موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137120150622مطالعه موردی بر روی اندازهگیری و اولویتبندی عملکرد شعب بانکی برمبنای مدل کارت امتیازی متوازن با بهرهگیری از روش تحلیل عاملی11319356FAهیوا فاروقیاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه کردستانفروزان ناصریدانشجوی دکترای صنایع، دانشگاه الزهراسیدحامد موسویپوردانشجوی دکترای صنایع، دانشگاه کردستانسیران آلانی آذرکارشناسی ارشد صنایع، باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجJournal Article20160417نهادهای مالی و به طور خاص بانکها به عنوان منابع اصلی مبادلات مالی و دروازهای برای پرداختها از دیرباز نقش بهسزایی در توسعه و رشد اقتصادی کشورها ایفا نموده اند. علاوه بر اهمیت اقتصادی بانکها، وجود بازارهای به شدت رقابتی، اهمیت اجرای سیستمهایی را به منظور افزایش کارایی بانکها از یک سو و ارزیابی عملکرد انها را از سوی دیگر برجسته میسازد. در این مقاله ابتدا به تشریح اصول، مفاهیم، کاربردها، مزایا و معایب، وهمچنین مراحل اجرای مدل کارت امتیازی متوازن به عنوان یک روش ارزیابی عملکرد پرداخته شده است و سپس تحقیقات انجام شده در زمینه مدل مفهومیتحقیق بررسی و مرور گردیده است. به منظور اجرای ارزیابی عملکرد شعب بانک ملی واقع در شهرستان سنندج، شاخصها ارزیابی به تفکیک برای منظرهای چهارگانه مدل کارت اعتباری متوازن انتخاب گردیده و سپس با استفاده از روش تحلیل مولفههای اصلی، شاخصهای کلیدی و مهم برای ارزیابی شعبی که بیشترین سهم در ایجاد تغییرات و واریانس مولفهها را دارند، نهایی گردید. به منظور دستیابی به نتایج دقیقتر و امکان مقایسه آنها با یکدیگر، برای اولویتبندی و ارزیابی عملکرد شعب مورد مطالعه، از روش تحلیل عاملی، استفاده شده است و رتبهبندی شعب بر اساس این روش ارائه شده است. در بخش انتهایی نتایج رتبهبندی بر اساس روش تحلیل عاملی با وضعیت موجود شعب مقایسه شده و پیشنهاداتی نیز برای تحقیقات آتی ارائه شده است.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137120150622اندازهگیری و تحلیل توان رقابتی کالاهای صادراتی ایران در بازار روسیه142719357FAحبیبه فتحیپژوهشگرحسن ولیبیگیاستادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20160417هدف این مقاله بررسی رقابتپذیری صادرات غیر نفتی ایران در بازار روسیه و همچنین تعیین منابع مؤثر بر تغییر در صادرات آنها است. روسیه به عنوان اولین صادرکننده گاز و دومین صادرکننده جهانی نفت خام در سال 2012 به یمن درآمدهای سرشار خود به یکی از بزرگترین بازارهای مصرف انواع کالاها مبدل شده است. حجم تجارت خارجی روسیه بالغ بر 900 میلیارد دلار است. قدمت روابط تجاری میان ایران و روسیه در کنار قابلیت رشد بسیار بالای بازار مصرفی روسیه در سالهای آتی، امید به توسعه صادرات کالاهای مصرفی به این کشور را بیش از پیش پررنگ نموده است. از این رو در این مقاله با استفاده از روش CSM و موقعیتیابی تجاری، توان رقابتی کالاهای صادراتی از ایران به این کشور را اندازهگیری و تحلیل نمودیم. نتایج نشان میدهند قاعده کلی برای تبیین رشد همه کالاهای صادراتی ایران در بازار روسیه وجود نداشته و برای برخی کالاها اثر کالایی، برخی اثر کشوری و بعضی اثر رقابتی یا ترکیبی از آنها موثر بودهاند. همچنین نتایج حاکی از آن است که 9/48 درصد کالاهای صادراتی ایران در روسیه با بازارهای رو به رشدی مواجه بوده و در مقابل 1/51 درصدی کالاها نیز با بازارهای رو به افول مواجه هستند و باید برای ایناقلام کالایی، بازارهای رو به رشد دیگری را به غیر از روسیه به عنوان بازار هدف در نظر گرفت.