موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179820191122From sustainable supply chain to company sustainability, customers satisfaction, loyalty and word-of-mouth advertisingاز زنجیره تأمین پایدار تا پایداری شرکت و رضایت ، وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان72938197FAندا طهماسبی روشندانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه یزد، یزد، ایرانعلی مروتی شریف آبادیدانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه یزد، یزد، ایرانسید حیدر میر فخرالدینیدانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه یزد، یزد، ایرانسید حبیب الله میر غفوریدانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20181231In today's competitive world, organizations need their customers' satisfaction and loyalty to survive, with their demands fulfilled. Increasing social and environmental awareness has led consumers to take advantage of goods or services that, in their view, have sustained issues from companies that produce those goods and services, and have a sustainable performance. Companies also need to operate in the sustainable supply chain in order to achieve sustainable performance. On the other hand, given the nature of the activity of active companies in the field of fertilizer and agricultural poisoning, this issue is of great importance to them. <br />Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of sustainable supply chain management on the sustainability performance of active companies in the field of fertilizer and agricultural toxicology, and finally, the satisfaction of loyalty and oral advertising to their customers' mouths. In order to collect the data, a questionnaire was distributed among the managers and customers of the companies producing and distributing fertilizer and poison distributed in order to test the hypothesis. Structural equation modeling and SMART-PLS software are used. The results of the hypotheses test indicate confirmation of the effect of sustainable supply chain on the firm's sustainability dimensions. Also, two dimensions of three dimensional dimensions of sustainability, namely environmental and social dimension, affect customer satisfaction and through satisfaction of loyalty and word of mouth advertisements to customers Affect. But the economic dimension has no effect on satisfaction and this hypothesis has been rejected. The results of this study provide a clear understanding of the relationship between sustainability with the firm's sustainability and customer behavior.در دنیای رقابتی امروز سازمانها برای ادامه حیات خود نیاز به کسب رضایت و وفاداری مشتریان خود دارند. این امر با برآورده شدن خواستههای آنها حاصل میشود. افزایش آگاهیهای اجتماعی و زیستمحیطی موجب تمایل مشتریان به مصرف کالا یا خدماتی شده است که از نظر آنها مسائل پایداری از سوی شرکتها، تولیدکننده آن کالا و خدمات بهتر رعایت شده باشد و دارای عملکرد پایدار باشند. شرکتها نیز برای دستیابی به عملکرد پایدار نیاز به فعالیت در زنجیره تأمین پایدار دارند. از طرفی دیگر با توجه به ماهیت فعالیت شرکتهای فعال در حوزه کود و سم کشاورزی این موضوع دارای اهمیت بیشتری برای آنها است. از اینرو هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت زنجیره تأمین پایدار بر ابعاد عملکرد پایداری شرکتهای فعال در حوزه کود و سم کشاورزی و درنهایت رضایت وفاداری و تبلیغات دهانبهدهان مشتریان آنها میباشد. بهمنظور جمعآوری داده از توزیع پرسشنامه میان مدیران و مشتریان شرکتهای تولیدکننده و توزیعکننده کود و سم استفاده شده و جهت آزمون فرضیه از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار SMART-PLS استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیهها حاکی بر تأیید تأثیر زنجیره تأمین پایدار بر ابعاد پایداری شرکت است و همینطور دو بعد از سه بعد ابعاد پایداری یعنی بعد زیستمحیطی و اجتماعی بر رضایت مشتریان تأثیر داشته و از طریق رضایت بر وفاداری و تبلیغات دهانبهدهان مشتریان تأثیر میگذارند؛ اما بعد اقتصادی بر رضایت تأثیر نداشته و این فرضیه رد شده است. نتایج این تحقیق درک روشنی از رابطه زنجیر تأمین پایداری با عملکرد پایداری شرکت و رفتار مشتریان ارائه میدهد.