موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126420140421معرفی متدولوژی تعیین کالاهای خاص بخش کشاورزی ایران11713933FAمیترا رحمانیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیبیتا رحیمی بدراستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه اقتصاد کشاورزی، کرج، ایرانJournal Article20150810دستیابی به سهم بیشتر از تجارت جهانی و حضور در بازار سایر کشورها ملازمات خاصی دارد که یکی از مهمترین آنها عضویت در موافقتنامههای تجاری در سطوح مختلف (جهانی، منطقهای و دوجانبه) است. در جریان مذاکرات به منظور برقراری تسهیلات تجاری، هرکشور بنا به دلایل اقتصادی (اشتغال زایی، درآمدزایی و ...)، تجاری، سیاسی و اجتماعی به دنبال حذف یکسری از کالاها از دامنه شمول موافقتنامه و یا واگذاری حداقل امتیاز است. این کالاها در عرف مذاکرات تجاری تحت عنوان کالاهای حساس و خاص شناسایی میشوند. شناسایی و گنجاندن مفاد مربوط به کالاهای حساس و خاص نیاز به مبنای علمی و قابل دفاع در چارچوب مذاکرات تجاری دارد. هدف این مطالعه تعیین متدولوژی برای فهرست نمودن کالاهای خاص بخش کشاورزی» بوده است. زیرا بررسیها نشان داد که در ایران هیچ ضابطه مشخصی برای تعیین کالاهای خاص کشاورزی وجود ندارد. برای تحقق این هدف متدولوژیهای موجود در ارتباط با تعیین فهرست کالاهای خاص که توسط نهادهای مرتبط بینالمللی معرفی شدهاند، مورد شناسایی قرار گرفت تا متدولوژی مناسب برای ایران تعیین گردد. بررسی متدولوژیهای موجود در سطح بینالملل آشکار کرد که برای تعیین کالاهای خاص کشاورزی سه معیار امنیتغذایی، امنیتمعیشتی و توسعهروستایی میبایست مبنا قرار گرفته و بر اساس این سه معیار شاخصهایی تعیین گردند که بتوانند کالاهای خاص بخش کشاورزی را تعیین نمایند. بنابراین، این مطالعه با هدف افزایش درک موضوع محصولات خاص، به طور اخص به تعیین محصولات خاص ایران با استفاده از برخی شاخصهای ارائه شده در سطح بینالمللی میپردازد. نتایج نشان میدهد که 35 محصول کشاورزی در ایران برابر با 58 ردیف تعرفه شش رقمی آسیبپذیرترین محصولات کشاورزی از نقطه نظر امینت غذایی، امنیت معیشتی و توسعه روستایی در جریان آزادسازی تجاری میباشند.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126420140421بررسی و شناسایی عوامل موثر بر حضور شرکتهای تولیدی و خدماتی در نمایشگاههای بینالمللی تهران182813934FAرحیم قربانیاستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالاعظم لعلیپوردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالJournal Article20150810هدف از پژوهش بررسی و شناسایی عوامل موثر برحضور شرکتهای تولیدی و خدماتی در نمایشگاههای بینالمللی تهران از دیدگاه مدیران وکارشناسان غرفهها است. دلیل انتخاب این محیط،اهمیت نمایشگاهها به عنوان مؤثرترین ابزارهای بازاریابی در دنیای امروز تجارت است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن در برگیرنده یک نمونه 90 نفری از دو گروه 30 و 60 نفری است که به ترتیب از کارشناسان و مدیران غرفههای شرکتهای تولیدی وخدماتی خارجی و داخلی حاضر در نمایشگاه بینالمللی و تخصصی صنعت در مهرماه 1391 تهران میباشد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل40 سؤال بود که پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ برای دو گروه شرکتها به ترتیب برابر با 93/0 و 87/0 حاصل گردید. روش آماری نیز استفاده از آزمون t تک متغیره و آزمون کولموگروف – اسمیرنف و آزمون فریدمن (کای- دو) میباشد و البته از آمار توصیفی نیز استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که متغیرهای اهداف شرکتکنندگان، عوامل محیطی، معیارهای انتخاب نمایشگاه از سوی شرکتها، آمیخته بازاریابی، حمایتها و ابزارهای تشویقی دولت همگی در سطح نسبتاً مناسبی بر حضور شرکتها در نمایشگاه تاثیر دارند. از این رو متغیرهای نامبرده شده از عوامل موثر برحضور شرکتهای تولیدی و خدماتی در نمایشگاههای بینالمللی تهران است.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126420140421بررسی حقوقی امکان بهکارگیری روش قراردادی ساخت، بهرهبرداری و واگذاری در صنعت نفت ایران294313935FAمصطفی سالاریپژوهشگر موسسه مطالعات بینالمللی انرژی، کارشناس ارشد حقوق عمومیشراره مفیدیانپژوهشگر موسسه مطالعات بینالمللی انرژی، دکترای حقوق خصوصیJournal Article20150810استفاده از روش قراردادهای ساخت، بهرهبرداری و واگذاری ((BOT [1]، به دلیل همراه بودن این روش با جذب سرمایه خارجی و داخلی، در حوزههای زیربنایی و توسعه بخش خدمات عمومی طی سنوات اخیر گسترش یافته است، به این روی پرداختن به ماهیت حقوقی و خصایص آن ضروری بهنظر میرسد. از سوی دیگر، شناختن شباهتها و تمایزات این قراردادها نسبت به سایر انواع قراردادها در بهکارگیری صحیح و بهجای روش مزبور به منظور کارآمدی بیشتر و موفقیت پروژهها، موثر خواهد بود.