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137120150622مسیریابی وسایل نقلیه در لجستیک معکوس با تقسیم تقاضای مشتریان و بهینهسازی مصرف سوخت283719358FAعلیرضا عیدیاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانهادی علویدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانJournal Article20160417یکی از مباحث مهم در سیستمهای حملونقل و لجستیکی مسأله مسیریابی وسایل نقلیه میباشد. از طرفی در سالهای اخیر به علت افزایش نگرانیهای زیستمحیطی، مسائل اقتصادی و فشارهای قانونی، توجه خاصی به لجستیک سبز و لجستیک معکوس شده است. در این راستا ما در این تحقیق مسأله مسیریابی وسایل نقلیه را با هدف بهینهسازی مصرف سوخت در امر جمعآوری کالاها در لجستیک معکوس بررسی مینماییم بهطوریکه جمعآوری کالاها از مشتریان بهطور تقسیمپذیر ممکن است. برای این مسأله یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح آمیخته پیشنهاد گردیده است. همچنین به منظور اعتبارسنجی مدل ارائه شده تعدادی مثال نمونه تولید گردیده و با نرمافزار GAMS حل شده است.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137120150622بررسی نقش تبلیغات و ترفیعات فروش در ایجاد ارزش ویژه برند (مورد مطالعه: برند سافتلن)385319359FAاسماعیل شاه طهماسبیدکترای بازاریابی بینالملل، دانشگاه تربیت مدرسبردیا عندلیبکارشناسی ارشد MBA، گرایش بازاریابی، دانشگاه صنعتی امیرکبیرابوذر غلامعلیزادهکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160417شرکتهای دارای جایگاه بالا در ارزش ویژه برند تجاری در ذهن مشتریان به راحتی میتوانند در میان دیگر شرکتها در صنعت مربوط به خودشان سودآورتر تلقی شوند. در این تحقیق رابطه تبلیغات و ترفیعات فروش (نقدی و غیرنقدی) و اثر آنها بر ایجاد ارزش ویژه برند کالا و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق روی گستره تبلیغ و نگرشهای افراد در مورد تبلیغ از برند سافتلن در فروشگاههای زنجیرهای تهران مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور از پرسشنامه محقق ساخته با روایی محتوای صوری مورد تایید خبرگان و همچنین رواییهای سازه تحلیل عاملی و همگرا استفاده شد. همچنین برای بررسی تک بودن مدل از روشهای تحلیل مولفههای اصلی بلوک متغیرهای مشاهده شده، آلفای کرونباخ و دیلون – گلدشتاین(پایایی مرکب) استفاده شد. همچنین آزمون و تحلیل فرضیات با روش معادلات ساختاری و با نرمافزار Smart PLS انجام شد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که افزایش هزینههای تبلیغات ضرورتا منجر به کیفیت اداراک شده توسط مصرفکنندگان نمیشود و نگرش افراد در مورد تبلیغات نقش کلیدی در اثرگذاری بر کیفیت و اطلاع از برند و وابستگیهای آن ایفا میکند. نتایج همچنین حاکی از تفاوت اثرگذاری ترفیعات فروش روی ارزش ویژه با توجه به نوع ابزار تبلیغاتی و همچنین بههم وابسته بودن ابعاد ارزش ویژه برند است.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137120150622ارزیابی انحصار، رقابت و تمرکز در بازار سیمان546819360FAالهام اسمعیلیپور ماسولهدانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه الزهرا و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20160417شاخصهای اندازهگیری تمرکز، ابزاری مهم برای شناخت ساختار بازار و راهنمای سیاستگذاران و دولتمردان جهت تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای درست در موضوعات کلان اقتصادی و صنعتی