موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137420151222بررسی مزیت رقابتی عسل طبیعی ایران11022260FAفریده عسکرپور کبیردانشگاه شهید باهنر کرمانحمیدرضا حریدانشگاه شهید باهنر کرمانسید عبدالمجید جلایی اسفندآبادیدانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20151130همواره عدم تشخیص پتانسیلها و توان بالقوه یک کشور در صادرات و عدم درک بازارهای هدف مناسب برای محصولات، فرصت زیادی از صادرکنندگان را میگیرد، پس شناسایی کالاهای مزیتنسبیدار در کشور دارای اهمیت فراوان است و میتواند باعث دستیابی و افزایش مزیترقابتی محصولات در سطح جهانی شود. در این پژوهش شاخصهای مزیت نسبی و مزیترقابتی عسلطبیعی ایران در سالهای 1387-1391 محاسبه شده است. برای این منظور شاخصتوانرقابتی و شاخص سهم بازار پایدار محاسبه شدهاست. بر اساس شاخص توان رقابتی ایران از توان رقابتی برخوردار است، هم چنین بر اساس شاخص سهم بازار پایدار، عملکرد رقابتی عسلطبیعی ایران در بازارهای هدف ، معمولا منفی برآورد شده است . بدین ترتیب، مزیترقابتی عسل طبیعی ایران طی دورة مورد بررسی دارای روند مشخص و پایدار نیست. . پس کشور ایران باید بدنبال کشورهایی برای بازار هدف خود باشد که آن کشورها خود مصرفکننده نهایی باشند و کشور ایران خودش ارزش افزوده کالای تولیدی خود را کسب کند.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137420151222بررسی راه کارهای برندسازی در صنعت نفت و صنایع وابسته112322261FAزهرا احمدیدانشگاه علوم و تحقیقات تهرانوحیدرضا میرابیدانشیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20151102به کارگیری راه کارهای برندسازی در بخش صنعت نفت و صنایع وابسته ، باعث شناسایی بهتر و ایجاد تصویری مثبت از صنعت نفت ایران در داخل و خارج شده و با ایجاد برند جهانی و افزایش اطمینان در مشتریان و سرمایهگذاران، میزان سرمایه-گذاری داخلی و خارجی را افزایش می دهد. برند جهانی صنعت نفت در میان مدت باعث رونق اقتصادی و در بلند مدت منجر به تأمین سعادت، رفاه اقتصادی و تضمین امنیت کشورمان ایران خواهد شد. <br/>این پژوهش با هدف تعیین راه کارهای برندسازی در صنعت نفت و صنایع وابسته مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد روایی تحقیق توسط خبرگان و صاحب نظران و پایایی آن با تعیین آلفای کرونباخ (877/0 ) مورد تایید قرار گرفت .<br/>براساس یافته های حاصل از ادبیات پژوهشی و یافته های این تحقیق، عواملی نظیر مدیریت استراتژیک برند، حمایت های قانونی ، کانال توزیع مناسب ، نوآوری و نیروی انسانی متخصص با ایجاد ارزش افزوده و مزیت رقابتی، نقش مهمی در ایجاد و تقویت برند صنعت نفت و صنایع وابسته و حضور فعالانه این صنعت در بازارهای جهانی ایفا می نمایند.<br/>همچنین مطابق نتایج حاصل از این پژوهش در بخش خصوصی مهمترین راه کار برندسازی در صنعت نفت و صنایع وابسته مدیریت استراتژیک برند و در بخش دولتی مهمترین راه کار تقویت و ارتقای برند صنعت نفت و صنایع وابسته، حمایت های قانونی می باشد.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137420151222تاثیر سیاست سرمایه در گردش بر ریسک سقوط قیمت سهام243522262FAمجید زنجیرداررئیس پژوهش دانشگاهنفیسه کاوهدانشگاه آزاد اسلامی اراکJournal Article20151213مقدمه: مدیریت سرمایه در گردش به دنبال رسیدن به شرایطی است که شرکت با مازاد یا کمبود نقدینگی مواجه نشود.