موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137020150321الزامات اجرای موفق هدفمند کردن یارانهها با تاکید بر تجارب مرحله اول و کشورهای موفق11617596FAاحمد تشکینیدانشیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیبهاره عریانیهیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20160117مرحله اول هدفمندکردن یارانهها در اواخر سال 1389 با هدف اصلاح نظام قیمتها، تخصیص بهینه منابع و بازتوزیع مناسب یارانهها به مرحله اجرا درآمد. گام اول اجرای قانون با چالشها، کاستیها و موفقیتهایی همراه بود که تجزیه و تحلیل آن نقش بسزایی در اجرای موثرتر و موفقتر گامهای بعدی خواهد داشت. چگونگی و نحوه افزایش قیمت حاملهای انرژی، چگونگی بازتوزیع منابع حاصله میان خانوارها، نحوه حمایت از بخش تولید و چگونگی عملکرد دولت از مهمترین موضوعات پیشروی مجریان قانون هدفمندکردن یارانهها در مراحل بعد است. تجربه کشورهای موفق در آزادسازی قیمت حاملهای انرژی نشان میدهد که داشتن برنامهریزی دقیق و جامع، آگاهسازی اذهان عمومی پیش از اجرای برنامه و درک ضرورتهای انجام اصلاحات از سوی مردم، ایجاد هماهنگیهای لازم با گروههای مختلف ذینفع، مشورت با مجلس، سازمانهای غیردولتی محلی، جوامع کسبوکار و نمایندگان کارگری؛ تدوین بسته جبرانی گسترده برای ممانعت از گسترش فقر و تضمین رضایت افراد ثروتمند و نظارت بر حسن اجرای آن، نحوه زمانبندی اجرای اصلاحات، اتخاذ سیاست جامعنگر در خصوص یارانهها و وجود اراده سیاسی قوی از مهمترین دلایل موفقیت این کشورها بوده است. براین اساس شناسایی گروههای هدف، رایزنی با ذینفعان و ایجاد کمپینهای اطلاعاتی، زمانسنجی صحیح اجرا، تغییر شیوه پرداخت نقدی، فراهم کردن زمینههای لازم جهت جایگزینی سوختها، اتخاذ تدابیر لازم حرکت بهسمت ارز تکنرخی و حمایت از بخش تولید در قالب توجه به مولفههای اثرگذار بر فضای کسب وکار از جمله مهمترین الزاماتی است که در اجرای فازهای بعدی هدفمند کردن یارانهها باید مورد توجه قرار گیرد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_17596_0899e3f6a84f971329d200303cacd345.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137020150321بررسی اثر افزایش نرخ ارز روی ناپایداری مالی بخش بانکی با استفاده از نگرش ترازنامهای173017597FAعبدالله خوشنودیاستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه بجنوردحسین صادقیدانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160117در این مقاله با استفاده از نگرش ترازنامهای و عدم انطباق پولی، اثر تغییرات نرخ ارز روی ناپایداری مالی بخش بانکی کشور در دوره 1392 -1380 مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور از شاخص وضعیت مالی استفاده شده است. این شاخص برابر با تفاوت داراییها و بدهیهای مالی بخش بانکی است. برای آزمون اثر تغییرات نرخ ارز روی آسیبپذیری مالی بخش بانکی، فرض شده است که در دوره مورد نظر نرخ ارز با درصد معینی تغییرکند. سپس اثر این تغییر روی شاخص وضعیت مالی محاسبه شده است تا میزان تغییر شاخص آسیبپذیری مالی بهدست آید. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که به دلیل اینکه در دوره مورد نظر، بخش بانکی ارتباطات مالی کمی با بخش خارجی داشته است، تغییرات نرخ ارز اثر چندانی روی افزایش ناپایداری مالی بخش بانکی نداشته است و افزایش نرخ ارز، در ابتدای دوره تا حد کمی باعث افزایش ناپایداری مالی بخش بانکی شده است ولی در سالهای آخر دوره، ناپایداری مالی بخش بانکی را به مقدار کمی کاهش داده است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_17597_9fa023aba465d232cc447c49f69339f2.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137020150321نقش مرکز مبادلات ارزی در مدیریت آثار تحریم در بخش واردات314417598FAعلیرضا گرشاسبیاستادیار و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20160117در جریان تشدید تحریمها در سالهای 1390 و 1391 ضمن کاهش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت، خدمات مرتبط با تجارت هم متوقف و بانک مرکزی هم تحریم شد. در این دوره نوسانات نرخ ارز را میتوان پیامد مهم تحریم در کشور دانست که بر واردات بسیار تاثیرگذار است. در طی دوره تشدید تحریمها، راهاندازی مرکز مبادلات ارزی و تخصیص ارز در قالب اولویتهای دهگانه کالایی، مهمترین سیاست عمومی دولت برای مقابله با تحریم بود. نقش مرکز مبادلات ارزی در مدیریت آثار تحریم در بخش واردات هدف اصلی این مقاله است. نتایج نشان داد هرچند مرکز آثار مثبتی بر مدیریت آثار تحریم داشته است، تاخیر در راهاندازی مرکز مبادلات، پایبند نبودن شرکتهای دولتی وابسته به وزارت نفت و صندوق توسعه ملی به عرضه ارز در مرکز، فقدان ملاکهای شناسایی در شرایط یکسان، ایجاد وقفه در تامین ارزهای پرمتقاضی، دشواری زمانبندی در فرآیند دریافت ارز، فقدان نظام انتقال ارز در مرکز و همچنین نبود مکانیسمی برای کشف قیمت مهمترین مشکلات مرکز در ارتباط با واردات بوده است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_17598_a0399989be59088d9dfa72c75bb71ca8.