اشترابه، حمیدرضا. (1398). «نقش بازاریابی بندر در توسعه اقتصادی». وبسایت بازار به آدرس https://www.tahlilbazaar.com/، کد خبر: 3899.
امین، محمد و مرتضی زلف پور آرخلو. ( ۱۳۹۷). «دادهکاوی بر اساس الگوی خرید مشتریان و خوشهبندی اطلاعات مشتریان بر حسب شیوه زندگی آنها». دومین کنفرانس ملی دانش و تکنولوژی علوم مهندسی ایران، تهران، موسسه برگزارکننده همایشهای توسعه محور دانش و تکنولوژی سام ایرانیان.
باباییان، حمیده و ریحانه حسینپور. (1397). «دادهکاوی و مدیریت ارتباط با مشتری». دومین کنفرانس ملی، اولین کنفرانس بینالمللی محاسبات نرم، دانشگاه گیلان.
جانکی، سعید و علی شیخ ابومسعودی. (1399). «خوشهبندی مشتریان بر اساس ارزش عمر مشتری(CLV) مطابق با روش LRFM و بررسی تاثیر آن روی افزایش وفاداری مشتریان»، اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری، https://civilica.com/doc/1045737
جندقی، غلامرضا؛ یاسر سیف و یاسر شجاعی. (1397). «بازاریابی مستقیم با استفاده از خوشهبندی فازی مشتریان (مطالعه موردی: یکی از شرکتهای تلفن همراه)». فصلنامه مدیریت بازرگانی، شماره10(4 )، صص 870-855
دوستی، فاطمه. (1395). «تاثیر خدمات پس از فروش بر قصد خرید مجدد مشتریان در محصولات لوازم خانگی(مورد مطالعه: شرکت گلدیران)». پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
رضایی، محمد صادق. (1397). «بررسی نقش فناوری CRM مبتنی بر فروش و استفاده از رسانههای اجتماعی در رفتارهای مشتری نسبت به خدمات پس از فروش در موسسه ثامن در شهر شیراز». پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان.
سمیعزاده، رضا و رکسانا طاهری. (۱۳۹۷). «ارزیابی میزان وفاداری مشتریان در ساختار مدیریت روابط مشتریان (CRM) با استفاده از خوشهبندی K-Means و روش آنالیز RFM و ارزیابی اعتبار خوشهبندی با استفاده از شاخص دیویس بولدن». کنفرانس بینالمللی یافتههای نوین در حسابداری، مدیریت اقتصاد و بانکداری، تهران، سازمان همایش آروین البرز.
علمباز نمار، مریم. (1397). «ارائه مدلی جهت خوشهبندی مشتریان و شخصیسازی تبلیغات اینترنتی با استفاده از تکنیک دادهکاوی». پایاننامه کارشناسی ارشد، فناوری اطلاعات-مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، موسسه آموزش عالی غیر دولتی- غیر انتفاعی پویندگان دانش.
علی دوست، علی و فارس جلیلیان. (1393). «اهمیت بازاریابی در بنادر». شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، کد خبر: 18497.
فتحیان، محمد و الناز نصیرزاده. (1398). «بخشبندی مشتریان بانکی بر اساس عوامل نگرشی و رفتار مالی به منظور ارتقا، تعامل بانک با مشتریان». فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی، سال دوم،شماره 4، تابستان 98، صص 56-29
قنبری، مهدی. (۱۳۹۷). «ارائه روش ترکیبی در خوشهبندی مشتریان سازمان با استفاده از الگوریتم دو مرحلهای k-means و تحلیل عاملی». اولین کنفرانس علمی تحقیقی دستاوردهای نوین در مطالعات علوم مدیریت، حسابداری و اقتصاد ایران، ایلام، موسسه آسو سیستم آرمون
قیصری، ثریا و حمید حمیدی. (1392). «بازاریابی بنادر». انتشارات سازمان بنادر و دریانوردی، تهران.
مختاری هراتی، عباس؛ سیدجعفر سجادی پارسا و الهام الهیاری. (1396). «شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی خدمات بندر امیرآباد با استفاده از روش AHP». اقیانوسشناسی، سال هشتم، شماره 31، پاییز 1396 ،صص52-43
نوذری، مرتضی؛ ایرج مهدوی و احمد خلیلی. ( ۱۳۹۶). «کشف رفتار خرید مشتریان سازمان تولید سسهای خوراکی با استفاده از RFM و مدلی مبتنی بر تکنیکهای خوشهبندی دادهکاوی». اولین کنفرانس بینالمللی بهینهسازی سامانهها و مدیریت سازمان، بابل، دانشگاه صنعتی نوشیروانی - انجمن ایرانی تحقیق در عملیات.
یوسفیزاد، امیر و علی ثریایی. (1397). «بررسی و خوشهبندی مشتریان، بر اساس مدلRFM و طراحی الگویی برای ارائه خدمات به مشتریان کلیدی». پژوهشنامه علمی-پژوهشی مدیریت اجرایی، سال دهم، شماره 20، صص 175-198.
Ashtrabeh, Hamidreza. (2018). The role of port marketing in economic development. Bazaar website at https://www.tahlilbazaar.com/, news code: 3899
Amin, Mohammad and Zolfpour Arkhlou, Morteza. (2017). Data mining based on customers’ purchase patterns and customer information clustering according to their lifestyle. The Second National Conference of Knowledge and Technology of Engineering Sciences of Iran, Tehran, Sam Iranian Institute for Organizing Conferences on the Development of Knowledge and Technology.
