ارائه الگوی عملیاتی جهت انجام بازاریابی ممتیکی در سازمان‌ها

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان

3 کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

چکیده

کلمه ممتیک از ممیک به معنای تقلید مشتق شده است. بر اساس علم ممتیک، نگرشها، رفتارها، افکار و باورها می‌توانند همانند ویروس‌ها از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. مم یک ایده، فکر و یا مفهوم است که می‌تواند از طریق ذهنها انتقال پیدا کند . مم می‌تواند هر چیزی باشد مانند یک لحن جذاب که شما به‌صورت ناخواسته پیدا کرده‌اید، زمزمه‌ای که به‌صورت ناخودآگاه از طریق شعار یک آگهی تجاری حفظ کرده‌اید و یا ایده‌های ذهنی و پیچیده طرح‌های بزرگ، همه این‌ها به ذهن شما از طریق ذهن فرد دیگری منتقل شده‌اند. دانش ممتیک در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف کاربرد دارد که یکی از آنها حوزه بازاریابی است.
در مقاله حاضر،ابتدا به تشریح مفهوم مم و ممتیک، ویژگی مم‌ها و علم ممتیک می‌پردازیم و سپس کاربرد علم ممتیک در بازاریابی و ارتباط آن با بازاریابی عصبی و ویروسی و نیز نقش مهم علم ممتیک در طراحی فعالیت‌های بازاریابی جهت نفوذ بر مصرف‌کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین کاربرد مهندسی ممتیک در فعالیت‌های بازاریابی تشریح گردیده و در پایان یک الگوی عملیاتی جهت بازاریابی ممتیکی (بازاریابی از طریق مم‌ها) در سازمان ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


منابع
Blackmore, Susan; "The meme machine", Oxford University Press, p.14, 1999.
Brodie, R; "Virus of the Mind: The New Science of the Meme", Integral, USA, 1996.
Buchel, Branislav; " Internet Memes as Means of Communication", Masaryk University, Faculty of Social Studies Department of Sociology, 2012.
Cialdini, R.B; Influence: Science and Practice: Second Edition, Scott Foreman and Co.,Glenview, IL, 1988.
Cziko, G; Without Miracles: Universal Selection Theory and the Second Darwinian Revolution, MIT Press (A Bradford Book),Cambridge, MA, (1995).
Dawkins, R; "Viruses of the mind", inDahlbom, B. (Ed.), Dennett and his Critics:Demystifying Mind, Blackwell, USA, pp. 12-27.1993.
Dawkins, R; “The Selfish Gene", (2nd edition), OUP, UK, p.194, 1989.
Dennett, D. C; “Consciousness Explained", Penguin, Harmondsworth, 1991.
Erasmus Research Institute of Management, information about Ale Smits available at:
Girboveanu, Sorina Raula and Silvia Puiu. "Viral Marketing." Annals of the University of Petrosani, Economics. 8 (1), pp. 223-230, 2008.
Heath, Chip, Chris Bell, and Emily Sternberg, “Emotional selection in memes: the case of urban legends,” Journal of Personality and Social Psychology, 81,pp. 1028-1041, 2001.
Heylighen, F., & Chielens, K. (2008). Evolution of culture, memetics. (R. A. Meyers, Ed.) Encyclopedia of Complexity and Systems Science. Springer. Retrieved from http://pespmc1.vub.ac.be/Papers/Meetics-Springer. pdf
Lynch, A ;“Thought contagion; how belief spreads through society”, The New Science of Memes, Basic Books, New York, NY, 1996.
Marichamy, K., & Sathiyavathi, K; Neuromarketing: The new science of consumer behaviour. Tactful management research journal Vol. 2 Issue. 6, 2014.
Morin, C; Neuromarketing: The New Science of Consumer Behavior. Soc48,pp. 131-135, 2011.
Pech, Richard and Bret Slade. "Memetic Engineering: A Framework for Organisational Diagnosis and Development." Leadership & Organization Development Journal. 25:5.pp.452-465, 2004.
Pech, Richard J; "Inhibiting Imitative Terrorism through Memetic Engineering." Journal of Contingencies and Crisis Management. 11:2.pp. 61-66, 2003.
Phillips, D.P ; “The influence of suggestion on suicide: substantive and theoretical implications of the Werther effect”, American Sociological Review, Vol. 39, June, pp. 340-54, 1974.
Phillips, D.P; “Clustering of teenage suicides after television news stories about suicide”, in The New England Journal of Medicine, Vol. 315, September, pp. 685-94, 1986.
Phillips, D.P; “The impact of mass media violence on US homicides”, American Sociological Review, Vol. 48, August, pp. 560-8,1983.
Pierson, David; “Corporatizing the Unconscious: Memes", Neuromarketing, and Christopher Nolan's Inception. University of Southern Maine, 2013.
Plotkin, H. C; Hunting memes; Behavioral and Brain Science, Vol.16.pp.768-769, 1993.
Rantalainen; “A critical comparison between the marketing and propaganda methods developed by Edward Bernays and modern neuromarketing methods”, 2014.
Rushkoff, D; Media Virus!, Ballantine, New York, NY, 1996.
Thagard, P., and K .Vebeurgt ; “Coherence as Constraint Satisfaction”, Cognitive Science 22:1-24, 1998.