موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126620140823تأمین مالی فاکتورینگ11613920FAلطفعلی بخشیعضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطباییعلی درزیکارشناسی ارشد حقوق تجارت بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150810امروزه در تجارت بینالملل تأمین منابع مالی نقش بسیار مهمی را ایفا مینماید به نحوی که غالب معاملاتی که در تجارت بینالملل منعقد میگردند مبتنی بر یک یا چند روش تأمین مالی میباشند. در محیط تجارت بینالملل شیوههای مختلفی برای تأمین منابع مالی وجود دارد و همانگونه که تجارت جهانی در حال توسعه میباشد این شیوهها نیز در حال توسعه و تکامل هستند. از جمله شیوههای مهم تأمین منابع مالی عبارتند از: اعتبار اسنادی، اعتبار فروشنده، اعتبار خریدار، تجارت متقابل، بیمه اعتباری صادرات، لیزینگ، فورفایتینگ، فاکتورینگ. همانطور که ملاحظه گردید فاکتورینگ موضوع مقاله حاضر یکی از شیوههای تأمین مالی است که امروزه در تجارت بینالمللی مورد استفاده قرار میگیرد و دارای نقش حائز اهمیتی نیز میباشد. در سراسر جهان، فاکتورینگ روش غالب تأمین مالی مبتنی بر دارایی است و یک منبع مهم تأمین مالی خارجی برای موسسات تجاری کوچک و متوسط میباشد. با توجه به کاربرد وسیع فاکتورینگ در سطح جهانی به دلیل نقشی که در تسهیل تجارت کشورها دارد و نیز با عنایت به عدم استفاده از این نهاد در کشور ما، فاکتورینگ میتواند به عنوان ابزار مناسب تأمین مالی برای موسسات تجاری کوچک و متوسط مورد استفاده قرار گیرد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13920_15ac05b9d3dbaf88f1136987dd863ace.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126620140823مروری بر مبانی استانداردسازی صنعت نمایشگاهی172713921FAمحمدرضا طبیبیعضو هیات علمی دانشگاه مازندران، استادیار گروه مدیریت بازرگانیسیدحسین میرظفرجویانمشاور ارشد شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایرانالناز معیرکارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تهرانJournal Article20150810امروزه ارتقای ارزش نمایشگاهها از اهداف اصلی کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته است. در این راستا صنعت نمایشگاهی ایران باید مطابق با استانداردهای جهانی و متناسب با جایگاه اقتصادی، علمی، فرهنگی و تاریخی کشورمان در دنیا برگزار شود.
مقاله حاضر مروری بر مبانی نظری کنترل و استانداردسازی با تاکید بر خدمات نمایشگاهی است. در این بررسی بر اساس مطالعات اسنادی و کتابخانهای ابعاد استانداردسازی خدمات نمایشگاهی در حوزههای رویکردها، زمانبندی، طرحریزی، سازماندهی، ذینفعان و ابزارها و تکنیکها شناسایی و معرفی گردید.
هدف نهایی از ارائه ابعاد استانداردسازی خدمات نمایشگاهی و شاخصهای آن تسهیل و تسریع پیشنهاد مدلی جامع در این حوزه است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13921_dd35fa57ef9052109a2d422f8aee6f90.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126620140823ارزیابی عملکردهای پژوهشی و آموزشی سازمانهای بازرگانی استانها با استفاده از روش تصمیمگیری چند عاملی284213922FAهدیه وجدانی طهرانیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیابراهیم علی رازینیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت، کرج، ایرانJournal Article20150810ارزیابی عملکرد هر سازمان، اطلاعات لازم را از طریق یک بازخوردی کارآمد فراهم میآورد و ضعفهای اجرایی آن را آشکار میسازد. به این ترتیب ارزیابی عملکرد نه تنها مدیریت را یک مدیریت پویا، به روز و پاسخگو میسازد بلکه چالشهای جدیدی پیش روی مدیریت مطرح میسازد و آن را برای مدیریت تغییر که کارآمدی و توانمندی و ثمربخشی از نتایج آن است، راهنما میگردد.