<br/>هدف مقاله: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سیاست سرمایه در گردش بر ریسک سقوط قیمت سهام در فاصله زمانی 1388 تا 1392 میباشد. <br/>روش پژوهش: برای بررسی فرضیات پژوهش از رگرسیون لجستیک و ضریب همبستگی و نیز آزمون t و تجزیه تحلیل دادهها و آزمون فرضیات تحقیق از نرم افزار EVIEWS استفاده شده است. <br/>نتیجه گیری: نتایج حاکی از این است که مدیریت شرکت میتواند با به کارگیری استراتژیهای گوناگون در رابطه با سرمایه در گردش، میزان نقدینگی شرکت را تحت تأثیر قرار دهد و این استراتژیها میتواند بر میزان ریسک و بازده شرکتها و در نتیجه احتمال سقوط سهام تأثیر گذار باشد؛ لذا وجود دانش و تجربه سرمایه گذاری نزد سرمایه گذاران موجب میگردد که آنها ارتباط میان ریسک و بازده را بهتر درک کرده و تصمیمات درستتری اخذ نمایند.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137420151222بررسی تاثیر ویژگیهای خدمات بانکداری اینترنتی بر رضایتمندی مشتریان بانک رفاه در شهر تهران364722263FAعلی ناظریعضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع/دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند0000-0003-0350-7918مرتضی خاکزار بفروئیعضو هیئت علمی گروه پژوهشی مهندسی صنایع/ پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهیلادن بابایوفگروه مدیریت/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات دماوندJournal Article20151207با ظهور بانکداری الکترونیک، کیفیت خدمات الکترونیکی به عنوان مزیت رقابتی در بانکداری الکترونیکی شناخته شده و تاثیر مستقیم بر رضایتمندی مشتریان دارد. هدف این تحقیق، بررسی تاثیر ویژگیهای خدمات بانکداری اینترنتی بر رضایتمندی مشتریان بانک رفاه در شهر تهران بوده است. فرضیه های تحقیق به بررسی تاثیر پاسخدهی، امنیت اطلاعات، در دسترس بودن سیستم و سهولت استفاده، بر رضایتمندی مشتریان این بانک پرداختهاند. جامعه آماری کلیه مشتریان شعب بانک رفاه در شهر تهران بوده است که در یک نمونه 400 نفره با پرسشنامه استاندارد 24 سوالی، نظر سنجی از آنها انجام شده است. آزمون فرضیات با روش معادلات ساختاری با نرم افزار PLS Smart انجام شده است. نتایج نشان داده اند که تعداد سه بعد از چهار بعد کیفیت خدمت بانکداری اینترنتی مد نظر این تحقیق، شامل پاسخدهی، دسترسی و سهولت استفاده بر رضایت مشتریان بانک رفاه تاثیر مثبت داشته اند. بیشترین تاثیر مربوط به متغیر " سهولت استفاده " و کمترین تاثیر مربوط به متغیر"دسترسی " بوده است و بعد "امنیت اطلاعات" نیز رد شده است.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137420151222بررسی امکان برقراری روابط تجاری با کشورهای عضو اتحادیه همکاریهای منطقهای جنوب آسیا486022264FAسمیرا گلکارانمقدمعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20161022ایران طی دهههای اخیر همواره درچارچوب سیاست رشد وتوسعه اقتصادی در پی افزودن سهم خود از تجارت جهانی بوده است. از اینرو برقراری همپیوندیهای جدید و بررسی امکان توسعه روابط تجاری دو یا چندجانبه ایران با سایر کشورها و شناسایی فرصتها و تعیین اولویتها برای گسترش روابط تجاری با این کشورها مورد هدف میباشد. <br/>هدف از این مطالعه بررسی امکانپذیری گسترش روابط تجاری با کشورهای جنوب آسیا است. این کشورها شامل افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، هند، مالدیو، بوتان و