوهش حاضر، آسیبشناسی شیوههای انتصاب مدیران بازرگانی در شرکتهای دولتی کشور بوده که جهت تحقق این مهم از الگوی آسیبشناسی سهشاخگی؛ از روش تحقیق ترکیبی و جهت گردآوری دادههای کیفی و کمّی به ترتیب از مصاحبه و پرسشنامه محققساخته بهره برده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: (1) غلبة فضای سیاسی و وابستگی انتخاب مدیران بازرگانی به جریانات سیاسی و (2) دخالت شخصیتهای حقیقی و حقوقی غیرمرتبط در فرایند انتخاب مدیران، از جمله مهمترین آسیبهای محیطی در فرایند انتصاب مدیران بازرگانی در شرکتهای دولتی کشور بوده است. همچنین (1) اجرای سلیقهای دستورالعملها و آییننامهها در انتصاب مدیران بازرگانی، (2) انتخاب افراد مطیع و (3) اولویت داشتن افراد همسو یا همانند در فرایند انتخاب شدن، مهمترین آسیب-های رفتاری بوده است.
کلیدواژهها [English]