موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810020200320The effects of Africa's Free Trade Area on Iran's exportتاثیر ایجاد منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا بر صادرات ایران12944964FAمحمد رضا عابدین مقانکیاستادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20190101Using analitical and documentory method, this paper investigates the establishment of Africa’s Free Trade Area (AFTA) on exports of Iran.
Following a Statistical Survey of Iran and Africa Political-Conomic relations, landscape of Africa in 2030, AFTA and It’s different aspects, we will Investigate the Impacts of this agreement on export of Iran.
The analysis shows that this agreement could decrease the export by 50 Percent of total 342 Million Dollars to Algeria, Egypt, Cameron, Ethiopia and Tunisia.
The final result of Paper is that it would be better for Iran to use from it’s current Position as a Proct or member of Africa union to be a member of this Free trade Agreement-in order to keep the level of export. .
انعقاد موافقتنامههای همگرایی منطقهای در شکلهای مختلف یکی از ابزارهای لازم برای توسعه و افزایش تجارت و کسب منافع بیشتر برای کشورهای عضو است. 44 کشور از 54 کشور آفریقایی در 21 مارس 2018 اقدام به امضای یک منطقه تجارت آزاد (AFCFTA) نمودند. این درحالیاست که تنها در حدود 10 درصد از نیازهای وارداتی منطقه بهصورت درونگروهی تأمین میشود. ایران سهم ناچیزی در بازار 360 میلیارد دلاری منطقه مذکور دارد.
این مقاله در چارچوب روش تحلیلی و اسنادی، سعی میکند تأثیر ایجاد این منطقه تجارت آزاد را بر صادرات ایران بررسی کند. در این راستا، به دنبال ارایه تصویری آماری از ایجاد اقتصادسیاسی حضور ایران در آفریقا، چشمانداز آفریقا در سال 2030، منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا و ویژگیهای آن، به آثار انعقاد این موافقتنامه بر صادرات ایران پرداخته و نشان میدهد که این اقدام میتواند در حدود 50 درصد صادرات 342 میلیون دلاری ایران به کشورهای الجزایر، مصر، کامرون، اتیوپی و تونس را دچار محدودیت کند.
نتیجه نهایی مقاله این است که ایران به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا میتواند نسبت به انعقاد موافقتنامه با این منطقه تجارت آزاد اقدام کند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_44964_19bdbfc4d886b19b9974be504c1daf69.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810020200320Ranking of obstacles in growth of Iranian non-oil exports to Russia by using the Analytic Network Processرتبه بندی موانع رشد پایدار صادرات غیر نفتی ایران به بازار روسیه با استفاده از روش تحلیل فرآیند شبکه ای304544965FAاحسان رسولی نژاددکترای اقتصاد از دانشگاه دولتی سنتپترزبورگ روسیه، استادیار گروه مطالعات روسیه، آسیای میانه و قفقاز، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران0000-0002-7726-1757Journal Article20180908Boosting exports of local products to global markets is one of the current important economic issues in Iran. Despite Russia has been considered as a potential and emerging market for Iranian products, official data expresses the quite failure of Iran to achieve a favorable market share in this country. The main purpose of this paper is to exploring the main obstacles of developing Iranian exports to Russia and ranking them through the Analytical Network Process. The major results of this paper proved that banking facilitation, sanctions, business culture, governmental supports of non-oil exports and dissimilarities of export standards between Iran and Russia are the main obstacles in this matter. <br /> یکی از مسائل مهم در اقتصاد ایران، توسعه و افزایش صادرات کالاهای تولید داخل به بازارهای جهان است. کشور روسیه بهعنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان و بازاری نوظهور از بازارهای پرپتانسیل کالاهای ایران محسوب میشود. اما آمار و دادهها نشان از عدم موفقیت ایران در بهدست آوردن سهم مناسب در بازار فدراسیون روسیه برای صادرات کالاهای تولید داخل دارد. در این مقاله، با استفاده از دادههای میدانی (دید و نظر خبرگان روسی و ایرانی) مهمترین عوامل مؤثر بر عدم توسعه پایدار صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای فدراسیون روسیه شناسایی و با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای مورد رتبهبندی قرار گرفتهاند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که در رتبهبندی درونگروهی، در گروه معیارهای اقتصادی، تسهیل مراودات بانکی و قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ایران، در گروه معیارهای سیاسی، معیار تحریمها و سفر هیأت بلندپایه دو کشور، در گروه معیارهای فرهنگی - اجتماعی، آشنایی با فرهنگ کسبوکار در روسیه و مطلوبیت مصرفکننده روس از مصرف کالاهای اروپایی، و از گروه سایر معیارها، حمایت دولت از صادرات غیرنفتی و عدم تناسب استانداردهای کالاها بین دو کشور مهمترین عوامل بودهاند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_44965_d1516bd29dd9f54ff8ed0d36f72334d2.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810020200923Identification and prioritization of indicators of relative attractiveness of export markets