نپال میباشد. از اینرو در مطالعه حاضر با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکارشده امکانپذیری توسعه تجارت و با استفاده از روش ساده تعیین پتانسیل تجاری در سطح کدهای 6 رقمی HS میزان پتانسیل تجاری ایران به این کشورها مورد توجه قرار میگیرد. همچنین فهرست کالاهای درخواستی ایران از هر یک از کشورها جهت اخذ ترجیحات تجاری تعیین میگردد. <br/>در پی محاسبه شاخص مزیت نسبی در سطح کدهای دو رقمی HS این نتایج حاصل گشت: ایران در زمینه صادرات 14 فصل دارای مزیتنسبی صادراتی است. ظرفیت وارداتی هر یک از کشورهای عضو سارک در ارتباط با کالاهایی که ایران در آنها دارای مزیتنسبی صادراتی است مشخص گردید. همچنین فهرست کالاهای درخواستی ایران برای دریافت تعرفه ترجیحی از هر یک از کشورهای عضو سارک" که برای هر کشور شامل سه فهرست میباشد، ارائه شد. با توجه به عدم وجود اطلاعات مربوط به تعرفه کشورهای افغانستان، بنگلادش و بوتان بر صادرات ایران ارائه فهرست کالاهای ترجیحی در رابطه با این کشورها امکانپذیر نبود. همچنین از آنجایی که حجم مبادلات تجاری ایران با برخی از کشورهای عضو سارک از جمله سریلانکا، مالدیو و نپال چندان قابل ملاحظه نمیباشد لذا فهرست کالاهای ترجیحی نیز بسیار محدود گردید.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137420151222شناسایی مهمترین عوامل تعیینکننده هویت برند و پیامدهای آن617122265FAپیمان پروریباشگاه پژوهشگران0000-0001-8500-4868روح الله سهرابیمدیر گروهمریم اصغری نجیبباشگاه پژوهشگرانJournal Article20151223یکی از مهمترین عوامل موثر بر موفقیت شرکتهای تولیدی و خدماتی برندهای کالاها و خدمات آنها است. برند از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار میگیرد، منحصر به فرد ترین جنبة برند در هویت آن نمایان میشود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسای مهمترین عوامل تاثیرگذار بر هویت برند و پیامدهای ناشی از آن انجام گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه زنجیرهای اتکا شهر همدان میباشد که از بین آنها 271 نفر با استفاده از فرمول جامعه محدود کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسشنامه محقق ساخته است که برای تعیین روایی آن از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش، با استفاده از آزمون دو جملهای انجام گرفت. همچنین جهت بررسی بیشتر و تعیین برازش مدل ارائه شده، مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج بدست آمده نشان میدهد که تمامی شش عامل اصلی موثر بر تعیین هویت برند یعنی منابع هویت برند، دانش از برند، هماهنگی با مفهوم، وجهه و اعتبار، ارتباطات و رضایت تاثیر معناداری بر تعیین هویت برند دارند، و هویت برند به نوبه خود موجب شکلگیری پیامدهای مثبتی همچون خرید مجدد و تبلیغات دهان به دهان می شود. همچنین بررسی شاخصهای برازندگی مدل نشان داد مدل نهایی پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار استموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137420151222ساماندهی اصناف بدون پروانه کسب در کشور: دلایل و راهکارها728622266FAسمانه قلیپورپژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20161022طی سالهای اخیر یکی از مهمترین مشکلات در نظام اقتصادی کشور به خصوص در حوزه اصناف به حضور و فعالیت تعداد زیادی از واحدهای صنفی مربوط میشود که بدون دریافت مجوز