موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179620190723Effecting Factors on Managers Empowerment and Financial Management Effectiveness with Emphasize on Organic Indices in Organization
(Case Study: Knowledge-based Companies of Kermanshah City)عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران و اثربخشی مدیریت مالی با تاکید بر بسترهای ارگانیکی در سازمان (مورد مطالعه: شرکت های دانش بینان شهر کرمانشاه)82236585FAآناهیتا فرجیگروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانسحر سرخوندیگروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20180225The present study aims at achieving to a sustainable value in the organizational cycle with emphasize on organic indices in effectiveness and empowerment of managers as a part of the system and more development of the structure. The present study has been conducted by using a confirmatory factor analysis and LISREL software in knowledge-based companies of Kermanshah and is considered as an applied study. The data is collected by using self-made questionnaire and interview. The statistical population of this study includes 40 knowledge-based companies of Kermanshah province. Findings from the research suggest that the effectiveness financial management and managers empowerment in knowledge-based companies of Kermanshah is processable and functional, and there is a direct and significant relationship among dependent (organizational health variables, budgeting) and independent varibles (monitoring principles and Characteristics Conditions with empowerment).چکیده<br /> <br /> هدف از پژوهش حاضر دستیابی به ارزشی پایدار در چرخه سازمانی با تاکید بر بسترهای ارگانیکی در اثربخشی و توانمندسازی هرچه بیشتر مدیران بهعنوان جزئی از سیستم و تکامل هرچه بیشتر ساختار میباشد.<br /> این پژوهش با استفاده از تحلیل عامل تأییدی و نرمافزار لیزرل در شرکتهای دانشبنیان کرمانشاه انجام شده است و از نوع مطالعات کاربردی میباشد. دادههای موردنظر با بهرهگیری از پرسشنامههای محقق ساخته و مصاحبه گردآوری شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل40 نفر مدیر شرکتهای دانشبنیان استان کرمانشاه میباشد. یافتههای حاصل از پژوهش بیانگر آن است که مدل اثربخشی مدیریت مالی و توانمندسازی مدیران در شرکتهای دانشبنیان کرمانشاه قابل برازش و کاربردی میباشد و بر همین اساس بین متغیرهای مستقل و وابسته رابطه معنیدار و مستقیم وجود دارد. به این ترتیب بین متغیرهای سلامت سازمانی، اصول بودجهبندی و مانیتورینگ و شرایط احراز پست مدیران با متغیرهای توانمندی و اثربخشی مدیران در قالب یک مدل، صلاحیت لازم بر اساس دادههای تجربی وجود دارد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_36585_de3d3c17efc2d0c9225c3ab646b0da00.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179620190723A Survey on the Pairs Transactions Strategy of in Stock Market of Iran (Case Study of Investment Companies of the Stock Market)بررسی استراتژی معاملات جفتی در بازار سهام ایران (مطالعه موردی سهام شرکتهای سرمایهگذاری بورس)233736586FAجمال جلیلیانکارشناس ارشد مدیریت مالی و کارشناس امورمالیاتی ، دانشگاه شاهدنسیم طاهرخانیکارشناس ارشد حسابداری و مدرس دانشگاه،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوینJournal Article20180220Some investors use a variety of strategies to seek and understanding of the general behavior of the stock market and to earn profits. One of these strategies in stock trading is pairs trading strategy. To find the stock’s price of two stocks wich have been moved Same together in the Past. This study aimed to evaluate the strategy of pairs trading in the stock market in Iran. The Collected data Comes from a sample of investment companies for the period 1384 to 1394. To identify pairs of stocks, a one-year period is considered and correlation and cointegration tests by EViews software are used. Then research questions were examined by Mtlab software and software designed for pairs trading strategy (developed by authors). the results indicate that the strategy is feasible and beneficial in most years. <br /><strong> </strong>برخی از سرمایهگذاران با استفاده از استراتژیهای مختلف به دنبال درک درستی از بازار سهام و رفتار آن برای کسب سود هستند. یکی از این استراتژیها در معاملات سهام، استراتژی معاملات جفتی است. در این استراتژی هدف پیدا کردن دو سهم است که قیمتهای آنها در گذشته با هم در حال حرکت بودهاند. در این مطالعه، هدف بررسی استراتژی معاملات جفتی در بازار سهام ایران بوده، به همین منظور سهام شرکتهای سرمایهگذاری برای بازه زمانی 1384 تا 1394 به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای شناسایی جفت سهام، دوره تشکیل یک ساله در نظر گرفته شد و از آزمون همبستگی و آزمونهای همجمعی با استفاده از نرمافزار EViews جفت سهام مورد نظر شناسایی شدند. در ادامه با استفاده از نرمافزار Mtlab کد استراتژی نوشته شد و سوالات تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج حاکی از قابل اجرا و سودآور بودن استراتژی در اکثر سالها بود.https://barresybazargani.itsr.ir/article_36586_59a5770a62e67b0c3e1c6d417ad206c4.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179620190723Management Approach in Analysis of Financial Distress in the Industrial and Mine Industries of Iran By Using Machine Learning Methods
