2024-03-28T14:15:52Z
https://barresybazargani.itsr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3712
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1394
13
75
بررسی رابطه متغیرهای کلان اقتصادی و شاخص قیمت سهام در بورس اوراق بهادار
محمدرضا
مقدم
محمدرضا
سزاوار
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه بین نرخ رشد شاخص قیمت سهام و مجموعهای از متغیرهای کلان اقتصادی از قبیل نرخ تورم، رشد نرخ ارز، رشد نقدینگی و رشد اقتصادی، انجام شده است. در این تحقیق دادهها به صورت فصلی و برای دوره زمانی1371-1391 و با استفاده از الگوی خودتوضیح برداری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج به دست آمده حاکی از این است که رابطه تعادلی بلندمدت بین شاخص قیمت سهام بورس اوراق بهادار و متغیرهای کلان اقتصادی معنیدار بوده و شوکهای ناشی از نرخ تورم و نرخ ارز بر شاخص قیمت سهام در بلندمدت تأثیر منفی دارند. البته تاثیر شوکهای ناشی از نرخ ارز بر قیمت سهام از شوکهای ناشی از نرخ تورم شدیدتر میباشند.
متغیرهای کلان اقتصادی / شاخص قیمت سهام / الگوی خود توضیح برداری / نظریه پولی تورم
2016
02
20
1
12
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22267_a92d94eb815dcdcc56c1c08860c0c2b1.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1394
13
75
راهکارهایی برای ارتقای کالاهای کم کیفیت با تاکید بر پدیده اطلاعات نامتقارن
محمدعلی
مقصودپور
چکیدهامروزه در حالی شاهد حضور گسترده کالاهای با کیفیت پایین در بسیاری از بازارها هستیم که بسیاری از تولیدکننده ها توانایی ارتقای سطح کیفی محصول خود را دارند ولی رغبتی به ارتقای کیفیت ندارند. این مقاله با استفاده از اقتصاد اطلاعات به دنبال شناسایی دلایل این پدیده انجام گرفته است تا با شناسایی عوامل و سعی در برطرف کردن آن ها، بتوان سطح کیفی محصولات را ارتقا داد. نتایج تحقیق نشان می دهد که عدم تقارن اطلاعات در این بازارها یک دلیل عمده برای حضور گسترده کالاهای با کیفیت پایین در بازار است. با توجه به یافته های تحقیق استفاده از نام تجاری و برندسازی توسط تولیدکنندگان توصیه می گردد تا با آشکارسازی اطلاعات برای مصرف کننده از انتخاب بد جلوگیری شود.
: اقتصاد اطلاعات
کیفیت محصولات
اطلاعات نامتقارن
انتخاب بد
2016
02
20
13
24
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22268_2fbc76ed3891867a8871604dfd0f30ec.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1394
13
75
ارزیابی مزیت تولیدی شمش آلومینیوم ایران با روش هزینه منابع داخلی
سعید
راسخی
میرعبداله
حسینی
توسعه فعالیتهای صنعتی صادراتگرا، مستلزم شناسائی مزیتهای نسبی و ایجاد مزیت رقابتی است، تا به پشتوانه تولید کالاهای رقابتپذیر و مزیتنسبی-رقابتی، تولیدکنندگان داخلی توان رقابتی داشته باشند. نتایج محاسبه هزینه منابع داخلی برای فلز (شمش) آلومینیوم، در صور قیمت بازای هر تن در چهار گزینه ممکن قیمتتمام شده در ایران، قیمت جهانی، قیمت سیف وارداتی و قیمت فوب صادراتی؛ و بر اساس دو حالت با احتساب برق و گاز مبادلهای، و غیرقابل مبادلهای و داخلی و غیرقابل تجارت حاکی از آن است که تولید فلز آلومینیوم در ایران در شرایط موجود مزیت تولیدی نداشته و قیمت محصول حتی هزینه عواملو نهادههای مبادلهای را کفاف نمیکند. در واقع، با احتساب برق و گاز در کل هزینه غیرمبادلهای تولید، برای هر سه گزینه قیمتی محتمل فلز آلومینیوم، تولید هر یک دلار شمش آلومینیوم در ایران دستکم بیش از یک دلار هزینه تولید داخلی آن (با شرایط فعلی ضعف دانش فنیو بهرهوری پایین جزئی و کلی عوامل تولید) است، مگر آنکه تحولات اصلاحی بنیادین در بهرهوری عوامل تولید اعم از نیرویکار، انرژی، مواد اولیه و به طورخاص روزآمد شدن شکاف تکنولوژیکی صنعت آلومینیوم صورت پذیرد.