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179820191122A reflection on Green Supply Chain Management: Investigating the Role of Green Employees Empowerment on the Green purchases in Green food producersتأملی بر مدیریت زنجیره تأمین سبز: واکاوی نقش توانمندسازی کارکنان سبز بر خرید سبز در شرکت های تولیدکننده مواد غذایی سبز304338199FAعباسعلی رستگاردانشیار و عضو هیات علمی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانهوشمند باقری قره بلاغدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمحمد کشاورزدانشجوی دکترای مدیریت دولتی،دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمحسن عین علیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20190530The aim of this research is to investigate the effect of green employees' empowerment on green purchasing with respect to the role of mediating green supply chain management. This is an applied and descriptive study and has been performed by survey method. The statistical population of this study is 133 employees of green food company in Tehran who are selected by Cochran sampling method and 19 items with 5 spectrum options used to measure the information. The questionnaire based on Likert spectrum is used in order to collect information. Structural equations’ modeling is used to analyze research data with Smart-PLS software. The validity of convergent and divergent validity is used by software, In order to fit the reliability, Cronbakh alpha was used and its coefficient for all research structures is more than 0.7. <br />The results indicate that the empowerment of green employees has a positive and significant effect on green purchases and green supply chain management. However, Green Supply Chain Management does not mediate the link between greening staff empowerment and green purchases.هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان سبز بر خرید سبز با توجه به نقش میانجی مدیریت زنجیره تأمین سبز است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری در این مطالعه 133 نفر از کارکنان شرکت تولیدکننده مواد غذایی سبز در شهر تهران است که به روش نمونهگیری کوکران انتخاب شدند و جهت سنجش اطلاعات از پرسشنامۀ استاندارد 19 گویهای با طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها، روش حداقل مربعات جزیی و نرمافزار Smart-PLS مورد استفاده قرار گرفت. جهت سنجش روایی از روایی همگرا و واگرا توسط نرمافزار بهره گرفته شد و به منظور برازش پایایی، آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت و ضریب آن برای تمام سازههای پژوهش بیشتر از 7/0 میباشد. نتایج به دست آمده، حاکی از آن است که توانمندسازی کارکنان سبز بر خرید سبز و مدیریت زنجیره تأمین سبز تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین نتایج پژوهش اثر مثبت و معنیدار مدیریت زنجیره تأمین سبز بر خرید سبز را تأیید کرد. با این وجود، مدیریت زنجیره تأمین سبز رابطه میان توانمندسازی کارکنان سبز و خرید سبز را میانجیگری نمیکند.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179820191122Impact of Software Redesigning of Business Process on Supply Chain Management (Case Study: Sky Airways)تاثیر طراحی نرمافزاری مجدد فرآیند کسب و کار بر مدیریت زنجیره تامین ( مورد مطالعه:شرکت هواپیمایی آسمان)446538200FAیزدان شیرمحمدیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران0000-0001-5838-7592محمدامین معاونیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی بینالملل، دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20190202Today, there are a number of challenges facing the organization providing aircraft maintenance services to create an integrated supply chain management structure in the redesign of the business process. In this research, a proposed model for re-designing the business process examined and tested after using it in the supply chain of the overhaul and maintenance organization of the airline. This program has led to a change in the policy of redesigning the business process of airline repair service providers by the overhauls and maintenance of independent airlines. The results of this program showe that the proposed method of redesigning business processes in order to support the integration of supply chain management can, in addition to improving the competitive advantage, lead to transparency in scheduling and scheduling.
