2024-03-29T18:57:41Z
https://barresybazargani.itsr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4286
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
78
بررسی تأثیر قیمتگذاری با اعداد انتهایی غیر روند بر روی پردازش اطّلاعات قیمتی مصرفکنندگان
محمدرضا
طبیبی
میثم
شیرخدایی
امید
رحیمی مقدم
قیمتگذاری غیر روند یک شیوۀ قیمتگذاری مهم بوده که در طول سالها به وسیلۀ خردهفروشان استفاده میشده است. یکی از دلایلی که برای تأثیرگذاری این شیوۀ قیمتگذاری بر افزایش خرید بیان شده است این میباشد که مصرفکنندگان تمایل دارند اعداد سمت راست قیمتها را در ذهن خود حذف کرده و یا توجه بسیار کمی به آن داشته باشند. این پژوهش در پی آن است تا بررسی کند که چگونه شیوۀ قیمتگذاری با اعداد انتهایی غیر روند میتواند پردازش اطلاعات قیمتی مصرفکنندگان را تحت تأثیر قرار دهد. در این تحقیق برای سنجشِ نوع برآوردهای مطرح شده به وسیلۀ پاسخدهندگان، از مدل بیستر و شیندلر (2005) و برای سنجشِ نوع انگیزۀ پاسخدهندگان درمورد پردازش اطلاعات قیمتی، از پرسشنامۀ مقیاس ضرورت شناختِ کاچیوپو و همکاران (1984) استفاده شده است. برای این منظور تعداد 184 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیههای مطرح شده در این تحقیق با استفاده از نرمافزار PAFW SPSS 18 انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد زمانی که اعداد انتهایی قیمت کالاها غیر روند باشد، برآورد ذهنی مصرفکنندگان از تعداد کالاهایی که –در همان بازۀ قیمتی- میتوانند خریداری نمایند، بیشتر است. همچنین قیمتگذاری غیر روند منجر به ایجاد خطای حذف میشود، اما در به وجود آمدن خطای عدم حذف تأثیر چندانی ندارد. علاوه بر این، افرادی که انگیزۀ پایینی برای پردازش اطلاعات و همچنین توانایی شناختیِ پایینتری برای انجام این امر دارند، قیمتهای با اعداد انتهایی غیر روند را بیشتر ترجیح میدهند.
قیمتگذاری غیر روند
پردازش اطّلاعات قیمتی
ادراک از قیمت
رفتار مصرفکننده
2016
07
22
1
16
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25977_a4f19c78299a287fa806bbd5035b10fc.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
78
بررسی روند پژوهش در حوزه مدیریت زنجیره تامین پایدار
محمد
طباطبایی نسب
حامد
دباغی
گسترش کمی حوزه های مختلف علوم بشری یکی از موضوعاتی است که اغلب مورد توجه بوده است. یکی از کارآمدترین شیوه های بررسی برون داد پژوهشی و وضعیت کلی پژوهش، استفاده از مطالعات علم سنجی است. در این مطالعات، اندازه گیری کمی تولیدات علمی تا حدودی مشخص می کند که فراوانی پژوهش های هر کشور، نهاد، رشته علمی، یا فرد و روند آن چگونه است. بررسی روند پژوهش های انجام شده را از جنبه های مختلف در دوره های مشخص و معینی مقایسه ، تغییرات آنها را ثبت و ضبط کرده، و پس از تحلیل این تغییرات میزان مطلوبیت یا عدم مطلوبیت آنها را تعیین می نماید، و سرانجام از آن برای پیش بینی و جهت دهی برنامه های آتی بهره می گیرد. این مطالعه ضمن مروری کوتاه بر موضوع مدیریت زنجیره تامین پایدار، یک بررسی نسبتا جامع از بیش از 1700 مطالعه منتشر شده در پایگاه علمی اسکوپوس انجام داده و شبکه هم رخدادی نویسندگان را نیز با استفاده از نرم افزارهای Bibexcel و Gephi ، ترسیم نموده است.