از اینرو در این مقاله به منظور تخصیص هرچه بهینهتر منابع اقتصادی کشور، عملکرد پژوهشی و آموزشی سازمانهای بازرگانی استانهای کشور با استفاده از روش تصمیمگیری چند عاملی مورد ارزیابی واقع گردید. نتایج حاصله از بهکارگیری روش مذکور حاکی از آن است که سازمانهای بازرگانی استانهای آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس، خراسان رضوی و قم به ترتیب از بالاترین رتبهبندی و سازمانهای بازرگانی استانهای سیستانوبلوچستان، هرمزگان، کردستان، لرستان و مرکزی به ترتیب از پایینترین رتبهبندی برخوردار میباشند و سازمانهای بازرگانی سایر استانهای کشور نیز در حدفاصل میان استان مذکور قرار گرفتهاند از اینرو تخصیص بهینه منابع (به ویژه بودجههای پژوهشی و آموزشی) به منظور انجام امور پژوهشی و آموزشی، در راستای دستیابی به اهداف توسعه و رفع نیازهای اساسی وزارت بازرگانی، باید با توجه به اولویتبندی سازمانهای موردنظر صورت گیرد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13922_7e0fca7eefad74f1ae86841273b4bd31.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126620140823بررسی اثر ارزشهای مصرفی در خرید خودروهای تجملاتی با تحلیلی بر تفاوت بومشناختی مشتری435613923FAسیدمسلم علویپژوهشگر موسسه مطالعاتی پارس کاوش و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانیمهدی نجفی سیاهرودیپژوهشگر موسسه مطالعاتی پارس کاوش و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانیJournal Article20150810هدف از این تحقیق بررسی اثر ارزشهای مصرفی در خرید خودروهای تجملاتی و تحلیل تفاوتهای موجود میان مشتریان با بوم شناختی متفاوت است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی/ پیمایشی است. جامعه مورد بررسی کلیه خریداران خودروهای تجملاتی در شهر شیراز میباشد که از این میان نمونهای به روش کوکران معادل 169 نفر انتخاب شده است. در تحلیل روایی پرسشنامه از روش ظاهری / محتوایی و در پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ (84%) و روش دو نیم کردن (76%) استفاده شده است. یافتهها نشان داد که به ترتیب ارزش کارکردی، ارزش مالی و ارزش فردی موثرترین ارزشها بر خرید خودروهای تجملاتی هستند و زیرمولفه قابل استفاده بودن از ارزش کارکردی بیشترین اثرگذاری را داشته است. از سوی دیگر مشخص گردید اثر ارزشهای مصرفی بر خرید به تناسب ویژگیهای مختلف بوم شناختی مشتریان با تفاوتهای قابل ملاحظهای همراه است. یافته دیگر آنکه برند تویوتا در تامین ارزش کارکردی برای مشتریان موفقتر از سایر برندها بوده است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13923_c2085a86f3e6986e535afff6fbfbed2b.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126620140823بررسی موارد تناقض میان قوانین ناظر بر تدارکات دولتی و موافقتنامه تدارکات دولتی سازمان جهانی تجارت576313924FAسمیرا گلکاران مقدمعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20150810بر اساس تعریف سازمان جهانی تجارت، تدارکات دولتی عبارتند از خرید، اجاره، اجاره به شرط تملیک و ترکیبی از آنها که دستگاههای دولتی برای تأمین نیازهای خود و با انگیزههای غیر تجاری انجام میدهند.