The research is practical and based on the descriptive-correlation research. In the analytical statistics of this research, various indicators of the supply chain management integration variable have been explored exploratoryly. The findings from the analysis of data in the application indicate that the process of redesigning the business process in the integration of the supply chain will lead to high transparency in driving directions and saving company costs.امروزه چالشهای زیادی پیش روی سازمانهای ارائهدهنده خدمات تعمیر و نگهداری هواپیما، جهت ایجاد ساختار یکپارچه مدیریت زنجیره تأمین، در طراحی مجدد فرایند کسب و کار وجود دارد. در این پژوهش، یک الگوی پیشنهادی جهت طراحی مجدد فرایند کسب و کار، پس از استفاده در مجموعه زنجیره تأمین سازمان تعمیرات اساسی و نگهداری شرکت هواپیمایی آسمان مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت. این برنامه منجر به تغییر سیاستگذاریها در طراحی مجدد فرایند کسب و کار ارائهدهندگان خدمات تعمیری قطعات هواپیما توسط سازمان تعمیرات اساسی و نگهداری خطوط هوایی مستقل شد. نتایج عملکرد این برنامه نشان داد که اثر روش پیشنهادی طراحی مجدد فرایندهای کسب و کار بهمنظور حمایت از یکپارچگی، مدیریت زنجیره تأمین میتواند علاوه بر بهبود مزیت رقابتی، سبب شفافیت در هدایت و برنامهریزی منظم گردد. پژوهش حاضر از حیث هدف، عملی و از حیث نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی است. در آمار تحلیلی این پژوهش، شاخصهای مختلف متغیر عملیات یکپارچگی مدیریت زنجیره تأمین بهصورت اکتشافی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها در برنامه کاربردی حاکی از آن است که روش طراحی مجدد فرایند کسب و کار در یکپارچگی زنجیره تأمین موجب شفافیت بالا در هدایت مسیر و صرفهجویی در هزینههای شرکت خواهد شد.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179820191122macro environment and market structure of IRAN home appliance industry: challenges and opportunitiesمعرفی محیط کلان و ساختار بازار صنعت لوازم خانگی: چالش ها و فرصت ها668438201FAمسعود کمالیاردکانیاستادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیمحمد رضایی پوراستادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیمصطفی محمدیپژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20190112This article seeks to introduce the macro environment and market structure of home appliance industry and the challenges and opportunities facing this industry. After reviewing the macroeconomic environment from the perspective of value of production, value added, employment and production the technical structure of the industry has been survived. Technological development trends and production patterns, intensity of energy, labor and capital productivity are considered, to introduce the structure of the industrial market.
The results of this paper show that Iranian firms of this industry could not compete at global level due to lack of international connections, low size of production, low ability in research and development, low ability in innovation and absorption of foreign capital.
این مقاله بهدنبال معرفی محیط کلان و ساختار بازار صنایع لوازم خانگی و چالشها و فرصتهای پیش روی این صنعت است. در این مقاله پس از بررسی محیط کلان صنعت از منظر ارزش تولیدات، ارزش افزوده، اشتغال و تولید با مرور ساختار فنی صنعت، همچون روندهای توسعه تکنولوژی و الگوهای تولید، شدت انرژی، بهرهوری نیروی کار و سرمایه به معرفی ساختار بازار صنعت بهویژه اندازه و شرایط بازار، نوع مالکیت و روند تجارت خارجی و بازارهای صادراتی این صنعت میپردازد و در پایان با بررسی برخی از سیاستهای دولت و تأثیر آن بر عملکرد صنعت چالشها و فرصتهای پیش روی صنعت را بیان میدارد.
بنگاههای ایرانی در این صنعت به دلیل عدم اتصال به بازارهای جهانی، انگیزهای برای رقابت نداشته و در تیراژ پایین تولید میکنند و معمولاً بنگاهها به دلیل تغییرات سریع تکنولوژی در این صنعت و عدم وجود فضای رقابتی فاقد واحد تحقیق و توسعه، نوآوری و قابلیت جذب سرمایه خارجی در صنعت بوده و کماکان به صورت صنعت مونتاژ به حیات خود ادامه میدهند و اندازه بنگاه و بازار نیز در سطح محدودی باقی مانده است. در واقع با توجه به اندازه بازار (داخلی و خارجی)، اندازه بنگاه و توان شرکتهای قطعهساز، بستر طراحی تولید محصول جدید با هدف افزایش سهم از بازار داخلی و خارجی مهیا نمیباشد.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179820191122An Application of ISM Model for Ranking the Industrial Cleaning Products Using Fuzzy AHP-TOPSISکاربرد مدل (ISM)جهت رتبه بندی محصولات شوینده صنعتی با استفاده از روش TOPSIS-AHP فازی859738202FAمجید برزگردانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایرانامیرحسین نیکنامفرکارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد قزوین، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، قزوین، ایرانJournal Article20180613In the present competitive world, organizations need to work hard for their growth and sustainability and employ the right strategy to develop and maintain their own survival advantage. Industrial cleaning production companies face with rapidly changing environment including changes in demand and customer needs. In this study, for the first time, the performance measures of industrial cleaning products are first identified. Then, an interpretive structural model (ISM) is used to categorize and classify the measures. Next, an analytical hierarchy process (AHP) is utilized to improve the efficiency of the weighting method used in a fuzzy TOPSIS technique. At the end, the model is employed to rank six detergents. The results show that the measures called “force more winners” and “less dependence” are associated with more weights.