اسکوپوس
زنجیره تامین پایدار
علم سنجی
ملاحظات زیست محیطی
هم رخدادی
2016
07
22
17
30
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25978_fc673e7749ab9adac5244e225edd36c9.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
78
مقایسه توان ژئواکونومیک ایران و ترکیه در جنوب غرب آسیا
محسن
شریعتینیا
محمد رضا
عابدین مقانکی
یک دهه از تصویب سند چشمانداز بهعنوان مهمترین سند راهبردی کشور می گذرد. از این رو زمان را میتوان برای سنجش عملکرد کشور در برخی از شاخص های قدرت اقتصادی مناسب دانست. اگر چه قدرت اقتصادی یک کشور را شاخص های متعددی شکل می دهند، اما نفوذ در بازار سایر کشورها را میتوان یکی از شاخص های کلیدی قدرت اقتصادی یک کشور و بهطور کلی موقعیت ژئواکونومیک آن دانست. بر این مبنا مقاله حاضر معطوف به بررسی ضریب نفوذ ایران در بازار کشورهای منطقه چشمانداز و مقایسه آن با ضریب نفوذ ترکیه در بازارهای این منطقه است. یافتههای پژوهش نشان می دهد ضریب نفوذ ایران بهطور عام در بازار کشورهای منطقه بسیار پایین است و در مقایسه با ترکیه نیز از جایگاه ضعیفی برخوردار است. به بیان دیگر، سهم ایران در بازار کشورهای جنوب غرب آسیا بسیار اندک است. از این رو میتوان مدعی شد که توان بالفعل ژئواکونومیک ایران در منطقه ضعیف است. نویسندگان استدلال کرده اند که حل و فصل تعارض در اهداف سیاست خارجی، پیش شرط کلیدی تقویت قدرت ژئواکونومیک ایران در منطقه است.
بازار
نفوذ
صادرات
واردات
سیاست خارجی
2016
07
22
31
43
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25979_1bd85020fa5b54a777dac1845aa2308c.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
78
تاثیر بهکارگیری ماشین های خود پرداز و برخی متغیرهای موثر منتخب بر کارایی فنی بانک ها در صنعت بانکداری ایران
آتوسا
گودرزی
حیدر
زبیدی
هدف اصلی این مقاله تبیین اهمیت و میزان تاثیر بکارگیری ماشین های خود پرداز و برخی متغیرهای موثر منتخب بر کارایی فنی بانک ها در صنعت بانکداری ایران می باشد . بدین منظور کارایی فنی 12 بانک دولتی و غیر دولتی با استفاده از روش تحلیل فراگیر داده ها با استفاده از آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی برای دوره زمانی1393- 1390 محاسبه گردید. اندازه گیری کارایی فنی بانک ها با در نظر گرفتن سه نهاده(تعداد ماشین های خود پرداز ،تعداد شعب و تعداد پرسنل بانک) و یک ستانده (جمع مانده تسهیلات اعطایی ومطالبات بانک) صورت گرفته است.نتایج تحقیق نشان می دهد میانگین کارایی از سال 91 به بعد روند نزولی داشته و عدم کارایی فنی بطور میانگین به میزان تقریبا 38 درصد است. نتایج حاصل از تخمین مدل اقتصاد سنجی با داده های ترکیبی نشان می دهد که تعداد ماشین های خود پرداز رابطه منفی با کارایی فنی بانک ها دارد ، بدین معنی که با افزایش تعداد ماشین های خود پرداز کارایی فنی بانک ها کاهش می یابد. یافته های مطالعه حاکی از آن است که عدم کارایی در بانک های دولتی به استثنای بانک های مسکن و پست بانک، شدید بوده و حتی در بانک هایی که طبق سیاست های اصل 44 قانون اساسی ، سهام آنها واگذار شده نیز به استثنای بانک ملت کارایی بهبود قابل توجهی را نشان نمی دهد.
