موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810320201022Commercial Surveys Bimonthly
Comparative Law Study of Joint Venture in Iran and Chineseبررسی حقوق تطبیقی قرارداد سرمایهگذاری مشترک(جوینت ونچر) ایران با چین129242087FAفاطمه خارکشدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران( پردیسی فارابی) پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیامیرهوشنگ فتحیزادهعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20181119In Iranian law, in addition to upstream laws such as "Foreign Investment Promotion and Protection Act", joint venture agreements are subject to the generality of contract law, and the provisions of a partnership agreement contained in civil law as well as commercial law. According to the mentioned laws, the important principles of joint venture agreements are: participate in financing, division of losses and profits between partners, Mutual representation of partners from each other (ie joint and several liability) and Fiduciary Relationship of partners. China is one of the few countries that has legislated separately for different types of joint ventures (contractual and Equity joint venture). This contracts are differ in terms of liability, management structure, contractual obligations, participation in capital, participation in profits and stock ratios and return on investment. Of course, the above laws should be studied in relation to the "Law of Companies" and the "Law of Contracts", especially in the field of technology transfer contracts.
The main aim of this Paper is to identify the strengths and weaknesses of Iranian law of joint venture in order to give policy implications for improving it. <strong>در حقوق ایران توافقات سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری مشترک علاوه بر قوانین بالادستی مانند «قانون تشویق و حمایت سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری مشترک»، از حیث ماهیت، تابع عمومات حقوق قراردادها و همچنین در مواردی تابع احکام عقد مشارکت مندرج در قانون مدنی و نیز قانون تجارت (در مورد جوینت ونچر شرکتی) هستند. با تدقیق در مواد مذکور می</strong><strong></strong><strong>توان اصول مهم حاکم بر قراردادهای مشارکت را بدین شرح استخراج نمود؛ لزوم مشارکت در تأمین سرمایه، لزوم تقسیم سود و زیان بین شرکا، وکالت متقابل شرکا از یکدیگر (که متضمن مسئولیت تضامنی شرکا در قبال اشخاص ثالث خواهد بود) و تعهد امانی شرکا در قبال یکدیگر. کشور چین از معدود کشورهایی است که در مورد انواع جوینت ونچرهای قراردادی و شرکتی به</strong><strong></strong><strong>طور مجزا اقدام به قانون</strong><strong></strong><strong>گذاری نموده است. در حقوق این کشور جوینت ونچرهای شرکتی و قراردادی از نظر مسئولیت، ساختار مدیریتی، تعهدات قراردادی، مشارکت در سرمایه، مشارکت در سود و نسبت</strong><strong></strong><strong>های سهام و بازگشت سرمایه با یکدیگر تفاوت دارند. البته قوانین فوق باید در رابطه با «قانون شرکت</strong><strong></strong><strong>ها» و نیز «قانون قراردادها»ی این کشور، به</strong><strong></strong><strong>ویژه در بخش قراردادهای انتقال فناوری مورد مطالعه قرار گیرد. </strong>
<strong>در حقوق ایران توافقات سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری مشترک علاوه بر قوانین بالادستی مانند «قانون تشویق و حمایت سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری مشترک»، از حیث ماهیت، تابع عمومات حقوق قراردادها و همچنین در مواردی تابع احکام عقد مشارکت مندرج در قانون مدنی و نیز قانون تجارت (در مورد جوینت ونچر شرکتی) هستند. با تدقیق در مواد مذکور می</strong><strong></strong><strong>توان اصول مهم حاکم بر قراردادهای مشارکت را بدین شرح استخراج نمود؛ لزوم مشارکت در تأمین سرمایه، لزوم تقسیم سود و زیان بین شرکا، وکالت متقابل شرکا از یکدیگر (که متضمن مسئولیت تضامنی شرکا در قبال اشخاص ثالث خواهد بود) و تعهد امانی شرکا در قبال یکدیگر. کشور چین از معدود کشورهایی است که در مورد انواع جوینت ونچرهای قراردادی و شرکتی به</strong><strong></strong><strong>طور مجزا اقدام به قانون</strong><strong></strong><strong>گذاری نموده است. در حقوق این کشور جوینت ونچرهای شرکتی و قراردادی از نظر مسئولیت، ساختار مدیریتی، تعهدات قراردادی، مشارکت در سرمایه، مشارکت در سود و نسبت</strong><strong></strong><strong>های سهام و بازگشت سرمایه با یکدیگر تفاوت دارند. البته قوانین فوق باید در رابطه با «قانون شرکت</strong><strong></strong><strong>ها» و نیز «قانون قراردادها»ی این کشور، به</strong><strong></strong><strong>ویژه در بخش قراردادهای انتقال فناوری مورد مطالعه قرار گیرد. </strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_242087_1d0a013b3e69239472a4b7acd0f186fd.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810320201022A Comparative Survey on the Effectiveness of Export Tools and Incentives in IRANبررسی ابزارها و مشوقهای صادراتی در کشور2946242088FAسمیرا گلکاران مقدمعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20191012Export protection includes those programs and policies through which governments seek to play a role in and influence the export process.