در دنیای رقابتی عصر حاضر، سازمانها برای رشد و پایداری خود باید به جدیت تلاش نموده و از استراتژی مناسب جهت پیشرفت و حفظ بقای خود بهرهگیری نمایند. امروزه، محیط پیرامون سازمانها به سرعت در حال تغییر است که میتوان به تغییرات تنوع تقاضا و نیازهای مشتریان در انتخاب شویندههای صنعتی اشاره کرد. در این پژوهش ابتدا به شناسایی معیارهای سنجش شویندههای صنعتی پرداخته میشود. سپس با استفاده از روش مدل ساختار تفسیری به سطحبندی این عوامل و دستهبندی آنها پرداخته میشود. در پایان، با استفاده از روش تاپسیس فازی برای رتبهبندی شش شوینده صنعتی برتر بهره برده میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که معیارهایی که از نیروی پیشبرندگی بیشتر و وابستگی کمتری برخوردارند، در مدل AHP هم از مقدار وزن بیشتری برخوردار شدهاند. در این پژوهش، برای افزایش کارایی نتایج حاصل از تکنیک تاپسیس فازی وزن دادهها با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی تعیین میشود. همچنین، برای تفسیر میزان تاثیر معیارها بهطور همزمان از مدل ساختار تفسیری بهره برده میشود.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179820191122Investigating the Effect of Proactive market Orientation on Creating Market Changes and its Consequences in the tile and ceramic industryبررسی تاثیر بازارگرایی کنشگرایانه در ایجاد تغییرات بازار و پیامدهای آن در صنعت کاشی و سرامیک9811338203FAحسین محبیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه میبد، میبد، ایرانعلیرضا زارع مهرجردیکارشناس ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایرانJournal Article20190212Achieving high performance in the market is a goal that companies have taken to various actions in order to achieve it. One of these actions is to emphasis company’s capabilities. The capabilities of the company have a variety of types. One of the most important of which is the marketing and marketing capabilities. Accordingly, the purpose of this study is to investigate the effect of market oriented behavior on market changes and its implications in the organization. <br />From the perspective of the method, this research is a descriptive and correlational research, from the perspective of the applied objective and in terms of the method of collecting survey information. Using available sampling, 82 questionnaires were distributed among experienced employees of Yazd tile and ceramic companies. Reliability of the research tool and the validity of the test are confirmed by the content and structure method. The final findings of the research using structural equation modeling with Smart PLS software showe that action oriented market orientation has a positive and direct effect on marketing capabilities and market changes with a significant value of 17.425 and 4.271 respectively. Also, marketing capabilities and market changes affect the performance of ceramic tile companies in Yazd. Meanwhile, the role of the mediator of the variables of marketing capabilities and market changes was also confirmed.شرکتها با هدف دستیابی به عملکرد بالا در بازار به اقدامات مختلفی روی آوردهاند؛ یکی از این اقدامات تـأکید و توجه بـر تـوانمندیها و قابلیتهای شرکت است. قابلیتهای شرکت دارای انـواع مختلفی است که از مهم ترین آنها میتـوان به قابلیتهای بازاریابی و بازارگرایی اشاره نمود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازارگرایی کنشگرایانه (فعالانه) در ایجاد تغییرات بازار و پیامدهای آن در شرکت است. این پژوهش از منظر روش از انـواع پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی، از منظر هدف کاربـردی و به لحاظ شیوه گـردآوری اطلاعات پیمایشی میباشد. با استفاده از نمونـهگیری در دسترس، تعداد 80 پرسشنامه در بین مدیران و کارشناسان باتجربه شرکتهای کاشی و سرامیک استان یزد توزیع گردید. پایایی ابزار پژوهش و همچنین روایی آزمون به روش محتوا و سازه تأیید شد. یافتههای نهایی پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار Smart PLS نشان داد که بازارگرایی کنشگرایانه به ترتیب با مقدار معنیداری 425/17 و 271/4 تاثیر مثبت و مستقیمی بر قابلیتهای بازاریابی و تغییرات بازار دارد. همچنین قابلیتهای بازاریابی و تغییرات بازار بر عملکرد شرکتهای کاشی و سرامیک استان یزد تاثیرگذار است. در این بین نقش میانجی متغیرهای قابلیتهای بازاریابی و تغییرات بازار نیز مورد تأیید قرار گرفت.