ارزیابی تأثیر مؤلفه‌های فرهنگی جمع‌گرایی و فردگرایی بر تمایل به خرید محصولات آرایشی بهداشتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه بصیر

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بصیر

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر ادراک مشتری و مؤلفههای فرهنگی جمعگرایی و فردگرایی بر تمایل به خرید محصولات آرایشی و بهداشتی است. روش اجرای پژوهش، توصیفی-پیمایشی و جامعه مورد مطالعه پژوهش، مشتریان مراکز خرید غرب تهران هستند که 384 نفر از آنان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری با نرمافزار پی ال اس استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که تأثیر ارزش ادارک شده بر تمایل به خرید محصولات آرایشی و بهداشتی با تکیه بر نقش تعدیلگری مذهب مثبت و معنیدار است. منفعت ادراک شده بر تمایل به خرید محصولات آرایشی و بهداشتی حلال با تکیه بر نقش تعدیلگری مذهب تأثیر مثبت دارد. جمعگرایی عمودی و افقی بر تمایل به خرید محصولات آرایشی و بهداشتی با تکیه بر نقش تعدیلگری مذهب تأثیر مثبت دارد. همچنین فردگرایی عمودی و فردگرایی افقی بر تمایل به خرید محصولات آرایشی و بهداشتی با تکیه بر نقش تعدیلگری مذهب تأثیر مثبت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Evaluation of Cultural Components of Collectivism and Individualism Impact on Cosmetics Purchase Intention

نویسندگان [English]

  • mitra daneshparvar 1
  • somaye ashoori 2
1 Educational Assistant/Professor/Basirabic Institute of Higher Education
2 Management, Institute of Higher Education, BasirAbyk, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the effect of customer perception and cultural elements of collectivism and individualism on the tendency to purchase cosmetic products. The research method is descriptive-survey and the research population is customers of shopping centers in west of Tehran. 384 of them are selected by available sampling method. To analyze the data, correlation coefficient and structural equation model have been used with software Pvc software. The results showe that the influence of perceived value on the tendency to buy cosmetic products based on the moderating role of religion is positive and significant. The perceived benefit to Halal cosmetic products is positively influenced by the moderating role of religion. Vertical and horizontal collectivism has a positive impact on the tendency to buy cosmetic products relying on the moderating role of religion. Vertical individualism and horizontal individualism also have a positive impact on the tendency to buy cosmetic products on the basis of the moderating role of religion.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perceived Value/ Cultural Components/ Tend to Buy/ Halal Cosmetic Products/ Religion
 ایروانی، محمود (1391)، «روان‌شناسی احساس و ادراک». تهران، سمت، چاپ یازدهم، ص 10.
خداپناهی، محمدکریم (1389)، «ادراک و نگرش کارکنان». تهران، چاپ دهم، صص 5-12.
شجاعی‌زند، علی‌رضا (1391). «روندهای شکل‌گیری دینداری». مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره پاییز و زمستان: 102-77.
کاویانی‌نیا، امیرعباس (1390)، «خرید ناگهانی نیمه‌پنهان رفتار مصرف‌کننده». دانشجوی کارشناسی ارشد.
Abdul & amp; Gunter. L. (2013), Individualism vs. Collectivism in Different Cultures: a cross-cultural study. Intercultural Education, Vol. 14, No. 1.
Banhum, V.; Hanson, J.; Higgin, A. & Jarret, M. (2010), Parent child communication and its percieved developmental self-concep. Cowan university.
Bumeister, R. F. (2014), The self in social psychology. New York: Library of congress cataloging-in-poblication data.
Damon, W. & Hart, D. (2009), Self-understanding in childhood and adolescence. New York: Cambridge university press.
El-Hassan, K. (2013), Structure and correlates of self-concept in Lebanon. Beirut: American university center.
Gardner, A. K. (2012), in the mind’s eye: the visual impulse in Diderot. Baudelaire and Ruskin, Amsterdam: Rodopi. pp 69.
Harter, S. (2014), The construction of the self. New York: The Guilford press.
Hosted, G. & Bond, H. M. (2012), “Hofstede’s culture dimensions: an independent validation using Rokeach’s value survey”. Journal of Cross-Cultural Psychology, 15(4), pp. 417-433.
Huiberts, A., Oosterwegel, A., Meeus, W. & Vollebergh, W. (2015), Individuallism and collectivism in relation to parents and pears. Differences between duth and Moroccan adolescence.
Jamal Ahmad, Sharifuddin Juwaidah (2015),  “Perceived value and perceived usefulness of halal labeling: The role of religion and culture”, Journal of Business Research 68, 933-941.
John, V. (2009), evaluating agility in corporate enterprises. Production Economics, 118, PP 410-423.
Kagitcibasi, C. (2016). Individual and Group Loyalties: Are they compatible? Selected papers from the Eighth International Conference of the International Association for Cross-Cultural Psychology held on at Istanbul.
Korthuis Smith, W.A. (2002), Organizational trust the influence of contextual variables. Dissertation Abstracts International.
Kuhn, T. (1970), the Structure of Scientific Revolutions, 2nd. Ed, University Of Chicago Press, Chicago, IL.
Langstaff, Thomas (2006), education & Knowledge management: An Information Assurance, www.cert.org/research/isw 2000 papers/ 52.pdf.
Lomas, I. (2009), an introduction to perception. New York, Macmillan, pp 25.
Louis, Robert (2013), organization self-assessment of knowledge management maturity.
Maskell, B. (2011), the age of agile manufacturing, Supply Chain Management. An International Journal, 6, PP 5-11.
Maukus, H. R., & Kitayama, S. (2011), Culture and the self: Implications for Cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.
Monika, I. (2006), a Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, 5, PP 14-37.
Myers, D. G. (2009), Social psychology: 6th edition. MacGraw-Hill College.
Navarro, Juan & Gabriel, Cegarra (2015),  “structured knowledge processes and firm performance. The role of organizational agility”, Journal of Business Research.
Nissan (1995), Use and effectiveness of models and for product development. Erasmus University.
Nyman, R. C. (2010), changing the paradigm. Trust and its role in public sector organizations. American Review of Public Administration, 30, PP 87-109.
Purkey, W. (2016), An overview of self-concept theory for counselors. U. S.: Eric cleaning home on counseling and personal service.
Renny, Suryo Guritno, Hotniar Siringoringo (2013). Perceived Usefulness, Ease of use, and Attitude towards Online Shopping Usefulness towards Online Airlines Ticket Purchase, Procedia Social and Behavioral Sciences 81, 212 - 216.
Robinson, S. L. (2009), Trust and breach of the psychological contract. Administrative Science Quarterly, 41, PP 574-599.
Rui Zhao, Yong Geng, Yiyun Liu, Xueqin Tao, Bing Xue (2017), “Consumers’ perception, purchase intention, and willingness to pay for carbon-labeled products: A case study of Chengdu in China”, Journal of Cleaner Production 171, 1664e1671.
Sharp, J.M.; Irani, Z. and Desai, S. (2009),  “Working towards agile manufacturing in the UK industry”. International journal of production economics, 62, PP 155-169.