2024-03-29T20:27:55Z
https://barresybazargani.itsr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=33235
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1399
18
104
آسیبشناسی خصوصیسازی در ایران
محمود
جعفرپور
هدف این پژوهش آسیبشناسی خصوصیسازی در ایران است. روش پژوهش بر حسب نوع دادههای مورد استفاده، آمیخته؛ بر حسب هدف، اکتشافی و بر حسب نتیجه، کاربردی است. در بخش کیفی، از ابزار مصاحبه و در بخش کمّی از ابزار پرسشنامه بهمنظور گردآوری دادهها بهره برده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در فرایند خصوصیسازی، بیست چالش وجود دارد که عبارتاند از: (1) نامساعد بودن فضای کسب و کار برای فعالیت بخش خصوصی؛ (2) تلاطم محیط سیاسی و تأثیرپذیری اقتصاد ملی از آن؛ (3) کمتوجهی به اهلیت و سوابق خریداران؛ (4) هدایت و نظارت غیرمؤثر بنگاههای خصوصی شده پس از واگذاری؛ (5) عدم توجه به متغیرهای زمینهای و تعیین اهداف ایدهآلگرایانه؛ (6) بیتوجهی به طرف تقاضا در واگذاریها؛ (7) غفلت از اصلاح ساختار و آمادهسازی شرکتها؛ (8) آشفتگی در سیاستگذاری و برنامهریزی؛ (9) ساختار نامتوازن هیأت واگذاری با کارکردها و اهداف؛ (10) تشتت نظرات اصلاحی ناشی از تعدد مراکز نظارتی؛ (11) فقدان کارایی شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی؛ (12) ضعف ساختاری دستگاه مجری خصوصیسازی؛ (13) نگاه یکسان در واگذاری کلیه شرکتهای مشمول خصوصیسازی؛ (14) مقاومت ذینفعان دولتی با خصوصیسازی؛ (15) حضور نهادهای عمومی غیردولتی در خصوصیسازی؛ (16) فقدان تعهد کامل سیاسی نسبت به خصوصیسازی؛ (17) تفکیک نهچندان شفاف وظایف حاکمیتی از تصدیگری؛ (18) تغییر در گروهبندی شرکتهای مشمول خصوصیسازی؛ (19) عدم الزام خریداران به سرمایهگذاری جدید و ارتقاء کارایی شرکت بعد از خصوصیسازی و (20) بازاریابی غیرمنسجم بنگاههای مشمول واگذاری.
خصوصیسازی
بنگاه دولتی
آسیبشناسی
اصل (44) قانون اساسی
2020
11
21
9
30
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243204_a47279a054018ea156791147b65688c6.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1399
18
104
بررسی عوامل موثر تقاضای اشتغال در بخش صنعت ایران
الهام
پیروز
منصور
عسگری
اشتغال و عوامل موثر بر ان یکی از متغیرهای مهم اقتصاد کلان است ایجاد فرصتهای شغلی جدید و افزایش اشتغال، یکی از مهمترین مسائل برنامهریزان و سیاستگذاران اقتصادی محسوب میگردد. شناسائی عوامل موثر بر تقاضای اشتغال از مسائل مهم اقتصاد ایران محسوب میگردد که بخش صنعت یکی از بخشهای است که در فرآیند ایجاد اشتغال و افزایش آن اهمیت زیادی دارد. هدف این مقاله تجزیه و تحلیل عوامل موثر تقاضای اشتغال در بخش صنعت به تفکیک کدهای ISIC دو رقمی دارای 10 نفر کارکن و بیشتر در دوره 94-1375 با استفاده از رویکرد پانل دیتا و برآوردگرهای گشتاورهای تعمیم یافته و حداقل مربعات کاملا تعدیل شده است. نتایج نشان میدهد کشش تقاضای اشتغال نسبت به؛ دستمزد از 15/0- تا 14/0-، تولید از 46/0 تا 48/0 و موجودی سرمایه از 08/0 تا 13/0 است و بیشترین سهم اشتغال به ترتیب در صنایع تولید زغال کک، پالایشگاههای نفت و سوخت هستهای است.