Theoretical studies and researches in different countries of the world have led to various conclusions about the effectiveness of these programs. A look at the support programs in these countries shows that in most countries, the types of financial support for exports have been in the form of insurance, tax and foreign exchange support. Since awareness of incentive policies implemented in other countries as well as review of incentives and support tools to increase export development in the country is essential, so the present study first identifies support tools and export incentives in some countries such as Turkey, India, Malaysia and China then examines the means of support in the country from the Third Development Plan (2000-2003). Accordingly, the most important reasons for reducing the effectiveness of these tools on export growth have been identified and appropriate suggestions and recommendations to improve these measures have been presented.
<strong>این مقاله به چالش</strong><strong></strong><strong>های ابزارهای تشویقی صادراتی و اولویت</strong><strong></strong><strong>بندی آن</strong><strong></strong><strong>ها می</strong><strong></strong><strong>پردازد. در این راستا، از روش بررسی تطبیقی میان ایران و کشورهای مالزی، هند، ترکیه و چین و تحلیل سه مرحله</strong><strong></strong><strong>ای(ساختار و فرایند، رفتار و زمینه) و برای جمع</strong><strong></strong><strong>آوری داده</strong><strong></strong><strong>ها از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. نتایج به</strong><strong></strong><strong>دست آمده نشان می</strong><strong></strong><strong>دهند که وجود محیط و بستر اقتصادی مناسب در کشورها، انسجام نهادی در امر صادرات، دیپلماسی مناسب و به</strong><strong></strong><strong>کارگیری سیاست خارجی جهت دستیابی به بازارهای جدید، اتخاذ سیاست</strong><strong></strong><strong>های اقتصاد کلان و ایجاد محیط مناسب جهت کسب وکار می</strong><strong></strong><strong>تواند از مهم</strong><strong></strong><strong>ترین دلایل اثربخشی ابزارهای حمایتی صادراتی باشد.</strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_242088_41a790b48b6b8ae1b8bce5102b693d51.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810320201022The Moderating Effect of Matching With Import Standards of Other Countries on Perceived Barriers of Exportارزیابی تأثیر انطباق با استانداردهای وارداتی کشورهای دیگر بر عملکرد صادرات4764242089FAمحمود یحیی زاده فراستاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندرانهومن شبابیاستادیار گروه مدیریت موسسه آموزشی عالی غیر انتفاعی- غیر دولتی راه دانش بابل0000-0002-2601-7842الهام علیزاده سیاهرودکلاییدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی راه دانش بابلJournal Article20190714The purpose of this research is to assess the effect of matching with import standards of other countries on perceived barriers of export and export performance of Pegah Company. The research is applicable in nature and used a descriptive-survey method. The statistical population of the study consists of all managers and individuals who are active in the 10 export sectors of Pegah Company. The number of statistical population is undetermined and the chosen sample size is 384 by choosing unconfirmed judgments. In the present study, the field method is used to collect the initial data and the five-choice Likert questionnaire is used for gathering data and the library method is used for collecting secondary data. The results of the research show that export commitment has a significantly positive effect on export performance, export experience has a significantly positive effect on export performance, export commitment has a significantly positive effect on perceived export barriers, export experience has a significantly positive effect on perceived export barriers, perceived export barriers Export performance has a significantly positive effect, and there is a significantly positive effect of adaptation on export performance.<strong>هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر تعدیل</strong><strong></strong><strong>گری انطباق با استانداردهای وارداتی کشورهای دیگر بر موانع درک شده صادراتی و عملکرد صادرات (مطالعه موردی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)) است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری آن، شامل کلیه</strong><strong></strong><strong>ی مدیران و افرادی است که در عرصه صادرات شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، که در بیش از ده واحد صادرات فعال هستند، تعداد جامعه آماری مورد نظر نامعلوم و حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول جامعه آماری نامعلوم کوکران 384 نفر به روش غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شده