لازم که تحت عنوان "پروانه کسب" شناخته میشود، در حال فعالیت میباشند. چراکه به موجب ماده 5 قانون نظام صنفی مصوب سال 1392 "پروانه کسب شامل مجوزی است که طبق مقررات قانون نظام صنفی به منظور شروع و یا ادامه کسب و کار و یا حرفه به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله کسب معین داده میشود." در این ارتباط بر اساس آخرین آمار برآوردی از فعالیت اصناف در حال حاضر، در کنار حدود 8/1میلیون واحد صنفی فعال دارای پروانه کسب در کشور، بین800 هزار تا یک میلیون و دویست هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب در مناطق مختلف کشور فعالیت مینمایند و گستره فعالیت آنها طیفی از صنوف تولیدی، توزیعی و خدماتی را در در بر میگیرد [1]. این امر در حالی است که فعالیت واحدهای صنفی بدون پروانه نظیر کلیه واحدهای اقتصادی بدون مجوز، مشکلاتی را در زمینههای مختلف از جمله تولید و توزیع استاندارد و اصولی کالاها و خدمات،توجه به حقوق اساسی مصرفکنندگان و رضایتمندی آنان، همچنین نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی و اصناف ایجاد کرده است.
بر این اساس در این مطالعه به منظور دستیابی به نمایی کلی از وضعیت موجود، بهصورت مختصر ضمن مروری بر مهمترین دلایل عدم گرایش برخی واحدهای صنفی به اخذ پروانه کسب در کشور به بررسی پیامدها و تبعات ناشی از عدم وجود پروانه کسب در بخشهای مختلف اقتصادی، پرداخته است. سپس ضمن بررسی و مطالعه تجارب سایر کشورها و مهمترین راهکارها یا سیاستهای به کار گرفته شده در این ارتباط، تحلیل مقایسهای از وضعیت پروانه کسب در دیگر کشورها با وضعیت ایران صورت گرفته است. در ادامه نیز با طراحی پرسشنامههایی که به تفکیک از دو گروه خبرگان و فعالان اصناف مختلف در زمینههای تولیدی، توزیعی،خدماتی و خدمات فنی جمعآوری گردیده، ضمن تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامهها با مطالعه راهکارهای پیشگیرانه یا مقابله با شکلگیری این واحدها با بهرهمندی از تجارب کشورها همچنین مصاحبه با خبرگان امر، به ارائه راهکارها یا سیاستهایی مناسب در راستای رفع یا دست کم کاهش این معضل پرداخته میشود. به علاوه این مطالعه در بخش اول بااستفاده از منابع کتابخانهای به روش تحلیلی و توصیفی به شناخت علل ایجاد وضعیت اصناف بدون پروانه کسب در ایران و پیامهای آن همچنین بررسی سوابق موفقیت آمیز سایر کشورها به منظور شناسایی اقدامات، سیاستها و قوانین و مقررات حاکم بر بنگاههای کوچک و متوسط در خصوص دریافت پروانه کسب خواهد پرداخت و در ادامه به منظور گردآوری دادهها، به تنظیم پرسشنامه اقدام خواهد شد. این پرسشنامه بر اساس عوامل شناسایی شده در گامهای اول و دوم تنظیم شده و پرسشهای آن در قالب پرسشنامه بسته با مقیاس پنج تایی لیکرت تدوین میگردد. پس از طراحی پرسشنامه به منظور تعیین روایی و پایایی پرسشنامه از تحلیلهای آماری مربوطه استفاده شده و سپس به منظور تکمیل آن میان خبرگان و واحدهای صنفی فعال توزیع میگردد.
لازم به ذکر است این مقاله از طرح "بررسی راهکارهای ساماندهی اصناف بدون پروانه کسب در کشور" در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی استخراج گردیده است. در نتیجه در برخی قسمتها از مجموع نتایج بهدست آمده از گزارش اصلی استفاده و به طور اجمالی ارائه شده است. بر این اساس در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر میتوان به گزارش اصلی طرح مراجعه کرد.