2024-03-29T01:12:30Z
https://barresybazargani.itsr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5099
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
81
صادرات محصولات با فناوری بالا و قدرت های اقتصادی نوظهور؛ واکاوی مولفه های مرتبط در اقتصاد ایران
علیرضا
گرشاسبی
سمیه
نعمت اللهی
حجم و سهم از تجارت جهانی به ویژه صادرات کالا با فنآوری بالا یکی از شاخصههای قدرت اقتصادی در نظم نوین اقتصاد جهانی است. کشورهای با قدرت اقتصادی بالا با استفاده از ابزارهای رسمی و غیررسمی تلاش می کنند قدرت تجاری ناشی از تفاوت دانش را در بلندمدت از این طریق حفظ کنند. هدف این مقاله تبیین این ابزارها در تجربه های جهانی و سپس بررسی وضعیت ایران در ارتباط با این مولفه ها است. بررسی نشان می دهد که قدرت های نوظهور توانسته اند با افزایش تجارت کالاهای با فناوری بالا، خود را به عنوان قدرت های جدید جهانی مطرح کنند. علاوه بر این، محدودیت در تجارت کالا، تجارت دانش، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و انتقال بین المللی سرمایه مهمترین ابزارها در حفظ بلندمدت ریشه های تجاری قدرت های بزرگ بوده است. وضعیت ایران در صادرات محصولات با فناوری بالا نشان دهنده سهم ناچیز این محصولات در تجارت ایران بوده است که عمدتا ریشه در عدم وجود برنامه مشخص در تولید محصولات با فناوری بالا، ضریب پایین نفوذ تکنولوژی در میان بنگاه ها، پایین بودن انتقال تکنولوژی از طریق جذب FDI و تاثیر تحریم ها بر افزایش ریسک سرمایهگذاری، رابطه ضعیف صنعت و دانشگاه، شدت پایین هزینههای R&D و در نهایت محدودیت در تامین مالی. باید توجه داشت، ابزارهایی که می تواند جایگاه ایران را در میان کشورهای قدرتمند تغییر دهد چندان مورد توجه قرار نگرفته است و تحریم های اقتصادی می تواند به عنوان یک محور فشار مورد توجه کشورهای غربی قرار دارد.
"نظم نوین اقتصادی جهانی"
"قدرت تجاری"
"صادارت با فنآوری بالا"
"تحریم"
2017
02
19
1
16
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31805_c7f62cd329e01691170896067d68fba9.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
81
اولویتبندی شاخصهای تاثیرگذار بر توسعه محصولات سبز با تکنیک تحلیل شبکهای ANP( مطالعه موردی:صنابع بهداشتی و شوینده)
پروانه
قلی پور
محمد مهدی
مظفری
این پژوهش به بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه محصول سبز در استان قزوین پرداخته است. در این تحقیق طبق مطالعات قبلی و با استفاده از ادبیات نظری پیشین مولفه های تاتیر گذار را شناسایی نموده ایم از جمله : بازاریابی سبز ، تصمیم خرید سبز، قوانین حمایت دولت از محیط زیست، ارزش ادارک شده مصرف کننده، افزایش نگرانیهای جهان از آلودگیهای زیست محیطی ایجاد شده از صنایع و آگاهیهای عمومی نسبت به حفظ و نگهداری از محیطزیست منجر به توجه مصرفکنندگان مسائل زیستمحیطی را گردیده است. امروزه مشتریان در کانون اصلی توجه شرکتها قرار دارند و رضایتمندی آنها از عوامل اصلی کسب مزیت رقابتی در بین سازمانها است. جلب رضایت مشتریان به معنای برآورده ساختن کامل نیازهای آنها و شناسایی دقیق خواستهها، انتظارات، تمایلات، تواناییها و محدودیتهای آنها در خرید است. بازار مداری با درک چرایی و چگونگی رفتار مصرفکنندگان آغاز میشود. تحقیق حاضر به منظور بررسی شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعه محصول سبز در صنعت شوینده و بهداشتی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل دو گروه است. گروه اول 30 نفر متخصصین و خبره های این حوزه طی پرسشنامهای با تعداد ۳ مؤلفه اصلی با ۹ شاخص غربالگری قرار گرفتند. گروه دوم 250 نفر کارشناسان مصرف کننده مواد بهداشتی و شوینده هستند. که در مرحله بعد این مؤلفهها طی پرسشنامهای با روش D-ANP اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد که مؤلفه مصرفکنندگان بالاترین اثر و مؤلفه جامعه کمترین تأثیر رادارند.