Babaiyan, Hamideh and Hosseinpour, Reyhaneh. (2017). Data mining and customer relationship management. The second National Conference, The First International Conference on Soft Computing, Gilan University.
Janki, Saeed and Sheikh Abu Masoudi, Ali (2019). Clustering of customers based on customer lifetime value (CLV) according to the LRFM method and investigating its effect on increasing customer loyalty. The First International Conference on Challenges and New Solutions in Industrial Engineering, Management and Accounting, Sari, Iran.
Jandaghi, Gholamreza; Saif, Yasser; Shojaei, Yasser. (2017). Direct marketing using fuzzy clustering of customers (case study: a mobile phone company). Business Management Quarterly, No. 10(4), pp. 855-870.
Doosti, Fatemeh. (2015). The effect of after-sales service on customers’ repurchase intention in home appliance products (case study: Goldiran company). Master’s Thesis, Business Management, Shahid Bahonar University, Kerman.
Rezaei, Mohammad Sadegh. (2017). Investigating the role of sales-based CRM technology and the use of social media in customer behaviors towards after-sales services at Saman Institute in Shiraz. Master’s Thesis, Business Administration, Islamic Azad University, Zarghan Branch.
Samizadeh, Reza and Taheri, Roksana. (2017). Evaluating the level of customer loyalty in the structure of customer relationship management (CRM) using K-Means clustering and RFM analysis method and evaluating the validity of clustering using the Davies Bolden index. International Conference on New Findings in Accounting, Economic Management and Banking, Tehran, Arvin Alborz Conference Organization.
Alambaz Nemar, Maryam. (2017). Presenting a model for clustering customers and personalizing internet ads using data mining techniques. Master’s Thesis, Information Technology, Information Systems Management, Pooyandegane Danesh Non-Governmental-Non-Profit Institute.
AliDoost, Ali and Jalilian, Fars. (2013). The importance of marketing in ports. Iran Public Relations Information Network (Shara), news code: 18497.
Fathian, Mohammad and Nasirzadeh, Elnaz. (2018). Segmentation of bank customers based on attitudinal factors and financial behavior in order to improve the interaction of the bank with customers. Innovation Management Quarterly in Defense Organizations, , second year, number 4, summer 1998, pp. 29-56.
Ghanbari, Mahdi. (2018). Presenting a combined method in clustering the organization’s customers using the two-stage k-means algorithm and factor analysis. The First Scientific Research Conference on New Achievements in the Studies of Management, Accounting and Economic Sciences in Iran, Ilam.
Kayseri, Soraya and Hamidi, Hamid. (2012). Marketing of ports. Publications of Ports and Maritime Organization, Tehran.
Mokhtari Herati, Abbas; Sajjadi Parsa, Seyyedjaafar and Elhiari, Elham. (2016). Identification and prioritization of factors affecting the marketing of Amirabad port services using AHP method. Oceanography, 8th year, number 31, autumn 2016, pp. 52-43.
Nozari, Morteza; Mahdavi, Iraj and Khalili, Ahmed. (1396). Discovering the buying behavior of customers of the food sauces production organization using RFM and a model based on data mining clustering techniques. The first International Conference on Optimization of Systems and Organization Management, Babol, Noshirvani University of Technology.
Yousefizad, Amir and Sorayai, Ali. (2017). Checking and clustering customers, based on the RFM model and designing a model to provide services to key customers.Journal of Exective Management, 10 (20), pp. 175-198.
Aryuni, M., Madyatmadja, E. D., & Miranda, E. (2018). Customer Segmentation in XYZ Bank Using K-Means and K-Medoids Clustering. Paper presented at the 2018 International Conference on Information Management and Technology (ICIMTech).
Choporian, J.A., Witherell, R., Khalil, O.E.M & Ahmed, M. (2001). Mind your business by mining your data, Advanced Management Journal, 66(2), 45.
Zare, H & Emadi, S. (2020). Determination of Customer Satisfaction using Improved K-means algorithm. Soft Comput 24, 16947-16965
Anitha, P., patil, M.M. (2019). RFM model for customer purchase behavior using K-Means algorithm. Journal of King Saud University, Computer and Information Sciences, Available online 25 December 2019
Aryuni, M., Madyatmadja, E. D., & Miranda, E. (2018). Customer Segmentation in XYZ Bank Using K-Means and K-Medoids Clustering. Paper presented at the 2018 International Conference on Information Management and Technology (ICIMTech).
Asadinejad, A ., Varzanehy, M ., Tomsovicz, K ., Chenz, C & Sawhney, R. (2016). Residential Customers Elasticity Estimation and Clustering Based on Their Contribution at Incentive Based Demand Response, Power and Energy Society General Meeting (PESGM)
Ker- Chang Chang, H., Lin, H. & Patankar, N. (2017). “effective CRM enhancement strategies for indlan retail market”, International Journal of Research - granthaalayah, 12- 23.
Farokhi, S., Teimourpour, B., Shekarriz, F., & Masoudi, M. (2016) A new application of clustering for segmentation of banks’ e-payment services based on profitability, Uncertain Supply Chain Management 4 (2016) 55-60
Parola, F., Pallisb, A. Risitanoc, M & Ferretti, M. (2018). Marketing strategies of Port Authorities: A multi-dimensional theorization. Transportation Research Part A: Policy and Practice, Volume 111, May2018 , Page,7
Safari, F., Safari, N. & Gholam, A. (2016).Customer lifetime value determination based on RFM model, Marketing Intelligence & Planning, 34 Iss 4, 446 - 461.
Wang,T, C & Chen,Y, H. (2018).Applying fuzzy linguistic preference relations to the improvement of consistency of fuzzy AHP. Information Sciences, 178, 3755-3765.