(Case Study: Russian Export Market)شناسایی و اولویت بندی شاخص های ارزیابی جذابیت نسبی بازارهای صادراتی (مورد مطالعه: بازار صادراتی روسیه)466244966FAفاطمه صابریاندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی بینالملل، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانمهدی ابراهیمیعضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری استادیار گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی تهرانJournal Article20180707Choosing a suitable target market is one of the main requirements for making a profit in the export process and a successful presence in international markets. Accordingly, effective policy making in the field of export requires the identification of export markets and priority products for future investments. In this paper, the hierarchical analysis methodology is used in which a decision issue is divided about the indicators of attractiveness of export markets to different levels of purpose, criteria, sub criteria and options. Comprehensive ranking of 16 indicators for assessing the attractiveness of export markets and selecting the appropriate options for final selection of important indicators in assessing the attractiveness of an export market, taking into account the 16 main criteria, including the criteria of the geographical distance of origin with the target market, the size of the market (demand), the share of imports in the destination country’s trade, the rate of growth of market, the rate of market profir
انتخاب بازار هدف مناسب، یکی از الزامات اصلی کسب سود در فرایند صادرات و حضور موفق در بازارهای بینالمللی محسوب میشود و سیاستگذاری مؤثر در حوزه صادرات، مستلزم شناسایی بازارهای صادراتی و محصولات اولویتدار برای سرمایهگذاریهای آتی است. در این مقاله، شاخصهای جذابیت بازارهای صادراتی از طریق مصاحبه با خبرگان و بهرهگیری از روش مرور اسنادی، استخراج و سپس، با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی AHPاولویتبندی شدهاند؛ دادهها مبتنی بر تحلیل محتوای مصاحبههای حضوری صورت گرفته در مورد شاخصها، با ۱۵ مدیر صادرکننده
نمونه کشور است. در انتها نیز، با بهرهگیری از شاخصهای استخراج شده، جذابیت بازار صادراتی کشور روسیه برای صادرات محصولات ایرانی، بهعنوان نمونه؛ مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نتایج تحلیلها، بیانگر آن است که اولاً اولویت شاخصهای ارزیابی جذابیت بازارهای صادراتی با توجه به ویژگیهای خاص هر بازار مشخص میشود؛ ثانیاً، شاخصهای فاصله جغرافیایی با مبدأ، اندازه بازار، سهم واردات در تجارت کشور مقصد و شدت رقابت از بیشترین اولویت و اهمیت در مقایسه با سایر شاخصها برخوردارند. همچنین، مدیران مورد مصاحبه در این تحقیق، صادرات به روسیه را بهطور کلی جذاب میدانستند اما بازار روسیه را، یک بازار صادراتی چالشی نیز توصیف نمودهاند که موفقیت در آن برای صادرکنندگان ایرانی، مستلزم توجه به نکاتی ویژه است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_44966_e247185cc1f4169f81c04029fd794980.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810020200320idenrifying the relationship between internet marketing capabilities and the growth of export marketsبررسی رابطه قابلیتهای بازاریابی اینترنتی و رشد بازارهای صادراتی(مورد مطالعه شرکتهای صادرکننده کوچک تا متوسط شهر تهران)637744968FAناصر یزدانیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه شاهدمحمد یوسفیکارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی بین الملل-دانشکده علوم انسانی- دانشگاه شاهد0000-0002-0307-1918Journal Article20181119This research, by studying past research and gathering information from reliable sources, by examining a conceptual model, has tested the relationship between the use of Internet marketing capabilities and the growth of export markets. The statistical population of this study is exporter examplar companies in the commercial, industrial, service and agricultural sectors that are active in international markets. The required data based on the analytical framework of the research is obtained through a researcher-made questionnaire distributed among the international marketing managers of the research community. To evaluation the validity of the questionnaire, the views of university professors and business experts have been used. Cronbach's alpha method is used to measure the reliability of the questionnaire, which is the result of spss software outputs. The research hypotheses were analyzed using the structural equation model in Lisrel software. The results of the research indicate that there is a positive and significant relationship between the use of internet marketing capabilities and the growth of export markets.اینترنت یک فناوری در حال توسعه است که محیط متفاوتی را برای فعالیتهای بازاریابی بینالملل و گسترش روابط تجاری فراهم ساخته و بنابراین ارزیابی تأثیرات اینترنت بر شرکتهای فعال در بازارهای بینالمللی یک بخش در حال رشد از بدنه دانش بازاریابی و مدیریت شرکتهای بینالمللی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه قابلیتهای بازاریابی اینترنتی و رشد بازارهای صادراتی در شرکتهای نمونه صادراتی ایرانی انجام گرفته است. این پژوهش با بررسی یک مدل مفهومی، به بررسی رابطه استفاده از قابلیتهای بازاریابی اینترنتی و رشد بازارهای صادراتی را پرداخته است. جامعهآماری، شرکتهای نمونه صادراتی در بخشهای تجاری، صنعتی، خدماتی و کشاورزی فعال در بازارهای بینالمللی است. دادههای مورد نیاز بر اساس چارچوب تحلیلی تحقیق از طریق پرسشنامه محققساخته توزیع شده بین مدیران بازاریابی بینالملل شرکتهای جامعه تحقیق بهدست آمده و روایی پرسشنامه با نظرات اساتید دانشگاه و کارشناسان بازرگانی ارزیابی شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که حاصل خروجیهای نرمافزار spss میباشد. فرضیات پژوهش به کمک مدل معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نرمافزار لیزرل بررسی شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بین استفاده از قابلیتهای بازاریابی اینترنتی و رشد بازارهای صادراتی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_44968_1a12a89255bdd8c24b2814cfdf444725.