شناسایی عوامل مؤثر بر شکل گیری شبکه های همکاری در صنایع تولیدی (مطالعه موردی: شرکت های فعال در حوزه صنایع فلزی استان کرمان)

نوع مقاله : پژوهشی (موردی)

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی فرهیختگان کرمان

2 استادیار گروه مدیریت و اقتصاد، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی فرهیختگان کرمان

چکیده

شبکه‌‌های همکاری بین سازمانی، اتحادی استراتژیک برای کسب مزیت رقابتی در تجارت مدرن است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر شکل‌‌گیری و تداوم شبکه‌های همکاری و بررسی ماهیت این شبکه بین شرکت‌های فعال صنایع فلزی استان کرمان است. میزان رضایت از شبکه‌های همکاری موجود نیز در این شرکت‌‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکت‌‌های فعال در صنایع فلزی با 27 شرکت در کل استان کرمان است. روش تحقیق این پژوهش تحلیل شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر نرم‌افزار ویزونه و اکسل است. با شناسایی 33 شرکت فعال در شبکه همکاری صنایع فلزی، مشخص شده که 71 درصد از اعضا از شبکه همکاری رضایت دارند و اعتبار سازمان‌های عضو شبکه همکاری، قیمت تمام شده محصولات در بین این سازمان‌‌ها، تعهد به قرارداده‌‌ها و ریسک پایین تحویل به‌موقع به‌عنوان مهم‌ترین عوامل تداوم وشکل‌‌گیری شبکه همکاری هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Effective Factors on the Formation of Collaborative Networks in Manufacturing Industries (Case Study of Metal Industries Companies in Kerman)

نویسندگان [English]

  • Hesam Aldin Soltaninezhad 1
  • mehdi amirzadeh 2
1 Master of Business Administration Marketing Orientation, Faculty of Humanities, Kerman Institute of Higher Education
2 Assistant Professor, Department of Management and Economics, Faculty of Humanities, Kerman Institute of Higher Education
چکیده [English]