از آنجا که قراردادهای ساخت، بهرهبرداری و واگذاری در بخش میاندستی و پاییندستی حوزه نفت و گاز مورد استفاده قرار گرفتهاند و با توجه به موانع قانونی موجود در انعقاد برخی از انواع قراردادها در حوزه بالادستی صنعت نفت و همچنین نقش غیرقابل انکار سازوکارهای حقوقی در جلب مشارکت و سرمایه در این صنعت، موضوع حاضر از این منظر انتخاب گردیده است؛ تا دریابیم این قبیل قراردادها قابل انعقاد در حوزه بالادستی هستند یا خیر؟ بررسیها نشان میدهد ریسک بالا و وجود مرحله بهرهبرداری از طرح در این گونه قراردادها، که میتواند منجر به مالکیت بر نفت و گاز تولیدی حداقل به صورت مقطعی برای سرمایهگذار باشد، پذیرش انعقاد این قراردادها در حوزه بالادستی میادین نفت و گاز کشور را با مانع قانونی یا حداقل تردید جدی، روبرو مینماید. ضمنآنکه این تردیدها ماهیت امتیازی داشتن یا تردید در مشارکت در تولید [2] بودن را در قراردادهای ساخت، بهرهبرداری و واگذاری را نیز تقویت میکند.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126420140421عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز445713936FAکامبیز شاهرودیاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، ایرانامین محمدی آلمانیکارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، رشت، ایرانامیر پورناصرانیکارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، رشت، ایرانJournal Article20150810امروزه بازاریابان با شناسایی نیازهای بالقوه مصرفکنندگان، گونهای از بازاریابی به نام بازاریابی سبز را بنا نهادند که یکی از مهمترین مقولههای آن که در بازاریابی عصر حاضر به سازمانها در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار کمک میکند، برندسازی سبز است. در واقع، یکی از ضروریات موفقیت در کسب و کار رقابتی عصر حاضر، شناسایی عواملی است که بر ارزش ویژه برند سبز مؤثر هستند. از اینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز میباشد. جامعه آماری این پژوهش، تمامی خریداران محصولات و لوازم خانگی الکترونیکی در سطح شهر رشت را در بر میگیرد. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد و به منظور تحلیل دادهها و همچنین آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. پژوهش حاضر از نظر روش و ماهیت، از جمله تحقیقات توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی میباشد. نتایج حاصل از پژوهش گویای این امر است که رضایت سبز، وفاداری سبز، اعتماد سبز و تمایل به برند سبز عوامل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند سبز به شمار میروند. بهعلاوه، رضایت سبز تاثیر مثبتی بر وفاداری سبز و تمایل به برند سبز دارد اما تاثیر آن بر اعتماد سبز تایید نشد. همچنین اعتماد سبز، تمایل به برند سبز و رضایت سبز نیز بر وفاداری سبز تاثیر مثبت داشتند و در نهایت نیز، تاثیر مثبتی از جانب وفاداری سبز بر ارزش ویژه برند سبز یافت شد.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126420140421بررسی موقعیت استراتژیک صنایع دستی استان ایلام (براساس مدل SPACE)586813937FAنبی امیدیعضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز ایلاممحمدرضا امیدیمدرس دانشگاه پیام نور مرکز ایلامJournal Article20150810صنایع دستی از جمله صنایعی به شمار میرود که از یک طرف با هنر و ذوق و فرهنگ و تمدن در ارتباط است و از طرفی دیگر به دلیل ماهیت صنعتی با مفاهیم اقتصادی نیز مرتبط میباشد. اقتصاد صنایع دستی مدتی است که در صحنه جهانی مطرح و جایگاه مناسبی را به دست آورده است.
مشکلات بسیاری در ایران برای شکوفایی اقتصادی صنایع دستی مطرح است،که این موانع میتواند به ماهیت هنرهای دستی نیز آسیب برساند. کاهش سرمایهگذاری و کاهش فروش منجر به پایین آمدن سطح عرضه و در نهایت منسوخ شدن یک صنعت و هنر دستی خواهد شد. سطح موانع و محدودیتهای اقتصادی صنایع دستی چندان گسترده و وسیع میباشد که پرداختن به هنر اصیل که بن مایه صنایع دستی و هنرهای سنتی به شمار میرود را در اولویتهای بعدی قرار داده است.
استان ایلام در گستره تاریخی خود یکی از خواستگاههای اصلی تولید و عرضه صنایع دستی بوده است. بی شک آمیختگی نحوه زندگی با وسایل دست ساز عامل اصلی رونق صنایع دستی در استان ایلام میباشد. با گذشت زمان مشاهده میشود صرف نگاه فرهنگی و تاریخی به صنایع دستی نمیتواند آنگونه که شایسته است از هنرهای سنتی صیانت کند. اقتصادی کردن این صنایع با توجه به واقعیات محیط پیرامون، زمینه و بستر مناسبی را برای حفظ و توسعه هرچه بیشتر صنایع دستی فراهم خواهد ساخت.