مزیت نسبی / مزیت رقابتی / آلومینیوم
2016
02
20
25
47
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22269_e4f7bba454762e302e3d72dde85f95cf.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1394
13
75
مزیت نسبی ایران در صادرات فناوری
محمد رضا
عابدین مقانکی
بهروز
دینی
بررسی مزیتنسبی ایران در صادرات کالاهای فناورانه از جمله مباحث مهم در تجزیهوتحلیل بخش تجارت خارجی کشور است. بررسی آمار و اطلاعات نشانگر آنستکه دوسوم از صادرات ایران را کالاهای صنعتی با فناوری متوسط در دو گروه متوسط روبهپایین و متوسط روبهبالا شامل میشود و همچنین یک سوم از واردات کشور، شامل کالاهای صنعتی با فناوری متوسط روبهبالا میشود.ایران در صادرات کالاها براساس سطح فناوری منطقه جنوب غربی آسیا در بین 16 کشور، سهمی میانی را دارد. البته در صادرات کالاهای با فناوری متوسط روبهبالا جایگاهی بهمراتب بهتر از کالاهای با سطوح فناوری دیگر را داراست.ایران در صادرات هیچ کدام از انواع فناوری مزیت نسبی ندارد. ضمنا فقط در مورد کالاهای با فناوری متوسط روبهبالا شاخص فزاینده بوده و در مورد سایر کالاها این شاخص کاهنده بوده است.با عنایت بدانکه بهنظر میرسد ایران بتواند در زمینه صادرات کالاهای با فناوری متوسط روبهبالا در یک برنامه بلندمدت حدودا یکدههای به مزیت نسبی صادراتی دست یابد، پیشنهاد میشود دولت در زمینه سرمایهگذاری در اینگونه کالاها و مهمتر از آن ایجاد بسترهای لازم جهت حضور بیشتر بخش خصوصی و جذب سرمایهگذاری خارجی اقدام کند.
فناوری
صادرات و واردات صنعتی
مزیتنسبی آشکارشده
2016
02
20
47
56
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22270_b0c63d61e91ab3247995c557c99a3f79.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1394
13
75
ظرفیت سرمایه گذاری مشترک در فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای در ایران
زهرا
آقاجانی
علیرضا
گرشاسبی
یکی از نمادهای نوینسازی نظام توزیع کالایی، توسعه فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای است که بدون صرف هزینههای بالا و برخورداری از دانش تخصصی میسر نخواهد بود. استفاده از ظرفیت سرمایهگذار خارجی یکی از رویکردهایی است که دستیابی به اهداف توسعهای در این بخش را تسریع میکند. هدف این مقاله نیز بررسی ظرفیت سرمایهگذاری خارجی بهویژه سرمایهگذاری مشترک در گسترش فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای در کشور است. نتایج بررسی نشان میدهد بهرغم نیاز کشور به توسعه چنین فروشگاههایی، ایران جزء 30 کشور اول جذاب در جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در این حوزه قرار ندارد. بنابراین، لازم است سازمانهای ذیربط برای جذابیت بیشتر این بازار در نگاه سرمایهگذاران خارجی، اقدامات مهمی همچون تأمین و تخصیص زمین برای سرمایهگذاری مشترک در تأسیس فروشگاه زنجیرهای؛ آماده کردن شرایط عقد قرارداد با طرف خارجی و لحاظ کردن مؤلفههای کلیدی انتقال دانش مدیریتی، فناوری، آموزش تیروی انسانی؛ هماهنگیهای لازم برای ثبت شرکت مستقل با همکاری طرفین و تسریع در فرایند اخذ مجوزها با رویکرد ایجاد پنجره واحد؛ تنظیم بسته مشوق و یا هماهنگیها برای بهرهمندی از ظرفیتهای کنونی جهت تشویق سرمایهگذاری (معافیتها یا تخفیفهای مالیاتی، تسهیلات ارزی و ریالی) را مورد توجه قرار دهند. واژگان کلیدی: سرمایهگذاری مشترک، فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای، نظام توزیع