(NSGA-II, ABC)رویکرد مدیریتی در تحلیل درماندگی مالی بخش صنعت و معدن بازار سرمایه ایران با بکار گیری روش های یادگیری ماشین(NSGA-II,ABC)385536587FAسید حسام وقفیدکتری حسابداری و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور0000-0003-3493-7603پرویز مام صالحیدانشجوی دکتری و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نورعلی فیاضکارشناس ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانسامیران خواجه زادهدکتری مهندسی مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدسJournal Article20180904Predicting financial distress is an important phenomenon for investors, creditors and other users of financial information. Determining the probability of a company’s distress before occurrence of distress and bankruptcy is considered as a very interesting and attractive subject and can be useful for both managers, and investors and creditors. In this study, using the data of 1350 year- company in the period 2008 to 2016 in industry and mining sector in Iran, the factors affecting financial distress and predicting it through Intelligence Algorithms methods (NSGA-II,ABC) have been studied. The results of the research indicate the indirect effect of the ratio of non-executive directors and the proportion of institutional owners and the direct effect of earnings management and management overconfidence on financial distress among other management variables. Also, the results show that the artificial intelligence algorithm can predict financial distress using management indicators and the ability of the ABC algorithm from NSGA-II algorithm to predict financial distress is higher.تحلیل درماندگی مالی یک پدیده بااهمیت برای سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سایر استفادهکنندگان از اطلاعات مالی محسوب میشود. تعیین احتمال درمانده شدن یک شرکت قبل از بروز درماندگی یک موضوع بسیار جالب و جذاب محسوب میشود و میتواند هم برای مدیران و هم برای سرمایهگذاران و اعتباردهندگان مفید واقع شود. در این پژوهش، با استفاده از اطلاعات 1350 شرکت سال طی دوره 1387 الی 1395 در بخش صنعت و معدن بازار سرمایه ایران، به بررسی عوامل مؤثر بر درماندگی مالی و پیشبینی آن بهوسیله روشهای یادگیری ماشین (الگوریتم ژنتیک مرتبسازی نامغلوب چندهدفه و کلونی زنبور عسل) با استفاده از نرمافزار متلب 2017 پرداخته است. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر غیرمستقیم نسبت مدیران غیرموظف و نسبت مالکان نهادی و تاثیر مستقیم مدیریت سود و اعتمادبهنفس کاذب مدیریت بر درماندگی مالی از بین سایر متغیرهای مدیریتی میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد که الگوریتم هوش مصنوعی توانایی پیشبینی درماندگی مالی را بااستفاده از شاخصهای مدیریتی دارد و توانایی الگوریتم کلونی زنبور عسل از الگوریتم ژنتیک مرتبسازی نامغلوب چندهدفه جهت پیشبینی درماندگی مالی بیشتر میباشد.<br /> https://barresybazargani.itsr.ir/article_36587_5dd39de829faa4d9fc0cd3acdce8fb20.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179620190723An Overview of the Application of Meta Heuristic Algorithms
in Financial Fieldمروری برکاربرد الگوریتم های فراابتکاری در مباحث مالی567736588FAجمال قاسمیدانشیار گروه مهندسی برق ،دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مازندرانسروه فرزاددکترای حسابداری دانشگاه مازندرانJournal Article20180718The purpose of this study is to investigate the application of Meta Heuristic Algorithms in Financial field. The studied algorithms in this study include ant colony algorithm, firefly algorithm, bee algorithm, harmony search, biogeography algorithm. while examining each of these algorithms in brief, internal and external studies are performed and their applications in the financial field are discussed. The results show that further research and ultimately the use of these algorithms in predicting financial and capital market issues can help to increase the performance