میباشد. در این مقاله نیز با هدف شناخت بازار سیمان به منظور کمک به دولتمردان در تدوین و اجرای سیاستهای صحیح در رابطه با این صنعت، با استفاده از شاخصهای نسبت تمرکز، هرفیندال-هیرشمن، آنتروپی، واریانس لگاریتم، ضریب جینی نسبت تمرکز و ساختار بازار صنعت سیمان ایران برای دوره زمانی 91-1383، اندازهگیری شده است. نتایج حاصله حاکی از آن است که در بازه مورد بررسی، مطابق با شاخص آنتروپی، واریانس لگاریتم و هرفیندال- هیرشمن بازار سیمان از نوع رقابتی بوده در حالیکه شاخص نسبت تمرکز و ضریب جینی بازار سیمان کشور را از نوع انحصاری و با درجه تمرکز پاین تعیین نمودهاند. همچنین بررسی نوع مالکیت بنگاههای تولیدکننده سیمان نشان میدهد که به دلیل بالا بودن سهم تولیدکنندگان خصوصی در این صنعت، سلطه بنگاهها بر بازار بیشتر بوده و قدرت اثرگذاری کارخانجات سیمان بر سیاستهای تعیین شده از سوی دولت نیز بیشتر خواهد بود.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137120150622تحلیل اقتصادی صنعت سنگ (با تأکید بر سنگهای ساختمانی و تزئینی)698619361FAپریسا یعقوبی منظریپژوهشگر و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20160417صنعت سنگ در سالهای اخیر توانسته است توان بالقوه خود را برای ایجاد شغل و ثروت نشان دهد. هر چند که بسیاری از فعالیتهای استخراج، فرآوری و فروش داخلی و خارجی سنگ ایران توسط بخش خصوصی صورت گرفته لیکن بازار سنگ ایران در سه دهه اخیر، بهتدریج رونق داخلی و خارجی روزافزونی داشته است. در این مقاله به بررسی وضعیت اقتصادی رشته فعالیتهای سنگهای ساختمانی و تزئینی پرداخته شد و نتایج نشان دادند که درخصوص حوزه تولید، میزان اشتغالزایی این صنعت بسیار بالا است .از عمدهترین مشکلات این صنعت نیز عبارتند از: عدم استفاده از روشهای مدرن و فناوریهای مناسب که منجر به کاهش تولید و بهرهوری میشود، مقیاس تولید نامناسب، بازار، عدم وجود بانک بزرگ و جامع اطلاعات مربوط به تولید، مصرف، واردات، صادرات، عرضه، تقاضا، قیمت، بازیافت، ذخیره، ذخیره معادن با توجه به شرایط موجود، تنگناهای مالی، مشکلات مربوط به منابع انسانی و بهرهوری پایین و واردات و صادرات و ضعف در برنامهریزی و سازماندهی مناسب برای صادرات و ورود به بازارهای جدید. پیشنهاد میشود برای رشد جایگاه این صنعت در اقتصاد ایران اعطای تسهیلات به این بخش افزایش یابد، اعتبار اسنادی LC برای این بخش گشایش یابد و کشورهای آسیای میانه به عنوان بازارهای هدف در نظر گرفته شوند تا از هزینههای حمل و نقل به میزان زیادی کاسته شود.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137120150622بررسی تجربه کشورهای عضو WTO در زمینه تعهدات بخشهای خدمات پستی و پیک879819362FAمحمد راستیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20160417مقاله حاضر با توجه به این موضوع که ایران در فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) قرار دارد، به بررسی تجربه کشورهای ملحق شده به این سازمان (31 کشوری که از سال 1995 به بعد و پس از تاسیس این سازمان، به عضویت سازمان مزبور درآمدهاند)، در زمینه تعهدات بخشهای خدمات پستی و پیک میپردازد. به این منظور این مقاله علاوه بر بررسی وضعیت جدول تعهدات خاص بخشهای خدمات پستی و پیک کشورهای مذکور، به شناسایی درجه تعهدات آزادسازی تجاری آنها در بخشهای نامبرده میپردازد. با توجه به تجارب کشورهای مذکور این مهم استنباط میشود که سناریوهای کاملا متفاوتی در قبول تعهدات آزادسازی تجاری، فراروی بخشهای خدمات پستی و پیک ایران قرار خواهند داشت.