بازاریابی سبز
تصمیم خرید سبز مصرف کننده ها
قوانین حمایت دولت از محیط زیست
ارزش ادارک شده مصرف کننده از نگرانی زیست محیطی
مقررات زیست محیطی
2017
02
19
17
30
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31807_c630cf265dbb22c892d515decce07ebb.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
81
وضعیت تجارت کالایی ایران و ترکیه از منظر زنجیره ارزش جهانی
مهدی
رضائی
پریسا
یعقوبیمنظری
بر اساس ادبیات مرتبط با «زنجیره ارزش جهانی»، کشورهای توسعهیافتهتر بیشتر کالاهای نهایی که شامل کالاهای مصرفی و سرمایهای است صادر و کشورهای کمتر توسعهیافته بیشتر کالاهای واسطه ای صادر میکنند. ترکیه یکی از شرکای ایران در تجارت کالایی میباشد و این مقاله به تحولات تجارت کالایی ایران و ترکیه در زنجیره ارزش جهانی (GVC) طی دو دهه گذشته پرداخته است. مقاله نشان میدهد نفع ترکیه از GVC به واسطه افزایش سهم آن از صادرات محصولات نهایی در جهان، روندی صعودی داشته است؛ اما ایران در صادرات کالاها واسطهای و نهایی جهانی، نه تنها نفع کمتری از GVC در مقایسه با ترکیه برده، بلکه در مقایسه با متوسط کل دنیا نیز نتوانسته است از GVC منتفع شود. همچنین وضعیت تجارت ایران با ترکیه طی سالهای اخیر نشان می دهد که ایران، آن دسته از محصولات رشته فعالیت تولیدی «تولید مواد و محصولات شیمیایی» که عمدتاً کالاهای واسطه است به ترکیه صادر کرده و ترکیه این محصولات را به محصولات نهایی صادراتی همین بخش از طریق رشته فعالیتهای تولیدی «تولید دارو و مواد شیمیایی مورداستفاده در پزشکی و محصولات دارویی گیاهی» و «تولید صابون و مواد پاککننده و لوازم بهداشت و نظافت و عطرها و لوازمآرایش» که از سطح فناوری بالایی برخوردارند، تبدیل نموده و به دنیا، از جمله ایران، صادر میکند و از این طریق، از GVC نفع بیشتری می برد.
زنجیره ارزش جهانی
تجارت کالایی
ایران
ترکیه
صنعت تولید مواد و محصولات شیمیایی
2017
02
19
31
42
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31808_8a097e944e6472643bc03414efaaa881.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
81
بررسی تاثیر مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد مالی شرکت های شهرک صنعتی البرز استان قزوین: نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری
مهدی
نصراللهی
محمدرضا
فتحی
حمید
نظری
امروزه اکثر سازمان ها دریافته اند برای ادامه حیات موفقیت آمیز در دنیای کنونی، بهبود کیفیت امری انکارناپذیر محسوب می شود. بنابراین نمی توان از نقش قابل توجه مدیریت کیفیت جامع به عنوان راهکار استمرار موفقیت چشم پوشی نمود. از اینرو پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر مدیریت کیفیت جامع با نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری تجاری بر عملکرد مالی شرکت است. جامعه آماری این پژوهش توصیفی، مدیران میانی شرکت های شهرک صنعتی البرز استان قزوین بوده و روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری دردسترس می باشد. لازم به ذکر است که پس از جمع آوری داده های حاصله از پرسشنامه پژوهش ، به منظور تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی و از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. قابل ذکر است که نتایج تحلیل آماری نشاندهنده تأثیر مثبت و معنادار مدیریت کیفیت جامع بر قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری تجاری شرکت، تأثیر مثبت و معنادار قابلیت یادگیری سازمانی بر نوآوری تجاری و تأثیر مثبت و معنادار قابلیت یادگیری سازمانی و هم چنین نوآوری تجاری بر عملکرد مالی شرکت می باشد. علاوه بر این، نتایج حاصله گویای نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری تجاری در رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و عملکرد مالی است.
مدیریت کیفیت جامع
عملکرد مالی
قابلیت یادگیری سازمانی
نوآوری
2017
02
19
43
62
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31809_44d91eee516a60d546264e40cecc6731.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
81
تبیین مدل کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت بر اساس هوش رقابتی
کریم
اسگندری
هدف تحقیق حاضر تبیین مدل کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت بر اساس هوش رقابتی میباشد. هوش رقابتی بر اساس نظریهی دانشکدهی مدیریت فرانسه و شامل چهار بعد؛ آگاهی بازاریابی، آگاهی از وضعیت رقبا، آگاهی فنآوری تکنیکی، آگاهی راهبردی و اجتماعی و بهبود کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت بر اساس نظریهی زتهامل ، پاراسورامان و مالهوترا در هفت بعد: کارآیی، قابلیت اتکا، تأمین سفارش، حفظ اسرار شخصی، پاسخگویی، جبران، تماس تعیین شده است. جامعه آماری مورد مطالعه تحقیق حاضر به دو گروه تقسیم می-شوند؛ گروه اول رؤسا و معاونان بانک ملت استان آذربایجانشرقی که تعداد آنها 142 نفر است و حجم نمونه با استفاده از رابطه کوکران 104 نفر برآورد گردید و گروه دوم مشتریان بانک ملت استان آذربایجانشرقی که حجم نمونه با استفاده از رابطه کوکران 380 نفر برآورد گردیده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه محققساختهای است که پس از سنجش روایی و پایایی آن در اختیار نمونههای آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمعآوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای طبقهبندی، تلخیص و تفسیر دادهها از روش آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS و برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (Smart-PLS) مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از دادههای جمعآوری شده از رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجانشرقی و مشتریان بانک ملت استان آذربایجانشرقی نشان میدهد که هوش رقابتی و چهار بعد آن با کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت استان آذربایجانشرقی، تأثیر مثبت و معناداری وجود دارد.