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810020200320Identification and prioritization of international market entry ways (Case study: organic fertilizer)شناسایی و اولویت بندی روشهای ورود به بازارهای بین المللی (مورد مطالعه: کودهای ارگانیک)779044970FAمحمد معصومکارشناس ارشد کارآفرینی.دانشگاه تهران، تهران، ایرانرضا محمدکاظمیدانشیار دانشکده کارآفرینی.دانشگاه تهران، تهران، ایرانبهروز زارعیدانشیار دانشکده کارآفرینی .دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20181015The purpose of this study is identification and prioritization of international market entry ways. Target population of this study consists of academic experts in the field of international trade and managers of organic fertilizer companies which work in foreign markets. This research, in terms of strategy, is a mixed (qualitative and quantitative) research. In the qualitative section, using qualitative content analysis and open, axial & selective coding, the ways of entering to the international markets are identified. Also in quantitative section in order to prioritization of identified ways, analytical hierarchy process (AHP) is used. Based on data analysis a model of entry ways to international market is identified. Accordingly, two strategy of participation in investments (including direct investments and indirect investments) and non-participation in investments (including partnership agreements and export) are identified as the ways of entering to international markets. Also according to the results in the quantitative section, direct exports, indirect exports, cooperation agreements, indirect investments, joint ventures, full ownership and concessions are the most important ways to enter the international markets
هدف از این پژوهش شناسایی روشهای ورود به بازارهای بینالمللی است. جامعه آماری پژوهش عبارتند از خبرگان دانشگاهی در حوزه تجارت بینالملل و نیز مدیران شرکتهای تولیدکننده کودهای ارگانیک که در بازارهای خارجی فعالیت دارند. این تحقیق به لحاظ استراتژی، از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری باز، محوری و انتخابی اقدام به شناسایی روشها شده است. در بخش کمی نیز بهمنظور رتبهبندی روشهای شناسایی شده از رویکرد تحلیل سلسه مراتبی (AHP) بهره گرفته شده است. برمبنای تجزیه و تحلیل دادهها مدلی شناسایی شده که روشهای ورود به بازارهای بینالمللی را ارائه مینماید. بر این اساس دو راهبرد کلی مشارکت در سرمایهگذاری (شامل سرمایهگذاری مستقیم و سرمایهگذاری غیرمستقیم) و عدم مشارکت در سرمایهگذاری (شامل موافقتنامههای قراردادی و صادرات) بهعنوان روشهای ورود به بازارهای بینالمللی شناسایی شده است. با توجه به نتایج در بخش کمی نیز صادرات مستقیم، صادرات غیرمستقیم، قرارداد همکاری، سرمایهگذاری غیرمستقیم، سرمایهگذاری مشترک، مالکیت کامل و اعطای امتیاز به ترتیب مهمترین روشهای اصلی ورود به بازارهای بینالمللی هستند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_44970_614ed3f69b3d72f12a4fe503c6ad0889.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810020200320Studying the Rules of Hijab Corporation With Comparative Study in German and Iranianمطالعه قواعد عبور از شخصیت حقوقی شرکت با مطالعه تطبیقی در حقوق آلمان و ایران9110425401410.22034/bs.2022.254014FAرسول مظاهری کوهانستانیهیات علمی گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهانمحمدجواد حیدریان دولت آبادیدانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهانJournal Article20180930the legal solutions for confronting abuse of limited liability rule in companies, in Germany law with emphasizing on two fundamental subjects that are inadequate capital of the company and supervision and control in corporate groups is investigated. The result reveals that in Iran law the urgent confrontation with paper companies phenomenon, instrumental use of company and abuse of limited liability referring to jurisprudence and legal basics is a necessity , but in short time it only demands intervention of the legislator; and the case law at least in some problems such as increasing the amount of minimum legal fund for forming and managing company cannot play a role; however, in confrontation with such companies it can reject acquiring actual will behind forming company with at least present legal fund and know such company as factitious and instrumental in control of shareholder to benefit from limited liability. Because the nature of forming company with disproportionate fund regarding to the company’s aims and subject provides vivid statistic of shareholders’ intentions to abuse and make themselves as one of the parties in the company’s transactions.