واژگان کلیدی: “سرمایهگذاری مشترک”
فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای”
طبقهبندی JEL: L1
2016
02
20
59
69
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22271_82c7b2cf0342d260a2b4d91717bf10d3.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1394
13
75
ارائه الگوی عملیاتی جهت انجام بازاریابی ممتیکی در سازمانها
علی
شائمی
سمیه
صالحی
مرضیه
خیرمند
حمید
فراقیان
کلمه ممتیک از ممیک به معنای تقلید مشتق شده است. بر اساس علم ممتیک، نگرشها، رفتارها، افکار و باورها میتوانند همانند ویروسها از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. مم یک ایده، فکر و یا مفهوم است که میتواند از طریق ذهنها انتقال پیدا کند . مم میتواند هر چیزی باشد مانند یک لحن جذاب که شما بهصورت ناخواسته پیدا کردهاید، زمزمهای که بهصورت ناخودآگاه از طریق شعار یک آگهی تجاری حفظ کردهاید و یا ایدههای ذهنی و پیچیده طرحهای بزرگ، همه اینها به ذهن شما از طریق ذهن فرد دیگری منتقل شدهاند. دانش ممتیک در زمینهها و رشتههای مختلف کاربرد دارد که یکی از آنها حوزه بازاریابی است.
در مقاله حاضر،ابتدا به تشریح مفهوم مم و ممتیک، ویژگی ممها و علم ممتیک میپردازیم و سپس کاربرد علم ممتیک در بازاریابی و ارتباط آن با بازاریابی عصبی و ویروسی و نیز نقش مهم علم ممتیک در طراحی فعالیتهای بازاریابی جهت نفوذ بر مصرفکننده مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین کاربرد مهندسی ممتیک در فعالیتهای بازاریابی تشریح گردیده و در پایان یک الگوی عملیاتی جهت بازاریابی ممتیکی (بازاریابی از طریق ممها) در سازمان ارائه شده است.
علم ممتیک / مم / ویروسهای ذهنی / علم بازاریابی / مهندسی ممتیک
2016
02
20
70
81
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22272_135c23709a55653b081329f97aadb488.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1394
13
75
بررسی سطح تعهدات آزادسازی کشورهای ملحق شده به WTO در بخش خدمات ساختمان و مهندسی مرتبط با آن
محمد
راستی
مقاله حاضر با توجه به این موضوع که ایران در فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) قرار دارد، به بررسی سطح تعهدات آزادسازی تجارت خدمات ساختمان و مهندسی مرتبط با آن در کشورهای ملحق شده به WTO میپردازد. بدین منظور این مقاله علاوه بر بررسی وضعیت جدول تعهدات خاص بخش خدمات ساختمان و مهندسی مرتبط با آن در آن کشورها به شناسایی درجه تعهدات آزادسازی تجاری آنها در بخش مذکور میپردازد. با توجه به تجارب کشورهای مزبور این مهم استنباط میشود که سناریوهای کاملا متفاوتی در قبول تعهدات آزادسازی تجاری، فراروی بخش خدمات ساختمان ایران و مهندسی مرتبط با آن قرار خواهد داشت.
تجارت خدمات / خدمات ساختمان / سازمان جهانی تجارت / WTO
2016
02
20
84
99
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22273_c4e61f7985246411c5f3d26568b14707.pdf