تقاضای اشتغال
بخشهای صنعتی
پانل دیتا و ایران
2020
11
21
31
45
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243205_8f8cc12f95eb638216fee1b79f3db3f8.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1399
18
104
طراحی نقشه راه توسعه فناوری های کیفی بینایی ماشین در سالن های پرس و بدنه صنایع خودروسازی ایران
ناصر
حبیبی فر
حامد
سلمان زاده
حبیب
کراری
محمدرضا
بختیاری
هدف این مقاله تدوین نقشه راهی جهت بهکارگیری فناوریهای کیفی بینایی ماشین در سالنهای پرس و بدنه صنایع خودروسازی است. جهت رسیدن به این هدف از مدل آزمایشگاه ملی سندیا استفاده و با بهکارگیری این مدل، مهمترین نیازهای کیفی سالنهای پرس و بدنه شناسایی و با بهکارگیری نظر متخصصین صنعتی و دانشگاهی و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فرایند (AHp )، مهمترین معیارها جهت بهکارگیری سیستمهای بینایی ماشین تدوین و بهترین سیستمهای ارائه شده در دنیا برای اهداف مورد نظر شناسایی و با استفاده از تکنیک تاپسیس (TOSIS) اولویتبندی شده است. در نهایت، با بررسیهای انجام شده راهکارهای عملی که صنایع خودروسازی میتوانند جهت بهکارگیری سیستمهای بینایی ماشین از آنها استفاده نمایند، مشخص شده است.
فناوریهای بینایی ماشین / نقشه راه فناوری / مدل آزمایشگاه ملی سندیا / صنایع خودروسازی
2020
11
21
45
62
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243210_65e1010acf809395f3d6485b3253b872.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1399
18
104
ارزیابی تاثیر چابکی زنجیره تامین بر عملکرد مالی
سیروس
کشاورز
ناصر
خانی
سمانه
رئیسی نافچی
پروانه
نوربخش
محمدرضا
فتحی
هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه بین چابکی زنجیره تأمین و عملکرد مالی با نقش میانجیگری کارایی هزینه و مشتریمداری شرکتها و کارخانههای دانشبنیان حاضر در شهرک صنعتی اصفهان است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روششناسی، توصیفی- پیمایشی است. جامعه مورد نظر در این مطالعه، مدیران ارشد شرکتهای دانشبنیان حاضر در شهرک صنعتی اصفهان که تعداد آن 470 شرکت بوده که با توجه به روش معادلات ساختاری، 43 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. بهمنظور تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار smart pls استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از رد رابطههای بین چابکی زنجیره تأمین و کارایی هزینه بر عملکرد مالی و همچنین نقش میانجی کارایی هزینه در رابطه بین چابکی زنجیره تأمین و عملکرد مالی است. اما روابط بین چابکی زنجیره تأمین و کارایی هزینه و همچنین نقش میانجی مشتریمداری در رابطه بین چابکی زنجیره تأمین و عملکرد مالی مورد تأیید قرار گرفته است. بخش پایانی مقاله، توصیههای سیاستی را در بر میگیرد.
چابکی زنجیره تأمین / عملکرد مالی / کارایی هزینه / مشتریمداری
2020
11
21
63
78
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243206_1b4dc47e8930f12711306ede66d9957f.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1399
18
104
متنوع سازی بازارهای تجاری و منطقه گرایی اقتصادی ایران
پریسا
صبری
احسان
رسولی نژاد
در این مقاله سعی میشود تا با استفاده ازروش تلفیقی تحلیل پوششی دادهها- فرایند تحلیل سلسله مراتبی به کاراییسنجی و اولویتبندی پیوستن ایران به دو نهاد اقتصادی سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخته شود. استفاده از روش کمی تحلیل پوششی دادهها، مشکل ناسازگاری در قضاوت خبرگان در مدلهای کیفی همچون فرایند تحلیل سلسه مراتبی را رفع میکند. طبق نتایج بهدست آمده سازمان همکاری شانگهای با در نظر گرفتن مساحت جغرافیایی، جمعیت نیروی کار، حجم تولید ناخالص داخلی و تورم بهعنوان ورودیهای اقتصاد و نیز حجم تجارت با جهان، درجه باز بودن تجاری و درجه باز بودن مالی بهعنوان سه خروجی کارایی بهتری طی سالهای 2000-2018 نسبت به اتحادیه اقتصادی اوراسیا داشته است. لذا پیشنهاد میشود ظرفیتها و مذاکرات جهت عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای در اولویت سیاستهای تجارت خارجی کشور ایران قرار گیرد.
