موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810120200521An Evaluation of Iran’s Logistics Performance Index (LPI) in the Last Decadeارزیابی عملکرد جهانی محیط پشتیبانی تجاری ایران در یک دهه گذشتهو راهکارهای بهبود آن12647097FAمیرعبداله حسینیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی0009-0004-5521-9226,وحید بزرگیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20180306This article evaluates Iran’s LPI and its six components/indicators for biennial periods from 2007 to 2018 and introduces some recommendations for its improvement. In comparison to other countries, Iran’s LPI for biennial periods of the last decade (2007-2018) has been generally unfavorable. However, although it has been falling from 2007 to 2012, it has significantly been rising from 2012 to 2018. With the LPI rated from 1 (worst) to 5 (best) and the LPI scores categorized into four ascending categories of logistics-unfriendly, partial performers, consistent performers, and logistics-friendly, Iran with its LPI average score of 2.6 (out of 5) during 2010-2018 falls under the partial performers category (low- and middle-income countries with similar constraints). Hence, a small decrease in Iran’s LPI score may relegate it to the logistics-unfriendly category (countries with the worst LPI score or least developed countries). In this context, the four indicators with great negative effect on Iran’s LPI have been “ease of arranging competitively priced shipments”, “ability to track and trace consignments”, “frequency with which shipments reach consignees within scheduled or expected delivery times” and “efficiency of customs and border management clearance”. In contrast, the two indicators reinforcing Iran’s LPI have been “competence and quality of logistics services” and “quality of trade and transport infrastructure”. In fact, with these very levels of the latter two indicators, an appropriate re-allocation of the former four indicators may improve Iran’s LPI status.LPI ایران در منطقه و جهان جایگاه مناسبی ندارد و از وضع مطلوب، فاصله دارد. برای این ارزیابی از معیار گزارش دوسالانه بانک جهانی استفاده شده است. این مقاله عملکرد LPI ایران و مؤلفههای ششگانه آن را برای مقاطع دوسالانه از 2007 تا 2018 مطالعه و مورد ارزیابی قرار داده و اهم راهکارهای بهبود آن را ارایه مینماید. نتایج پژوهش گویای آن است که: عملکرد لجستیک تجاری ایران در مقایسه با کشورهای جهان طی مقاطع دوسالانه یک دهه گذشته (18-2007) ضعیف است؛ در حالیکه از 2007 تا 2012، از رتبه 63 به 112 شدیدا رو به نقصان بوده، از 2012 تا 2018 به رتبه 64 پیوسته بهطور معنیدار روبه بهبود بوده است. مطابق مقیاسبندی شاخص عملکرد لجستیک در پنج درجه و نیز توزیع امتیازهای این شاخص از نظر عملکرد لجستیک تجاری در چهار گروه نامطلوب، جزیی، هماهنگ و مطلوب، نتیجه میشود که ایران با احراز ارزش عددی با میانگین 6/2 از 5 از 2010 تا 2018 در شاخص عملکرد لجستیک در گروه کشورهای با عملکرد لجستیک جزیی قرار دارد و با وجود بهبود شاخص تا 2018 همچنان بیثبات و شکننده است و بیم آن میرود با اندکی کاهش در امتیاز شاخص LPI، به گروه کشورهای با عملکرد لجستیک نامطلوب- کشورهای باکمترین درجه توسعهیافتگی- سقوط کند. البته با همین ظرفیت و زیرساختها، با باز تخصیص بهینه در مؤلفهها، امکان ارتقای جایگاه آن شاخص ممکن است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_47097_d468c536b62ba89333f2268f79d4bf6c.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810120200521An Investigation on the Impact of Social Networks on Customers Relationship Management (Case Study of Banking Industry)بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر مدیریت روابط با مشتریان در صنعت بانکداری274447098FAزهرا وظیفهدانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانمیلاد وفاداردانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانسحر سالاردانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20181116In the 21st century and the millennium of information technology, the role of mass media is crucial and determinants, In other words, throughout the world, organizations are trying to use some kind of social media to their advantage. Meanwhile, banks are also one of the largest organizations that try to do business through social networking activities such as marketing, branding and customer relationship management. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of social networks on customer relationship management in the banking industry. This research is practical in terms of purpose and in terms of its implementation method, a survey is carried out. The statistical population of the research includes employees of branches of bank of the city of Zahedan, which is a questionnaire based on the models used for social networks and customer relationship management design And distributed among 83 employees. The results of this questionnaire were analyzed by SPSS 24 and smart PLS softwares. The results showe that at 95% confidence level, the Navigation variables are 53/0, Intelligence 59, Interaction 0.26, and Source Credibility 0.47 of the changes related to customer relationship management.در قرن بیست و یکم و هزارهی فناوری اطلاعات، نقش وسایل ارتباط جمعی بسیار مهم و تعیینکننده است، بهعبارتی در تمام دنیا سازمانها سعی میکنند به نحوی از رسانههای اجتماعی مختلف به نفع خود استفاده کنند. در این میان بانکها نیز یکی از بزرگترین سازمانهایی هستند که سعی میکنند از طریق شبکههای اجتماعی به کارهای مختلفی مانند بازاریابی، برندینگ و مدیریت ارتباط با مشتریان بپردازند. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر مدیریت روابط با مشتری در صنعت بانکداری است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شعب بانک رفاه شهرستان زاهدان است که پرسشنامه آن برمبنای مدلهای بهکارگرفته شده شامل، مدل NICI برای شبکههای اجتماعی و مدل مدیریت روابط با مشتریان سین و همکاران و مدل دانایی و همکاران، طراحی شده و میان 83 نفر از کارکنان توزیع گردید. پرسشنامههای پژوهش توسط نرمافزارهای 24 SPSS و smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت اطمینان بیشر از یافتههای بهدست آمده، مصاحبهای نیز با 12 نفر از مسئولین و مدیران بانک انجام شد. در نهایت، یافتهها نشان داد که در سطح اطمینان 95/0، متغیر دسترسی، هوشمندی، تعاملات و اعتبار منابع هر کدام بهترتیب 53/0، 59/0، 26/0 و 47/0 از تغییرات مربوط به مدیریت ارتباط با مشتریان را تبیین میکنندhttps://barresybazargani.itsr.ir/article_47098_9bb9654498003dae8fcb8bf59d94b6c5.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810120200521Results, Works and Presentation of a Technological Model to Solve the Challenges of Information Asymmetry in Industrial Property Insuranceارائه مدلی فناورانه برای حل چالش های حاصل از عدم تقارن اطلاعات در بیمه مالکیت صنعتی456247099FAمهدی ناصردانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضاییسید امیر علی تاجکارشناسی ارشد حقوق ثبت املاک و اسناد دانشگاه علوم قضاییJournal Article20181225
Information asymmetry is a phenomenon that overestimates the implementation of the terms of industrial property insurance contracts. This phenomenon occurs in the absence of information transparency, so that one of the parties to the contract has access to information that is not at the disposal of the other. Although some of the principles governing industrial property insurance contracts, such as the principle of maximum good faith, require contracting parties to provide accurate information and provide information transparency, but in cases of misconduct in one of the interlocutors, the proper implementation of contracts concluded in this area is challenged encountered. One of the consequences of this phenomenon is the negative choice of the insurer and the insurer and creates moral hazard, which has a bad effect on the economic development of a country. There are, of course, solutions to address these challenges, which is best to create information transparency through the implementation of new electronic tools in Iran's legal system. The BlockChain is a place where, having unique features and new tools, it provides the possibility of maximum transparency and causes the elimination of this phenomenon.
