موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126920150220مدیریت واردات کالاهای وارداتی در وضعیت تشدید تحریمهای بینالمللی با اولویتبندی11213894FAعلیرضا گرشاسبیاستادیار و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20150809با تشدید تحریمهای بینالمللی بهدلیل کاهش تامین کالاها از محل واردات و افزایش قیمت کالاهای وارداتی، افزایش هزینههای خرید کالاهای وارداتی و افزایش نرخ ارز، واردات با محدودیت روبرو شد. با توجه به نیاز بخش تولید به واردات و کمبود ارز، سیاست اولویتبندی کالاهای وارداتی در دستور کار دولت قرار گرفت. هدف این مقاله بررسی عملکرد این سیاست در حوزه واردات است. نتایج بررسی در این تحقیق نشان میدهد اولویتبندی توانسته است با علامتدهی به تخصیص ارز آثار آن را مدیریت کند. عملکرد واردات کشور در پایان سال 1391 نشان میدهد، از مجموع کالاهای وارداتی به کشور 8/61 درصد را میتوان بهصورت بالقوه با ارز ناشی از صادرات غیرنفتی تامین کرد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13894_9134c026eeea41ecef259bf8a565a651.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126920150220اثر نرخ ارز بر صادرات سیمان: مطالعه موردی سیمان مازندران132113895FAمانی موتمنیاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندرانفائزه آریانیپژوهشگر و کارشناس ارشد اقتصادJournal Article20150809مزیت نسبی تولید و موقعیت منطقهای، ایران را به یکی از تولیدکنندگان بزرگ سیمان تبدیل نموده است. صنعت سیمان ایران برای تأمین نیاز عراق و افغانستان با ترکیه و پاکستان در رقابت میباشد. در این بین، تغییر نرخ ارز میتواند اثر معناداری بر مزیت رقابتی سیمان ایران داشته باشد. این مطالعه میکوشد تا واکنش صادرات سیمان نسبت به نرخ ارز را مدلسازی کند. به این منظور از دادههای ماهانه مربوط به شرکت سیمان مازندران و اطلاعات نرخ ارز در بازار آزاد استفاده شده است. نرخ آزاد ارز بر مبنای شاخص قیمتهای داخلی و خارجی به شاخص حقیقی ارز تبدیل شده است. شیوه اقتصادسنجی تحقیق، همجمعی تک معادلهای انگل-گرنجر [1] و فیلیپس-کلاریس [2] است. نتیجه برآورد الگوی تحقیق حاکی از وجود کشش مثبت 44 درصدی بین صادرات سیمان و نرخ ارز میباشد. همچنین اثر تقویمی نقش معناداری در توضیح صادرات سیمان مازندران داشته است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13895_c1db6e612f5c09c4d75bda85ead73aca.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126920150220بررسی رابطه بین اعزام هیأتهای تجاری با عملکرد صادراتی (استان مرکزی 1387-1390)223213896FAپیمان غفاری آشتیانیگروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایرانرضا ملکیدانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایرانJournal Article20150809در قرن حاضر و در دورهای که تولید و اقتصاد بیش از هر زمانی دیگر دچار رکود و در عین حال رقابت شده است کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بیش از هر زمان دیگری تلاش میکنند از طریق توسعه بازارهای صادراتی خود و حرکت در جهت بین المللی شدن بر مشکلات ناشی از شرایط مذکور فایق آیند. شناسایی بازارهای دارای اولویت ویافتن روشهای انطباق و عرضه محصول در این بازارها یکی از مشکلاتی است که بنگاهها از طریق به کارگیری ابزارهای مناسب بازاریابی سعی در حل آن دارند. یکی از این ابزارها اعزام هیأتهای تجاری است که تحقیقات نشان داده معمولا نسبت به برخی روشها از بازدهی خوبی برخوردار است. ضمنا دریک هیأتهای تجاری حواس پنجگانه مشتری برای اجرای فرآیند بازاریابی به خدمت گرفته میشود. که این خود یکی از محاسن استفاده از این ابزار را نشان میدهد.
در سالهای 87 تا 90 بیش از 190 نفراز تجار و تولیدکنندگان استان مرکزی در ابعاد مختلف و از واحدهای مختلف تولیدی و خدماتی و بازرگانی به کشورهای مختلفی اعزام شدهاند. که بر اساس جدول مورگان و کرجسی حجم نمونهای که شامل 118 نفر شدهاند انتخاب و پرسشنامهای با 23 سوال طراحی و بین افرادی که طی سالهای مذکور در اعزام هیأتهای تجاری شرکت کرده بودند توزیع گردید. نتایج حاصل از آن که با تحلیل رگرسیونی و نرمافزار اسپیاساس تحلیل شد موید این موضوع بود که عواملی چون: تجربه صادراتی، کسب آگاهی اولیه در زمینه صادرات، حمایتهای دولتی از صادرات و استراتژی صادرات تحت مکانیسمهای خاصی با عملکرد صادراتی این بنگاهها ارتباط دارند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13896_c0f342f4244d5333bd7ef63544ddbfdb.