Inter-organizational collaboration networks are a strategic alliance for gaining a competitive advantage in modern business. The purpose of this study is to identify the factors affecting the formation and continuity of cooperation networks and to investigate the nature of this network between active companies in the metal industry of Kerman province. Satisfaction with the existing cooperation networks in these companies is also analyzed. The statistical population of this study is all companies active in the metal industry, of which there were 27 companies in Kerman province. The research method of this research is social network analysis and Vizone and Excel software are used for this purpose. By identifying 33 companies active in the Metal Industry Cooperation Network, it is found that 71% of the members are satisfied with the cooperation network and the credibility of the member organizations of the cooperation network, the cost of products among these organizations, commitment to contracts and low risk Timely delivery is identified as the most important factor in the continuation and formation of the cooperation network.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Collaborative Networks / Social Network Analysis / Manufacturing Industries / Competition
اسدی‌فرد، رضا؛ امین چوخاچی‌زاده‌مقدم و مهدی گودرزی (1395)، «الگویی برای دسته‌بندی و مطالعه عوامل مؤثر بر موفقیت شبکه‌های همکاری بین‌المللی»، مدیریت نوآوری، 5(1)، 129-150.
رحیم‌زاده، علیرضا و غلامرضا گودرزی (1395)، «طراحی الگوی مفهومی رشد شبکه همکاران؛ مطالعه موردی، سازمان هوافضا»، اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 10(2)، 127-162.
طباطبائیان، سید حبیب‌اله؛ جهانیار بامدادصوفی؛ محمدرضا تقوا و رضا اسدی‌فرد (1390)، «خردمایه مداخلات دولتی در شکل‌گیری شبکه‌های همکاری علم و فناوری در ایران»، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 8(16)، 49-58.
گلشیری، احسان (1387)، «بررسی ایجاد شبکه‌ای بین شرکت‌های دانش محور به کمک مدل منشور»، نشریه رشد فناوری، شماره 5.
مردانی، محمد و الیاس موسوی‌کانی (1393)، «شبکه همکاری به‌منظور ایجاد چرخه دانشی با تأکید بر دانش مشتری»، کنفرانس علمی مدیریت و حسابداری.
Anderson, E., & Weitz, B. (1992), “The use of pledges to build and sustain commitment in distribution channels”. Journal of Marketing Research, 29(1), 18 34.
Aarikka-Stenroos, L., & Sandberg, B. (2012), “From new-product development to commercialization through networks”. Journal of Business Research, 65(2), 198-206.
Chituc C.-M., Ce´ sar T., Americo A.; (2008), “Interoperability in collaborative networks: Independent and industry-specific initiatives - The case of the footwear industry”; The Journal of Computers in Industry: ACM,
COMSTECH, (2012). COMSTECH website. [Online] Available at: http://comstech.org/iinetworks.aspx. [Accessed 25 11 2013].
Dagnino, G. B., and G. Padula (2002), “Coopetition Strategy: a new kind of interfirm dynamics for value creation”, in: II Annual Conference of Euram on: “Innovative Resea NHCs Management”, pp. 9-11.
De Jesus, I. C., Bruni, A. L., Oliveira, S. R. G., & Araújo, E. A. C. (2017), Dyadic relationships of trust and knowledge sharing in cooperation networks between micro and small enterprises for innovation. In ICSB World Conference Proceedings (pp. 1-9). International Council for Small Business (ICSB).
Dias, C., & Franco, M. (2018), Cooperation in tradition or tradition in cooperation? Networks of agricultural entrepreneurs. Land use policy, 71, 36-48.
Franco, M. J., Mainardes, E., & Martins, O. (2011), A review of inter-organizational networks: Evidence from studies published in 2005-2008. Cuadernos de Administración, 24(43), 133-155.
Heide, J. B. (1994), “Interorganizational governance in marketing channels”. Journal of marketing, 58(1), 71-85.
Humphrey, J. & Schmitz, H., (1995), Principles for Promoting Clusters and Networks of SMEs, UNlDO.
Kohl, H., Orth, R., Riebartsch, O., Galeitzke, M., & Cap, J. P. (2015), Support of innovation networks in manufacturing industries through identification of sustainable collaboration potential and best-practice transfer. Procedia CIRP, 26, 185-189.
Lawrence, T. B., Hardy, C., & Phillips, N. (2002), Institutional effects of interorganizational collaboration: The emergence of proto-institutions. Academy of management journal, 45(1), 281-290.
Phillips, N., Lawrence, T. B., & Hardy, C. (2000), “Inter‐organizational collaboration and the dynamics of institutional fields”. Journal of management studies, 37(1), no-no.
Luo, Y. (2002), Contract, cooperation, and performance in international joint ventures. Strategic Management Journal, 23(10), 903-919.
Maia, F. S., and T. S. T. Maia (2011), “Network training and strategic alliances in the civil construction sector”, Espac. Mag., 32 (2): 5-6.
Mendonça, V., Varajão, J., & Oliveira, P. (2015), Cooperation networks in the tourism sector: multiplication of business opportunities. Procedia Computer Science, 64, 1172-1181.
Padula, G., and G. B. Dagnino. (2007), “Untangling the rise of co-opetition: The intrusion of competition in a cooperative game structure”, Int. Stud. Manag. Organ. 37 (1): 32-52.
Parkhe A., Wasserman S., and Ralston D. A., (2006), New frontiers in network theory development, Academy of Management Review, v.31 (3), p. 560- 568.
Provan, K. G. & Milward, H. B., (1995), A Preliminary Theory of Inter-organizational Network Effectiveness: A Comparative Study of Four Community Mental Health Systems. Administrative Science Quarterly, 40(1), pp. 1-33.
Petter, R. R. H., Resende, L. M., & de Andrade, P. (2017), “Measurement of Coopetitive Performance of Micro and Small Companies in Horizontal Cooperation Networks”. Journal of Contemporary Management, 1-14.
Rosenfeld S. A., (1996), Does cooperation enhance competitiveness? Assessing the impacts of inter- frm collaboration, Research Policy, v.25, P. 247-56.
Son, H., Kang, T. Y., Kim, H., & Roh, J. H. (2011), A secure framework for protecting customer collaboration in intelligent power grids. IEEE Transactions on Smart Grid, 2(4), 759-769.
Story V, Hart S, O’Malley L., (2009), Relational resource and competences for radical product innovation. Journal of Marketing Management, 2009; 25:461-81.
Talke, K., & Hultink, J. E. (2010), “Managing diffusion barriers when launching new products”. Journal of Product Innovation Management, 27(4), 537-553.
Tolstoy, D., & Agndal, H. (2010), Network resource combinations in the international venturing of small biotech firms. Technovation, 30(1), 24-36.