عدم تقارن اطلاعات پدیدهای است که اجرای مفاد قراردادهای بیمه مالکیت صنعتی را تحتالشعاع قرار میدهد. این پدیده در موارد عدم وجود شفافیت اطلاعاتی رخ میدهد به گونهای که یکی از طرفین قرارداد نسبت به اطلاعاتی دسترسی دارد که در اختیار دیگری نیست. اگرچه برخی از اصول حاکم بر قراردادهای بیمه مالکیت صنعتی مانند اصل حداکثر حسن نیت، طرفین قرارداد را ملزم به ارائه اطلاعات دقیق و ایجاد شفافیت اطلاعاتی میکند، اما در موارد وجود سوءنیت در یکی از متعاملین، اجرای صحیح قراردادهای منعقده در این حوزه با چالش مواجه میشود. از جمله نتایج ایجاد این پدیده انتخاب منفی بیمهگر و بیمهگذار و ایجاد مخاطرات اخلاقی است که واجد آثار سوء بر توسعه اقتصادی یک کشور تلقی میشود. البته راهحلهایی در راستای حل این چالشها موجود است که بهترین آن ایجاد شفافیت اطلاعاتی از طریق پیادهسازی ابزارهای نوین الکترونیکی در نظام حقوقی ایران میباشد. بلاکچین بستری است که با برخورداری از شاخصههای منحصر به فرد و ابزارهایی نوین، امکان ایجاد شفافیت حداکثری را فراهم نموده و موجبات رفع این پدیده را ایجاد مینماید.https://barresybazargani.itsr.ir/article_47099_8f20e115ad97c58af69a4ea0e9ad35e8.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810120200521An Evaluation of Effective Factors on Adoption of Date Crop Insurance
(Case Study of Kerman Province)بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه محصول ( مورد مطالعه خرما در استان کرمان)637647100FAمهدیه ساعیبخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمان، ایران.Journal Article20190203The purpose of the this study is to investigate the factors underpinning the adoption of date insurance in Kerman province (Bam). The study is based on a descriptive-correlational method and 2916 gardeners are considered as statistical society during 2016-2017. Using the Cochran formula, 225 gardeners are selected by systematic sampling. The content validity of the instrument is confirmed by a panel of experts, and its reliability after the preliminary test is estimated at 0.8 using Cronbach's alpha coefficient. Comparing the characteristics of the adoptive and non-adoptive gardeners using t and Mann-Whitney tests showe that there is a significant difference between the education level of two groups with 95% probability. Also, there are significant differences between adopters and non-adopters in terms of "relation with promoters and insurance experts" and "participation in cooperatives"; however, there are not significant differences in terms of "participation in educational and promotional classes", "participation in local formations"," Participation in rural council decisions "and" Participation in constructive mobilization decisions ". The results of logistic regression showe that there are positive and significant relationships between the experience of gardeners, drought and adoption of insurance, but a significant negative correlation between loan reception and adoption of insurance by the gardeners. Prioritizing high income growers and raising awareness of the agricultural insurance program can be effective in adopting date insurance.هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بیمهی خرما توسط باغداران استان کرمان (مطالعهی موردی شهرستان بم) است. پژوهش، مبتنی بر روش توصیفی-همبستگی است که در آن 2916 نفر از باغداران شهرستان بم در سال زراعی 96-1395 بهعنوان جامعهی آماری در نظر گرفته و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۲۲۵ نفر بهصورت نمونهگیری نظاممند انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه با کسب نظرات متخصصان و پایایی آن نیز پس از آزمون مقدماتی با استفاده از ضریب کرونباخ آلفا 74/0 بهدست آمد. مقایسهی ویژگیهای باغداران پذیرنده و نپذیرنده با استفاده از آزمونهای پارامتری t و ناپارامتری من ویتنی نشان داد که با احتمال 95 درصد بین سطح تحصیلات دو گروه، تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین از نظر «ارتباط با مروجان و کارشناسان بیمه» و «مشارکت در تعاونیها» با احتمال 95 درصد بین پذیرندگان و نپذیرندگان تفاوت معنیدار وجود داشت؛ اما، بین «شرکت در کلاسهای آموزشی-ترویجی»، «شرکت در تشکلهای محلی»، «مشارکت در تصمیمات شورای روستا» و «مشارکت در تصمیمات بسیج سازندگی» در دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتایج مدل رگرسیون لجستیک نیز نشان میدهد که بین سابقه کشت، خشکسالی و احتمال پذیرش بیمه رابطهی مثبت و معنیدار؛ اما، بین دریافت وام با احتمال پذیرش بیمه رابطهی منفی و معنیدار وجود دارد. در اولویت قرار دادن باغداران با درآمد بالاتر و افزایش آگاهی نسبت به برنامهی بیمهی محصولات کشاورزی میتواند در پذیرش بیمهی خرما توسط باغداران مؤثر باشد.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_47100_fa2da7b406ae317aacd44cde76928a1d.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810120200521Identification and Ranking of Green Financing Components for the