با توجه به آنکه تدارکات دولتی حجم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی (درکشورهای توسعه یافته 10 تا 15 درصد و در کشورهای در حال توسعه 20 درصد) را در بر میگیرد سازمان جهانی تجارت این موضوع را در چارچوب موافقتنامهای خاص تنظیم و قاعدهمند نموده است. موافقتنامه تدارکات دولتی که در دور توکیو درباره آن توافق صورت گرفت خواهان انجام قواعد رفتار ملی(عدم تبعیض بین عرضهکننده داخلی و خارجی) و دولت کاملهالوداد (عدم تبعیض بین عرضهکنندگان خارجی) نسبت به خریدهای دولتی میباشد.
در حال حاضر روند الحاق کشورهای در حال توسعه به موافقتنامه تدارکات دولتی رشد قابل ملاحظهای یافته است. چرا که کشورهایی که پس از تاسیس سازمان جهانی تجارت به این سازمان ملحق شدهاند درسند الحاق خود متعهد شده که پس از عضویت، مذاکرات الحاق به موافقتنامه تدارکات دولتی را نیز آغاز نموده و در یک مهلت زمانی معین به اتمام رسانند. با توجه به اینکه ایران در آستانه شروع مذاکرات جهت الحاق به سازمان جهانی تجارت قرار دارد، برخورداری از یک موضع محکم و موثر در خلال مذاکرات مستلزم شناخت دقیق وضعیت فعلی رژیم تجاری کشور در حوزههای مختلف از جمله وضعیت تدارکات دولتی است.
علیرغم آنکه تصویب قوانین ناظر بر تدارکات دولتی از جمله قانون برگزاری مناقصات گامی مثبت در ایجاد شفافیت در خریدهای دولتی محسوب میشود، لیکن در برخی مواد قانونی میان این قوانین و موافقتنامه تدارکات دولتی موارد متناقضی وجود دارد که در صورت الحاق به سازمان جهانی تجارت اصلاح این موارد ضروری میباشد. بهعنوان نمونه قانون برگزاری مناقصات اولویت را به عرضهکنندگان داخلی داده که در موافقتنامه تدارکات دولتی سازمان جهانی تجارت شدیداً نفی شده است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13924_2b0b5c7e34d0b01a0675212029dc23fb.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126620140823بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مشتری از پذیرش بانکداری تلفن همراه(مطالعه موردی: بانک ملی، سپه و صادرات)647713925FAالهام سادات موسویزاده نوقابیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهانمرضیه یارعلیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهانعقیل کوراوندکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهانJournal Article20150810امروزه بانکداری تلفن همراه یکی از جدیدترین کانالهای ارتباط الکترونیکی برای بانکهایی است که فناوری، به طور فزایندهای برای آنان عنصری حیاتی گشته و راحتی و ارزش افزوده را برای بانک و مشتری فراهم میکند. خدمات بانکداری تلفن همراه، مشتریان را قادر میسازد تا به راحتی امور بانکی خود، همانند: دریافت مانده حساب، انتقال وجه بین حسابها، دریافت صورت حساب و غیره را بدون حضور در بانک انجام دهند. از این رو هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر هشت عامل مرتبط با عرضه خدمات تلفن همراه شامل: اعتماد، کیفیت اطلاعات، کیفیت طراحی، فواید دریافتی، شرایط آسان، تأثیر اجتماعی، آشنایی با بانک و سهولت کاربرد بر رضایت مشتری از بانکداری تلفن همراه میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را مشتریان بانکهای دولتی (بانک ملی، بانک سپه، بانک صادرات) شهر اصفهان که تجربه استفاده از بانکداری تلفن همراه را دارا میباشند، تشکیل میدهند، که به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 232 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و همچنین برای بررسی قابل قبول بودن مدل از نرمافزار Amos و Spss استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هشت عامل به ترتیب اعتماد، آشنایی با بانک، سهولت کاربرد، کیفیت اطلاعات، شرایط آسان، کیفیت طراحی، فواید دریافتی و تأثیر اجتماعی رابطه معناداری با رضایت مشتری از بانکداری تلفن همراه دارند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13925_29f9e5714eec51704b8cb125ca4dbbdf.pdf