صنعت بانکداری ایران
ماشین های خود پرداز
کارایی فنی
روش تحلیل فراگیر داده ها
2016
07
22
44
57
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25980_742ff94dfe10dd9a518830b859a490d7.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
78
تاثیر تصویر شرکت بر رضایت مشتری از طریق ارزش ویژه برند
مجید
اسماعیل پور
صاحبه
برجویی
امروزه در بازار های رقابتی برند یک الزام استراتژیک است که سازمان را در جهت ایجاد مزیت های رقابتی و کسب رضایت مشتری کمک میکند. برند یک شرکت از جمله داراییهای نامشهود هر شرکتی است که ارزش بالایی برای هر شرکت ایجاد مینماید. هدف این پژوهش بررسی تاثیر تصویر شرکتها بر رضایت مشتری با توجه به نقش میانجی ارزش ویژه برند است. تحقیق حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مصرف کنندگان صنایع غذایی محصولات دشت مرغاب (یکویک) شهر بوشهر تشکیل می دهند. حجم نمونه آماری 384 نفر تخمین زده شده است. در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. جهت آزمون مدل و فرضیه های پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تصویر شرکتها بر ارزش ویژه برند و رضایت مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین ارزش ویژه برند بر رضایت مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
تصویر شرکت
رضایت مشتری
ارزش ویژه برند
وفاداری به برند
تداعی برند
2016
07
22
58
69
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25981_45744e7e0a89608ca54b1dab7ae8f065.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
78
بررسی تاثیرهویت برند بر وفاداری برند در شرکتهای تولید گوشی های تلفن همراه(اپل، سامسونگ و هوآوی) در بین جوانان 15 تا 35 سال شهر گرگان
هرمز
مهرانی
یکی از محصولاتی که در دهه های اخیر بسیاری از شرکت های بزرگ جهانی را برای جذب مشتری به سوی خود جلب کرده است، تلفن همراه می باشد. با چنین حجمی از تقاضای تلفن همراه، شرکت های بزرگ تجاری تلفن همراه مانند(اپل، هوآوی و سامسونگ)، به رقابت بسیار زیادی هم در ایران پرداختند. در این بین ایده و نظریات مختلفی برای فروش هر چه بیشتر این محصولات در بازارهای ایران ارائه گردید و چون رقابتی گسترده در کار بود، آنچه به موفقیت این شرکتها کمک می کرد موفقیت برند (نام تجاری) گوشی های همراه بود. یکی از موضوعات اساسی که در زمینه برند در طی سال های اخیربسیار مد نظر قرار گرفته، شناسایی عوامل وفاداری مصرف کننده بر روی برند می باشد. لذا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر هویت برند بر وفاداری برند در شرکت های تولید گوشی های تلفن همراه (اپل، سامسونگ و هوآوی) در بین جوانان شهر گرگان است.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و جامعهی آماری آن، کلیه جوانان 15- 35 سال شهر گرگان می باشد که از تلفن همراه با برندهای هوآوی/ اپل/ سامسونگ استفاده کرده اند و تعداد نمونه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،384 نفر بوده است.ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است که از دو پرسشنامه ابعاد برنددهدشتی(1391) و پرسشنامه شخصیت برند یکتایار(1391)استفادهشده است که ضریب آلفای کرونباخ همه آنها بالای 7/0 بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها ازنرم افزار SPSS استفاده شده است.
هویت برند
وفاداری به برند
اعتماد به برند
شخصیت برند
برندهای تلفن همراه
2016
07
22
70
87
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25982_2740e38c50b4ee3b7946ef311ab99056.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1395
14
78
بررسی تأثیر رضایت مشتریان بر ارزش ویژه نام تجاری با میانجیگری متغیر اعتماد مشتریان به برند در صنایع غذایی آستان قدس رضوی
فریبا
بخشی
سید علیقلی
روشن
امروزه، بسیاری از سازمانها به این باور رسیدهاند که برند یکی از باارزشترین داراییهای آنهاست. ازجمله مهمترین مشخصههای یک برند، قابلیت اعتماد و ارزش ویژه برند است. ازآنجاکه بالا بردن رضایت مشتری و وفادار کردن او عنصری مهم و اساسی در هر رابطهای محسوب میشود؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رضایت مشتریان بر ارزش ویژه برند با میانجیگری متغیر اعتماد مشتریان به برند در صنایع غذایی آستان قدس رضوی میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرا یک تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان محصولات آستان قدس رضوی شهر مشهد و تعداد اعضای نمونه 384 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها به روش الگوی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل انجام گرفت. یافتههای این تحقیق نشان میدهد اعتماد به برند ریشه در تجربه گذشته برند و همچنین رابطه مثبتی با وفاداری به برند دارد که بهنوبه خود باعث حفظ یک رابطه مثبت با ارزش ویژه برند است. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که اعتماد به برند به توضیح بهتر ارزش ویژه برند کمک میکند.
برند
اعتماد به برند
ارزش ویژه برند
رضایت مشتریان
وفاداری
2016
07
22
87
97
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25983_8a9c9b13f079e2e975185a4a6229f901.pdf