Development of Green Economy Index (Case Study of Qazvin Province)رتبهبندی مولفههای تامین مالی سبز در بنگاههای کوچک و متوسط ( روش تحلیل شبکهای فازی)779247101FAپروانه قلی پورکارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.محمد مهدی مظفریدانشیار، گروه مدیریت صنعتی،دانشگاه بینالملل امام خمینی قزوین،قزوین، ایرانJournal Article20171227In recent years, Payiag attention to environmental issues and future challenges have become as <br /> important considerations for industries to achieve financial goals and earn a higher share in the <br /> market by development, green and clean energy, reduction of Pollution and the correction of <br /> consumption in natural resources. The purpose of this research is to identify and rank green financing components for developing green economy index in small and medium companies of Qazvin City using fuzzy network analysis method. This is a descriptive-survey study. After the evaluation of the studies with Fuzzy Network Analysis Techniques are identified 20 items according to experts, <br /> mangers. For analysis of data, the permutation technique and genetic algorithm were used. The results indicate that the maintenance and conservation component of energy is of the highest importance in green financing for the development of the green economy of small and medium enterprises, and other components are ranked according to their importance in table 5, respectively.در سالهای اخیر، مسائل محیط زیست و توجه به چالشهای آتی صنایع در اکثر کشورها بهعنوان یک موضوع مهم در بنگاهها، جهت رسیدن به اهداف مالی و کسب سهم بالاتر در بازار بهواسطه توسعه صنایع، انرژیهای سبز و پاک، کاهش آلودگی و مصرف درست منابع طبیعی مطرح شده است. واژه اقتصاد سبز در اکثر مجامع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان ارائه شده و مورد توجه خاصی است. اقتصاد سبز بهعنوان یک رویکرد اقتصادی قادر است زندگی را با کیفیتهای بهتری با وجود محدودیتهای زیست بومی کره زمین برای همگان فراهم نماید. هدف این پژوهش در راستای شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای تأمین مالی سبز برای توسعه شاخص اقتصاد سبز در بنگاههای کوچک و متوسط استان قزوین با استفاده روش تحلیل شبکهای فازی است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی - پیمایشی است. بعد از ارزیابی دقیق مطالعات با استفاده از تکنیک تحلیل شبکهای فازی، 20 مؤلفه با توجه به نظر خبرگان آشنا در این حوزه شناسایی شده و بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک ادغامی پرموتاسیون و الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. نتایج بیانگر این است که مؤلفه نگهداری و محافظت از انرژی بالاترین اهمیت در تأمین مالی سبز جهت توسعه اقتصاد سبز بنگاههای کوچک و متوسط را دارد و سایر مؤلفهها بر مبنای اهمیتشان در جدول (5) بهترتیب رتبهبندی شدهاند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_47101_5f293db30e616e7f5100af2c35b23e25.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810120200521The Effect of Unit Price on the Store Price Image and Customer’s
Shopping Intentions (Case Study of food stores in Karaj)تأثیر قیمت واحد بر تصویر قیمت فروشگاه و قصد خرید مشتریان9311047102FAمحسن اکبریمدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0003-1884-6656محمد رحیم رمضانیانمدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانستاره جانی پورمدیریت بازرگانی، راهبرد شمال، رشت، ایرانسیده صدف وشکائی نژاددانشگاه گیلانJournal Article20190117The main purpose of the present research is the effect of unit price on the store price image and customer’s shopping intentions in food stores in Karaj. The purpose of this study is applied and in terms of collecting and analyzing data, is descriptive. The statistical population of the research is the customers of tow types of grocery stores in the city of Karaj. Because of the unlimited society, the Cochran formula of the unlimited society are used to determine the sample size. SPSS 22 and Smart PLS 2 software are used to analyze the data. The results of the research showe that out of the 18 hypotheses, only one hypotheses is rejected and the rest are confirmed..