of accounting and auditing operations to a researchable extent. Increasing research and providing operational backgrounds in recent years also reflect the interest of researchers and research organizations in developing these new approaches, especially in the field of software development. <br /> <br /> <br /><strong>منابع </strong>هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی کاربرد الگوریتمهای فراابتکاری در حوزه مالی میباشد. الگوریتمهای فراابتکاری مورد مطالعه در این تحقیق شامل الگوریتم کلونی مورچگان، الگوریتم کرم شبتاب، الگوریتم زنبور عسل، الگوریتم تجمعی ذرات، الگوریتم جستجوی هارمونی و الگوریتم جغرافیای زیستی میباشد. در این مقاله، ضمن بررسی هر یک از این الگوریتمها به صورت مختصر، مطالعات داخلی و خارجی در این زمینه انجام گرفته و کاربرد آنها در زمینهی امور مالی بیان شده است. نتایج حاصل از مطالعات نشان میدهد، پژوهشهای بیشتر و در نهایت استفاده از این الگوریتمها در پیشبینیهای مربوط به مباحث مالی و بازار سرمایه میتواند تا حد قابلقبولی به افزایش عملکرد عملیات حسابداری و حسابرسی کمک کند. همچنین افزایش تحقیقات و فراهم نمودن زمینههای عملیاتی در سالهای اخیر نشاندهندهی علاقمندی محققین و مراکز تحقیقاتی در جهت توسعهی این روشهای نوین به ویژه در بحث توسعهی نرمافزاری است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_36588_e6c856221ce54b77167199ea3d49a04c.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179620190723Proposing a Model for Customer Knowledge Management
in Post Bank of Iranارائه مدل برای مدیریت دانش مشتری در پست بانک ایران789236589FAفرید احمدیاستادیار گروه فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی ارومیهحجت تارزادهکارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعاتسهیلا احمدیدکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیانJournal Article20180914Customer knowledge management is defined as systematic process of collecting, preserving, sharing and utilizing of customer knowledge with the help of information technologies in order to build up and maintain enduring relationship with them. Although organizations admit the importance of knowledge and its management in competitive market, customer knowledge management enhancement isn’t as fast as it is expected. The aim of this study is to identify influential factors in customer knowledge management. Based on a literature review and expert interviews, 8 influential factors in customer knowledge management are identified. These factors include identifying and supporting knowledge- based customers, acquire and keep customer, motivating customer, IT Infrastructures, evaluating and transferring customer’s knowledge, relationship with other sections, participation of customers, and intra-organizational factors. After identifying these factors and their related components, the questionnaire were distributed among 265 employees of Tehran Post Bank that were selected by stratified random sampling. The confirmatory factor analysis which is performed by Smart PLS software used to analysis the data. The results showe acceptable goodness of fit indices for the data. Also, the results of analysis indicate that items loaded on 8 factors. Finally, factors are prioritized on the basis of the results of the data analysis.مدیریت دانش مشتری، فرایند منظم جمع آوری، نگهداری، تسهیم و استفاده از دانش مشتری با استفاده از فناوری اطلاعات به منظور ایجاد و حفظ ارتباط با مشتری میباشد. علیرغم اینکه سازمانها اهمیت دانش و مدیریت آن در بازار رقابتی را پذیرفتهاند، اما سرعت ارتقای مدیریت دانش مشتری مطابق انتظارات نمیباشد. در پرتو این نگرش، هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل موثر بر مدیریت دانش مشتری میباشد. بنابراین، بر اساس مبانی نظری و پیشینهی پژوهش و همچنین مصاحبه با افراد خبره در این حوزه، عوامل موثر بر مدیریت دانش مشتری در هشت عامل مورد شناسایی قرار گرفتند که عبارتند از: شناسایی و حمایت از مشتریان دانش محور، کسب و حفظ دانش مشتری، ایجاد انگیزش برای مشتری، زیرساختهای تکنولوژی اطلاعات، ارزیابی و انتقال دانش، ارتباط با سایر ارکان، مشارکت مشتریان و عوامل درون سازمانی. پس از شناسایی این عوامل و شاخصهای مربوط به آنها، چارچوب نهایی تکمیل شده در قالب پرسشنامه در میان 265 کارمند پست بانک تهران که از طریق نمونهگیری طبقهای انتخاب شده بودند توزیع گردید. تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرمافزار Smart PLS برای تجزیه و تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که دادهها از شاخصهای برازش مناسب برخوردارند، گویهها در هشت عامل دارای بار مناسب میباشند. و در نهایت، عوامل با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها الویتبندی گردیدندhttps://barresybazargani.itsr.ir/article_36589_61998540bcda04bc938979bf03b69525.