باز بودن تجاری / منطقهگرایی / اتحادیه اقتصادی اوراسیا / سازمان همکاری شانگهای
2020
11
21
79
94
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243207_edcb4157494a42a76b62fcd29780c753.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1399
18
104
ارزیابی تاثیر بازاریابی سبز بر رفتار خرید و وفاداری مشتریان محصولات غذایی
زهرا
فتوره چی
حبیب
ابراهیم پور
یاور
بابائی
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش بازاریابی سبز در تعیین رفتار خرید و وفاداری مشتریان به محصولات غذایی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. جامعه آماری این مطالعه، مشتریان محصولات غذایی اردبیل است که بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه تعیین و با استفاده از نمونهگیری در دسترس توزیع و جمعآوری شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه که روایی و پایایی آن با استفاده از شاخصهای معادلات ساختناری مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است. ابزار تحلیل اطلاعات در نرمافزار SMARTPLS-3 و با استفاده از معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بازاریابی سبز بهترتیب با ضریب 63/0 و 69/0 تأثیر مثبت و معنیداری بر رفتار خرید و وفاداری مشتریان به محصول دارد. همچنین ضریب R2 نشان داد که بازاریابی سبز بهترتیب 38 و 21 درصد تغییرات رفتار خرید و وفاداری مشتریان به محصول را تبیین میکند.
بازاریابی سبز / رفتار خرید / وفاداری مشتری / محیط زیست
2020
11
21
95
114
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243208_d4996222530ad8f2ed7615378f604dfb.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1399
18
104
بررسی تاثیر بازاریابی اصالی و پراگماتیک بر اصالت برند
زهره
علی اسماعیلی
بهرام
خیری
تغییرات زمینهای عصر حاضر نظم پیشین مناسبات فردی و اجتماعی را دگرگون ساخته است. بهگونهای که ایجاد نظم جدید با بحران معرفتی همراه است، بحران معرفت نسبت به مناسبات جدید، ارزشگذاریهای پیشین را ناکارآمد و بیاعتبار ساخته است، در همین راستا کاتلر اصالت را اثرگذارترین عنصر در این عصر برای دستیابی به توسعه پایدار و اعتماد مشتری میداند و از آنجا که تولید دانش توسط دانشگاهها کلید اصلی توسعه پایدار است و با مسأله کیفیت مواجه شده است، این پژوهش بر آن است که اثر دو بازاریابی اصالت، بازاریابی اصالی و بازاریابی پراگماتیک را بهواسطه شیفت پارادایمی بهعنوان راهکاری برای حل بحران معرفتی بر اصالت برند بررسی کند. روش تحقیق کمی و از نوع توصیفی_ پیمایشی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاههای آزاد منتخب ایران است، روش نمونهگیری، ساده و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 385 نفر است، دادهها بهوسیله پرسشنامه توزیع و جمعآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی و نرمافزار SmartPLS2 استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد دو بازاریابی اصالی و پراگماتیک بهواسطه شیفت پارادایمی بر اصالت برند اثر گذارتر شد.
بازاریابی اصالی / بازاریابی پراگماتیک / شیفت پارادایمی / برند اصیل / توسعه پایدار
2020
11
21
115
140
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243209_10984d9551b66a2a41c9cac0a805e35e.pdf