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126920150220بررسی تأثیر توسعهی بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانکهای منتخب ایران334413897FAمحمدحسین احسانفراستادیار گروه علمی اقتصاد دانشگاه پیام نوروحید قمیهادانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی دانشگاه پیام نورمهسا حسنیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی دانشگاه پیام نورJournal Article20150809در چند دههی اخیر، با پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات گستردهای در جهان و در پی آن، صنایع مختلف از جمله صنعت بانکداری رخ داده است. بانکداری یکی از صنایعی است که بیشترین تأثیر را از پیشرفتهای ناشی از فناوریهای مربوط به اطلاعات و ارتباطات پذیرفته است. مدل بهکار رفته در این پژوهش براساس نظریهی ساختارگرایی است که در آن، متغیر وابسته، بازده کل داراییها، میباشد و شاخص تمرکز بازاری بانک، کل داراییهای بانک، تعداد دستگاههای خودپرداز، تعداد دستگاههای پایانهی فروش و تعداد دستگاههای پایانهی شعب به عنوان متغیرهای توضیحی، تعریف میشوند. در این تحقیق، تأثیر توسعهی بانکداری الکترونیکی بر سودآوری14 مورد از بانکهای ایران در طول دورهی1382-1390 و با بهرهگیری از نرمافزار Eviewse6 مورد بررسی قرار میگیرد. مدل مورداستفاده در این پژوهش مدل پانلدیتا می باشد که برای تشخیص آن، آزمونهای F لیمر و هاسمن به اجرا در آمدند. نتایج این پژوهش، بر اساس مدل دادههای پانلی با اثرات ثابت وزندهی شده، نشاندهندهی این است که در دورهی موردنظر، کل داراییهای بانک و تعداد دستگاههای خودپرداز، بر سودآوری بانکها اثر معنیدار و مثبت داشتهاند اما تأثیر نسبت تمرکز بازاری بانک، دستگاههای پایانهی شعب و دستگاههای پایانهی فروش، بر سودآوری بانکها، معنیدار و منفی بوده است.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13897_7619dfe40d230cec3e8321a846570c80.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126920150220تئوریهای بد مدیریت، اقدامات خوب مدیریت را تخریب میکند456713898FAحسین خالقیعضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضویJournal Article20150809اخیراً بسیاری از دانشمندان نگرانی خود را از وضعیت فعلی تحقیق و آموزش مدیریت اعلام کردهاند. در مجموع بحثهای آنها بر تاثیر اندک تحقیقات مدیریتی بر اقدامات مدیریت و عدم اثربخشی آموزش مدیریت در عملکرد کسب و کار دانشجویان، متمرکز است. تظاهر به دانش و نگرشهای ایدئولوژیمحور از طریق فرایند هرمنوتیک دوگانه، در اقدامات مدیریت به نتایج منفی منجر شده است. برخلاف تئوریهای علوم فیزیکی، تئوریهای علوم اجتماعی به سمت خود – تحققی گرایش دارند.
این مقاله بیان میکند که تحقیقات آکادمیک مربوط به رفتار تجاری و مدیریت، تاثیر بسیار زیاد، و البته منفی، در عمل مدیریت داشته است. به نظر مولف، مخصوصا با رواج تئوریهای ملهم از ایدئولوژیهای غیراخلاقی، مدارس کسب و کار بهصورت فعال، دانشجویان خود را از داشتن هر نوع حس مسئولیت اخلاقی رها کردهاند.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13898_025932f91645fb5fa2a0d5d4b894c6d4.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126920150220نقش حقوق در رشد و توسعه اقتصادی688613899FAبهنام غفاری فارسانیدکترای حقوق خصوصی دانشگاه تهران و پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20150809بحث را با مروری بر آمارهایی که نمایانگر رشد اقتصادی مدرن هستند و نظریات مختلفی که در تحلیل و تشریح این آمارها مطرح گردیدهاند، آغاز میکنیم. در میان این نظریات، آن عقیدهای که به حقوق اشاره دارد و بهنظر میرسد بیشترین امیدواری را برای ارائه توضیحی در خصوص رشد موفق بوجود آورده و راهنمایی برای سیاستهای مشوق و تداومبخش رشد محسوب میگردد، نظریهای است که بر اهمیت نهادهای [2] ارتقادهنده رشد تاکید میورزد. با اینهمه، نه این نظریه و نه سایر نظریاتی که در اینجا مورد بررسی قرار میگیرند آنگونه که باید و شاید دلیل رشد را توضیح نمیدهند. باور ما بر این است که نگرش مذکور به حقوق و سایر بنیانها به عنوان "کلید طلایی" رشد اقتصادی موفق، به چهار دلیل نابجا است: این عقیده، وجود جایگرینهای دیگری برای حقوق که بهخوبی نیز عمل میکنند نظیر هنجارهای اجتماعی را نادیده میگیرد؛ نسبت به انبوهی از شیوههای متفاوت نیل به رشد مدرن پایدار بیتوجه است؛ موفقیت چشمگیر چین را در نظر نمیگیرد و [بالاخره] ارزش بسیار اندکی برای نقش عوامل سیاسی -بهویژه شهامت و عزم سیاسی- در ارتقای رشد و توسعه قایل است. نتیجه این مطالعه آن است که [هرچند] توانایی ما برای تعیین شرایطی که رشد اقتصادی مدرن پایدار در آنها ریشه دارد محدود است ولی اینطور نیست که این توان اصلاً وجود نداشته باشد.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13899_fe5fe6a0b8260c335da049c967b84894.pdfموسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیبررسیهای بازرگانی2676-7562126920150220خدمات عمدهفروشی و الحاق ایران به WTO: پیشنویس جدول تعهدات ایران و تجربه کشورها879913900FAمحمد راستیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20150809مقاله حاضر به موضوع تعهدات آزادسازی خدمات عمدهفروشی ایران در الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) میپردازد. برای این منظور با توجه به تجارب کشورهای ملحق شده به این سازمان، سناریوهای متفاوت تعهدات آزادسازی تجارت خدمات بخش مذکور شناسایی میشود. سپس اقدامات سیاستی موثر بر تجارت خدمات عمده فروشی ایران مورد بررسی قرار داده و براساس این اقدامات، پیشنویس جدول تعهدات آزادسازی ایران در بخش خدمات عمده فروشی ارائه میشود.https://barresybazargani.itsr.ir/article_13900_cde9cf89f69f23716b40d12e418e33fb.pdf