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179620190723Investigating on the Effect of Entrepreneurial Orientation and Capability Based Human Resource Management on Firm Performance with The Mediating Role of Innovation Ambidexterityبررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی قابلیت محور و جهت گیری کارافرینانه بر عملکرد سازمان با توجه به نقش تعدیل کنندگی نواوری دوجانبه گرا9310436590FAسیده معصومه میربهاکارشناس ارشد دانشگاه واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت دولتی، تهران، ایرانعلیرضا کوشکی جهرمیعضو هیات علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طبابایی،تهران، ایرانحرمت اصغریعضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20180916The purpose of the present study is to investigate the relationship between HRM capability-based and entrepreneurial orientation on the performance of the organization with respect to the role of moderating ambidextrous innovation. The research method is descriptive-survey and data collected from Shufzhkaran Company. A questionnaire is used to collect data. Results and analysis showe that HRM capability-based, entrepreneurial orientation has impact on organizational performance. The ambidextrous innovation moderate the relationship between HRM capability-based, entrepreneurial orientation and organizational performance. The results provide support for the significant effects of the interaction between EO and capability-based HRM on innovation ambidexterity. Further, the results suggest innovation ambidexterity acts as an effective mechanism through which EO and capability based HRM together contribute to firm performance.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی قابلیتمحور و جهتگیری کارآفرینانه بر عملکرد سازمان با توجه به نقش تعدیلکنندگی نوآوری دوجانبهگرا انجام شد. روش انجام تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و کارشناسان شرکت شوفاژ کار تشکیل میدهند. تعداد نمونهها 130 نفر، به علت تعداد محدود از تکنیک سرشماری استفاده شد و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مدلسازی معادلات ساختاری(SEM)، تحلیل عاملی تأییدی(CFA) استفاده شد. نتایج و تحلیل دادهها نشان داد که مدیریت منابع انسانی قابلیتمحور، جهتگیری کارآفرینانهمحور بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد. نوآوری دوجانبهگرا، روابط بین مدیریت منابع انسانی قابلیتمحور، جهتگیری کارآفرینانهمحور و عملکرد سازمانی را تعدیل میکند. در نهایت به مدیران و کارشناسان پیشنهاداتی بهمنظور افزایش جهتگیری کارآفرینانه، کارمندان را در ارتقای مهارت و دانش نسبت به شغلشان با برگزاری سمینارها و کنفرانسها آموزش دهند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_36590_1b080ddd7511f12442e1fbe4a0066e85.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179620190723Identification of Barriers to the Development of Discount Stores in Iranشناسایی موانع توسعه فروشگاههای تخفیفی در ایران10511536591FAزهرا آقاجانیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیالناز میاندوآبچیعضو هیات علمی، موسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی0000-0001-5648-1972Journal Article20190328Discount stores are especially targeted to low and middle income classes, by attracting and satisfying them with keeping the prices at low levels, utilizing economics of scale (buying and selling at low prices), low margins despite high volumes of sales, and providing goods with affordable prices (given their acceptable qualities). <br />Due to the novelty of discount stores model in Iran, identifying the development barriers for this type of stores is of great importance. In this study, after introducing the notion of discount stores and the related experiences across the world, the major barriers to the development of these stores in Iran are identified using methods such as interview, questionnaire and statistical tests. Finally, operational solutions are developed for resolving the barriersفروشگاههای تخفیفی از تخصص ویژهای در جلب رضایتمندی جامعه هدف یعنی اقشار متوسط و پایین برخوردارند که از جمله آن میتوان به پایین نگه داشتن قیمت تمام شده کالا، برخورداری از صرفههای اقتصادی مقیاس (ارزان خریدن و ارزان فروختن)، اکتفا به سود اندک در مقابل فروش بالا و دسترسی مصرفکننده به کالاهای با قیمت مناسب (با درنظر گرفتن کیفیت قابل قبول برای کالاهای عرضه شده در قفسه فروشگاهها) و در نهایت تامین رضایت مصرفکننده اشاره کرد. با این توصیف، شناسایی موانع توسعه فروشگاههای تخفیفی در ایران با توجه به نو بودن این مدل در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. در همین راستا، در مقاله حاضر ضمن معرفی مفهوم فروشگاههای تخفیفی و تجربیات جهانی آن، موانع توسعهای احصا شده این نوع فروشگاهها در ایران، با استفاده از روشهای متکثر اعم از مصاحبه، پرسشنامه و آزمونهای آماری تبیین شده و در نهایت راهکارهای عملیاتی برای رفع این موانع ارائه شده است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_36591_72e2f879975df4afdf2b297d2dbe496e.