برای برنامهپذیر کردن فعالیتهای مربوط به این حوزه نیازمند نوعی نگاه راهبردی و منسجم برای مشخص کردن موقعیت استراتژیک بنگاههای تولید و عرضه صنایع دستی میباشیم، که در این تحقیق با استفاده از مدل ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک این هدف دنبال میشود. محدوده تحقیق شامل استان ایلام (صنعتگران و واحدهای فعال صنایع دستی و هنرهای سنتی) میباشد. اصلیترین یافته تحقیق نشان دهنده قرار گرفتن صنایع دستی استان در ناحیه محافظه کارانه مدل SPACE میباشد. حالتی که در آن باید از فرصتهای موجود استفاده کرد و نقاط ضعف داخلی را برطرف نمود.
برای بهبود وضعیت، استفاده ترکیبی از روشها پیشنهاد شده است. افزایش سرمایهگذاری، گسترش آموزشهای هدفمند، استفاده اصولی از عوامل بازاریابی و کاربردی کردن وسائل دست ساز از جمله راهکارهای بهبود وضعیت راهبردی صنایع دستی در استان ایلام میباشد.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126420140421تبیین و تحلیل و اولویتبندی مدلهای سیستم بازاریابی هوشمند با استفاده از روش AHP698113938FAاسماعیل ملک اخلاقعضو هیات علمی دانشگاه گیلان، گروه مدیریتشیما سلطانیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشتنسترن طاهرپروردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشتJournal Article20150810در بازار پویای امروز، نقش مشتری بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. چرا که این بازارها از طریق دانش و اطلاعاتی که در اختیار شرکتها و مصرفکنندگان میباشد، معنا پیدا کردهاند و بر خلاف بازارهای سنتی که ایستا هستند، بازار هوشمند، پویا، متلاطم و غنی از اطلاعات است. ازطرفی برقراری ارتباط با مشتریان این نوع بازارها، نیازمند استراتژی جدید و حساب شدهای است، لذا در سالهای اخیر، بازاریابی هوشمند به یکی از مفاهیم و تکنیکهای مهم بازاریابی تبدیل شده و با شرکتهای بزرگ عجین گشته است. یکی از ابزارهای اساسی در پیادهسازی این استراتژی، سیستم بازاریابی هوشمند میباشد؛ بهکارگیری این سیستم موجب میگردد، سازمانها اطلاعات محیط اطراف خود را سریعتر و با دقت بیشتری تجزیه وتحلیل نمایند، نتایج حاصل را ذخیره و در مواقع مقتضی در دسترس تصمیمگیرندگان قرار دهند. در این مقاله بعد از بررسی سه مدل از سیستمهای بازاریابی هوشمند به اولویتبندی آنها با استفاده از روش AHP و نرمافزار Expert Choice پرداختیم و در این راه از نظرات 20 تن از کارشناسان و متخصصان در زمینه سیستمهای اطلاعاتی و بازاریابی بهره گرفتیم. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مدل لی و همکاران (1997) از نظر معیارهای اصلی این پژوهش (شامل جامع بودن، مانع بودن، ارتباط بین متغیرها، راحتی پیاده سازی، سودمندی) در رتبه اول، مدل سامادار و همکاران (1995) در رتبه دوم و مدل چندرا و همکاران (1995) در رتبه آخر قرار دارد.موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126420140421بررسی تأثیر آزادسازی تجاری بر واردات ذرت در ایران829213939FAجعفر حقیقتاستاد گروه اقتصاد، دانشگاه تبریزطراوت عارف عشقیدانشجوی دکتری گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تبریزابراهیم جاوداندانشجوی دکتری گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تبریز0000-0001-9781-6521Journal Article20150810حضور در بازارهای جهانی و بهرهگیری از مزیتهای تجارت خارجی راهگشای توسعه اقتصادی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه در چند دهه اخیر بوده است. آزادسازی تجاری یکی از مؤلفههای زیربنایی جهانی شدن است که به معنای برداشتن محدودیتهای تجاری در زمینه واردات و صادرات کالاها است. با توجه به اینکه کشور ما در زمینه تأمین ذرت مورد نیاز وابسته به واردات میباشد بررسی اثر آزادسازی تجاری بر واردات این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی اثر آزادسازی تجاری بر واردات محصول ذرت در ایران در دوره 89- 1349 پرداخته است. در این راستا از معیار سطح تجارت بینالملل (LIT) به عنوان شاخص آزادسازی تجاری بهره گرفته و به منظور بررسی روابط کوتاهمدت و بلندمدت بین متغیرهای تابع از الگوی خودتوضیح با وقفههای گسترده (ARDL) استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که در کوتاهمدت و بلندمدت آزادسازی تجاری اثر معنیداری بر واردات ذرت داشته و موجب افزایش واردات این محصول میشود.