افزایش رقابت میان کسب و کارها، سبب شده تا مصرفکنندگان با شمار زیادی از برندهای گوناگون محصولات مصرفی مواجه شوند که بسیاری از آنها از لحاظ کاربرد مشابه یکدیگر هستند. در این میان مراکز فروش و ارائه این کالاها و خدمات برای تأثیرگذاری بر تصمیم خرید مصرفکنندگان از روشهای گوناگونی همچون قیمت واحد محصولات در بهبود تصویر مشتریان از قیمت محصولات فروشگاه خود استفاده میکنند، تا از این طریق بتوانند مشتریان را به خرید و تکرار خرید تشویق نمایند و با افزایش فروش بر سودآوری فروشگاه خود بیفزایند. این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر قیمت واحد بر تصویر قیمت فروشگاه (شامل ابعاد پردازش، حساسیت، ارزیابی، ادراک و ارزش قیمت فروشگاه) و قصد خرید مشتریان است. همچنین نقش میانجی تصویر قیمت فروشگاه و ابعاد آن میان قیمت واحد و قصد خرید مشتریان بررسی شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل دادهها، توصیفی است. جامعه آماری تحقیق، مشتریان فروشگاه مواد غذایی در شهر کرج میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق نیز از نرمافزار SPSS22 و Smart PLS2 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که قیمت واحد بر تصویر قیمت فروشگاه و نیز بر ابعاد آن تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین تصویر قیمت فروشگاه بر قصد خرید مشتریان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. علاوه بر این تصویر قیمت فروشگاه میان قیمت واحد و قصد خرید مشتریان نقش میانجی را دارد و تمام ابعاد تصویر قیمت فروشگاه بهجز حساسیت قیمت نیز نقش میاجی را میان قیمت واحد و قصد خرید مشتریان ایفا میکند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_47102_12e611e9dcc1e078a01e0aacef5f83fa.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810120201121Identifying to Effective foctores of the Stock Price Crash Riskشناسایی عوامل موثر بر سقوط قیمت سهام ( مرور ادبیات)1113247103FAسروه فرزاداموزش و پرورشجمال قاسمیدانشکده برق دانشگاه مازندران، دانشیارJournal Article20190130The purpose of this study is in the country to review the theoretical foundations, theories related to the stock price crash risk, and the literature. This study showe that during the last ten years, many studies have been conducted on the stock price crash risk in the country and in most previous studies, the main focus has been on the factors affecting the risk of stock price falls and very little research on the method used to predict. The study of these studies showe that, there is a negative and significant relationship between variables such as conservatism, working capital management, institutional investors, audit quality, financial flexibility, profitability, return on assets, company size, book value to book value of equity, continuity of auditor selection, auditor specialization in industry, managerial ownership, independence of board members, short-term debts, debt maturity, dividend payment. And there is a positive and significant relationship between the lack of transparency of financial information, heterogeneity of investors' opinions, adjusted comments, reorganization, abnormal discretionary expenses, abnormal operating cash flows, accrual-based earnings management, ratio of non-executive board members, major weaknesses in internal control, liquidity, overconfidence management, information asymmetry, growth and decline stages, tax avoidance, ownership concentration, and exploratory business strategy.هدف از انجام پژوهش حاضر، مروری بر مبانی نظری، نظریههای مربوط به خطر سقوط قیمت سهام و ادبیات موضوع در داخل کشور هست. این بررسی نشان داد که طی ده سال گذشته مطالعات زیادی در زمینه خطر سقوط قیمت سهام در داخل کشور انجام گرفته است و در اکثر مطالعات پیشین توجه اصلی بر روی عوامل مؤثر بر خطر سقوط قیمت سهام بوده و تحقیقات بسیار کمی در رابطه با روش مورداستفاده برای پیشبینی خطر سقوط قیمت سهام انجام شده است. همچنین از روشهای مختلف اندازهگیری خطر سقوط قیمت سهام استفاده شده اما نتیجهگیریها بر مبنای روشهای مختلف اندازهگیری خطر سقوط قیمت سهام، به تفکیک بررسی نشده است. بررسی این مطالعات نشان میدهد که متغیرهایی مانند محافظهکاری، مدیریت سرمایه در گردش، سرمایهگذاران نهادی، کیفیت حسابرسی، انعطافپذیری مالی، سودآوری، بازده داراییها، اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، نسبت کیوتو بین، تداوم انتخاب حسابرس، تخصص حسابرس در صنعت، مالکیت مدیریتی، استقلال اعضای هیأت مدیره، دوگانگی وظیفه رییس هیأت مدیره، بدهیهای کوتاهمدت، سررسید بدهی، پرداخت سود سهام رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. درحالیکه بین عدم شفافیت اطلاعات مالی، ناهمگنی عقاید سرمایهگذاران، اظهارنظر تعدیلشده، تجدید سازمان، هزینه اختیاری غیرعادی، جریانهای نقدی عملیاتی غیرعادی، مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی، نسبت اعضای غیرموظف هیأت مدیره، ضعفهای عمده کنترل داخلی، نقدشوندگی، اطمینان بیش از حد مدیریتی، عدم تقارن اطلاعاتی، مراحل رشد و افول، اجتناب از مالیات، تمرکز مالکیت، راهبرد تجاری اکتشافی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد همچنین بین بازده حقوق صاحبان سهام و اهرم مالی، نسبت قیمت به سود هر سهم، میانگین بازده واقعی، با خطر سقوط قیمت سهام رابطه معنیداری وجود نداردhttps://barresybazargani.itsr.ir/article_47103_9da192d273cee16007ad5f334722f3e7.pdf