است. در پژوهش حاضر برای گردآوری داده</strong><strong></strong><strong>های اولیه از روش میدانی استفاده شده و ابزار جمع</strong><strong></strong><strong>آوری داده</strong><strong></strong><strong>های اولیه پرسشنامه پنج گزینه</strong><strong></strong><strong>ای لیکرت بوده و برای گردآوری داده</strong><strong></strong><strong>های ثانویه از روش کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ای و از روش اعتبار محتوا و اعتبار صوری برای اعتبار پرسشنامه استفاده شده است. پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده که برابر با 91/0 است. برای آزمون فرضیات تحقیق از روش مدل</strong><strong></strong><strong>سازی معادلات ساختاری و نرم</strong><strong></strong><strong>افزار </strong><strong>Smartpls</strong><strong> استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد که تعهد صادرات و تجربه صادرات بر عملکرد صادرات تأثیر مثبت معنی</strong><strong></strong><strong>داری دارند، تعهد صادرات، تجربه صادرات بر موانع صادراتی درک شده تأثیر مثبت معنی</strong><strong></strong><strong>داری دارند، موانع صادراتی درک شده و انطباق با استانداردهای وارداتی کشورهای دیگر بر عملکرد صادرات تأثیر مثبت معنی</strong><strong></strong><strong>داری دارند.</strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_242089_811d535e6be331291c256a46c805c030.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810320201022An Investigation on Ranking of the Factors Affecting Consumers' Desire to Buy Onlineرتبهبندی عوامل مؤثر بر تمایل به خرید اینترنتی مصرفکنندگان6588242090FAاسماعیل پورابراهیمدانشجوی دکترای دانشگاه تبریزتوحید شکریدانشجوی دکترای دانشگاه تبریزJournal Article20190205This paper aim to answer the question of what factors affect the desire to buy goods online in Iran. To answer the research question, a questionnaire is designed and the necessary information is collected through a questionnaire in the city of Tehran. The sampling method is simple random, and used by experts and specialists in the field to improve the validity of the measuring instrument. In order to analyze the mentioned information, first statistical analyzes of the information are performed and the logit model and AHP model are used. The results of the logit model show that the variables of income, education, frequency of online shopping, objective factors including price, quality and credibility have a positive effect on people's desire to buy online and the variable of age has an adverse effect on consumers' desire to buy online. Also, with the help of AHP model, it is found that the importance of variables from the perspective of consumers to influence their decision to buy online, including objective factor (quality), 2- objective factor (trust in the website), 3- objective factor (price), 4- Behavioral factors and 5- mental factors.<strong>تحقیق حاضر در جهت پاسخ</strong><strong></strong><strong>گویی به این مسأله ارائه شده که چه عواملی بر تمایل به خرید اینترنتی کالاها در ایران مؤثر هستند. این تحقیق به روش پیمایشی و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آن انجام شده است. جهت پاسخ</strong><strong></strong><strong>گویی به مسأله تحقیق، پرسشنامه</strong><strong></strong><strong>ای طراحی شده و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه در سطح شهر تهران جمع</strong><strong></strong><strong>آوری شده است. روش نمونه</strong><strong></strong><strong>گیری تصادفی ساده است. از نظر کارشناسان و متخصصین در حوزه</strong><strong></strong><strong>ی مربوطه برای بهبود روایی ابزار اندازه</strong><strong></strong><strong>گیری استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه برابر 83/0 است که نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد آزمون پایایی قابل قبولی دارد. جهت تحلیل اطلاعات مذکور، ابتدا بررسی</strong><strong></strong><strong>های آماری اطلاعات به انجام رسیده و الگوی لاجیت و الگوی</strong><strong>AHp </strong><strong> به</strong><strong></strong><strong>کار گرفته شده است. نتایج حاصل از الگوی لاجیت، نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد که متغیرهای درآمد، تحصیلات، دفعات خرید اینترنتی، عوامل عینی شامل قیمت، کیفیت و اعتبار اثر مثبتی بر تمایل به خرید اینترنتی افراد دارند و متغیر سن نیز اثر معکوسی بر تمایل به خرید اینترنتی مصرف</strong><strong></strong><strong>کنندگان دارد. همچنین این الگو نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد که اهمیت متغیرها از دیدگاه مصرف</strong><strong></strong><strong>کنندگان جهت اثر</strong><strong></strong><strong>گذاری بر تصمیم به خرید اینترنتی</strong><strong></strong><strong>شان به</strong><strong></strong><strong>ترتیب شامل عامل عینی (کیفیت)، 2- عامل عینی (اعتماد به وبسایت)، 3- عامل عینی (قیمت)، 4- عوامل رفتاری و 5- عوامل ذهنی، بوده است.</strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_242090_500dbe255e8e820c78f11d83e8be5fc8.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810320201022An Evaluation of Cultural Components of Collectivism and Individualism Impact on Cosmetics Purchase Intentionارزیابی تأثیر مؤلفههای فرهنگی جمعگرایی و فردگرایی بر تمایل به خرید محصولات آرایشی بهداشتی89100242091FAمیترا دانش پرورعضو هیات علمی دانشگاه بصیرسمیه عاشوریدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بصیرJournal Article20190108The purpose of this study is to investigate the effect of customer perception and cultural elements of collectivism and individualism on the tendency to purchase cosmetic products. The research method is descriptive-survey and the research population is customers of shopping centers in west of Tehran. 384 of them are selected by available sampling method. To analyze the data, correlation coefficient and structural equation model have been used with software Pvc software. The results showe that the influence of perceived value on the tendency to buy cosmetic products based on the moderating role of religion is positive and significant. The perceived benefit to Halal cosmetic products is positively influenced by the moderating role of religion. Vertical and horizontal collectivism has a positive impact on the tendency to buy cosmetic products relying on the moderating role of religion. Vertical individualism and horizontal individualism also have a positive impact on the tendency to buy cosmetic products on the basis of the moderating role of religion. <br /> <br /> <strong>هدف این پژوهش بررسی تأثیر ادراک مشتری و مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های فرهنگی جمع</strong><strong></strong><strong>گرایی و فردگرایی بر تمایل به خرید محصولات آرایشی و بهداشتی است. روش اجرای پژوهش، توصیفی-پیمایشی و جامعه مورد مطالعه پژوهش، مشتریان مراکز خرید غرب تهران هستند که 384 نفر از آنان به روش نمونه</strong><strong></strong><strong>گیری در دسترس انتخاب شده</strong><strong></strong><strong>اند. جهت تجزیه و تحلیل داده</strong><strong></strong><strong>ها از ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری با نرم</strong><strong></strong><strong>افزار پی ال اس استفاده شده است. نتایج نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد که تأثیر ارزش ادارک شده بر تمایل به خرید محصولات آرایشی و بهداشتی با تکیه بر نقش تعدیل</strong><strong></strong><strong>گری مذهب مثبت و معنی</strong><strong></strong><strong>دار است. منفعت ادراک شده بر تمایل به خرید محصولات آرایشی و بهداشتی حلال با تکیه بر نقش تعدیل</strong><strong></strong><strong>گری مذهب تأثیر مثبت دارد. جمع</strong><strong></strong><strong>گرایی عمودی و افقی بر تمایل به خرید محصولات آرایشی و بهداشتی با تکیه بر نقش تعدیل</strong><strong></strong><strong>گری مذهب تأثیر مثبت دارد. همچنین فرد</strong><strong></strong><strong>گرایی عمودی و فردگرایی افقی بر تمایل به خرید محصولات آرایشی و بهداشتی با تکیه بر نقش تعدیل</strong><strong></strong><strong>گری مذهب تأثیر مثبت دارد. </strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_242091_47436ec6cb34c15ca7ceaafe6acd2913.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810320201022An Investigation on the Relationship between Comprehensive Quality Management Application on Customer Satisfaction and Customer Loyaltyارزیابی تأثیر کاربرد مدیریت کیفیت جامع بر رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان101116242092FAشادی سربندیکارشناس ارشد برنامهریزی سیستمهای اقتصاد، دانشگاه شهیدبهشتی تهرانهمت قلی زادهکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی ، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزJournal Article20190603In the present study, the relationship between the application of comprehensive quality management on customer satisfaction and customer loyalty with respect to the mediating role of service quality (Case Study of Ray Bank Agricultural Branches) has been investigated. The target population includes all clients of Ray Bank Agricultural Bank branches. According to Krejcie and Morgan table, the sample size is 384 persons and the method is stratified random sampling. This research is applied in terms of purpose, in terms of method, descriptive-survey and in terms of type, correlation. Cronbach's alpha coefficient and content validity are used to determine the reliability of the questionnaires. Structural equation modeling with LISREL software is used to analyze the data. The results show that the application of comprehensive quality management has a significant relationship with customer satisfaction and customer loyalty with regard to the mediating role of quality services of Ray Bank Agricultural Branches.