هوش
هوش رقابتی
کیفیت خدمات الکترونیکی
بانک ملت
2017
02
19
63
84
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31810_e42ef7199f914885dc02797d4a5cf2dc.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
81
بررسی عملکرد منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس از منظر صادرات
حسین
عباسی اسفنجانی
حسین
میرزائی
مهدیه
احمدی کمالی
مناطق آزاد تجاری به منظور دستیابی به تکنولوژی های پیشرفته، درآمد ارزی، جذب سرمایه های خارجی، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی در کشورمان تأسیس شده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد منطقه آزاد تجاری ارس از منظر صادرات انجام گرفته است.برای رسیدن به هدف پژوهش، عوامل موثر بر بهبود عملکرد صادرات مناطق از طریق مرور ادبیات شناسایی، و با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی و ابزار پرسشنامه و با مراجعه به نمونه 120 نفره از جامعه آماری کارشناسان، خبرگان و فعالان منطقه آزاد تجاری ارس، داده های مورد نیاز جمع آوری و با روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل اندازه گیری معادلات ساختاری با نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین، با توجه به نرمال نبودن توزیع داده ها از آزمون ناپارامتریکِ دو جمله ای برای بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد صادراتی منطقه آزاد تجاری ارس در فرضیات پژوهش و نیز از آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد که عوامل اقتصادی، عوامل زیربنایی، نظام های حقوقی و عوامل محیطی تأثیر مثبت و معنی داری بر ارتقای عملکرد صادراتی منطقه ارس دارند. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که مؤلفه های مربوط به عوامل محیطی با میانگین 86/3 مهمترین عامل مؤثر در عملکرد صادراتی منطقه بوده است؛ عوامل زیربنایی و زیرساخت ها با میانگین 13/3 ؛ عوامل اقتصادی با میانگین 95/1 و عوامل مربوط به نظام های حقوقی با میانگین 06/1 به ترتیب در رتبه های بعدی تاثیرگذاری بر عملکرد صادراتی قرار گرفتند.
مناطق آزاد
مناطق آزاد تجاری - صنعتی
صادرات
ارس
2017
02
19
85
100
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31811_0602bd6edabaf9d43188207cc6f8eae8.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
81
شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر اثر بخشی سیستمهای مدیریت کیفیت و عملکرد مالی شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از تکنیکAHP (بررسی موردی: صنایع غذایی استان تهران)
سید محمد رضا
داودی
هدیه
یگانگی
با تمام اهمیت و جایگاه حیاتی سیستم مدیریت کیفیت در سازمانها، احساس میشود که هنوز باید مبانی روشنتر و قابل استفادهتری از آن به مدیران و سازمانها ارائه شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر اثربخشی سیستمهای مدیریت کیفیت و عملکرد مالی شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای کوچک و متوسط صنایع مواد غذایی استان تهران میباشد که اعضای جامعه آماری شامل 2200 نفر از مدیران و متخصصان این شرکتها بوده که با استفاده از فرمول کوکران 325 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. روش نمونهگیری پژوهش، روش تصادفی میباشد. در این پژوهش، ابتدا معیارهای موردنظر (عوامل مؤثر بر سیستمهای مدیریت کیفیت) را شناسایی و بدین منظور پرسشنامهای طراحی گردید که در این پرسشنامه برای سنجش و اندازهگیری نظرات و عقاید افراد از طیف لیکرت استفاده گردید. سپس، از طریق تکنیک AHP مقایسات زوجی گزینهها انجام شد و وزن معیارها تعیین گردید که در نهایت اولویتبندی معیارها بهدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و ExpertChoice استفاده گردید. نتایج حاکی از وجود رابطه معنادار بین اثربخشی سیستمهای مدیریت کیفیت و عملکرد مالی شرکتهای کوچک و متوسط است. همچنین در میان عوامل اثرگذار بر اثربخشی سیستمهای مدیریت کیفیت، زیرمعیار "ویژگیهای سازمان" با وزن نسبی 384/0 دارای بیشترین اهمیت و زیرمعیار "ویژگیهای کارکنان" با وزن نسبی 307/0 در اولویت بعدی قرار دارد. زیرمعیارهای "محیط خارجی"، "ملزومات سیستمها" و "انگیزههای درونی کسبوکار"، بهترتیب با وزنهای 281/0، 161/0 و 098/0، در رتبههای سوم تا پنجم قرار گرفتهاند.
اثربخشی
سیستمهای مدیریت کیفیت
عملکرد مالی
شرکتهای کوچک و متوسط
2017
02
19
101
116
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31812_ce9c40e75ff29546d0b29497b5e1b8b7.pdf