Using the documentary and analytic methad, and Comparative Study between Germany and Iran.
در این تحقیق، با استفاده از روش تحلیلی و اسنادی، و با مقایسه تطبیقی آلمان و ایران، راهحلهای حقوقی مقابله با سوءاستفاده از قاعده مسئولیت محدود در شرکتها، مورد بررسی قرار گرفته و این نتیجه حاصل شده که در حقوق ایران مقابله با پدیده شرکتهای کاغذی، استفاده ابزاری از شرکت و سوءاستفاده از مسئولیت محدود از طریق تشکیل شرکت با سرمایه ناکافی، با استناد به مبانی فقهی و حقوقی امکانپذیر است؛ لیکن در کوتاهمدت فقط مداخله قانونگذار را میطلبد و رویه قضایی حداقل در برخی از مسائل نمیتواند نقشی داشته باشد؛ هرچند رویه قضایی در مواجهه با چنین شرکتهایی میتواند اراده واقعی را در پس تشکیل شرکت با حداقل سرمایه قانونی، احراز نکند و چنین شرکتی را صوری و به مثابه ابزاری در دست سهامدار برای استفاده از مزایای مسئولیت محدود بداند؛ چراکه نفس تشکیل شرکت با سرمایه نامتناسب با موضوع و مقاصد شرکت، اماره روشنی بر قصد سوءاستفاده سهامداران یا طرف قرار گرفتن خودشان در معاملات شرکت است.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_254014_d590fb0381e70b87bb905f6335df6507.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810020200320Investigating the Effects of Customs Exemptions and Income Tax Reductions on Government Incomeبررسی اثرات معافیتهای گمرکی و تخفیفات حقوق ورودی بر درآمد گمرکی دولت10512544972FAسیدهادی عربیعضو هیات علمی و دانشیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه قمحسین هرورانیدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه قم و پژوهشگر ارشد گروه بازرگانی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلسJournal Article20181110Due to being various notes and different exceptions. in trade laws, business sector or particulal groups have alwaye tried to use the relative renred of these laws.
Giving entensive tax breaks without justified reasons led to inefficient trading system and Cunses the enforcement system to be weak. So, the organizing tax exemprions is very necesity.
this Study, using the analytical method and doucmentary studies, tried to estimate the effect of removing these costumary exemptions on revenue of state.
Granting extensive tax breaks without justified reasons leads to inefficiency trading system and weak enforcement system is essential in this respect, organizing the above exemptions. It must however be noted that the order imposed by the legislator and the main objective of supporting and helping a particular sector has been strengthened and stopping it without undergraduate studies may be an impact on the sector, By analiytical method and using documentory studies<br /> this article tries to estimate itseffects on goverments revenue and answer the question ,whether the granting of exemptions and allowances customs duties in line with the scope and diversity of the country or materials necessary for regulatory decisions must be taken seriously?
وجود تبصرههای متنوع و استثنائات گوناگون در قوانین مربوط به بخش تجارت با توجه به ایجاد رانت و مزیت برای بخش یا گروهی خاص همواره با درخواستهای جدید از سوی سایر بخشهای اقتصادی به بهانههای مختلف مواجه بوده است. اعطای معافیتهای مالیاتی گسترده بدون دلایل توجیهی، به ناکارایی نظام تجاری و ضعف نظام اجرایی منجر میشود که در این راستا ساماندهی معافیتهای فوق کاملاً ضروری است. از سوی دیگر باید توجه شود که منظور و مقصود اصلی حمایت اعمال شده از طرف قانونگذار تقویت و کمک به گروههای خاص بوده است و قطع یکباره آن میتواند بهمثابه ضربهای بر آن گروه باشد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از شیوه مطالعات اسنادی، ضمن برآورد آثار آن بر کاهش درآمد دولت، در پی پاسخ به بررسی تأثیر اعطای معافیتهای گمرکی و تخفیفات حقوق ورودی با این گستردگی و تنوع بر اقتصاد کشور استhttps://barresybazargani.itsr.ir/article_44972_488b0837690ca94291f101e111e1ec2b.pdf