<strong>در پژوهش حاضر، بررسی ارتباط کاربرد مدیریت کیفیت جامع بر رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی کیفیت خدمات (مطالعه موردی بانک کشاورزی شعب شهر ری) پرداخته شده است. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه مشتریان شعب بانک کشاورزی شهر ری است. با توجه به جدول کرجسی [1] و مورگان [2] حجم نمونه، 384 نفر تعیین شده و روش نمونه</strong><strong></strong><strong>گیری تصادفی طبقه</strong><strong></strong><strong>ای است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی و از نظر نوع، همبستگی است. برای تعیین پایایی پرسشنامه</strong><strong></strong><strong>ها از ضریب آلفای کرونباخ [3] و برای تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده</strong><strong></strong><strong>ها، از روش مدل</strong><strong></strong><strong>سازی معادلات ساختاری با نرم</strong><strong></strong><strong>افزار لیزرل [4] استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد کاربرد مدیریت کیفیت جامع بر رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی کیفیت خدمات شعب بانک کشاورزی شهرری رابطه معنی</strong><strong></strong><strong>داری دارد.</strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_242092_e44efb089b06abb0e51fd975d10fd1f2.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-75621810320201022An Investigation the Relationship Between Social Media and CRM Dimensions in Online Storesبررسی رابطه بین رسانههای اجتماعی و ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در فروشگاههای اینترنتی117132242093FAحسین نظری فرخیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانهما درودیگروه مدیریت بازرگانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانJournal Article20190530Social media can be an important tool for organizing communication and affect the relationship between organizations and customers. The purpose of this paper is to investigate the relationship between using social media and the dimensions of customer relationship management in the Online Stores. The present study based on purpose, is an applied research, in terms of implementation, is a survey research and in terms of data collection method, is descriptive research which uses Structural Equation Modeling- Partial Least Squares Method (SEM-PLS). Also SPSS and Smart PLS are used to analyzing data. The statistical population of this study was the personnel of the relationship management unit in 14 Online Stores. Finally, 181 were selected as sample size. The analysis of collected data shows that the use of social media has a positive impact on all aspects of customer relationship management. Also, the ICT infrastructure affects this relationship as a moderating variable. The result is that social media can play a significant role in linking customers with organizations. On the other hand, in today’s business environment, continuous and uninterrupted communication with customers via these tools can inform the organization from demands and needs of the customers.<strong>رسانههای اجتماعی میتوانند ابزار مهمی برای سازماندهی ارتباطات باشند و رابطهی میان سازمانها با مشتریان را تحتتأثیر قرار دهند. هدف این مقاله بررسی رابطهی بین استفاده از رسانههای اجتماعی و ابعاد مدیریت ارتباط با مشتریان در فروشگاههای اینترنتی است. پژوهش حاضر بر اساس هدف، یک تحقیق کاربردی، از منظر اجرا یک تحقیق پیمایشی و از نظر روش جمعآوری دادهها، یک پژوهش توصیفی است که از روش مدلیابی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده میکند. همچنین از نرمافزارهای SPSS 22 و Smart PLS بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعهی آماری این پژوهش، پرسنل حاضر در واحد مدیریت ارتباط با مشتریان چهارده فروشگاه فعال اینترنتی است که نهایتاً 181 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده نشان میدهد که استفاده از رسانههای اجتماعی، تأثیر مثبتی بر تمامی ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری دارند. همچنین زیرساختهای فناوری ارتباطات و اطلاعات نیز بهعنوان یک متغیر تعدیلگر، بر این رابطه، تأثیر میگذارد. در نهایت این نتیجه حاصل میشود که رسانههای اجتماعی، میتوانند نقش قابل توجهی را در پیوند میان مشتریان با سازمانها ایفا کنند. از طرفی، در فضای کسب و کار امروزی، ارتباط مداوم و بیوقفه با مشتریان از طریق این ابزار، میتواند سازمان را از خواستهها و نیازهای مشتریان آگاه سازد</strong>https://barresybazargani.itsr.ir/article_242093_f4012c31256d70af8481c64b1fa05f94.pdf