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137020150321نظام ملی کسبوکار و عضویت در سازمان جهانی تجارت مطالعه موردی: کشور چین455417599FAمسعود کمالی اردکانیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20160117بررسی عضویت ایران درسازمان جهانی تجارت با درنظرگرفتن شرایط رقابتپذیری بنگاههای ایرانی موضوع این مقاله است. تجربه کشورهای موفق عضو سازمان جهانی تجارت نشان میدهد تقویت بنیانهای اقتصادی از طریق اصلاحات داخلی، شرط لازم برای ورود به این سازمان و بهرهگیری از منافع و مزایای عضویت است. این مقاله پیشنهاد میکند سیاستگذارانکلانکشور، عضویت در سازمان جهانی تجارت را با هدف بهبود نظامکسب وکار و در جهت افزایش رقابتپذیری بنگاههای اقتصادی کشور پیگیری نمایند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_17599_5ee21987661e76b40cf91656bf61b23b.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137020150321بررسی تأثیر عوامل منتخب آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند (مطالعه موردی: برند گوشیهای تلفن همراه)557017600FAفخریه حمیدیانپوراستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، دکترای مدیریت منابع انسانیعادل پوردهقانکارشناس ارشد مدیریت بازگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهرJournal Article20160117در دنیای امروز بازارها به شدت رقابتی شده و مشتریان در کانون توجه شرکتها قرار دارند. در بازارهای مصرفی، برندها نقاط اصلی تمایز میان ارائههای رقابتی میباشند. هر چه ارزش برند در ذهن مشتری بیشتر باشد، شرکت میتواند در سایه آن منافع بیشتری کسب کند. ارزش ویژه برند یکی از داراییهایی است که هم ارزش شرکت را حفظ میکند و هم وفاداری مشتریان به دنبال دارد، از این رو برای موفقیت شرکتها مهم و حیاتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر عناصر منتخب آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند میباشد. جهت بررسی مدل و فرضیات مطرح شده، با استفاده از پرسشنامه دادهها از 384 نفر از کاربران تلفنهمراه جمعآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و تایید مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تاییدی (CFA) استفاده شده است و براساس نتایج تحلیل مسیر، ارتباط میان متغیرهای مدل بررسی شده است. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر مثبت عناصر آمیخته بازاریابی بر ابعاد ارزش ویژه برند میباشد. همچنین سه بعد ارزش ویژه برند شامل وفاداری، تصویر و کیفیت دارای تأثیر مثبت و معناداری بر ارزش ویژه برند میباشند، اما بعد آگاهی دارای تأثیر معناداری بر ارزش ویژه برند نمیباشد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_17600_3df33dda8243112b8846500847ca835e.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137020150321مفهوم محل تجارت در عهدنامه ارتباطات الکترونیکی آنسیترال718617601FAعلی رضائیعضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20160117یکی از معیارهای رایج اعمال عهدنامههای بینالمللی وقوع محل تجارت در کشور عضو عهدنامه است. عهدنامه ارتباطات الکترونیکی آنسیترال که آخرین سند مدون در زمینه تجارت الکترونیکی به شمار میرود بدون آنکه از محل تجارت تعریفی ارائه نماید وقوع محل تجارت طرفین در کشورهای مختلف را بدون ضرورت عضویت آن کشور در عهدنامه به عنوان معیار قابلیت اعمال مقررات خود انتخاب کرده است. محل تجارت که به مکانی اطلاق میگردد که شخص در آنجا مبادرت به انجام فعالیت دائمی مینماید عموماً توسط طرفین انتخاب میگردد. در صورت عدم تعیین و یا انتخاب مکانهای متعدد، مکانی که نزدیکترین ارتباط با قرارداد دارد، به عنوان محل تجارت شناخته میشود. مهمترین مسالهای که در این خصوص مطرح میشود آن است که در تجارت الکترونیکی که تصور محل تجارت ثابت و فیزیکی ممکن نیست و معاملات در فضای مجازی و نه داخل در قلمرو سرزمینی مشخص واقع میشوند، شناسایی این محل با دشواریهای خاصی روبرو است. لذا مفهوم مکان دائمی یا محل تجارت باید در پرتو محل این فناوریهای جدید که میتواند به شکل سرور و یا پایگاهداده (وب سایت) باشد تفسیر گردد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_17601_dfd2288c7051af0d9e81d48d04ef33b4.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562137020150321تعهدات آزادسازی خدمات مخابرات در WTO: تجربه کشورهای ملحقشده879817602FAمحمد راستیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20160117مقاله حاضر با توجه به این موضوع که ایران در فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) قرار دارد، به بررسی تجربه کشورهای ملحق شده به این سازمان در زمینه تعهدات بخش خدمات مخابرات میپردازد. به این منظور این مقاله علاوه بر بررسی وضعیت جدول تعهدات خاص بخش خدمات مخابرات کشورهای منتخب ملحق شده، به شناسایی درجه تعهدات آزادسازی تجارت خدمات مخابرات آنها میپردازد. با توجه به تجارب کشورهای مذکور این مهم استنباط میشود که سناریوهای کاملاً متفاوتی در قبول تعهدات آزادسازی تجاری، فراروی بخش خدمات مخابرات ایران قرار خواهند داشتhttps://barresybazargani.itsr.ir/article_17602_6e301c5bca9dd78ef2b27337c337e20a.pdf