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562179620190723Survey the Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment with Emphasis on Corporate Identity and Job Satisfaction (Case Study: Organizations Ports and Maritime Khuzestan Province of Port Imam Khomeini.بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی با تأکید بر هویت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی : سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان بندر امام خمینی (ره))11612836592FAغلامعلی مسرورگروه مدیریت واحد امیدیه دانشگاه آزاد اسلامی امیدیه، امیدیه، ایرانامیر نیکدلدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه،امیدیه،ایرانمحمود نعمتیانگروه مدیریت واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه ، ایرانJournal Article20180604This study aimed effect of internal marketing on organizational commitment with emphasis on corporate identity and job satisfaction (case study: organizations ports and maritime Khuzestan province of port Imam Khomeini. This research in terms of aim is the type of applied research and in terms of research and the nature is such as applied research from opinion research and the nature of attack research is study descriptive correlation. Statistical community of this research is including staff official organization ports and maritime Khuzestan province of Imam Khomeini port. Data required to do this study is obtained by using of sampling available non-random through 177 people of employees.data analysis was performed by using of statistics descriptive and inferential that statistics description used of the average and standard deviation and part of statics inferential of modeling structural equation method PLS for estimated coefficients path and also examine hypothesis research . To enter and and analysis preliminary datas was used software SPSS for modeling method PLS software. The results obtained from the analysis of data indicate there is a positive impact and meaningful internal marketing on organizational commitment through vairables mediator of corporate identity and job satisfaction. Also, the results showed internal marketing has positive impact on corporate identity and job satisfaction.Corporate identity has positive impact on the job satisfaction and organizational commitment and also job satisfaction is positive impact on organizational commitment.این مطالعه با هدف بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی با تأکید بر هویت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی: سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان - بندر امام خمینی (ره)) صورت پذیرفته است. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، و از نظر روش تحقیق و ماهیت از جمله تحقیقات توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان رسمی سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان - بندر امام خمینی (ره) میباشد. دادههای مورد نیاز برای انجام پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس از میان ۱۷۷ نفر از کارکنان به دست آمده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت که در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از مدلیابی معادلات ساختاری به روش PLS برای برآورد ضرایب مسیر و همچنین آزمودن فرضیههای پژوهش استفاده شد. جهت وارد نمودن و تجزیه و تحلیل مقدماتی دادهها از نرمافزار SPSS و جهت مدلیابی به روش PLS از نرمافزار Smart PLS استفاده شد. نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از وجود تأثیر مثبت و معنیدار بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی از طریق متغیرهای میانجی هویت سازمانی و رضایت شغلی میباشد. همچنین نتایج نشان داد، بازاریابی داخلی بر هویت سازمانی و رضایت شغلی تأثیری مثبت دارد. هویت سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی تأثیری مثبت دارد و همچنین رضایت شغلی نیز بر تعهد سازمانی تأثیری مثبت دارد.<br /> https://barresybazargani.itsr.ir/article_36592_8c5c755d0d08e2cbc1c4447e494c5d6a.pdf